וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בריונים - נמאסתם

25.2.2012 / 7:38

עברות הבריונות הנפוצות בכבישים מהוות סכנה אמיתית לשאר הנהגים שעל הכביש. לנהגים זה נמאס כבר מזמן. עכשיו כנראה גם למשטרה

כולנו מכירים את הסיטואציה: טור ארוך של מכוניות משתרך בעצלתיים לפני פניה שמאלה בצומת. בכל רכב יושב נהג שמחכה בסבלנות לתורו לפנות, ולפתע מגיח לו נהג שנוסע בנתיב הימני, חולף בנונשלנטיות על פני כל הנהגים הממתינים - ונדחף באגרסיביות אל ראש הטור. פה ושם נשמעת מחאה קלה מצד נהג בטור שיקשה על פורע החוק להשתלב, או נהג אחר שמביע את דעתו באמצעות הצופר. אבל הצפצוף הנשמע הוא זו לא יותר מקול ענות חלושה, שהרי לרוב הנהגים כבר נמאס אפילו למחות על התופעה המרגיזה הזו.

ואחרי שנדמה כי כבר התרגלנו באיזשהו אופן לתופעה המכוערת הזו, מישהו במשטרת התנועה החליט שנמאס לו ויש להילחם בעברות בריונות.

על עברות ובריונות

ספר החוקים ותקנות התעבורה (חנ"א בז'רגון המקצועי – חוברת נוסחי אישום) עמוס, מלא וגדוש בחוקי תעבורה שונים המחייבים את כלל הנהגים. חלק גדול מהחוקים המופיעים בחוברת יש קושי לאכוף מסיבות שונות ומשונות, חלקם כלל לא ברי ביצוע וחלקם לא זוכים לתשומת לב מצד השוטרים. כך למשל עברות קלות דוגמת אי הדלקת אורות בחורף, זוכות לרוב להערה מצד השוטר ולא לדוח תנועה רשמי - אף שעל פי חוק בהחלט ניתן לעשות כן. גם עברות טכניות מיושמות ונאכפות בעיקר בנקודות קריטיות כמו שעות נהיגה של נהגי משאית או העמסת יתר, אך לא במקרה של רישיון נהיגה שפג תוקפו לפני תקופה קצרה. לעומת זאת, סימנו במשטרת התנועה, שורה של עברות שונות אשר על פי נתונים שונים, הן אלו הגורמות לתאונות דרכים. רבות מבין העברות הללו מוגדרות כעברות בריונות, והן מהוות יעד מועדף לאכיפה בשנה הקרובה.

בריונות זה לא (רק) מכות

כדי להיות בריון על הכביש לא צריך לעצור את הרכב באמצע המסלול ולהכניס אגרוף לנהג אחר; מספיק לזגזג בין הנתיבים (סטייה מנתיב) או לחלוף על פני הטור ולהידחף אל ראשו (נסיעה שלא בכיוון החץ). למרות הנטייה שלנו להקל ראש בעברות מהסוג הזה, טמונות בהן לא מעט סכנות. במעבר בין נתיבים ישנם מצבים בהם תאונות הופכות לבלתי נמנעות - כמו במקרה של נהגים שמרשים לעצמם לנסוע על שטח הפרדה מסומן (אי תנועה מצויר) בגלל שפספסו את הכניסה לנתיב בזמן. נהגים הנמצאים באותו נתיב לא מצפים שרכב יגיח מהצד וייכנס להם אל הנתיב.

עברות מסוג "קיפוח זכות" על צורותיהן השונות, אינן מסוכנות לכאורה, שהרי רכב אשר עוקף טור של מכוניות לא יגרום בדרך כלל לתאונה קטלנית. הבעיה היא שעברות מהסוג הזה יוצרות זעם בקרב הנהגים האחרים – מה שבמקרים רבים הופך ל"מלחמה" של עקיפות וחיתוכים מסוכנים – ואת זה מנסים במשטרת התנועה למנוע.

עוד עברות בריונות

העברות שהוגדרו כיעד מועדף לאכיפה הן דווקא אותן עברות שלא בבחינת "חיפוש המטבע מתחת לפנס" כפי שנהגו בעבר להאשים בהן את המשטרה. מעבר באור אדום, סטייה מנתיב, קיפוח זכות של רכב או הולך רגל, אי מתן זכות קדימה או אי ציות לתמרור עצור - גם הן עברות שנכללות ברשימת העדיפויות של המשטרה. תוסיפו להן כמובן את נושא השימוש בטלפון נייד, נהיגה בשוליים או עקיפות מסוכנות בצמתים, מעבר פס לבן או אי מתן זכות קדימה במעברי חציה – ותבינו עד כמה גדול השינוי התפישתי שחל באגף התנועה של משטרת ישראל.

עוד הרבה מאמרי בטיחות ונהיגה בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully