וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך מוציאים רישיון מירוצים בישראל

24.1.2012 / 16:50

הדרך להשתתפות באופן חוקי במירוצים בישראל, מצריכה הוצאת רישיון מיוחד. קורס בן 9 שעות יעניק לכם תעודה חוקית להתחרות

עד לפני שנים אחדות, הדבר היה בגדר חלום רחוק. רישיונות נהיגה למירוצים בישראל? כן. לאחר ובמסגרת אישור חוק הנהיגה הספורטיבית, נקבע כי אדם המעוניין להשתתף בפעילות מוטורית תחרותית, יידרש לקבל היתר חוקי לכך, כלומר לשאת ברישיון לנהיגה ספורטיבית.

למה לכם להוציא רישיון שכזה תשאלו? כי על פי חוק הנהיגה הספורטיבית שהתקבל בישראל עוד בשנת 2005, נקבע שאדם שרוצה לעסוק בפעילות ספורט מוטורי, חייב להיות בעל רישיון מתאים לנהיגה תחרותית. מכאן, שאדם שאינו נושא רישיון שכזה, לא יוכל לנהוג ואו לרכב באופן תחרותי מכל סוג. אז גם אנחנו הצטרפנו לקורס שכזה שאורכו 9 שעות תחת כנפי חברת קרוס קאונטרי, שהוסמכה על ידי הרשות לנהיגה ספורטיבית להנפיק רישיונות שכאלה.

מי יכול לקבל רישיון?

נתחיל עם התשובה הפשוטה יותר לשאלה - מי לא יכול לקבל רישיון לנהיגה ספורטיבית, והרי זה נהג או נהגת שרישיון הנהיגה הרגיל שלהם נשלל עקב בעיה בריאותית או בגין ביצוע עבירות תנועה. באותה נשימה נציין שאם לאדם שברשותו כבר נמצא רישיון לנהיגה תחרותית, נשלל רישיונו מאותן סיבות, גם רישיון המירוצים יאבד עמו. ההסבר לכך גורס כי אין לתת צ'ופרים לעברייני תנועה בהמשך נהיגה תחרותית וכן כדי לעודד את נהגי המירוצים לנהוג כחוק בכביש הציבורי, כדי שיוכלו לשמור על רישיון המירוצים שלהם.

ובכל זאת, מי כן רשאי להוציא רישיון לנהיגה תחרותית? החוק החדש לנהיגה ספורטיבית בישראל מתיר אפילו לילדים בני 8 להוציא רישיון, לצורך השתתפות בתחרויות בענפים מוגדרים (במתחמים סגורים בלבד) ותחת כללים מסודרים. כך למשל יכול אותו ילד בן 8 להתחרות על גבי אופנוע דו פעימתי בנפח 65 סמ"ק, או ארבע פעימתי בנפח 120 סמ"ק, וכן קארטינג דו פעימתי בנפח 125 סמ"ק או עד 270 סמ"ק במידה והמנוע הוא מסוג ארבע פעימות.

ככל שגיל הילד עולה, עולים גם נפחי המנועים ואף מגוון הכלים האפשריים. כך למשל בגיל 11 יכול הילד להתחרות על גבי טרקטורון שנפח מנועו 150 סמ"ק (4 פעימות, או 85 סמ"ק ל-2 פעימות) ובגיל 16 יכול זה לנהוג במכונית מירוץ מכל סוג (עד משקל של 3,500 ק"ג), אפילו שטרם נושא זה רישיון נהיגה מטעם משרד התחבורה.

על פי נתוני הרשות לנהיגה ספורטיבית, נכון לימים אלה, כ-600 נהגים ורוכבים כבר נושאים רישיון לנהיגה ספורטיבית בישראל.

חוזרים אל ספסל הלימודים

הרשות לנהיגה ספורטיבית קבעה סדר הכשרות ובדיקות שעל המעוניין ברישיון לנהיגה ספורטיבית לעבור וזה כולל הכשרה מאושרת על ידי הרשות, כמו זו שעברנו בעזרת חברת קרוס קאונטרי (נערכה בבניין מטרו בכפר סבא). כמו כן, ישנה חובה לעבור בדיקות רפואיות ארגו-מטריות לבדיקת הכשירות הרפואית של מבקש הרישיון (בדיקות AKG, ראיה, מבחן מאמץ וכו') ולבסוף נערכת בחינה בכתב.

הלימודים מורכבים מהכשרה בסיסית הנוגעת בכל סעיפי החוק לנהיגה ספורטיבית: מניעת אש, ציוד מגן, דרישות ביטוח, סוגי מירוצים ומסלולים, שמות בעלי תפקיד ומשימותיהם ועוד. לאחר מכן, יכולים המשתתפים לבחור השלמה ענפית לכל תחום מירוצים בו רוצים לקחת חלק - כידונאים (אופנועים וטרקטורונים), מכוניות, קארטינג, פורמולה ועוד. משך ההכשרה כ-9 שעות ועלותה 899 שקלים (כוללת את ההכשרה הענפית ובדיקות רפואיות). ילדים מתחת לגיל 16 ואו מבוגרים ללא רישיון נהיגה, זקוקים גם למבחן שליטה שעלותו 150 שקלים.

תוקפו של רישיון המירוצים הוא לשנה אחת בלבד. עד גיל 40 המשתתפים יחויבו לעבור בדיקה רפואית אחת לשנתיים ומגיל 40, מדי שנה עם הבקשה לחידוש הרישיון. כל מתחרה גם מתבקש להחזיק בביטוח לתאונות אישיות על סך מינימום של 300,000 שקל לשנה (או 150,000 שקל לאירוע בודד). רכב המתחרה מחוץ למסלולים סגורים ועובר דרך קטעי קישור, יזדקק גם לביטוח חובה במסגרת ה'פול' בעלות של 300 שקל לשנה.

מה הוא רכב תחרותי?

החוק לנהיגה ספורטיבית בישראל גם מגדיר במדויק מה הוא כלי תחרותי ומה דרישות הרישוי של זה. כלי תחרותי משמעו בחוק, הוא כלי שמשמש רק לתחרויות. כלי רכב אלה עוברים תהליך לקבלת רישיון לתחרות שבמהלכו ניגש בעל הרכב לבוחן טכני וזה מגיש בקשות לרישוי תחרותי. על פי החוק, ניתן אפילו לרכוש רכב שהורד מהכביש בעקבות תאונה, לשקמו על פי ככלי בטיחות ולהכשיר אותו מחדש לשמש כרכב תחרותי. לאחר הוצאת הבקשה לרכב תחרותי, ניתן לייבא לזה חלקי חלקים לצורת השלמת הבניה כשהמיסוי על אלה יעמוד על 12 אחוזים, ואילו המכס על רכב שלם יעמוד על 18 אחוזים.

בהמשך התהליך, כדי לקבל רישיון לכלי תחרותי נדרש ביקור אצל בוחן טכני מוכר ומוסמך על ידי הרשות (בעל תעודה), מעבדה מוסמכת (מכון התקנים או הטכניון - מוקמות עוד 4 מעבדות בימים אלה). לאחר מכן ובסוף התהליך, המסמכים עוברים אל הרשות לנהיגה ספורטיבית במשרד הספורט וזו תעניק לרכב מספר כסוף.

הבשורה אל העוסקים בספורט עממי וברכיבה על אופנועים, היא שעבורם התהליך קל בהרבה. בניגוד לכלי רכב תחרותי אשר אינו מורשה לנסוע על הכביש, מכוניות ואופנועים העוסקים בספורט, יוכלו לשוב ולשמש גם ככלי רכב רגיל לאחר האירוע המוטורי (רישיון דואלי). עבור אלה נקבע כי רישיון הרכב שהונפק על ידי משרד התחבורה, ישמש בסיס להנפקת רישיון המירוצים לרכב ולקבלת הלוחית הכסופה (לוחית זיהוי למירוצים). חידוש רישיון המירוצים לרכב יעשה אחת לשנה ועלות האגרה 118 שקלים.

פרטים אודות מועדי ההכשרות ומיקומם ניתן לקבל ב'קרוס-קאונטרי' בכתובת המייל: cr.country@gmail.com

עוד ספורט מוטורי בוואלה! רכב

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully