וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלום מוטורי שהסתיים באין-אונות

עו"ד מירב אפרים, מאמר אורח

27.1.2012 / 8:50

החיים היו ורודים, הכסף היה זמין, ואופנוע החלומות הגשים לו את כל משאלותיו. עד שנקלע לתאונת דרכים שהפכה את החלום, לסיוט הגרוע ביותר בעולם הגברי

לגבר המודרני פנים רבות, האחד יראה בסמל על גבי מכוניתו את תמצית הצלחתו והאחר יראה באות Rעל גבי אופנועו את תמצית ההוויה הגברית. האחד יחרוך את האספלט עם מאות סוסים שמשוועים ללחיצה הגונה על דוושת הגז, והאחר, יתבשם משכרון הצלחתו לאחר שנעל את הדיפרנציאל והתגבר על המסלול הטכני.

בין כל הזהויות המוטוריות של מיטב גברינו, בין אם מדובר על שועלי כביש ובין אם עסקינן באריות שטח, לרובם מכנה משותף אחד - עמידה בהצלחה במבחן כיבוש המין הנשי, מבחן שתוצאותיו משפיעות באופן חד וישיר על תפיסת האיתנות העצמית של הגבר.

לפני כחודש נכנס למשרדי מכר מן העבר, גבר נאה ומצליח, אבא ובן זוג למופת, אשר לכאורה יש לו את כל אשר ייחל לו. במהלך שיחתנו, אשר לוותה בלא מבטי מבוכה, התברר לי כי לפני כשנה היה מעורב בתאונת דרכים בדרכו לעבודה, בעת שרכב על דו גלגלי עב סמ"ק, עם 180 כוחות סוס, אשר דחפו אותו ברגע אחד של חוסר תשומת לב הישר אל גדר ההפרדה. בנס משמיים, הוא סיים את האירוע רק עם שברים באגן ובאחת מרגליו.

האימפוטנציה נטלה את גבריותי

בתום תקופת החלמתו הראשונית, הוא "התעורר" למציאות חדשה – ישנה: השברים התאחו וחייו עלו על מסלולם התקין, כמעט, למעט צליעה מזערית וכן העובדה כי יחד עם השבר באגן נגרמה גם פגיעה עצבית באיבר מינו. "בחלומות הכי מסויטים שלי, לא דמיינתי כי זה יהיה גזר דיני, יש לי הכל, מלבד גבריותי. זה כבודי שנרמס שם תחת האופנוע, ושום סממן חיצוני או סמל סטאטוס לא ישנה זאת". כשהעליתי בפניו את האפשרות להגיש תביעה לביטוח לאומי השיב "אין סיכוי שאני שוטח את מצבי הרפואי בפני הוועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי. מבחינתי להגיש תביעה עקב הפגיעה ברגל. העובדה כי אני "אימפוטנט", תשאר לנצח בין כותלי החדר הזה".

קופת הביטוח לאומי מלאה בשל המבוכה

המקרה המתואר מעלה אינו מקרה פרטי. מידי שנה נפגעים רבים בתאונות דרכים המוגדרות גם כתאונות עבודה, אשר לא פעם גורמות לפגיעות באגן, ובעקבותיה, במישרין או בעקיפין, לשורה ארוכה של ליקויים אורולוגיים. המציאות מלמדת כי רבים מהם, אינם מצליחים להתגבר על המבוכה שכרוכה בחדירה לפרטיות, ובכך בעצם, מוותרים מראש על אפשרותם למקסם את גובה הפיצויים או הגמלאות להם הם זכאים. לעיתים מדובר בעשרות אלפי שקלים ולעיתים במאות אלפי שקלים, הנותרים בקופת הביטוח הלאומי, בשל מבוכתם של הנפגעים.

לצורך הכנת המאמר , ביקשתי מד"ר אורי גור, אורולוג ומנתח בכיר, שיפרט את סוגי הליקויים האורולוגים הנפוצים שנגרמים בעקבות תאונות דרכים. לדבריו "בניגוד לסוגי חבלות רבות שנגרמות בשל תאונת דרכים ומטופלות לאחר הפציעה, חלק מהפגיעות האורולוגיות ובכלל זה אין אונות, מלוות לא אחת את הנפגע במשך שנים, וגורמות לו לסבל של ממש. הפציעות האורולוגיות השכיחות שנגרמות בשל תאונת דרכים הינן פגיעות בכליות או בשלפוחית השתן. כמו כן, לעיתים התאונה גורמת לשליטה מוגבלת בסוגרי השתן, ואף לאימפוטנציה וזאת בשל פגיעה בכלי הדם או בעצבים הנמצאים באיבר המין".

לדברי ד"ר אורי גור, "חבלה אורולוגית משפיעה לא אחת באופן ישיר על איתנותו הנפשית של הפצוע, אשר יכול לחוש לאור כך פגיעה "באגו" וירידה דרסטית בדימוי העצמי". וכאמור, האגו גובה מחיר כבד. אין צל של ספק כי מדובר בליקויים אינטימיים, שהשתיקה לגביהם מונעת מהנפגע מבוכה גדולה, אולם היא כאמור, גם מותירה אותו ללא פיצוי כספי שהולם את אופי הפגיעה וחומרתה. תאונת דרכים שהוכרה כתאונת עבודה יכולה לזכות את הנפגע הן בפיצוי מחברת הביטוח והן בתשלום גמלאות מהמוסד לביטוח לאומי, הכוללים דמי פגיעה, כיסוי הוצאות רפואיות ושיקום, ובמקרה שנותרה נכות גם מענק או קצבאות נכות. לצורך ההכרה בתביעה, אין זה משנה אם הפגיעה התרחשה בדרך כהולך רגל או בעת נסיעה ברכב.

מה מחירה של המבוכה?

מה מחירה של המבוכה? ההבדל עשוי להיות בין קבלת מענק חד פעמי מביטוח לאומי (המחושבות מתוך 43 קצבאות בלבד), לבין קבלת קצבה חודשית למשך כל החיים, סכום שעשוי להסתכם במאות אלפי שקלים. עם ההכרה בתביעה כתאונת עבודה, הנפגע זכאי לתשלום דמי פגיעה לתקופה מרבית של 91 ימים וזאת בהתאם לתעודות אי הכושר אשר יהיו בידיו.

בתום תקופת דמי הפגיעה תבדק זכאותו לגמלת נכות, כאשר נכות בין 9% לבין 19%, תזכה אותו במענק חד פעמי ואילו של 20% לפחות, תזכה בקצבה חודשית לשארית חייו. חשוב לדעת כי בהתאם לחוק הפלת"ד, הנכות הרפואית אשר תקבע ע"י הוועדות הרפואיות במוסד לביטוח לאומי, תחייב את חברת הביטוח בהליך האזרחי, ולכן יש חשיבות כפולה בקבלת אחוזים המשקפים את חומרת הפגיעה ע"י הוועדות הרפואיות.

במקרה שתואר מעלה, החליט בסופו של יום הנפגע כי אין סיבה ריאלית להשאיר את הפגיעה בין כותלי הבית. במעמד ההתייצבות מול הוועדות הרפואיות הוא ישאל על תלונותיו, ויתכן שאף יבדק ע"י רופא מומחה. הנפגע רשאי להיות מלווה לוועדה הרפואית ע"י עורך דין, אך כמובן שהבדיקה עצמה תעשה מאחורי פרגוד בכדי לשמור על פרטיותו המלאה. רגע קטן, זה כל מה שנדרש. רגע קטן בו האגו מפנה את מקומו לשכל הישר, מעבר לזה שום דבר לא משתנה.

הכותבת היא עו"ד מומחית למימוש זכויות רפואיות.

לאתר של עו"ד מירב אפרים

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה הענקית שלנו בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully