וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועד הרכבת שוב מאיים בהשבתה

12.2.2012 / 14:14

טענות על מינוי מקורבים, ליקויים בהכשרת נהגים וסירוב להכנסת תחזוקה חיצונית, הביאו את ועד עובדי הרכבת לאיומי שביתה נוספת

סאגת המלחמות הפנימיות ברכבת ישראל חוזרת לבעור. היום (ראשון) פרסמה יו"ר ועד הרכבת גילה אדרעי איום נוסף לשבש את תנועת הרכבות בישראל על רקע מגוון נושאים וחילוקי דעות. התוצאה, אתם שוב עלולים להיתקע ללא רכבת.

המחלוקת הראשונה שמעלים ועד עובדי הרכבת, נוגעת להכנסתם לשימוש של ארבעה קטרים חדשים שנרכשו לאחרונה בישראל מדגם יורו 4000 מספרד שעלות רכישתם 40 מיליון שקל. לדברי הועד, נהגי הרכבת לא עברו הכשרה מתאימה לנהיגה בקטרים החדשים הללו וללא הכשרה מתאימה, הפעלתם כרוכה בסיכון בטיחותי של ממש. לכן החליט הועד להשאיר במוסך את קטרים אלה ולהחליפם בקטרים הישנים של הרכבת, אולם יודעים הנהגים לתפעל כראוי. אולם לדבריהם, מנכ"ל הרכבת התנגד למהלך והורה להפעיל בכל זאת את הקטרים החדשים, ולכן מאיים הועד בהשבתה. הנהלת הרכבת משיבים לטענות אלה כי 59 נהגי רכבת נשלחו לספרד לביצוע ההכשרה המתאימה וכי מדובר באחד הקטרים הקלים ביותר לתפעול.

מקורות פנימיים ברכבת ישראל מסרו לנו תמונה מעט עגומה על התנהלות ההכשרה. המקורות ברכבת מספרים כי הנהגים שנשלחו להכשרה אינם הנהגים הייעודיים של קטרים אלה, שלא נשלחו מדריכים (שידעו להפיק את ההכשרה גם בישראל ק.ל) מתאימים וכי היחס לנסיעה זו היה כאל טיול צ'ופר לחו"ל. כמו כן נודע לנו כי כתב טכני שנשלח מטעם הנהלת הרכבת כדי לתעד את ההכשרה ולסייע בביצועה בישראל, לא יכל לבצע את תפקידו. זאת משום שעובדי הרכבת שנכחו בהכשרה, דרשו ממנו שלא לתעד חלקים מההכשרה כדי שלא ניתן יהיה לערוך את זו בישראל. כמו כן, בשל אי יישום ההכשרה, הנהגים לא מתפעלים כראוי קטרים אלה - בבלימה למשל, ולכן נגרם לאלה בלאי גבוה מהמקובל.

מוועד הרכבת נמסר בתגובה כי הם מסתייגים מהצהרה זו. אולם לדבריהם, מי שבכל מקרה אחראי על הכשרת עובדי הרכבת, זו הנהלת הרכבת וגם אם ארע הדבר במהלך השהות בספרד, שעבודתו של הכתב הטכני הופרעה וכי היחס אל ההכשרה היה לקוי, עדיין מדובר בליקוי טכני שמונע מהנהגים להפעיל את הקטרים בבטחה ועל כך הם מתריעים במהלך שבועות ארוכים.

מהנהלת רכבת ישראל נמסר כי: "כל ההכשרות של נהגי הקטר נעשו על פי הגדרות היצרן וכללו השתלמות בחו"ל והדרכות מלאות בארץ."

מינוי קרובים על פני מוכשרים

טענתם השניה של ועד עובדי הרכבת נוגעת למינוי שנעשה בזו לאחרונה. לדבריהם, הנהלת הרכבת בחרה לבצע מהלך שערורייתי במינוי מנהל לתחנת יבנה ולכן בכוונתם להשבית את פעילות קו ראשון לציון - הוד השרון. מועד עובדי הרכבת נמסר כי במקום מינוי אנשים מנוסים, שעבדו בתחנות עמוסות בעבר, בחרה הנהלת הרכבת למנות לתפקיד אדם מסוים בשל היותו הגיס של מנהל אגף השירות לנוסע ברכבת ישראל. "הנהלת הרכבת מתנהלת כמו מאפיה. מי שמקורב, מוצא את עצמו מקודם במסלול המהיר. הגיעו מים עד נפש" כך נמסר לנו מדוברות ועד הרכבת.

מהנהלת רכבת ישראל נמסר: "חשוב לזכור כי נציגות ועד העובדים קיימת על מנת לשמור על זכויות העובדים ואין זה תפקידה לנהל את חברת רכבת ישראל ולמנות בעלי תפקידים. קל וחומר שאין זה ראוי כי על כל פעם שאין פעולות החברה עולות בקנה אחד עם דעותיה של יו"ר הועד, ידה תהיה קלה בהשבתת תנועת הרכבות ופגיעה בנוסעים. היינו מצפים מיו"ר הועד שתפנה להנהלת החברה בבקשה מסודרת ואף לפנות לבית המשפט, אם לדעתה קיים פגם בהליך מינוי זה או אחר, אך כאמור - אין זה ראוי להשתמש בנוסעי הרכבת, פעם אחר פעם".

"לא נאפשר עבדי קבלן ברכבת"

הטענה השלישית של עובדי רכבת ישראל אשר מביאה אותם לאיים שוב בהשבתה, היא שוב זו הנוגעת לנושא תחזוקת הקרונות החדשים שנרכשו על ידי רכבת ישראל מבובמרדייר הקנדית. ברכישה זו למעשה מעוניינת הנהלת הרכבת למעשה להעביר את תחזוקתם של אלה מידי עובדי הרכבת אל עובדי בובמרדייר בישראל.

ועד הרכבת מעלה טענות קשות על המהלך להעסיק 'עובדי קבלן' וזהו מקור התזמון לאים בשביתה - בדיוק ביום בו הגיע האוצר להבנה עם הסתדרות העובדים בכל הקשור להעסקת עובדי קבלת. אולם, בחינה מעמיקה יותר של הנושא, מגלה כי יתכן ויעשה שימוש שלא נכון במונח זה, שכן לא מדובר כאן בעובדים נטולי זכויות (עובדי בובמרדייר. ק.ל), אלא במיקור חוץ (אאוטסורסינג) שמבקשת הנהלת הרכבת לבצע בנושא התחזוקה לקרונות אלה.

לכן, לדברי ועד עובדי הרכבת, לאחר שפוצץ המשא ומתן עם הנהלת הרכבת בנושא התחזוקה לפני כחודש, גם לנוכח ההצעות מרחיקות הלכת מצדם בנושא מחיר נמוך יותר, מקצועיות גבוהה, שירות זמין וכו', לא נותר להם אלא לפנות אל כלי ההשבתה. "אנחנו באמת לא אוהבים להשבית את הרכבת, אבל איך אפשר להפעיל משא ומתן כשלא סופרים אותנו? מה עוד נותר לוועד העובדים לעשות?". אולם למרות הצהרות הועד, פרטי המשא ומתן בין הנהלת הרכבת לבין בומברדייר, טרם נגע בסוגיית המחיר, כך שהצהרתם אודות הצעת מחיר נמוכה יותר, מעט תמוהה בענינו.

כך או כך, בעוד 48 שעות יתכן ויגרמו שיבושים קשים בהפעלת הרכבות בישראל.

עוד על רכבת ישראל בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על התנהלות רכבת ישראל בפייסבוק של וואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully