וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'יאנקרלו פיסיקלה בראיון אחד על אחד

ירון אדרי

13.10.2011 / 9:36

ג'יאנקרלו פיסיקלה החל קריירת פורמולה 1 מבטיחה שהסתיימה ללא כל תואר משמעותי. כיום הוא שמח בתפקיד נהג מבחן ויחצן של פרארי

ממש כמו סבסטיאן ווטל, גם הקריירה של ג'יאנקרלו פיסיקלה החלה בהבטחה כי מדובר בכשרון הבא שיכבוש את סבב מירוצי פורמולה 1. שלא כמו ווטל, הקריירה של פיסיקלה בענף הספורט המוטורי היוקרתי ביותר בעולם הסתיימה בקול ענות חלושה, כמעט כמו כל הקריירה שלו שהחלה ב-1996. האיטלקי ניצח רק בשלושה מתוך 231 המירוצים בהם השתתף ב-14 שנים, אחד מהם ממש במקרה (ברזיל 2003). אז מה הפך אותו לשגריר של קבוצת הפאר האיטלקית פרארי?

המפגש עם פיסיקלה נערך במלון מרידיאן באילת. תחילה, הוא לא שש להוריד את משקפי השמש שלו המסתירים עיניים טרוטות מעייפות, כשקצינת העיתונות שהצמידה לו פרארי שומרת על מרחק של מקסימום מטר ממנו. הגעתו ארצה ל-24 שעות היא במסגרת אירוע של חברת מרלבורו ישראל, אחת משותפותיה של פרארי בסבב העולמי ואת הלילה האחרון, מייד לאחר שנחת בישראל, העביר בתפקיד למרות שלמביטים מהצד זה נראה כמו ג'וב מהסרטים. הוא כאן כדי לעבוד, בדיוק כמו על המסלול.

"זאת פעם ראשונה שלי בישראל. נחמד פה ובמיוחד באילת", כך מתחיל את הראיון מי שביקר כמעט בכל מדינה חשובה בעולם. מבלי להסתנוור מידי מהמחמאה, הוא נשאל מיד באופן ישיר מה קרה לכשרון המובטח שרבים ציפו לו גדולות. "לא הגעתי בדיוק למה שרציתי", הוא אומר בפוליטקלי קורקט. "אבל בכל זאת, 14 עונות בפורמולה 1 ולסיים קריירה בפרארי זה חלום שהתגשם". למי שלא בקיא נספר כי האיטלקי עבר לפרארי לקראת סוף עונת 2009, וזאת דווקא לאחר מספר מירוצים משכנעים בקבוצת פורס אינדיה (פול פוזישן ופודיום בגרנד פרי הבלגי בספא).

ראיון עם נהג פרארי פורמולה 1 ג'נקארלו פיסיקלה. קובי ליאני
"לא הגעתי בדיוק למה שרציתי. לסיים קריירה בפרארי זה חלום"/קובי ליאני

התחיל בקארטינג

כמו כל נהג מירוצים, גם הדרך של פיסיקלה לפורמולה 1 החלה כילד על מסלולי קארטינג. "אלה סבבי המירוצים שהכי אהבתי לנהוג בהם", כך אומר מי שנהג כמעט על כל מכונית מירוץ אפשרית אבל שומר פינה חמה בלב לקטגוריה הכי בסיסית. בשנת 1984 בגיל 11 השתתף לראשונה בסבב מירוצים רשמי במסגרת אליפות 'מיניקארט איטליה' (מנועי 60 סמ"ק) ואט אט התקדם למגרש של הגדולים. בשנת 1989 הוכתר לסגן אלוף אירופה בקארטינג ושנה לאחר מכן לסגן אלוף העולם. בכל השנים הללו לטש עיניו ליהלום שבכתר שם העריץ את ניקי לאודה ואת אירטון סנה.

בשנת 1992 עבר פיסיקלה למכוניות במסגרת סבב פורמולה 3 איטליה ואת העונה סיים במקום השמיני עם נצחון אחד לזכותו. שנה לאחר מכן סיים כסגן האלוף וב-1994 רשם תואר אליפות ראשון בקריירה שלו לצד 10 נצחונות. עם התואר בכיס עבר פיסיקלה לסבב אליפות העולם ואליפות גרמניה במכוניות תיור עם קבוצת אלפא רומיאו ובשנת 1995 הגיע הזימון המיוחד מקבוצת הפורמולה 1 האיטלקית מינארדי אליה הצטרף תחילה כנהג מבחן ומאוחר יותר כנהג רשמי כשבמקביל הוא ממשיך לנהוג עם אלפא רומיאו. בהמשך העונה הפך פיסיקלה גם לנהג מבחן של פרארי, כך שמדובר עבורו בסוג של סגירת מעגל.

שבע קבוצות החליף פיסיקלה במהלך קריירת הפורמולה 1 שלו. את התוצאה הטובה ביותר קבע במדי רנו בשנת 2006 כשדורג רביעי בניקוד הכללי בתום העונה, זאת כשבן קבוצתו פרננדו אלונסו מוכתר לאלוף בפעם השנייה ברציפות. "הנהג שהכי נהנתי לנהוג איתו בכל הקריירה שלי הוא פרננדו. אני שמח שעכשיו הוא איתנו בפרארי". אלא שבפועל, השניים לא זכו לנהוג זה לצד זה במדים האדומים היות והספרדי הצטרף רק לאחר שחברו החליט לפרוש. "אחרי 14 שנים ועם תפקיד בקבוצת פרארי שזה חלומו של כל איטלקי, החלטתי שמספיק לי ושאעבור לתפקיד נהג המבחן".

בכלל, פיסיקלה מפרגן לאלונסו ורואה בו התקווה של פרארי להחזיר לעצמה את כתר האליפות בימים שאחרי מיכאל שומאכר. "אלונסו הוא הנהג הכי טוב היום על המסלול יחד עם ווטל ולואיס המילטון". ושום מילה על הנהג מספר 2 בפרארי פליפה מאסה.

ראיון עם נהג פרארי פורמולה 1 ג'נקארלו פיסיקלה. קובי ליאני
"אלה סבבי המירוצים שהכי אהבתי לנהוג בהם". פיסיקלה על קארטינג/קובי ליאני

לא שוקל קאמבק

תקנות הפורמולה 1 אינן מאפשרות אימונים ומבחנים במשך העונה, כך שלמעשה תפקידו הרשמי של פיסיקלה כנהג מבחן של פרארי הינו כמעט חסר משמעות. זה מאפשר לו להתרכז כעת בסבב מהצד השני והוא ממש נהנה מכך. "העונה המירוצים מעניינים הרבה יותר משהיו בשנים האחרונות. יש הרבה יותר עקיפות למרות שהן לא ממש טהורות". פיסיקלה מתייחס לאמצעים המלאכותיים שהוכנסו למכוניות כמו KERS (תוספת כוח חשמלית למנוע למשך מספר שניות) ו-DRS (פתיחת הכנף האחורית בישורת להשגת מהירות מרבית גבוהה יותר של המכונית העוקפת), אך כאמור לדבריו מדובר בעניין חיובי. "יש המון שינויים ומי יודע, אולי גם נראה מכונית פורמולה חשמלית בעתיד", כך הוא מנבא.

למרות תפקידו הזניח לכאורה בקבוצת הפורמולה 1, האיטלקי הגאה שומר לה אמונים כאילו היא תלויה רק בו. "אנחנו לא ניקח אליפות השנה אבל אנחנו חייבים להמשיך ולהתקדם". עם תואר אליפות שמובטח לקבוצת רד בול ונהגה ווטל, כעת נאבקת פרארי על המקום השני מול קבוצת מקלארן שמקדימה אותה הן באליפות הנהגים (ג'נסון באטון) והן באליפות היצרניות.

"כדי לנהוג בפורמולה 1 דרוש הכל. כשרון, מוטיבציה ולצערי גם הרבה מאוד כסף. היום גם הגיל של הנהגים יורד אבל עדיין יש מקום גם למבוגרים". לשאלה האם ישקול קאמבק בעתיד בסגנון שומאכר, אומר האיטלקי כי "כרגע טוב לי איפה שאני. אין עליי את הלחץ המטורף שיש בפורמולה 1". כיום מתחרה פיסיקלה בסבב מירוצי הסיבולת של לה מאן (LMS) במדי פרארי והוא מוביל את האליפות כך שתלונות של ממש אי אפשר לשמוע ממנו.

"עוד שאלה אחת אחרונה ומסיימים!", קובעת בתקיפות קצינת העיתונות הצמודה במבטא איטלקי, ונראה כי היא לא ממש מרוצה מהאופן בו מתקדם הראיון. פיסיקלה אמנם נראה שמח לענות לנו, אך שאלות על עברו המקצועי כנראה שלא ממש משרתות את תפקידו היחצני הנוכחי לשמו הגיע עד לישראל. מה תמליץ לנהגי מירוץ מתחילים ששואפים להתקדם הכי רחוק שאפשר, אני שואל. "אני ממליץ להם ללכת בעקבות החלום ובכל אפשרות שיש להם ללכת למסלול ולהתאמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully