וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נפצעת בתאונת דרכים? בעיה שלך שיש לך מום

ד"ר עו"ד אסף ורשה

28.10.2011 / 9:35

אדם שעבר תאונת דרכים אשר החמירה בעיה רפואית או נפשית קיימת, זכאי לקבל פיצוי מתאים. ולא משנה שחברות הביטוח חושבות אחרת

א' נולד עם מום באחת מחוליות הגב, מצב נתון איתו למד להתמודד. הכאב העז שתקף אותו מעת לעת כמו גם ההגבלה על כושר תנועתו, היו מבחינתו מציאות קיימת. קשה, אך נסבלת. לפני כשנתיים, בעודו חוצה מעבר חצייה יחד עם חברתו, הגיח לפתע רכב מסחרי ופגע קלות בשניים. הנזק לכאורה היה קטן יחסית לתאונה שכזאת – א' שבר צלע וזוגתו שברה את הקרסול.

התאונה החמירה את מצבו הרפואי הלקוי גם כך

הנזק הקטן לכאורה, התברר כמשמעותי ביותר עבור א'. הפגיעה החמירה את המום המולד בגבו של ופגיעה שאצל כל בן אדם אחר היתה מסתיימת עם החלמה תוך זמן קצר, יצרה בעיה משמעותית ביותר. הכאבים מהם סבל הוחמרו באופן קיצוני וכושר עבודתו לאור כך ירד באופן דרמטי. משככי כאבים לא הועילו והוא נאלץ ליטול תרופות שפגמו בריכוזו וביכולתו לבצע מטלות מורכבות.

האור בקצה המנהרה, הנחמה היחידה שנראתה בחייו - הפיצוי אותו יקבל מחברת הביטוח שביטחה את הרכב שפגע בו בביטוח חובה, בושש להגיע. חברת הביטוח שלחה לו מכתב בו היא מנסה להתנער מאחריותה לפיצוי מלא בגין הנזקים שנגרמו לו מאחר והתאונה החמירה מצב רפואי קיים או כדבריה, הנזק הוא תוצאה של מצב רפואי עובר לתאונה ולא תוצאת התאונה.

חברת הביטוח אינה יכולה להתנער מאחריותה

האמנם, חברת הביטוח יכולה להתנער מאחריותה לפצותו בגין מכלול הנזקים שנגרמו לו, אף כשמדובר בהחמרה של נזק קיים בעקבות התאונה?

המקרה של א' אינו מקרה פרטי ורבים מבין עשרות אלפי נפגעי תאונות הדרכים נקלעו לביש מזל, מצב בו גופם נחבל בתאונת דרכים כשהם מתמודדים עם ליקוי בריאותי קיים. לשון החוק והפסיקה מלמדים כי חברת הביטוח המבטחת את הרכב בביטוח חובה, אינה יכולה להתנער מאחריותה לפצות את הנפגע בגין הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מהתאונה, אף אם מדובר על מצב בו התאונה החמירה ליקוי רפואי קיים, בין אם עסקינן בליקוי פיזי ובין אם בליקוי נפשי ממנו סבל הנפגע קודם לתאונה.

הדרך לקבל פיצוי – שלב אחר שלב

הדרך לקבל פיצוי נאות בשל מצב זה מתחילה עוד בבית החולים בו החולה נדרש ליידע את הצוות המטפל אודות מצבו הבריאותי הקודם לתאונה, על מנת להשיג זולת טיפול רפואי מתאים, גם אסמכתא רפואית שתסייע לו בשלב מאוחר יותר לקדם את מהלך התביעה אל מול חברת הביטוח. קיימים מקרים בהם הנפגע כלל אינו מודע כי התאונה החמירה ליקוי רפואי נסתר, אולם לא אחת, בדיקות הרופאים והסטיה של חומרת הפגיעה מהנורמה מעלים את החשש שמא מדובר בליקוי רפואי שהוחמר.

בשלב מתקדם, לאחר הגשת התביעה לבית המשפט ועל מנת לאמוד את גובה הנזק שנגרם והוחמר בשל התאונה, ימונה מומחה רפואי שמתפקידו לקבוע האם קיים קשר סיבתי בין התאונה והנזקים הנטענים בכתב התביעה ובין הנכות, כלומר האם הפגיעה הנטענת היא פועל ישיר של אירוע התאונה או שמא שייכת לאירוע אחר או מצב רפואי קודם לתאונה. הליך מינוי המומחה יעשה על ידי בית המשפט שדן בתיק תביעת הנפגע, בהתאם לאופי הפגיעה, בין אם מדובר במומחה באורטופדיה או כל תחום מומחיות אחר.

לאור הניסיון, מומלץ כי זהות המומחה תקבע בהסכמת עו"ד של הנפגע. כך יוכל הנפגע לשלול כל אפשרות של ניגוד עיניינים שישפיע, אף לכאורה על חוות הדעת.

תשומת לב, כי ישנם מצבים בהם מתברר שהתאונה אמנם גרמה להחמרה של מצב קיים, אולם לא ניתן לתרגם זאת לכדי נכות זמנית או צמיתה שנותרה, אך גם אז, הנפגע לא נותר ללא זכות לקבל פיצוי בגין נזקיו. לאחר שרופא קבע באופן עקרוני כי יש קשר סיבתי בין התאונה לבין המצב הרפואי שהוחמר בעקבותיה, יפנה הרופא לקבוע את שיעור ההחמרה, וזאת על מנת שניתן יהיה לאמוד את גובה הפיצוי הכספי במסגרת חוות דעתו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

גם מצב נפשי יכול להחמיר

לצד ההחמרה במצב הפיזי שחלה בעקבות תאונת דרכים, ישנם לא מעט מקרים בהם הנפגע לא סבל מפגיעה גופנית חמורה, אולם התאונה השפיעה לרעה על מצבו הנפשי, שהיה ירוד עוד קודם לתאונה. במצב זה, לאחר שבית המשפט ישוכנע כי יש בסיס לטענותיו של הנפגע, ימונה מומחה מטעמו, פסיכיאטר, שיצטרך לקבוע האם קיימים אצל המתלונן תסמינים נפשיים והאם קיים קשר סיבתי בניהם ובין תאונת הדרכים.

המציאות מלמדת, כי במקרים לא מעטים בית המשפט חייב את חברת הביטוח לשאת בחובת הפיצוי בגין החמרת מצבו הנפשי של הנפגע בעקבות התאונה, אף אם לכאורה, תאונת הדרכים לא היתה אמורה לגרום להתפתחות מחלת נפש.


* הכותב הוא ד"ר ועו"ד מומחה לדיני ביטוח ונזיקין


לאתר הרשמי של ד"ר עו"ד אסף ורשה

עוד מקרי משפט וביטוח בוואלה! רכב

וואלה! רכב אצלכם גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully