וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200

11.1.2012 / 12:20

עם קבינה יחידה, 150 כ"ס, ארגז סגור, דופן אחורית הידראולית, דלת צד ותיבה רובוטית, איסוזו סומוואן הופכת את העבודה לקלה ונעימה

באמצע השנה החולפת, חשפה UTI יבואנית איסוזו את כלי הרכב שבעזרתו היא מתכננת להרחיב את שליטתה המוחלטת בפלח המשאיות הקלות אל עבר כלי הרכב המסחריים בעלי המרכב האחוד - מרצדס ספרינטר, פולקסווגן קראפטר ואחרים. אולם, ליצרנית המשאיות איסוזו, אין בהיצע רכב מתאים בעל מרכב אחוד, ולכן החליטה היבואנית המקומית להסב את הסומו המצליחה שלה ולהביאה קרוב ככל הניתן לעולם המרכב האחוד. מלבד שינויי עיצוב, נערכו בזו מגוון שיפורים טכניים ואבזור מוסף הולבש כדי להעצים את התמורה למחיר.

זמן רב חלף בטרם הצלחנו להתפנות לתיאום נהיגה במשאית החלוקה החדשה, אבל כעת, עם התחלת השנה החדשה, יצאנו עם הסומוואן החדשה לשלושה ימי עבודה מלאים וללמעלה מ-1,000 קילומטרים על כבישי ישראל.

מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200. קובי ליאני
מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200/קובי ליאני

איחוד המרכב

שוק המשאיות הקלות ורכבי החלוקה בישראל פעיל מאוד והקרבות בו חריפים אף יותר מאלו המוכרים מעולם כלי הרכב הפרטיים. שם, התמורה למחיר, השירות והשימושיות של כלי הרכב משחקת תפקיד מוחץ ולמרות שהחידושים בענף זה מגיעים בקפיצות דור ארוכות יותר, הם משמעותיים מאוד מבחינת הלקוחות.

זו הסיבה מדוע UTI התאמצו כל כך ביציאת הסומוואן. אחרי שכבשו את שוק המשאיות הקלות, היה זה אך טבעי מצדם לנסות את כוחם בקרב שאר רכבי העבודה - מסחריות עם מרכב אחוד. אז לצורך המשימה, גויסה האיסוזו סומו 6200, על שלדתה הורכב ארגז סגור חדש, שלו דלת צדית נמוכה עם מדרגות פנימיות עד לגובה רצפת העמסה, מאחור נוספה דופן הידראולית, הקבינה היחידה חוברה כמעט לגמרי לארגז על ידי הוספת ספוילר עילי והארכות צדיות, מרכז השלדה קיבל גם זוג קורות צדיות שגורמות למראה נמוך יותר (גובה רצפת ארגז 87 ס"מ) ועל הג'נטים האחוריים אפשר אפילו למצוא טאסות.

קשה לומר שהסומוון נראית כמו רכב בעל מרכב אחוד, אבל היא לכל הפחות קרובה לכך ובהחלט נראית טוב עבור משאית שאורכה 6,150 ס"מ ובסיס גלגליה 3,395 ס"מ.

פתיחת הדלתות של הסומוואן מגלות את אותה קבינה מוכרת מהסומו 6200 שהופיעה כבר ב-2008 וזה טוב. כי סביבת העבודה של הנהג נותרה נוחה למדי לשימוש. מושב הנהג פניאומטי (עליו נרחיב בהמשך), מסביב שלל תאים שימושיים, זוג מושבים מימין לנהג (האמצעי בעל חצי משענת), תנוחת הנהיגה טובה (הגה אופקי שלא מאמץ את הידיים) והנקודה החזקה ביותר בה - שטח החלונות הגדול של הסומו שמשפר מאוד את הראות לפנים ולצדדים.

מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200. קובי ליאני
מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200/קובי ליאני

שים D ותן גז

עד לא מזמן, תיבות אוטומטיות במשאיות נחשבו למופרעות שמזמינה צרות. האם מחשב יכול לבצע את העבודה טוב יותר מנהג מיומן? התשובה לך ברורה, לפחות בכל הקשור לתפעול תיבת ההילוכים. כדי לשפר את יכולותיה העירוניות, למשימת יצירת הסומוואן נבחרה תיבת הילוכים רובוטית (אוטומטית עם מצמד יחיד) שתעביר את כוחות של המנוע אל הגלגלים האחוריים ובעצם תשחרר למנוחה את רגלו השמאלית של הנהג.

וזה עובד? עובד טוב מאוד. הסרת המצמד והצורך לבחוש בידית ההילוכים הופכים את הנסיעה בסומוואן לקלה כבר מהרגע הראשון. העברת ההילוכים חלקה ומתרחשת ממש כאילו נהג משנה יושב מימיננו ומבצע את העברה בשבילנו. ההילוכים, שישה במספר, זורמים זה אחר זה ומאיצים את המשאית בקלילות ובחלקות. הזינוק מתחיל בהילוך שני באופן טבעי, אלא אם לוחצים על מתג על הידית המיועד למקרים בהם מאחור הועמס מוען כבד, אז נעשה הזינוק מההילוך הראשון הקצר.

הדבקת הדוושה לרצפה ומדידת הזמן (כשהמשאית ריקה לגמרי) חושפת כי לסומוואן דרושות 32 שניות בממוצע כדי להגיע מעמידה ל-100 קמ"ש. במושגים של מכונית פרטית, מדובר בנצח. בלקסיקון של משאיות, זו כמעט משאית ספורט. 150 הסוסים (ב-2,800 סל"ד) של המנוע מופקים בליניאריות עד מעט אחרי 3,000 סל"ד, שם נגמרת נשימת המנוע. אולם, בהילוך השישי והאחרון, מדובר ב-130 קמ"ש מכובדים. מאוחר יותר נגלה שגם עם כ-2 טונות של מטען מאחור, היא עדיין מסוגלת להעפיל למהירות זו ללא קושי.

כאשר שיפוע הכביש עובר למצב שלילי, כלומר לירידות, נהיגה במשאית מצריכה שינוי גישה מוחלט לעומת מכונית פרטית. הסומוואן מצוידת כסטנדרט בבלם אגזוז (אגזוז ברקס) המופעל ממנוף מימין להגה וזה, בשילוב עם הורדה מתוזמנת של הילוכים בתיבה האוטומטית (שוב, קל מאוד בזכות האוטומציה) עוזר לנהג לפקח על מהירות הנסיעה בירידות ממושכות. כשהבלמים הקונבנציונאליים נכנסים לתפקיד, מתקבלת בלימה חזקה ומדויקת וגם עמידה בפני שימוש מוגזם לאורך זמן. בלימת חירום אחת, בשל רכב שחבר לחתוך שלושה נתיבים בחדות מהשמאלי ביותר, אל הימני ביותר (בו אנחנו נמצאים) אל עבר יציאה למחלף, הבהירה גם עד כמה חזק מסוגלת הסומוואן לנעוץ את גלגליה בכביש כשצריך, בגיבוי מערכת ABS למניעת נעילת גלגלים ואף בקרת יציבות והתהפכות, שלא נדע מצרות.

מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200. קובי ליאני
מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200/קובי ליאני

נוחות ותפעול בעבודה

בזמן שהייתה אצלנו, הסומוואן חרשה את כבישי הארץ לאורכם ולרוחבם גם עם ללא מטען מאחור וגם עם משא הקרוב מאוד לשיא כושר נשיאתה. בעוד המשקל הכולל עומד על 6,200 ק"ג (ומשם שמה), משקלה העצמי עם ארגז סגור עומד על 3,330 ק"ג, לכך יש להוסיף 300 קילוגרמים ממשקלה של הדופן ההידראולית ומקבלים כושר נשיאת מטען של 2,570 קילוגרם.

אנחנו העמסנו על גבה כ-2 טונות לערך. אלה גרמו לשקיעה קלה בלבד של המתלה האחורי ולא שינו כמעט דבר בתחושת ההיגוי (קל למדי בכל מצב, אך ארוך עם 5.5 סיבובי הגה מנעילה לנעילה). המתלה הקדמי של הסומוואן רוכך ביחס לסומו 6200 ה'רגילה' וזה הופך את הנסיעה בה לרכה ונעימה במיוחד. שברי אספלט נספגים בקלות ולא מזעזעים או חובטים, ורק אספלט גלי בכבישים מהירים האיסוזו הזו לא ממש אוהבת. אז בשל הרכות, היא מגיבה בתנועה קופצנית ארוכת מהלך שגורמת למושב הפניאומאטי להגיע עד קצה מהלכו ולחבוט ולעתים גם להקפיץ את הנהג, גם כשזה הוקשח עד למקסימום.

מבחינת העבודה, הסומוואן מציעה חלל גדול מאוד בארגז - אורכו 4.4 מטר, רוחבו 2.09 מטר וגובהו הפנימי 2.01 מטר (נפח הטענה של 18 קוב). על הדופן ההידראולית מיותר להרחיב את הדיבור. היא מקלה מאוד על הגישה אל המטען ומאפשרת לעובד להעמיס ולפרוק מטען כבד וגדול בעזרת מלגזה ידנית ואו עגלות למניהן בקלות מרשימה. אולם, לדלת הצדית תמורה מצוינת בכך שהיא מאפשרת גישה קלה מאוד אל מרכז הארגז לטובת הגעה למטען קל או קטן.

המצלה הקדמי החדש של הסומוואן מאפשר לה גם להיות גמישה מאוד לתפעול עירוני, בעיקר ברחובות צפופים. מלבד למידותיה הצנועות, זווית הצידוד שלה מרשימה מאוד. במבחן שלנו, הסומוואן הצליחה לבצע פניית פרסה ברדיוס גדול רק במעט מזה של מכונית פרטית - 6.3 מטר בין מדרכות או 6.9 מטר בין קירות, רוחבם של כשני נתיבי נסיעה. מה שעוד מסייע לקלות התמרון עמה, היא גם הראות לאחור בזכות ארבע מארות צדיות גדולות וכמובן, מצלמת הרווס שלה משמעות בטיחותית ממעלה ראשונה.

מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200. קובי ליאני
מבחן משאית חלוקה איסוזו סומוואן 6200/קובי ליאני

195,000 שקל

תמורת מחיר שכזה, הסומוואן מצליחה להשלים חבילה מאוד אטרקטיבית לעסקים הזקוקים לרכב חלוקה גדול. לצד יתרונות כמו שימושיות גבוהה בתנאים עירוניים, נוחות נסיעה, מנוע חזק, ארגז גמיש ומאובזר וצריכת דלק משולבת (עירוני ובין עירוני, עם מטען ובלעדיו) של 7.2 ק"מ לליטר סולר, היא מציעה גם שירות זול למדי של כ-1,400 שקל בלבד לטיפול שוטף כל 20,000 ק"מ.

אם אתם בעלי העסק, העלויות הנמוכות יחסית והתמורה הגבוהה יהיו למוקד המשיכה, אך גם העובד שלכם ישמח לקבל משאית שנעים לבלות בה שעות רבות במשך היום בנוחות ובשקט. שקש תעשייתי.

עוד מבחני רכב והשקות בוואלה! רכב

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

ממשיכים לדבר על מכוניות ואופנועים בפורום הרכב של וואלה!

  • עוד באותו נושא:
  • איסוזו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully