וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חברות הביטוח מעודדות גניבת רכב

עו"ד אינגריד הר-אבן, מאמר אורח

12.2.2012 / 14:06

כלי רכב שהוכרזו טוטאלוס, עוברים לשטחים לתיקון וחוזרים לבעליהם עמוסים בחלקים גנובים. האם חברות הביטוח מתעלמות מהבעיה כדי לקדם רווחים?

מבוטחים שרכביהם עברו תאונות קשות ומועברים לשיקום – מקבלים שיק מחברת הביטוח, מוסרים את הרכב ולא רואים אותו יותר ("אובדן להלכה"). צרכנים הבאים למגרשי סוחר כדי לרכוש רכב משומש, רואים מכוניות נוצצות וקורצות (בד"כ רק מבחוץ), ולרוב אינם יודעים כלל מה עבר הרכב. המעורבים בתהליך – חברות הביטוח וסוחרי הרכב, דואגים ש "החצר האחורית" בה עובר הרכב את תהליך "השיקום" – תישאר נסתרת מן העין. לא בכדי. פעמים רבות, זו למעשה חממת עבריינות, המניעה את גלגלי התהליך שעובר אותו הרכב מהמבוטח ועד לרוכש הרכב כמשומש, כשבדרך – כמה וכמה גורמים גוזרים קופון.

הפעם נפנה את הזרקור ל- "חצר אחורית" כזו, שנמצאת, כמה נוח, בשטחי איו"ש. הרי תמיד אפשר להאשים את "בני דודינו" בעבריינות, תוך התעלמות מה- "החלונות הגבוהים" בתוך ישראל, אלו שהאינטרסים הכלכליים שלהם הם שמחוללים ומזמינים ומזינים את העבריינות הזו.

מסחר בכלי רכב

בפנינו החלטת בית המשפט הצבאי בשומרון לגבי המשך מעצרו של נאשם בעבירות של מסחר בכלי רכב וחלקי רכב גנובים. כמובן אין לנו ידיעה אם נאשם ספציפי זה אשם בעבירות המיוחסות לו. אך החלטה זו נותנת לנו הצצה מרתקת לפינות האפלות של הרכבים הנוצצים. נציג התביעה הצבאית היה למעשה נציג יחידת את"גר במשטרה, אשר הינה יחידה ייעודית לתחום הרכב.

לפי כתב האישום, למשפחתו של הנאשם שני מחסנים וכן מוסך בעיר שכם. לפי התיאור, הנאשם היה אדם מאוד עסוק – הוא עסק במסחר ובתיקון כלי רכב באתרים אלו. הוא היה רוכש רכבים וחלקי כלי רכב גנובים מישראל, וכן החזיק במסמכים שונים הכוללים רישיונות רכב, שיקים, תעודות ביטוח, כרטיסים שונים ומפתחות.

בדו"ח הפעולה של השוטרים לגבי המצאי שנתפס, נכתב: "מחסנים אלה היו מלאים בחלקי פח חדשים ללא מכות מסודרים ערמות של מכסי מנועים בנפרד דלתות בנפרד פגושים בנפרד כנפיים בנפרד של רכבים מסוג סקודה ופולקסווגן". הנאשם טען להגנתו: "אני קונה סחורה מאנשים אני לא יודע אם גנוב או לא גנוב. אני קונה רכבים מישראל שירדו לפירוק מכל מיני חברות..." בהמשך תיאר, שקנה כלי רכב מסוג "סקודה" ממגרש כלי רכב של אדם (בשכם) המביא כלי רכב מישראל, "ויש לו ניירות בעניין".

בית המשפט הצבאי קבע, כי "המצאותם של מספר חלקי כלי רכב מסודרים בערימות וקיומם של מסמכים, הקשורים לכלי הרכב (רשיונות רכב ומסמכי ביטוח) בסמוך להם מעוררים חשד שחלקי כלי הרכב גנובים". כך גם ביחס למנועים אשר מספרי המנוע שלהם העלו כי הם שייכים לרכבים שנגנבו בישראל.

היצע וביקוש לחלקים גנובים

בית המשפט הצבאי הפנה לפסקי דין העוסקים ב- "עבירות רכוש המבוצעות באורח שיטתי, או בהיקף ניכר, או תוך התארגנות של מספר עבריינים...". ואכן, כיום כבר ידוע לכל, שהעבירות הקשורות לרכב בדרך כלל מבוצעות בשיתוף פעולה של כמה וכמה גופים בשרשרת. וכך בלשון בית המשפט: "קיומם של סוחרי כלי רכב, המוכנים לשלם עבור כלי רכב גנובים או חלקיהם הוא נדבך חשוב בתופעה העבריינית החמורה של גניבות כלי רכב". אכן, "ידידות מופלאה" בין סוחרי ארץ ישראל לבין גנבי איו"ש.

ואיך באמת נוצר הביקוש הגדול לחלקי כלי רכב גנובים? כלי הרכב המוכרזים כ- "אובדן להלכה" מתוקנים לעיתים קרובות מדי בשטחים (למרות התיקון לחוק האוסר תיקון כלי רכב בשטחים) או באמצעות חלקי רכב גנובים. "שיקום" הרכבים הללו הוא-הוא היוצר את הביקוש הגבוה לחלפים הגנובים!! המשוואה הכלכלית היא פשוטה – אם מתקנים במוסך חוקי בתוך ישראל ובחלפים לא גנובים – פשוט אין רווח בעיסקה עבור סוחר הרכב וממילא גם לא עבור חברת הביטוח כי הסוחר לא ירכוש ממנה את הרכב (ש- "רכשה" מהמבוטח במחיר מחירון).

אנו מקווים מאוד, כי התיקון לחוק שהכניס משרד התחבורה לפני מס' שבועות המחייב רישום ברשיון הרכב של רכב שהוכרז כ- "אובדן להלכה" יחסל את הביקוש לרכבים אלו (ביקוש המתבסס על חוסר הידיעה של הרוכש), וממילא את "החצרות האחוריות" העברייניות הללו.

מכם אנו שבים ומבקשים להיות יותר ערניים. בצעו תחקיר קצת יותר עמוק לגבי הרכב שאתם עומדים לרכוש. מה מקורו - האם בחברת ביטוח? אפשר לדרוש תדפיס בעלויות ממשרד הרישוי כדי לוודא. ומה מהות התאונה שעבר – האם "אובדן להלכה"? אפשר לדרוש את חוות דעת השמאי. והיכן תוקן? אפשר לדרוש את חשבוניות התיקון.

ובפעם הבאה שאתם שומעים שחברות הביטוח מתלוננות שריבוי גניבות הרכב מעלות את הפרמיות נציע שתהיו קצת יותר סקפטיים – האם אלו לא חברות הביטוח המשתמשות בפרקטיקה של ה- "אובדן להלכה" שמעודדות בעצם את הגניבות?

לאתר של עו"ד הר-אבן

עוד מאמרים משפטיים בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה ברשת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully