וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר התחבורה: "אפעל ליישום כל ההמלצות של פרופ' זליכה"

23.2.2012 / 11:12

שר התחבורה ישראל כץ מודיע "קיבלתי את כל המלצות הוועדה". פרופסור זליכה "שיעור הרווח של היבואנים שערורייתי"

באירוע מיוחד שערך שר התחבורה ישראל כץ והפרופסור ירון זליכה, הממונה על הוועדה לבדיקת התחרות במשק, הודיע השר כי משרדו יקבל את כל המלצות הוועדה ויפעל מול כל משרדי הממשלה להביא את המלצות אלה ליישום.

לדברי השר, ההוצאה המשפחתית על רכב היא השניה בהיקפה אחרי הדיור ולכן ישנה חובה לטפל בנושא זה בדחיפות. "פניתי לפרופסור ירון זליכה והצעתי לו לעמוד בראש וועדה שתציע דרכים להגביר את התחרותיות במשק. לאחר שקראתי את הדוח, אני מגלה שנעשתה עבודה רצינית ביותר ואני מודיע שאני מאמץ את העקרונות המנחים של הדוח. וכעת מגיע השלב העיקרי וזה ההיתכנות ליישום. מכלל ההצעות וההמלצות ברגע שייושם יביא למפנה אבל השאלה הגדולה היא האם ניתן ליישמן כדי להביא למפנה והתשובה היא כן." כך מסר שר התחבורה.

עוד הודיע כץ, כי כבר החל לשתף את כל גופי הממשלה ובעיקר משרד האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים, העביר להם את הדוח וביקש מהם תשובה. אמש לדבריו הגיעה התשובה הסופית, שעיקרי הדוח מקובלים עליהם - ראש אגף התקציבים ושאר ראשי האגפים, והחליט להקים וועדה ליישום הדוח תוך שישים ימים.

ההמלצה להביא לפועל את היכולת להביא לישראל רכב בתקינה אמריקנית מכל מקום בעולם הועברה אל האוצר והתקנה תצא לפועל ב-1 באפריל השנה. "הסיכוי לייצר כאן שינוי גבוה והציבור זכאי לשינוי. יבואני הרכב עושים עבודה טובה מאוד באספקת רכבים ותחזוקתם, אלא שחסרה כאן תחרות והעובדה שרק דגם אחד מיובא על ידי יבואן אחד מונעת תחרות. איפה שאין תחרות, האזרחים מפסידים". ישראל כץ נותן כדוגמה את פתיחת הטיסות של אלעל לאילת והדבר שיפר את השירות ללקוח.

הפרופסור ירון זליכה: "לא נתקלתי בשוק כל כך לא תחרותי. שיעור הרווח של היבואנים הוא שערורייתי וזו בושה וכלימה שהממשלות הקודמות לא טיפלו במצב הפוגעני הזה". לדברי הפרופסור זליכה, המדינה הגיעה למצב פרדוקסיאלי שבו היא ממנמת בהלוואות ללא ריבית והצמדה גופים כוחניים כחברות הליסינג וכן שלא יעלה על הדעת שיבואן אחד יחזיק גם בפורד, גם במאזדה וגם בב.מ.וו. לא הגיוני שבישראל הצרכן לא יכול להנות מתחרות מלאה של מותג בין מותג, או אפילו בין שני יבואנים שמביאים מאזדה. התקנה המגבילה את נתח שוק היבואנים והמותגים שברשותם היא החשובה ביותר בהמלצות הוועדה וחברות הליסינג הגדולות, במקום לסייע לעסקים קטנים במשק."

תגובת ארגון הליסינג

"מדובר בהמלצות שועדת זליכה סימנה וקבעה מראש, עוד הרבה לפני שהיא התכנסה אפילו פעם אחת, ולפני שגורם כלשהו השמיע טיעון כלשהו בפני הועדה. הפגיעה הצפויה בענף הליסינג כתוצאה מהמלצות הועדה פוגעת בראש ובראשונה בציבור הרחב, בציבור היצרני והעובד במדינת ישראל. שכן, הודות לענף הליסינג התאפשר למאות אלפי עובדים התורמים מדי יום לצמיחתו וליציבותו של המשק, ולהשתמש בכלי רכב חדשים ובטיחותיים יותר, להיות ניידים יותר ובכך להגדיל בעצם את יכולת ההשתלבות שלהם בשוק העבודה. בניגוד לטענות ועדת זליכה, לפעילות חברות הליסינג השפעה חיובית חשובה על ענף הרכב, לרבות על הגברת התחרות במכירת רכבים ללקוחות פרטיים, ועל הורדת מחירי הרכבים לצרכן הפרטי".

איגוד השמאים דווקא מברך את שר התחבורה על אימוץ המלצות ועדת זליכה

לדברי עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים: ועדת זליכה הינה ועדה מקצועית אשר מטרתה לעזור לאזרח הקטן מול הריכוזיות בענף הרכב ולייצור שוק פתוח ככל האפשר אשר בו לא קיימת שליטה מקצועית וכלכלית בספקים הקטנים של התאגידים הגדולים.

האיגוד תומך בהמלצת זליכה להקמת מנגנון של שמאי אובייקטיבי שבו קביעת השמאי תהיה על סמך בחירה אקראית מתוך מאגר השמאים המורשים בנוכחות הלקוח בעל הרכב. תיאסר מעורבות של חברות הביטוח בקביעת השמאי ובקביעת שכרו, שכר השמאי ייקבע ע"י משרד התחבורה. ללקוח תהיה זכות לערער על חוות הדעת אצל שמאי נוסף שגם הוא ייבחר באופן אקראי ועלותו תוטל על הלקוח. למעשה, יוקם מאגר שמאים מורשים ינוהל ויפוקח ע"י משרד התחבורה.


האיגוד תומך בניתוק הקשר בין שמאי החוץ לחברות הביטוח, דבר אשר יאפשר לצרכן לקבל שירות בלתי תלוי, איכותי ומקצועי יותר.

"המלצות זליכה יגרמו לקריסת שוק הרכב בישראל"

תופסק האחיזה בחברת ליסינג ויבוא רכב יחד?

חלק גדול מיבואניות הרכב בישראל מחזיקות, ברמה כזו או אחרת, בחברות המפעילות שירותי ליסינג בישראל. לפי המלצותיו של זליכה, את חיבור זה יש לנתק מייד. לאור זאת, חברת שלמה סיקסט שגם מיבאת את מותג אופל לישראל מסרה בתגובה:

"300,000 בעלי רכב ליסינג בישראל, הנמנים ברובם על מעמד הביניים העובד קשה לפרנסתו, הם ההוכחה הטובה ביותר לחשיבות האדירה של ענף הליסינג עבור צרכן הישראלי. חברות הליסינג הן היחידות שהצליחו להוריד לאורך השנים את מחירי הרכב ולקבל הנחות עבור לקוחותיהן הרבים, תודות לכוח המיקוח שלהן מול היבואנים. בענף הליסינג שוררת תחרות עזה, המובילה לכך שהנחות אלה עוברות בפועל לצרכן. בזכות ענף הליסינג נהנה מעמד הביניים בישראל מגישה למכוניות חדשות, בטוחות וחסכוניות.

המחשבה כי הנחות אלה מיקרות את מחיריהן של מכוניות אחרות חסרת ביסוס לחלוטין. פגיעה בהנחות לליסינג לא תוזיל מכוניות אחרות, אלא תייקר את המכוניות למאות אלפי המשפחות הנהנות מרכבי ליסינג חדשים וזולים. אין היגיון בהמלצות הבאות לייקר את עלות רכבי הליסינג באופן מלאכותי ולפגוע בענף תחרותי המיטיב עם הצרכן הישראלי. אנו מחזקים את ידיו של שר התחבורה במאמציו להגביר את התחרותיות בתחום יבוא מכוניות לישראל, ובטוחים כי הוא לא יפגע בחברות הליסינג, היוצרות בעצם קיומן כוח קניה אדיר וחשוב כל כך לצרכן הישראלי."

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully