וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחבורה מסילתית פרק ג': תחזוקה כמנוף עתידי

18.12.2011 / 11:45

נושא תחזוקת רכבת ישראל מעורר את אחד המאבקים המתוקשרים בתחבורה בישראל. איפה זה פוגש אתכם הנוסעים?

את הסערה התקשורתית האחרונה מספק עניין תחזוקת רכבת ישראל. להזכירכם, בעקבות סדרה של תאונות וכשלים תחזוקתיים, הוחלט במשרד התחבורה להעביר את תחזוקת הקרונות החדשים (ומרבית הקיימים) החוצה מידי רכבת ישראל אל אחריות החטיבה הישראלית של בומברדייר היצרנית. עניין זה גרר את וועדי העובדים למאבקים קשים נגד ההחלטה משלל טיעונים כאש גם הדיון האחרון עמם (ביחס למועד פרסום כתבה זו) פוצץ ללא התקדמות מצדם.

אבל האם יש לציבור הנוסעים סיבה לחשוש מפני מעבר זה? לא אם מקשיבים להסברים המעמיקים של מומחי בומברדייר. לדבריהם, רכבת הנה מוצר שנרכש לטובת שימוש ממושך בן עשרות שנים ולא נדיר הדבר לראות ברחבי העולם רכבות בנות 30 שנים ויותר מתפקדות כחדשות. הדרך להשיג זאת ובעצם למקסם את הרווח מההשקעה הראשונית הכבדה של רכישת הרכבת טמונה כמובן בתחזוקה נכונה.

הקטרים והקרונות של האלף השלישי מכילים כמות עצומה של טכנולוגיה, משמעותית יותר מהעבר והטכנולוגיה הזו זקוקה לתחזוקה נכונה כדי שתוכל להאריך שנים ברמת תפעול גבוהה ובטוחה. ללא תחזוקה נאותה, רכבת שכזו עלולה לגלות קשיים בתפעולה כבר אחרי 10 שנות שימוש או תחזוקה לא מושלמת. בסיור עיתונאים שנערך על ידי בומברדייר במפעלי החברה בגרמניה הצליחו המארחים להראות את חשיבות התחזוקה הנכונה, תחת המינוח המקצועי 'ניהול סיום חיי מוצר'. במפעלי התחזוקה הרבים שמפעילה החברה בגרמניה, רכבות החברה זוכות לטיפול מקצועי תחת התקנים המחמירים ביותר, מה שמאריך את חיי הרכבות גם אל 40 שנים ויותר.

גם במשרד התחבורה הפנימו זאת ולכן קיבלו את ההחלטה להקים בישראל מרכז תחזוקה מטעם היצרנית תחת חוזה ארוך טווח עמה. חוזה שכזה מעביר למעשה את האחריות על תקינות הרכבות אל היצרנית (בדומה לעסקת ליסינג תפעולי) וזו האחרונה, שלה כמובן אינטרס לשמור על שמה הטוב ועל הרווחיות (כל חריגה גוררת קנס כספי), מבטיחה לדאוג לרמת זמינות חסרת תקדים בישראל של 98 אחוזים. התוצאה, שלושת הצדדים בעסקה מרוויחים - משרד התחבורה מקבל הבטחה לזמינות ותקינות ברמה הגבוהה ביותר וכן למימוש מלא של הפוטנציאל הכלכלי שבהקמת הרכבת, החברה המתחזקת מבססת את מעמדה בשוק המקומי וציבור הנוסעים שמקבל רכבת תקינה, בטוחה וזמינה.

יצרנית הרכבות בומברדייר מבטיחה בהמשך להקמת מרכזי השירות בישראל להקים גם מסלול לימודים להנדסת תחבורה מסילתית. את זה תעשה החברה בשיתוף עם בית הספר להנדסאים שבטכניון ומשרד התחבורה ובכך למעשה יתקבל הבסיס האקדמי הנכון ליצירת אנשי מקצוע מיומנים בישראל (בניגוד להכשרה הקיימת היום בישראל). הסטודנטים יקבלו הכשרה בישראל ובחו"ל על ידי מהנדסי החברה במגוון תחומים, ירכשו מקצוע והמצטיינים שבניהם יקלטו לעבודה בחברה ולהכשרה ארוכת טווח עוד בתקופת הלימודים.

עוד חדשות בוואלה! רכב

כנסו לדף הפייסבוק שלנו

תגובת ועד עובדי הרכבת:

בשנים האחרונות התגלו מספר כשלים בתחזוקת הרכבות אשר הנם דווקא פרי רשלנות של היצרן מבית בומברדייה כפי שנקבע בדוחות חקירה של הרכבת.

בנושא התחזוקה, הועברה הצעת העובדים אשר הסכימו לתקופת ניסיון ובדיקת איכות על פי מדדים מוסכמים. עיקר הבעיות בתחזוקה השוטפת כיום נובע מאי הקצאת משאבים ראויה - כ"א וחלפים על ידי הנהלת החברה. גם תחת אילוצים אלו, רכבות בישראל הנן בנות 20-30 ומתפקדות כחדשות גם בלי תחזוקת היצרן. עובדי החברה התמודדו עם תחזוקה של ציוד טכנולוגי ובהצלחה. הצפי לתחזוקה של ציוד החשמול התעידי הנו שהוא יהיה פשוט לאין שיעור לתחזוקה מאשר מה שיש היום.

לגבי הזמינות - החברה התחייבה לרכוש ב-75 מליון יורו 50 קרונות ולהעמיד אותם במוסכים בכדי להבטיח זמינות תחזוקתית, כאשר במצב הקיים החברה אינה מקצה ולו חמישית לטובת תחזוקה. יש לציין כי הספק אינו אובייקטיבי לאור העובדה כי הוא אמור להרוויח מאות מליונים של שלקים מהעסקה ע"ח כספי ציבור. עובדי החברה הציגו תחשיב עלות זול ב 30% לפחות מהעלות המינימלית של הספק .

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully