וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצעת חוק: פיצוי קבוע לנפגעי תאונות

19.11.2011 / 9:30

משרד המשפטים בוחן אפשרות לתקן את חוק פיצוי נפגעי תאונות דרכים ולהוציא את אפשרות התביעה מבתי המשפט. פגיעה בציבור?

על פי חוק הפלת"ד (פיצוי לנפגעי תאונות דרכים), רשאי אדם שנפגע בתאונת דרכים לתבוע פיצוי בשל פגיעה בגופו. תביעות אלה שהוגשו לבתי המשפט קבעו לנפגע פיצויים כספיים בסכומים שונים, בהתאם לחומרת הפציעה, אורך השיקום ואחוזי הנכות (קבועה או זמנית) שנקבעו לו על ידי הגורמים הרפואיים. אולם, לאחרונה הופץ במשרד המשפטים תזכיר ראשוני של טיוטת הצעת חוק שנועדה לתקן את חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים ולשנות את מבנה קביעת הפיצוי. מהלך זה לדברי עו"ד יראון פסטינגר, עלול לשלול זכויות מעשרות אלפי נפגעי תאונות דרכים בשנה.

על פי התזכיר, ממליצים במשרד המשפטים, בין היתר, להסמיך את נשיאי בתי המשפט להורות על העברת תביעה שיש בה בקשה לקביעת נכות לדיון בפני רשם וזה יעביר את הבקשה לקביעת נכות לוועדת ממומחים לשם קביעת הנכות. במידה ואחוזי הנכות לא יעלו על 10 אחוזים, הרשם יקבע פיצוי לתובע הנפגע לפי מחירון קבוע מראש.

פסטינגר מסביר כי הנימוק להצעת חוק זו הינו העומס בבתי המשפט. ישנם כ-200 אלף נפגעי תאונות דרכים בשנה בישראל, כש-92 אחוז מתוכם (לפי נתוני ועדת ברנזון), הינם נפגעים שלהם נקבעו עד 10 אחוזי נכות. התזכיר מבקש בעקבות אותה ועדה לשלול בפני נפגעי תאונות דרכים אלה את עילת התביעה ולחסום את גישתם לבית המשפט בהצגת טבלאות בסכומי פיצויים קבועים, אשר ימנעו כל דיון משפטי בפני שופט ויעברו למישור מינהלי מחוץ לכותלי בית המשפט.

התזכיר למעשה מקים לתחיה את מסקנות ועדת ברנזון מ-1991 שמטרתן הייתה להוציא את תחום הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים מבית המשפט החוצה לסמכות מנהלית (הכנסת, לאחר שנים של דיונים בין השנים 1993 ל-1995 החליטה פה אחד לבטל כל יוזמה בכיוון זה). בשעתו, ההנמקה להוצאת תחום זה מבית המשפט הייתה בדבר "הפסדים של חברות הביטוח" כביכול, ואבנר בראשן בתחום ביטוח החובה. פסטינגר מציין כי טענות אלה התבררו כלא מהימנות. חברות הביטוח הרוויחו וממשיכות להרוויח בתחום ביטוח החובה. לאחר שאבנר פורקה, התברר כי נותרו בקופתה עודפים כספיים עצומים שהועברו לאוצר המדינה.


*עו"ד יראון פסטינגר, שותף במשרד עו"ד רון- פסטינגר העוסק בדיני נזיקין וביטוח המשמש גם חבר הועד המרכזי בלשכת עורכי הדין

עוד מקרים משפטיים וביטוחיים בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על הנושא בפייסבוק של וואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully