וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד התחבורה מפלה בין נכים?

ירון אדרי

28.11.2011 / 17:08

עמותת 'נגישות ישראל' עתרה לבג"צ כנגד משרד התחבורה בטענה כי פועל בניגוד לחוק בהנפקת תגי חניה לנכים. "כל מה שנדרש זה תג נכה מסוג אחד"

האם משרד התחבורה פועל בניגוד לחוק ומפלה בין נכים? עמותת 'נגישות ישראל' עתרה לבג"צ כנגד משרד התחבורה שלדבריה, עושה הפרדה בין נכים בהתאם לנכותם ובהתאם לכך מנפיק להם תווי חניה בניגוד לחוק. בעתירתה מבקשת העמותה להורות למשרד התחבורה כי יחדול מהנפקת שני סוגי תגי נכה, לפעול להאחדת תגי הנכה שכבר הונפקו ולשנות את התמרורים היוצרים שוני בין נכים מסוימים לנכים אחרים.

אגף הרישוי של משרד התחבורה מנפיק שני סוגי תג נכה - תג כחול עם סמל כסא גלגלים ותג ירוק עם סמל משולש. על פי העמותה המיוצגת על ידי עוה"ד תומר רייף ותום אפלשטיין ממשרד זיסמן, אהרוני, גייר ושות', התג הכחול מונפק לאנשים הנעזרים בכסא גלגלים או אנשים עם מוגבלות ברגליים ואילו התג הירוק מונפק לאנשים שאינם מוגבלים ברגליהם או שאינם נעזרים בכסא גלגלים. לכך הם אומרים, "אין כל בסיס חוקי והפרקטיקה מנוגדת להגדרת 'תג נכה' כפי שהיא מופיעה בחוק חניה לנכים. הנפקת שני סוגי תגים אינה חוקית". עוד לטענתם מגדיר החוק תג נכה אחד המעניק למחזיקים בו מערכת של זכויות. כך גם פסק לאחרונה בית משפט לעניינים מקומיים בבת ים שזיכה נהג בעל תג ירוק בנימוק כי למשרד התחבורה אין סמכות להנפיק יותר מסוג אחד של תג נכה.

עוד לטענת העותרת, מקור השוני שיצר משרד התחבורה אינו פגם טכני שכן הזכויות המוענקות לכל מחזיק בתג נכה שונות בהתאם לסוג התו. כך לדוגמה, לוח התמרורים החדש שפורסם לאחרונה מגדיר תמרור המאפשר חנייה לנכים הנושאים תג נכה כחול בלבד ואוסר שימוש לבעלי תג ירוק. כך, מגישה המדינה כתבי אישום נגד בעלי תג ירוק שחנו במקום המסומן בתמרור החדש בטענה שהחניה מותרת לבעלי תג כחול בלבד.

"הפרקטיקה, לא רק שהיא לא חוקית, אלא שהיא גם פוגעת בציבור הנכים", כך מסביר יובל וגנר, מנכ"ל עמותת נגישות: "לא תמיד נכונה ההנחה שאדם עם כסא גלגלים זקוק לחניה שמורה יותר מאדם בלי כסא גלגלים. יש מקרים של אנשים עם מחלות לב, מחלות נשימה, מחלות כלי דם ברגליים, שאינם נעזרים בכסא גלגלים, אבל זקוקים לחניה שמורה יותר מאנשים עם כסא גלגלים כי קשה להם ללכת מרחק רב. כסא הגלגלים דווקא מקל על הניידות של אנשים מסוימים על פני אנשים אחרים".

עוד מוסיף וגנר ומדגיש כי "כל מה שנדרש זה תג נכה מסוג אחד שמזכה את בעליו בזכות להחנות בחניית נכים מסומנות. על משרד התחבורה אחריות לוודא שרק מי שבאמת יש לו מוגבלות בניידות שמצדיקה צורך בחניית נכה קרובה יזכה לקבלת תג החניה". וגנר קורא למשרד התחבורה לשנות באופן יסודי את חוק החניה לנכים היות והוא מיושן לדבריו, תוך התייעצות עם אנשי מקצוע ונציגי ארגוני נכים. "רפורמה כזו החלה בעבר, אבל משרד התחבורה לא מצליח לסיים את התהליך בזמן סביר דבר שגורם לסבל רב של נכים רבים".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "העתירה טרם התקבלה במשרד התחבורה. לכשתתקבל, היא תיענה בבית המשפט".


חדשות וואלה! רכב

בואו לדבר על זה בפורום וואלה! רכב

וואלה! רכב גם בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully