וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: סקודה סיטיגו

עם גוף קטן, אבל עם כוונות גדולות, סקודה סיטיגו רוצה לכבוש את העיר. היא לא ממהרת לשומקום, אבל חוסכת המון דלק

את הנהיגה הראשונה בסקודה סיטיגו, המכונית העירונית הזעירה של היצרנית הצ'כית, אפשר בקלות להתחיל מהסוף. מדובר במכונית עירונית חביבה למדי, עם צריכת דלק פנטסטית, ארבעה מושבים, תא מטען קטן אך שימושי ויכולת מרשימה להשתחל לכל שבריר פנוי של חניה. היא תגיע אלינו ברבעון השלישי של השנה, בין החודשים יוני לספטמבר ואם להאמין לתקוות של היצרנית, היא תמלא את רחובות העיר תל אביב, בדומה לשאר הערים הגדולות באירופה.

אם האינפורמציה הזו מספיקה לכם כדי להבין שגם אתם יכולים להסתפק באחת כזו, הרגישו חופשיים לדלג לשלב התמונות, אך אם אתם זקוקים לטעימה מקיפה יותר מההתרשמות הראשונה מהסיטיגו על כבישי פורטוגל ורחובותיה הצפופים והמשובשים של ליסבון, המשיכו לקרוא.

מבחן סקודה סיטיגו 1.0. אתר יצרן
מבחן סקודה סיטיגו 1.0/אתר יצרן

אחות של פולקסווגן אפ!

אם פספסתם את האזכור במדור החדשות שלנו, נספר לכם שהסקודה סיטיגו החדשה, היא האחות התאומה של פולקסווגן UP! החדשה (ויש גם תאומה שלישית בסיאט). תאומה זהה בכמעט כל מאת האחוזים. למה רק כמעט? כי כמקובל בדרך ההתנהלות של קונצרן פולקסווגן הענקי, כדי לחסוך בעלויות ולמקסם את ההיצע, מרבית המותגים עושים שימוש באותם המכללים - בשלד, במנועים, בתיבות ההילוכים וכו'. את מלאכת הבידול השאירו המתכננים בידי המעצבים עם מרווח פעולה צר בלבד.

למעשה, השוני היחידי בין פולקסווגן אפ לסקודה סיטיגו נמצא בעיצוב החזית ולא מעבר לכך. על פניו, בכך אין שום בעיה, להיפך, ניתן למנות שלל יתרונות למהלך. אולם, בניגוד לתפישה הקיימת, בה תמיד ניסו אנשי סקודה לצקת תוכן שימושי יותר במכוניותיהם (פולקסווגן ג'טה מול סקודה אוקטביה למשל), בסיטיגו החדשה לא מצאנו שום הגדלת ראש מעבר לנוסחה שהציגה פולקסווגן אפ הבכורה שהקדימה במספר רגעים בלידתה. למען האמת, היה גם מעט מאכזב לגלות שחזיתה של הסקודה נראית פושרת למדי ולא מעניינת, ההיפך הגמור מפניה של האפ השובבה.

כמה קטנה, ככה יעילה

הזהות בין השתיים ממשיך גם בפתיחת הדלתות. אותו דשבורד נמצא גם כאן ללא שום שינוי, אך גם לטובה, שכן החומרים מהם הוא בנוי זהים גם באיכותם הגבוהה לאלה של האפ וזה אומר שגם הצ'כית הזו תצליח לבדל עצמה ביחס לשאר המכוניות הפשוטות והבסיסיות שכבר פגשנו בקבוצת המיני. בניגוד לאפ של פולקסווגן, סקודה העמידו לרשותנו כבר במועד ההשקה את גרסת ה-5 דלתות של המיני העירונית שלהם. זו אמנם מעט פחות מתקתקה למראה (גרסת ה-3 דלתות יפה בהרבה לטעמנו), אבל תוספת צמד הדלתות מאחור פותח עולם חדש של שימושיות עבור משתמשי הרכב.

כבר לא צריך להשתחל לאחור מבעד לחריץ שפוער מושב קדמי מקופל. עם 4 דלתות לרשות הנוסעים, כל אחד מהארבעה יכול לגשת בקלות למקומו, בעיקר ילדים עם מושבי בטיחות (קודם היה הדבר בלתי אפשרי). ישיבה בכל אחד מארבעת המושבים בה מעוררת פליאה - איך במכונית קטנה שכזו, יש כל כך הרבה מקום? (באופן יחסי כמובן)

את התשובה המדעית מספק דף הנתונים. אורכה אמנם נפרש על פני 356.3 סנטימטרים, אך רוחבה 164.5 ס"מ, גובהה 147.8 ס"מ ובסיס גלגליה (המרחק בין הציר הקדמי לאחורי) עומד על 242 ס"מ. זה אומר שארבעה מבוגרים יכולים לנסוע בה (רצוי למקם את הנמוכים מאחור) ללא קושי מיוחד, לא מבחינת המרחב לכפות הרגליים, הראש והמרפקים. את המחיר על המרווח הפנימי אמור לשלם תא המטען שלה, אבל את זה המתכננים העמיקו מאוד, כך שהוא מציע 251 ליטרים בתצורה הבסיסית ועד כדי 959 ליטרים אם תקפלו את המושים האחוריים. עבור מכונית בגודלה של הסיטיגו, מדובר בנתון מרשים.

במבחני הריסוק של ארגון הבטיחות האירופי NCAP, סקודה סיטיגו (כמו שתי דומותיה האחרות), זכתה לדרוג של 5 כוכבים מלאים. הציונים שהוענקו לה עמדו על 89 אחוזי הגנה על מבוגרים, 80 אחוזי הגנה על ילדים ו-46 אחוזי הגנה על הולכי רגל עם 4 כריות אוויר (כריות צד חדישות שמגנות גם על ראשי הנוסעים מפגיעות צד). סקודה מציעה את הסיטיגו גם עם מערכת ה'סיטי-סייפטי' שמסוגלת לבלום את הרכב בעצמה (במידה והנהג לא הגיב בזמן או בכלל) ממהירות של 30 קמ"ש לעצירה מלאה, כדי למנוע תאונות חזית אחור קלות המקובלות בעומסי תנועה למשל.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
מבחן סקודה סיטיגו. קובי ליאני
מבחן סקודה סיטיגו/קובי ליאני

עם הדוושה ברדיאטור

כמו את פולקסווגן אפ, גם סקודה תציע את הסיטיגו עם שני מנועים בתחילת הדרך. לשניהם נפח של 1.0 ליטר, שניהם בנויים משלושה צילינדרים ושניהם לוגמים בנזין, אך לראשון 60 כ"ס ב-5,000 ולשני 75 ב-6,200 סל"ד. עבורנו בישראל (וטוב שכך), הגרסה החזקה יותר היא הרלוונטית ונכון לרגע זה, היא תגיע אלינו רק עם תיבה ידנית. בהמשך השנה היא תופיע עם תיבה רובוטית עבור אלה מכם שמקבלים פריחה וגירודים למראה דוושה שלישית.

היא לא מכונית מהירה הסיטיגו, היא גם לא אמורה להיות כזו ולמעשה, כדי לקבל ממנה נסיעה במהירות סבירה, צריך להדביק את הרגל הימנית לרצפה ולבחוש תכופות בהילוכים. השילוב של תיבת הילוכים עם יחסי העברה ארוכים מעט, עם מנוע חלוש שמספק בקושי 10 קג"מ, צריך להתאמץ כדי להגיע ל-100 קמ"ש ובעיקר להמתין בסבלנות. בגרסה החזקה תזדקקו ל-13.2 שניות של סבלנות ובגרסה החלשה יותר תנשכו שפתיים למשך 14.4 שניות. רוצים לראות 120 קמ"ש על המחוון? אהממ... סבלנות חברים, סבלנות. אולם עם עקשנות וישורת ארוכה מספיק, הצלחנו לראות עמה גם 165 קמ"ש לפני שבלמנו מחשש ממצלמות מהירות (האכיפה בפורטוגל איומה אפילו יותר מפרויקט א3 שלנו), כשהמהירות המרבית לפי נתוני היצרן עומדת על 171 קמ"ש.

אבל למרות כל מה שעשינו לקטנה, למרות שמסמרנו לה את הדוושה ברצפה לזמן ממושך ולמרות שכמעט בכל הילוך נשקנו למנתק ההצתה ב-7,000 סל"ד והתעללנו במצמד שלה כדי לזנק קדימה עם כל הלב, הצ'כית הזו הסתפקה בלהריח את מה שיש במכל הדלק ולא לשתות ממנו כמקובל. היצרן מדבר על 21 קילומטרים לליטר בתנאים אופטימליים, אבל בתנאים המאוד לא אופטימליים שהעמדנו בפניה, היא הסתפקה בליטר דלק לכל 16 קילומטרים. נתון מעודד מאוד בהתחשב במחירי הדלק המופרעים כיום.

גם בגרסתה החלשה נהגנו באירוע ההשקה ולמרות שזו אכן איטית יותר, דווקא המנוע של זו התגלה כבעל אופי פעולה חלק ונעים יותר ביחס לזו החזקה. שם גם צריכת הדלק בנהיגה זהה בחריפותה הקיצונית, הניבה נתון טוב יותר של 17 קילומטרים לליטר.

נוח היה בתיבה

זו אינה הפעם הראשונה שאנו מבקרים בפורטוגל להשקות כלי רכב חדשים. יצרניות הרכב אוהבות את המקום בגלל עלויות התפעול הזולות יותר עבורן (פורטוגל שקועה בפשיטת רגל נצחית מאז ימי הביניים) ואנחנו נהנים מקומבינציית כבישים ייחודית לאירופה. מחד הם מסולסלים ומפותלים ממש כמו שאנחנו אוהבים, ומנגד הם שבורים ומצולקים ממש כמו שאנחנו צריכים כדי להרגיש כמעט בבית.

סקודה סיטיגו מנסה למצוא את האיזון בקומבינציה הזו ולרוב גם מצליחה. היא לא ספורטיבית, לא מגרה, אבל היא לא אמורה להיות כזו. ועדיין, מחד, היא מצליחה להישאר שובבה בגבולות הסביר כשדוחקים אותה לפינה בנהיגה ספורטיבית עם תגובות בטוחות ושקולות - היא מגיבה בתת היגוי צפוי ונשלט כשמתפרעים ובקרת היציבות תמיד נמצאת שם כדי להבטיח שלא תאבדו את הצפון. ומנגד, המתלים שלה רכים מספיק כדי לספוג את רוב הברדק שהכבישים המקוים יכלו להציע. פה ושם מהמורות קשות חבטו בה ובנו באופן אלים, אבל הן היו עושות זאת גם אם הייתם נוסעים במרצדס S קלאס, אז תלונות של ממש אין לנו אליה.

מה שכן היינו שמחים לקבל בה, זה עוד קצת חומרי בידוד לרעשים. הסיטיגו אינה המכונית שקטה במיוחד כאשר לא נוהגים בה בנינוחות ועל אספלט איכותי. הצורך למשוך את המנוע גבוה בסל"ד מפיק לא רק וויברציה האופיינית למנועים משולשי צילינדרים, אלא גם מידה לא מבוטלת של רעש. עשו זאת עם חלון פתוח וזה גם יציק. גם למרות העובדה שהיא נועלת צמיגים עבי דופן במידות 175 65 R14, כשהאספלט לא חלק או חדש מתחתיה, גם שאון הצמיגים נשמע קמעה בתא הנוסעים.

מבחן סקודה סיטיגו 1.0. אתר יצרן
מבחן סקודה סיטיגו 1.0/אתר יצרן

ונחזור אל הסוף

סקודה בפרט וקונצרן פולקסווגן בכלל הגיבו להתפתחות בשוק המיני וזה אומר שהם נכנסים אליו באיחור מאוד לא אופנתי. עד שהסיטיגו והאפ יגיעו לישראל (כחצי שנה מהיום לפחות), טרנד חדש כבר עלול לצוץ והיבואן עלול לגלות שמרבית הלקוחות הפוטנציאליים כבר הצטיידו בסוזוקי אלטו (פורצת הקטגוריה), יונדאי i10, קיה פיקנטו, פיג'ו 107 (וסיטרואן C1 התאומה), פיאט פנדה החדשה ואחרות.

אולם כמו שאומר הפתגם, עדיף מאוחר מאשר לעולם לא, משום שעם צפי למחיר שינוע בין 60 ל-70 אלף שקל, עם רמת אבזור עדיפה בקבוצה ואיכויות גבוהות מהמקובל, צ'מפיון מוטורס עדיין מחזיקה כמה קלפים חזקים ביד לזכותן של פולקסווגן אפ, סיאט מי וסקודה סיטיגו החדשות. אנחנו בכל אופן, נמתין להן בסבלנות למבחן על האספלט המקומי שלנו.

עוד על סקודה בוואלה! רכב

כאן תמצאו את המכונית הבאה שלכם

מצטרפים אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן סקודה סיטיגו 1.0. אתר יצרן
מבחן סקודה סיטיגו 1.0/אתר יצרן
  • עוד באותו נושא:
  • סקודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully