וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא חוששים להיתפס בנהיגה בשכרות

סקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים העלה כי הציבור בישראל נוהג לשתות ולנהוג בתדירות גבוהה, ואינו מפחד להיתפס על ידי המשטרה

סקר שבוצע בקרב מדגם של 501 גברים ונשים יהודים בישראל בגילאי 17 ומעלה, מורה כי לפחות 30 אחוזים שתו ונהגו לפחות פעם אחת בשנה האחרונה, וכי הנהג הישראלי אינו חושש להיעצר על ידי המשטרה כשהוא תחת השפעת אלכוהול. מנגד, נראה כי חלה הפנמה של חשיבותו של הנהג התורן כחלופה בטוחה בתום הבילויים.

הסקר שבוצע בשיטה טלפונית ונערך על ידי מכון שילוב בהדרכת המדען הראשי של הרשות הלאומית ד"ר שי סופר, ורחל גולדווג מנהלת אגף המחקר, מצביע על תופעות חמורות הקשורות לשילוב הקטלני בין נהיגה לאלכוהול, ועם זאת גם על מידה מסוימת של הפנמה אודות היקף הסכנות הטמונות בכך.

מתוך המדגם עולה, כי הציבור הישראלי מכיר בכך כי קיימת תופעה של צריכת אלכוהול מוגזמת בארץ; קרוב ל-95 אחוזים העידו כי להערכתם קיימת בעיה אמיתית של נהיגה בשכרות ו- 79 אחוזים סברו כי מי ששותה ונוהג סיכוייו גבוהים או גבוהים מאוד להיות מעורב בתאונות דרכים במוקדם או במאוחר.

לשאלה כמה משקאות אלכוהוליים מסוגל האדם לצרוך מבלי לפגום בכושר הניהוג, 16 אחוזים השיבו כי אינם יודעים, 15 אחוזים דיווחו שהם יכולים להיות כשירים לנהיגה לאחר שתיית שני משקאות משכרים, בעוד 11 אחוזים מאמינים שגם לאחר שלושה משקאות אלכוהוליים או יותר, ניתן לשמור על שיקול דעת מאחרי ההגה.

כמות וענישה מתאימה

מספר המשקאות הממוצע לפיו ניתן להקפיד על נהיגה בטוחה, עומד להערכת הנסקרים על 1.8 משקאות, המציב נתון זהה לגילאי 17-29. גילאי 30-49 דיווחו על מעט פחות מכך, וקבוצת גילאי 50 פלוס הצביעה על שני משקאות משכרים כקו אזהרה. ברשות מציינים כי מדובר בממצא חמור במיוחד, נוכח כך שב-2010 עבר חוק האוסר על שתיית אלכוהול בקרב נהגים צעירים.

שני שליש מהנסקרים ששתו ונהגו, העידו כי הסיעו ברכבם נוסעים נוספים. מחצית סיפרו על נוסע אחד, 23 אחוזים על שני נוסעים ורבע נוסף על שלושה נוסעים או יותר מכך. 51 אחוזים מהנהגים דיווחו כי כל הנוסעים ברכב שתו אלכוהול , 11 ציינו כי רק חלק שתו ו-18 אחוזים העידו כי חבריהם לא שתו כלל.

מאידך, עולה כי קרוב ל-40 אחוזים מהנשאלים נמנעו מנהיגה אחרי שתיית אלכוהול, ומתוכם, כ-70 אחוזים בחרו לנסוע עם מישהו אחר ו-20 אחוז נסעו בתחבורה ציבורית. שמונה אחוזים נשארו היכן שהיו, ובגילאי 17-22 שכיחות הנהג התורן גבוהה מכל קבוצות הגיל האחרות.

רף הענישה בישראל לנהיגה בשכרות החמיר בשנים האחרונות, אך מתוך הסקר העידו רק 33 אחוזים כי הסיכוי שלהם להיתפס על ידי המשטרה הוא גבוה מאוד, בעוד 37 אחוזים אמרו כי הסיכוי בינוני, ושליש נוסף דיווח כי להערכתו נמוכים הסיכויים להיתפס תחת השפעת אלכוהול. עוד עולה מהסקר כי 19 אחוז מהנסקרים נעצרו על ידי המשטרה בשנה האחרונה לפחות פעם אחת, כאשר מחצית מהם לבדיקה שגרתית.

הנהג הישראלי מאמין כי דרכי הענישה של המשטרה הם האמצעי היעיל ביותר להפחית את מעורבותם של נהגים שיכורים בתאונות דרכים - 78 אחוזים תמכו בגישה זו. 58 אחוזים מאמינים בשיטות חינוך והסברה, ו-63 אחוזים חושבים שהסדרת אמצעי תחבורה נוחים ממקומות הבילוי ימנעו עליה של שיכורים להגה.

כשנשאלו לסוג הענישה הדרמטית ביותר, השיבו 58 אחוזים שלילת רשיון. 35 אחוזים טוענים כי יש להחרים את הרכב, 35 ציינו קנס כספי, ו-32 אחוזים מאמינים כי העונש ההולם הוא הזמנה לבית המשפט. יש לציין כי בסקר הייתה אפשרות לבחור ביותר מתשובה אחת, ועל כן הסתכמו המספרים ביותר מ-100 אחוזים.

לאור ממצאי הסקר, ממליצה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים להגדיל את שגרת הבדיקות במקומות בילוי, ולהחמיר באכיפה ובעונשים.


חוקי התנועה שלא הכרתם: מיהו נהג שיכור?

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully