וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלקי חילוף תחליפיים – זה בטיחותי?

רז כהן

11.2.2012 / 8:18

שוק חלקי החילוף לרכב מציע אפשרויות רבות לתיקון המכונית. מה ההבדל בין החלקים השונים? באילו מקרים כדאי להתעקש על שימוש בחלקים מקוריים ובאילו ניתן להסתפק בתחליפיים

נתחיל בעובדה פשוטה: את רוב החלקים ברכב שלכם מייצרים ספקי משנה עבור יצרן הרכב; bosch, Valeo, AC delco, ו-Denso הם רק מדגם מייצג של אותה תעשיית רכיבים ענקית שתומכת בתעשיית הרכב העולמית. ספקי החלקים של יצרני הרכב נדרשים לעמוד בתקנים המחמירים שמציב בפניהם כל יצרן כתנאי לשיתוף פעולה, לכן אלו הם החלקים הטובים ביותר לרכב שלכם – אך גם היקרים ביותר. לצד החלפים המקוריים פורח שוק שלם של חלקי חילוף תחליפים אשר נמכרים במחירים נמוכים משמעותית מהחלפים המקורים. האם שימוש בחלפים הללו משפיע על בטיחות המכונית שלכם? התשובה היא (כרגיל...) - כן ולא.

אין פיקוח

שוק חלקי החילוף לרכב בישראל מגלגל מאות מיליוני שקלים בשנה. במצב שבו אין כמעט פיקוח על איכות החלקים או עמידה שלהם בתקנים מחייבים, נוצר מצב שבו ניתן היום לרכוש בישראל מגוון רחב של חלפים זולים באיכות נמוכה שעלולים להתגלות כבזבוז כסף במקרה הטוב, וכמסוכנים במקרה הפחות טוב. כאשר מדובר בחלקי מרכב עשויים פח או פלסטיק, ברוב המקרים לא תחול השפעה ישירה של איכות החלק על בטיחות הרכב, אולם כאשר מדובר בחלקים מכאניים או בחלקים בטיחותיים – כאן עלולים להתגלות הבדלים מהותיים בין סוגי החלפים השונים.

סוגי החלפים

ניתן לחלק את חלקי החילוף לרכב לשלוש קבוצות עיקריות; חלפים מקוריים של יצרן הרכב, חלפי OEM וחלפים מתוצרת אחרת. החלפים המקוריים של יצרן הרכב יהיו לרוב היקרים מכולם. חלפי OEM הם אותם חלפים מקוריים שמיוצרים על ידי אותו ספק חלפים שמייצר למותג הרכב, אלא שכאן מיתוג של יצרן הרכב. למעשה אין שום הבדל בין חלק מקורי ל-OEM – למעט המחיר שיכול להתגלות כזול יותר בעשרות אחוזים. לצד חלקי החילוף הללו מוצעים ללקוח הישראלי סוגים נוספים של חלקי חילוף באיכויות שונות ובטווח רחב של מחירים

פערי מחירים של מאות אחוזים

לעתים קרובות ניתן לרכוש חלק זהה לחלק המקורי במחיר נמוך בעשרות ואף במאות אחוזים. עין בלתי מקצועית תתקשה להבחין בהבדלים בין החלקים השונים, אולם חשוב לדעת שהם קיימים. כך למשל רדיאטור תחליפי מתוצרת עלומה יכול להיראות בדיוק כמו הרדיאטור המקורי ולהתאים לרכב שלכם כמו כפפה, אולם בגלל מבנה פנימי שונה ושימוש במתכות בעלות הרכב אחר, אתם עלולים לגלות כי הספק הקירור של הרדיאטור החליפי נמוך מדי והרכב יתחיל להתחמם בתנאי עומס.

גם במקרה של צלחות בלימה אין כמעט דרך להבדיל בין חלק מקורי לחלק תחליפי; צלחות בלימה תחליפיות נראות בדיוק כמו אחיותיהן המקוריות, אולם ההבדל טמון בסוג המתכת ובתהליכי העיבוד שעבר החלק. כך למשל אתם עלולים לגלות כי עם צלחות בלימה חלופיות באיכות נמוכה, המכונית שלכם בולמת פחות טוב, הבלמים מאבדים מיכולתם תחת עומס ונוצרות רעידות בזמן בלימה (תוצאה ישירה של צלחות בלימה שנוטות להתעוות בגלל חומר גלם באיכות ירודה). המסקנה היא שלמרות מראה זהה – עלולים להתגלות פערים גדולים באיכות המוצרים השונים – לכן לא תמיד כדאי להתפתות למחיר הנמוך ולהתפשר על איכות החלק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

מקורי או תחליפי?

בימים של מחאה חברתית קשה להצדיק פערי מחירים גדולים בין חלקי חילוף מקוריים לתחליפיים, אולם חשוב לזכור כי כשמדובר בחלקים המשפיעים ישירות על בטיחות המכונית – זה בהחלט לא המקום לחסוך. לפני שמחליטים לבחור בחלק תחליפי, כדאי לברר מה מחיר החלק המקורי – במקרים רבים תופתעו לגלות כי פער המחירים נמוך מכפי שחשבתם והחיסכון עשוי להסתכם באחוזים בודדים – אם בכלל.

בכל מקרה שבו פער המחירים בין חלק תחליפי למקורי מעורר התלבטות, התייעצו עם איש מקצוע שאתם סומכים עליו לגבי איכות החלק וכדאיות השימוש. לא תמיד חלק זול הוא לא איכותי - במקרים מסוימים תוכלו לקבל חלק איכותי במחיר נמוך משמעותית ממחיר חלק מקורי. כדאי רק להדגיש כי חלקי חילוף עלומי שם המיוצרים במזרח הרחוק ונמכרים במחירים זולים במיוחד צריכים להדליק אצלכם נורה אדומה.

איך בכל זאת לחסוך?

במקרים רבים ניתן לחסוך כסף רב בהתקנת חלקי OEM אשר מיוצרים על ידי יצרן החלפים המקורי של הרכב, וכך לחסוך בעלויות החלקים באופן משמעותי. צריך רק לברר מיהו היצרן המקורי של החלפים ולאתר את היבואן המקומי. במקרים בהם לא תוכלו למצוא חלק OEM, הדילמה יכולה להיות לא פשוטה כתוצאה מפער מחירים שיכול להגיע גם למאות אחוזים. כאן ההמלצה הגורפת היא להתייעץ עם המוסך שלכם ובכל מקרה שמתעורר ספק – להעדיף חלק מקורי כשמדובר ברכיב בטיחותי (מערכות בלמים, היגוי, מתלים, מערכות בטיחות ומכלולים מכאניים מורכבים). כדאי לדעת כי יבואן הרכב הוא לא תמיד היבואן היחיד של חלקי החילוף המקוריים; חלקי חילוף מקוריים רבים מיובאים לישראל באמצעות יבואנים קטנים שמתחרים ישירות ביבואני הרכב, כך שדווקא אצלם ניתן לרכוש את אותו חלק בדיוק - במחיר נמוך יותר מהמחיר אותו ידרוש מכם המוסך המורשה.

באילו מקרים אפשר לוותר על החלקים המקוריים כדי לחסוך בעלויות? מגבים למשל. במדינה כמו שלנו שבה חייבים להחליף מגבים מדי שנה מפאת ההתייבשות בשמש – אין טעם להשקיע במגבים יקרים – גם הזולים יעשו את העבודה לאורך ימי הגשם המועטים – ובחיסכון ניכר. גם כאשר מדובר בחלקי מרכב (פגושים, שמשות צד וחלקי פח למשל), אין ברוב המקרים הצדקה לשלם יותר על חלק מקורי ואפשר בהחלט להסתפק בתחליפי.


עוד הרבה מאמרי בטיחות בוואלה! רכב

כנסו לקהילה המוטורית הגדולה ברשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully