וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יש לשוטר בכלל שיקול דעת?

רז כהן

12.12.2011 / 7:15

בפרק החמישי בסדרת כתבות החוקים נסקור את העבירות הבלתי מוגדרות - כאלה שנתונות לשיקול דעתו של השוטר

יש לא מעט מאפייני נהיגה מסוכנים שהחוק אמנם לא מתייחס אליהם באופן ישיר, אך בכל זאת ברור לגמרי שמדובר כאן בפעולות שעלולות לסכן נהגים אחרים בכביש. אם נסעתם למשל מצידו השמאלי של פס ההפרדה או נהגתם ללא רישיון נהיגה בתוקף, מדובר בעבירות מוחלטות אשר סעיף ותקנה ברורים מגדירים אותם. לעומת זאת, ישנם מקרים המחייבים את השוטר להפעיל שיקול דעת ולהחליט האם הנהג עבר עבירה - ואיזו. אין למשל שום סעיף האוסר על גילוח בזמן נהיגה או הסעת כלב בין הרגליים על קטנוע, אך בכל זאת מדובר כאן בעבירות - ולא מהפשוטות.

נהג (לא) זהיר

במגוון רחב של עבירות תנועה החוק אינו ניתן לפרשנות (גם אם עבור חלק מהנהגים הוא מהווה המלצה בלבד). לא תצליחו לשכנע שוטר תנועה שאתם נהגים זהירים והרשיתם לעצמכם לנסוע במהירות של 200 קמ"ש כי הכביש ריק, הראות מצוינת ולא סיכנתם אף אחד. מותר לנסוע אך ורק במהירות המרבית המוגדרת באותו כביש, וזה תקף לגבי כל אחד – גם אם שם המשפחה שלו הוא שומאכר. הדברים מתחילים להסתבך כאשר נהגים מרשים לעצמם לעסוק בפעולות נוספות תוך כדי נהיגה (ולא רק דיבור בטלפון הנייד...) כי התנועה זורמת לאט או כי הם ממהרים. כמה פעמים ראיתם נהגים העוסקים בשלל עבודות משרדיות בזמן הנהיגה כמו קריאת מסמכים, בדיקת דוחו"ת, עיון במאזנים או הוצאת חשבוניות?! נתקלתם בוודאי גם בנהגים שהופכים את תא הנוסעים לבית קפה קטן ואינטימי עם עיתון בוקר פרוש על ההגה וכוס קפה ביד.

גם את הגילוח ישנם לא מעט נהגים שבוחרים לעשות בשעה שהם במכונית, ממש כמו אותן נשים שהופכות את מושב הנהג והמראה הפנימית שברכב לפינת איפור מאולתרת. כל הפעולות הללו לא מוגדרות באופן מפורש כאסורות על פי חוק, אולם ברור שהן נוטלות מהנהג את היכולת להיות מרוכז בנעשה על הכביש. לרשות השוטר עומד במקרה כזה סעיף הרשעה מיוחד - "נהיגה בחוסר זהירות", את הפעולה המסוכנת שביצעתם – הוא כבר יציין במקום המיועד להערות. האם לא שווה להתעכב עוד כמה דקות בבית, להתאפר, להתגלח או לקרוא עיתון מאשר לשלם על כך 500 שקלים ולקבל 6 נקודות?!

איבדו את הראש

בעוד שנהיגה בחוסר זהירות נמצאת בתחום הענישה של שוטר התנועה, ישנן צורות נהיגה שישלחו אתכם ישירות למפגש עם הרשות השופטת; לגדל כלב זה דבר נחמד ורצוי, אבל להסיע אותו על הקטנוע שלכם - זו כבר אופרה אחרת; ישנם את אלו שמחזיקים אותו בין הרגלים מלפנים ויש את אלו המייעדים לו את המושב האחורי, אבל אסור לשכוח שכלב נבהל בקלות ויכול לקפוץ מכל צפצוף של מכונית או לנסות ולזנק על חתול מזדמן שחולף במדרכה הקרובה או דווקא זו הרחוקה. כאשר כלב קופץ, הוא דוחף עם שתי רגליו האחוריות את הבסיס עליו הוא עומד, ובמקרה שלכם - הקטנוע. אתם עלולים לאבד שיווי משקל ושליטה בכלי, לגרום למכוניות אחרות לבלום בפתאומיות ולתאונת דרכים קשה, רק כי "בסך הכל רציתם לקחת את הכלב על הקטנוע".

כמובן שלא רק בעל חיים יכול לגרום לכם לאבד את השליטה ברכב, גם מטענים או חבילות המסתירים את שדה הראייה או מגבילים את יכולות ההיגוי של האופנוע נכנסים להגדרה הזו. המלצה נוספת בענייני אופנועים היא להשאיר את הפעלולים לקרקס, כי אם תחליטו לנסוע על גלגל אחד ("ווילי" או "סטופי") בזמן הרכיבה בכביש, כדאי שיהיה לכם הסבר משכנע לכך בשעה שתתייצבו מול כבוד השופט באשמה של "נהיגה בקלות ראש".

"אני יכול להיכנס"?

אין מעצבנים מאלה אשר עוקפים את כל הטור הממתין בסבלנות לפנייה ומשתחלים בראשו. ישנם כאלה אשר עדין נותר בהם מעט צלם אנוש ו"מעניקים" לכם את האפשרות לפנות להם מקום תוך כדי קריצה או בקשה עם היד כאילו טעו בדרכם, אבל יש גם כאלה שפשוט לא מתחשבים באף אחד ונדחפים או נעמדים בראש הטור. אם שוטר תנועה מבחין בנהג שכזה עומדת בפניו האפשרות להאשימו ב"קיפוח זכות". סעיף זה מקנה למעשה לשוטר שדה פעולה נרחב כנגד כל אותם נהגים שעושים בכביש כבשלהם על חשבונם של נהגים אחרים וגם אם אין סעיף מוגדר וברור לפעולת הנהג, כל שצריך השוטר הוא לתאר במילותיו הוא כיצד אופן הנהיגה של אותו עבריין קיפח את זכותם של המשתמשים האחרים בדרך. 500 השקלים הנקובים בקנס הם אלו שאמורים לגרום לנהג הסורר לחשוב פעמים לפני שהוא מחליט להידחף אל ראש הטור.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

עמודים דים דים

ונסיים עם הבדיחה הישנה על הילד שמוציא את הראש מהחלון ואומר שהוא רואה עמודים-דים-דים. החוק לא רואה שום דבר מצחיק בנוסעים אשר מוציאים חלקי גוף החוצה במהלך נסיעה או אפילו יושבים על החלון (מראה לא נדיר בכלל בלילות של סופי שבוע או בתהלוכות רונדו למיניהן בסיום הלימודים). אם גם אתם מאלה שלא מסוגלים לשבת על הכיסא ולחגור חגורה, אלא חייבים להוציא חלק מגופכם מבעד לחלון, צפו לקנס של 250 שקלים במפגש הקצר והכואב עם השוטר. סעו בזהירות.

עוד מאמרי בטיחות בוואלה! רכב

כנסו לדף הפייסבוק שלנו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully