וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניצל משלילה בזכות צילום וידאו מהסלולרי

22.2.2012 / 16:20

נהג שנעצר לבדיקת אלכוהול צילם את המקרה במכשיר הסלולארי והצליח להוכיח בבית המשפט עיוות המציאות על ידי השוטרים. כתב האישום נגדו בוטל

אין ספק אודות חשיבותן של פעולות האכיפה כנגד נהגים הנוהגים תחת השפעת האלכוהול, אך לעתים ברשתם של השוטרים נופלים גם נהגים תמימים ואלה עלולים למצוא את עצמם מופללים בעבירה אותה לא ביצעו או שכנגדם התנהל הליך לא תקין. כך קרה במבקרה של ר' שלפנינו, עם הבדל אחד חשוב - נהג הרכב שנעצר לבדיקת האלכוהול, צילם את כל מהלך הבדיקה באמצעות המכשיר הסלולרי ולאחר הגשת כתב האישום כנגדו, הצליח להוכיח סתירות רבות בין שהתרחש בשטח לבין הנכתב בדוח הפעולה של השוטרים. צילום וידאו זה המוכיח את קיומן של סתירות אלו, הביא לביטול כתב האישום כנגדו.

על קוצו של PLAY

ר' צעיר מצפון הארץ, התבקש על ידי משטרת ישראל לעצור לבדיקת אלכוהול שגרתית לפנות בוקר, ולמזלו הגדול כפי שהסתבר בדיעבד, החל מיד לצלם את האירוע באמצעות המכשיר הסלולרי. יש לציין כי שוטרת שנכחה במקום ביקשה מר' להפסיק ולצלם את האירוע, דבר שאין בסמכותה לבקש כפי שמבהיר עו"ד בוכמן אשר ייצג את ר' בבית המשפט. למזלו של ר', הוא לא שעה לדרישותיה של השוטרת שכן שכבר בנקודה זו מופיעים ההבדלים הראשונים בין גרסת המשטרה לזו המוצגת בסרטון הוידאו.

בסרטון, אשר צולם על ידי ר' במשך ארבעים דקות, בעודו מחזיק את מכשיר הטלפון באופן יציב ואינו מתנדנד כלל, נראה ר' אומר לשוטרים כי הצליח בבדיקת המאפיינים (הליכה בקו ישר, שימת אצבע על האף וכו') שהתבקש לבצע, והם אינם סותרים אמירה זו, על אף שבדיעבד כתבו בדוח האירוע כי הוא נכשל בבדיקת המאפיינים, אשר מספיק להסתמך על כישלון בבדיקה זו על מנת להרשיעו בנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים. לאחר שבדיקת הנשיפון - מכשיר אשר מהווה אינדיקציה בלבד להימצאות אלכוהול בגוף של ר' התגלתה כחיובית, הוא התבקש לבצע בדיקה במכשיר הינשוף, שקובע האם עבר הנהג את סף האלכוהול המותר במדינת ישראל.

בדיקת הינשוף התבצעה כחצי תריסר פעמים, ובכל אחת מהבדיקות נרשם בפלט בדיקת הינשוף -נשיפה פסולה / נשיפה אסורה. ר' הואשם על ידי השוטרת בהכשלה מכוונת של הבדיקה, על אף שעל פי הסרטון, ביצע ר' את הבדיקה בהתאם להסבריה המדויקים של השוטרת. עוד נראה כי הנאשם מבקש מהשוטרת לבצע את בדיקת הינשוף בעצמה ולהיווכח כי המכשיר תקול, אך השוטרת התעלמה מבקשה זו.

מאוחר יותר, חוות דעת של קצין מכשור וטכנולוגיה מאגף התנועה של משטרת ישראל בדרגת רפ"ק,שהובאה על ידי עו"ד בוכמן מלמדת כי פלט זה הינו אינדיקציה כי הנבדק נשף למכשיר בזמן שהמכשיר אינו היה מוכן לקבלה (כמובן עפ"י הוראת השוטרת), לעומת פלט "נפח נשימה לא מספיק" שיכול להוות אינדיקציה להכשלת בדיקה מכוונת של הנבדק.

האשמות שווא?

בשל פלט הבדיקה שהתקבל ממכשיר הינשוף האשימו השוטרים את ר' כי הכשלתו המכוונת את הבדיקה דינה כסירוב לבדיקה, אך אלה לא טרחו להסביר לו את ההשלכות המשפטיות של ה'סירוב' שכולל שלילת רישיון הנהיגה לשנתיים לדוגמה. זאת כאשר סרטון הוידיאו מציג בבירור כי הוא אינו מסרב לבדיקה הינשוף. הגדילה לעשות השוטרת אשר טיפלה בו שאמרה לנאשם כי "חובת ההוכחה" שלא נהג תחת השפעת אלכוהול חלה עליו, בעוד שבהתאם לכללי המשפט הישראלי על משטרת ישראל להוכיח את שכרותו של נהג לפי הראיות נגדו.

לטענת עורך דינו של הנאשם, דוח השוטרים שהופק למעשה "הותאם" לגרסתם ולא היה תואם למציאות. כמקובל במקרים מסוג זה, רישיונו של ר' נלקח ממנו והוא זומן לבית המשפט. עם קבלת כתב האישום, הגיש עו"ד ניר בוכמן בקשה לביטול כתב האישום בשל סתירות מרכזיות בין הרשום בדו"ח המשטרתי למציאות האירוע, כפי שתיעד ר' ברוב חוכמתו. לאחר צפייה בסרטון המתעד את האירוע החליטה התביעה המשטרתית מבית המשפט לתעבורה בחיפה לחזור בה מכתב האישום, שבוטל לאור בקשה זו על ידי סגן נשיא בית המשפט, השופט אינאס סלאמה, מבלי שהצטרך ר' לוותר על פרטיותו ולפרסם את הסרטון.

עו"ד בוכמן מציין כי ללא תושייתו של הנאשם קרוב לוודאי שהיה מורשע בתיק, נדרש לשלם קנס כבד, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי ורישיון הנהיגה שלו היה נשלל למשך שנתיים ימים, שלא בצדק מיותר לציין. הוא מוסיף כי זוהי זכותו של כל אזרח לצלם סרטון וידיאו כאשר הוא נעצר על ידי המשטרה, כל עוד הוא אינו מפריע בעצם כך להתנהלות תקינה של השוטרים. ומי יודע, אולי תיעוד מצולם זה יטה את הכף בין אישום בלתי חוקי ושלילת רישיון מיותרת, לבין דרישה פשוטה ולגיטימית משוטרי ישראל - לבצע את עבודתם נאמנה

נהגים רבים אשר נקנסו כנגד עבירת תנועה אשר לטענתם לא ביצעו, מוותרים על ההרפתקה שכרוכה בהליכה לבית המשפט מפחד כי גרסתם לסיפור תעמוד כנגד זו של השוטר, אשר אמינותו לכאורה גבוהה יותר בבית המשפט, והוא זה שמתעד את המקרה בדו"ח האירוע. ביטול האישום כנגד הנהג ר' בגין נהיגה בשכרות שהובא בפני בית המשפט לתעבורה בחיפה, מציג כי ישנה אפשרות שניה שיכולה לבוא לטובתו של האזרח, בזכות פונקציית צילום סרטונים שנמצאת במכשיר הסלולרי של כל אחת ואחד מאיתנו.

תגובת משטרת ישראל למקרה: "בהתאם למדיניות ר' אגף התנועה, הוחלט ע"י התביעה המשטרתית לבטל את כתב האישום בתיק האמור , כשם שנעשה בתיקים אחרים - בהם הראיות אינן מספיקות".


* עו"ד ניר בוכמן, מומחה לדיני תעבורה, ממשרד עורכי הדין פלג - יעקבי

עוד מקרי משפט וביטוח בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על המקרה בפייסבוק של וואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully