וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדריך השלם לנהיגת שלג

שי ארז

26.11.2011 / 9:54

עונת הסקי בפתח ומי שמתכוון לנהוג בין אתרי הסקי באירופה או אפילו מתכנן איזה טיול קטן לחרמון, צפוי להתמודד עם נהיגה מהסוג שלא ממש מוכר לנו, הישראלים

מחאה חברתית, משבר כלכלי או האטה במשק?! מדי שנה מספר הישראלים היוצאים לחופשות סקי בחו"ל רק עולה. זה טוב וזה כיף, אבל אל החופשה הלבנה מצטרף נתון שלפעמים יכול להשבית את השמחה. מדובר כמובן בשלג הצחור שנערם לא רק באתרי הסקי אלא גם בדרכים המובילות אליו. בניגוד לנהגים הסקנדינבים שמורגלים לנהוג בתנאי קרח ושלג ובארצם כל זקנה חביבה מרביצה ארבעה דריפטים על הקרח כל בוקר בדרך למכולת, נהיגה על דרכים מושלגות או קפואות יכולה להיות טראומטית לנהג הישראלי שלא ראה מימיו כביש כזה. מאידך, היא גם יכולה להיות חוויה - תלוי אם תקראו את הכתבה ותפנימו את העצות...

שעת היציאה

כמו ישראלים טובים, כולנו רוצים להיות ראשונים בתור לרכבל ואחרונים לרדת מההר כדי לנצל עד תום את ה"סקי פס" שקנינו במיטב כספנו. חכו קצת וקחו את הזמן בבוקר; תנו למפלסות השלג לעשות את עבודתן, לשמש לצאת ולהמיס את הקרח, ובעיקר - תנו לתנועה קצת להירגע. הגעתם בכל זאת לפקק?! עשו סוויץ' בראש והתאזרו בסבלנות. בדרך כלל הפקקים נובעים מהשתרכות אחרי המפלסות. אתם יכולים לעקוף אותן ולהיתקל בכביש שעדין לא פונה מהשלג והקרח ואז להיתקע ולחכות שיחלצו אתכם, או להוריד הילוך, להשתרך אחרי המפלסת ולהאזין בנחת לרדיו המקומי - לפעמים ישנן חדשות ממש מעניינות ב"גלגלשוויץ"...

יוצאים לדרך

בררררר... איזה קור בחוץ! זו הזדמנות מצוינת ללבוש את מעיל פרוות דוב הקוטב הנדיר שקנינו במיטב כספנו ולהיכנס לרכב. טעות! לא מומלץ לנהוג עם לבוש מסורבל בנהיגה - בפרט כאשר נדרשת מכם פעילות רבה של הידיים האוחזות בהגה. לבשו בגדים תרמיים דקים ואת המעיל שימו מאחור או בתא המטען עד שתצאו מהרכב. הפעילו חימום, אבל לא באופן מוגזם כדי שלא תירדמו, והשאירו פתח קטן בחלון לאוורור כדי לשמור על הערנות. ודבר אחרון בנושא הלבוש - אל תשכחו את משקפי השמש. כן, שלוליות המים, השלג והקרח, כולם מחזירים אור ומסנוורים מאוד.

על הכביש

אין מקום טוב יותר מאשר כביש חלק כדי להקפיד על שמירת מרחק מהרכב שלפניכם. מרחקי הבלימה והעצירה על כביש קפוא גדולים פי כמה וכמה ממה שאתם רגילים בנסיעה באיילון. מעבר לכך, כלל לא מומלץ להגיע למצב של בלימת חרום על קרח - וזאת בלשון המעטה. סעו לאט ושמרו מרחק גדול ככל הניתן. רואים מאחוריכם משאית שנצמדת?! אפשרו לה לעקוף. הנהגים המקומיים מנוסים ומתמודדים טוב יותר עם המשטחים הקפואים ואם הם רוצים לעקוף – תנו להם. ההשפלה עבור הנהג הישראלי שנעקף עדיפה מהתחושה של משאית שמוחצת אותו בגלל בלימת חרום.

תופעה אירופית נפוצה שחשוב להכיר נקראת "BLACK ICE" ("קרח שחור") ומתרחשת בימים קרים ובעיקר בשעות הבוקר המוקדמות. כאשר הטמפרטורות בחוץ נמוכות במיוחד, מים קופאים על פני הכביש והופכים אותו למשטח קרח חלק במיוחד. הבעיה היא שמתוך הרכב, הכביש עלול להיראות כמו כל כביש רטוב אחרי הגשם. לכן כאשר הטמפרטורה החיצונית מתקרבת לאפס מעלות – נהגו בזהירות הראויה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

איך לבחור מסלול?

הכוונה כמובן לא למסלולי הגלישה באתר אלא לדרך המובילה אליו. צריך לזכור שהדרכים הצדדיות יפות הרבה יותר, אולם גם מועדות לפורענות בעונת השלגים. פינוי השלג מהצירים הראשיים יעשה בדרך כלל לפני הפינוי בדרכים העוקפות – וזו סיבה מספיק טובה לנסוע בהן ביום מושלג. ככלל, קחו בחשבון שזמני הנסיעה בימים מושלגים מתארכים מאוד ולכן חשוב להשאיר מרווחי ביטחון בלוחות הזמנים - בעיקר כאשר מדובר על הגעה לשדה התעופה. מרחק של שעה נסיעה ביום רגיל הופך בקלות לחצי יום בשלג וכדאי לקחת זאת בחשבון, לכן לפני כל יציאה לדרך הקפידו לוודא שהרכב מתודלק. מטען לטלפון הנייד, בקבוק מים ותרמוס עם קפה הם לא מטען עודף כשנוהגים בשלג.

נהיגה חלקה

כדי שהנהיגה שלכם בשלג תעבור בצורה חלקה ובלי החלקה, ישנם כללים שחייבים לשמור ולהקפיד עליהם. אחיזת הכביש בתנאי שלג וקרח נמוכה משמעותית מאחיזת הכביש כאשר הוא רטוב - וחשוב להפנים זאת. שרשראות הברזל שנמצאות בכל רכב שכור באירופה (ודאו שאתם אכן מקבלים אותן במעמד ההשכרה) מיועדות להלבשה על הצמיגים. בנקודות ביקורת יבדקו אם יש לכם כאלה או שיגידו לכם להרכיב אותן. גם אם תנסו לשכנע את אנשי נקודת הביקורת במשפטים כמו "אחי, לא צריך, יהיה בסדר, הייתי נהג האמר ברמת הגולן", אף אחד לא ייתן לכם לעבור ולהמשיך בדרככם במקרה ואין לכם שרשראות.

הוציאו מלקסיקון המונחים שלכם בשלג את המילה "האצה". בדרך כלל במכוניות אירופיות קיים כפתור "שלג" או "חורף" הממוקם ליד תיבת ההילוכים ותפקידו להגביל את כוח המנוע בעת תאוצה. זכרו להעביר את הבורר למצב זה. אם אין אופציה כזו ברכב, זנקו מהמקום בהילוך שני והימנעו מלחיצה אגרסיבית על דוושת הגז. זכרו שתאוצה על משטח חלק תגרום לסחרור גלגלים ולאיבוד אחיזה מיידי.

כאשר אתם מגיעים לפניה, התכוננו אליה מראש והתאימו את מהירות הנסיעה כך שלא תצטרכו כלל להשתמש בבלמים כאשר אתם פונים. אלה מקרים קלאסיים של כניסה למצב של תת-היגוי אשר במקרה הטוב יגרום לכם לחלוף על פני הפניה שרציתם, ובמקרה הרע תגלו מה עומק התהום הפעורה מעבר לשוליים וכמה זמן לוקח לצוותי חילוץ מקומיים להגיע לשם.

אם בכל זאת אתם מוצאים את עצמכם במצב של החלקה, אל תילחצו ואל תבלמו בפראות כי זה רק יחמיר את המצב. שמרו על קור רוח, הקפידו להפנות את ההגה לכיוון ההחלקה והורידו את הרגל מדוושת הגז ולחצו במתינות על דוושת הבלמים.

נהיגה בשלג היא חוויה יוצאת דופן לכל מי שעושה זאת בפעם הראשונה. לא תאמינו באילו מהירויות נמוכות אפשר להחליק ולאבד שליטה על הרכב, לכן ההמלצה היא לנקוט משנה זהירות ולא לנסות למתוח את גבולות האחיזה של הרכב. שתהיה לכם חופשת סקי מהנה ובטוחה.

עוד מאמרי בטיחות בנהיגה בוואלה! רכב

גם אתם יוצאים לחופשת סקי? אל תשכחו לעשות לייק קודם על הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully