וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השקה: פיג'ו 208

רז כהן

23.4.2012 / 12:00

היא קטנה יותר, קלה יותר, שובבה יותר, מאובזרת יותר ומלהיבה יותר מה-207, אבל האם ה-208 תהיה מסוגלת לשחזר את ההצלחה של ה-205 וה-206?! הרחקנו עד פורטוגל כדי לחפש את התשובה

ב-24 בפברואר 1983 הצטופפו כמעט 40 מתכננים ומעצבים לתמונה משותפת אחת שכולה גאווה צרפתית. אותם אנשים שלקחו חלק בתכנון הפיג'ו 205, לא שיערו אז לאיזו הצלחה תזכה הסופר-מיני החדשה שתכננו, איך היא תציל את החברה כולה, איך תיוצר במשך 15 שנים רצופות ואיך תהפוך גרסת ה-GTI שלה לאבן דרך מוטורית שתרגש מאות אלפי נהגים ברחבי העולם.

כמעט 30 שנה חלפו מאז, שלושה עשורים שלמים בהם ייצרה פיג'ו למעלה מ-15 מיליון מכוניות סופר-מיני משלושת הדורות האחרונים – 205, 206 וה-207 כמובן. ודווקא על רקע המספרים הללו, קשה להתעלם מהכישלון היחסי שנחלה ה-207; אחרי ההצלחה המסחררת של ה-205 (כמעט 5.3 מיליון יחידות) וה-206 (כ-7.8 מיליון יחידות), נמכרה ה-207 במעט יותר מ-2.3 מיליון עותקים בלבד מאז הצגתה ב-2005.

אפשר כמובן לטעון להגנתה כי מספר המתחרות הישירות בשוק האירופי הוכפל בתקופתה, אפשר להאשים את עלויות הייצור הגבוהות מבעבר - ואפשר אפילו להאשים את אלת המזל על שלא טרחה ללטף עם שרביט הקסמים שלה את פנסי החזית המוגזמים של המכונית בלידתה.

אבל אפשר גם להסתכל לאמת בעיניים ולומר זאת בפשטות: בניגוד לקודמותיה, ה-207 היא פשוט מכונית משעממת ונטולת ייחוד; העיצוב הכבד, המגושם והאפרורי שלה, כנראה מהוקצע מדי, נטול חן וחסר את אותה "שובבות אופנתית" שאפיינה את ה-205 וה-206.

השקת פיג'ו 208. אתר יצרן
פיג'ו 208 החדשה. מה משנים גישה?/אתר יצרן

208 – הדור הבא

כבר לפני ארבע שנים הבינו בפיג'ו כי מכירות ה-207 כנראה לא יצליחו לשחזר את ההצלחה שנחלו קודמותיה במשבצת הסופר-מיני של החברה. ישבו קברניטי האריה, חשבו, גייסו כמה מעצבים צעירים והחלו לתכנן כיצד תיראה המחליפה. המטרה הייתה הפעם לכוון במדויק אל נישת "הרכב השני" במשפחה, אל נישת "המכונית לצעירים" ואל "המכונית לאישה" – בדיוק לאותם מקומות שבהם התקשתה ה-207 לקסום לקהל היעד.

התוצאה, כפי שרואות עיניכם, מרשימה בהחלט. ה-208 נראית הרמונית יותר מה-207 התפוחה, היא מתאפיינת במראה זורם יותר, דינמי יותר, והיא אפילו קומפקטית במידה הנכונה. מה פירוש קומפקטית? ובכן, באורח מפתיע למדי, מציגה ה-208 ממדים צנועים יותר ביחס ל-207; בפיג'ו משוכנעים כי המרדף אחר הסנטימטרים אשר גרם למרבית המתחרות בסגמנט לחצות את רף הארבעה מטרים במימד האורך, אינו מתאים למציאות העכשווית שמכתיבה יעילות וחיסכון. אנשי החברה מתגאים בעובדה כי ה-208 קצרה ב-7 ס"מ מה-207, נמוכה ממנה בס"מ אחד, צרה ממנה בשני ס"מ, וקלה ממנה בכ-110 ק"ג (!) בממוצע. יחד עם זאת, מציינים מתכנני ה-208 כי תא הנוסעים של האחות הצעירה בכל זאת מרווח יותר (בעיקר באזור המושב האחורי), ואפילו נפח תא המטען צמח ב-16 ליטרים (311 בסך הכל) ביחס ל-207.

השקת פיג'ו 208. אתר יצרן
השקת פיג'ו 208/אתר יצרן

טוב מראה עיניים

כבר במבט ראשון ניכר כי מאחורי עיצוב ה-208 עומדת מחשבה רבה לצד רעיונות יצירתיים ומאפיינים ייחודיים. החרטום המשפחתי החדש של החברה שהוצג לראשונה ב-508, נראה מצוין גם על האחות הקטנה; יחידות תאורה מעוצבות וביניהן שבכה טרפזית צנועת ממדים אשר תחומה בפס ניקל, מכסה המנוע עם החלק המרכזי השקוע לאורכו והשימוש נרחב בפסי כרום, משרטטים חזית מרשימה מאוד. אחד מפסי הכרום הבולטים במיוחד הוא זה אשר נמתח מתחת לחלונות הצד של גרסת השלוש דלתות וממשיך אל תוך הקורה האחורית – אם תרצו, סוג של מחווה עיצובית לפסי הצד שאפיינו את ה-GTI 205 הקלאסית. קו המותניים המטפס מתחתית הגלגל הקדמי ונמתח לאורך הגוף, מוסיף לנופך הספורטיבי שמשדרת ה-208 ומסתיים בפנסים האחוריים בעלי מראה ה"בומרנג" יוצא הדופן. המבנה הפנימי של יחידות התאורה האחוריות מציג פסי תאורה מרשימים אשר נועדו להיות סימן זיהוי ייחודי ל-208.

לצאת מהקופסה

תכנון תא הנוסעים של ה-208 אינו מתמקד רק בשיפור מרווח הפנים, שימוש בחומרים איכותיים יותר או איכות ההרכבה משודרגת, אלא בתפישה חדשה אשר מתרכזת ב"חוויית המשתמש" ומנסה ליצור ממשק ייחודי בין הנהג למכונית. בפיג'ו הגדירו שלושה אלמנטים מרכזיים אשר בעזרתם ניסו להעניק חוויית נהיגה יוצאת דופן לזה שיושב מאחורי ההגה של ה-208,: גלגל ההגה מוקטן, לוח מחוונים גבוה ומסך מגע ייחודי במרכז הדשבורד. האם זה עובד? אפשר לומר כי הבחירה בגלגל הגה קטן מהמקובל (קוטר של 350 מ"מ), בהחלט מוסיפה למימד הדינמי של ה-208; תנוחת נהיגה שבה גלגל ההגה נמוך יחסית ואת לוח המחוונים רואים מעל ההגה ולא דרכו – יוצרת תחושה של "קארטינג" ושל שליטה טובה במתרחש.

לוח המחוונים המעוצב אשר ממוקם גבוה - מעל חלקו העליון של גלגל ההגה, נראה מוזר בתחילה, אך מהר מאוד מתרגלים אליו ומגלים את היתרונות שבמיקום שלו - מיקום שאינו דורש להפנות את המבט מהכביש כדי לקרוא את הנתונים. הלוח מציג מחווני מהירות וסל"ד קריאים וברורים, וביניהם צג דיגיטלי גדול עם מידע מתחלף בלחיצת כפתור (מחשב דרך, ניווט, רדיו, מהירות ועוד) – נוח לשימוש ועובד מצוין.

מסך מגע הוא כבר לא מחזה נדיר במכוניות עממיות, אולם זה של ה-208 בכל זאת מתגלה כמשהו מיוחד. תרומתו של מסך המגע והגדול לחוויית הנהיגה מתבהרת רק כאשר מתחילים לתפעל אותו; כיאה לדור ה-iPad והטאבלט, מסך המגע הממוקם במרכז הוא לא רק גימיק צבעוני (תרתי משמע), אלא מציע ממשק ייחודי בלחיצה או גרירת אצבע – ממש כמו הסמארטפון שלכם. בנוסף לשליטה ברדיו, בנגן המוזיקה, בדיבורית, במערכת הניווט ובמערכת המולטימדיה, מציעה ה-208 לראשונה אפליקציות שימושיות המתעדכנות באופן שוטף (למשל מדריכי מישלין, אפליקציה שמציגה תחנות דלק בדרך עם מחירים מעודכנים, אפליקציה שמאתרת חניונים פנויים סמוך למיקום המכונית וכו') – שימושי מאוד. הבעיה עם האפליקציות היא שבשלב זה יש רק 10 מהן (יהיו עוד בעתיד מבטיחים בפיג'ו), הן פועלות רק בתחומי אירופה וכדי ליהנות מהן נדרש הלקוח לשלם דמי מנוי גבוהים יחסית.

עוד כמה נקודות שראוי לציין בהקשר של תא הנוסעים: איכות החומרים וההרכבה טובה, אולם ברמות הגימור הנמוכות הפלסטיק השחור נראה פשוט מדי והתא מתאפיין במראה קודר. המושבים הקדמיים נוחים מאוד ותומכים היטב – אם כי מעט צרים מדי לאנשים גדולי מידות. למרות עומקו ונפחו המרשים של תא הכפפות, פתחו שקוע באופן המאפשר להסיט את מושב הנוסע לפנים במידה ניכרת ובכך לפנות מרחב נוסף ליושבים מאחור. אלו אכן נהנים ממרווח רגליים משופר ביחס ל-207, אולם אני בספק אם ה-208 מרווחת יותר גם באזור הכתפיים והראש כמו שמצהירים בפיג'ו. תא המטען סביר בגודלו ונוח להטענה, אבל לא היינו מתנגדים למצוא בו נקודות עיגון נוספות או תא קטן לארגון חפצים.

השקת פיג'ו 208. אתר יצרן
השקת פיג'ו 208/אתר יצרן

דינמיקה קבוצתית

ה-208 תוצע בשלב ראשון עם שישה מנועים: ארבעה לוגמי בנזין מסדרת ה-VTi - 1.0 ליטר (68 כ"ס), 1.2 ליטר (82 כ"ס), 1.4 ליטר (95 כ"ס) ו-1.6 ליטר (120 כ"ס), ושניים חסכני סולר מסדרת ה-HDi – 1.4 ליטר (68 כ"ס) ו-1.6 ליטר (115 כ"ס). במהלך ההשקה הספקנו לנהוג על ה-208 כשהיא מצוידת בכל מנועי הבנזין (למעט מנוע ה-1.0 ליטר אשר לא צפוי להגיע לישראל ולא הגיע להשקה) ובמנוע הדיזל החזק – בכל המקרים בגרסאות ידניות בלבד.

גרסת הדיזל החזקה (1.6 ליטר, 115 כ"ס) עם תיבת שישה הילוכים ידנית הייתה הראשונה; התנעה ראשונית מעירה את המנוע השרירי לחיים בליווי צליל הנקישות האופייני למנוע דיזל קר. יציאה זריזה מתחומי המלון אל העיירה קשקאיש שבפורטוגל חושפת מהר מאוד כמה נעים להתנהל עם דיזל בעיר בהילוך שלישי בלבד. אחרי העלייה אל הכביש המהיר הופיע על המסך שבלוח המחוונים חיווי שממליץ להעביר להילוך שישי כדי לחסוך דלק – ושם רבותי, השיוט הופך להנאה צרופה עם כוח זמין שאינו דורש הורדת הילוך גם בעליות או במהירות דו-ספרתית. תענוג.

בכביש המפותל, ה-208 דיזל אינה מצליחה להתעלות מעל חוקי הפיזיקה ומוכיחה שוב כי מנוע דיזל כבד בחזיתה של מכונית קטנה הוא מתכון מוצלח לסירוס היכולות הדינמיות – עניין של חלוקת משקל בין הסרנים. מנוע ה-1.6 ליטר VTi (120 כ"ס) היה הבא בתור. יחידת הכוח שפותחה בשיתוף עם ב.מ.וו ומוכרת מדגמים אחרים של החברה, מעט רועשת כשהיא ספונה בחזיתה של ה-208 ומשודכת לתיבת חמישה הילוכים ידנית.

קטנה ומהירה

מעבר לכך מעניק המנוע הזה ביצועים מצוינים ל-208, לצד זמינות כוח טובה. מנוע ה-1.4 הוא השקט והמאוזן ביותר בקו הדגמים של ה-208; אופי פעולתו נעים ונינוח בנהיגה רגועה, אך הוא בהחלט מסוגל לשגר את ה-208 קדימה בקצב מרשים כאשר דורשים זאת ממנו. תיבת ההילוכים הידנית (חמישה במספר) מעט מעורפלת וחסרת דיוק, אולם יחסי ההעברה המצוינים וגמישות המנוע מחפים על כך.

דווקא גרסת ה-1.2 הקלילה הייתה זו שהצליחה לרגש יותר מכולן; המנוע החדש בעל שלושת הצילינדרים אמנם רועש למדי ואופי פעולתו מעט מחוספס, אולם הוא שש אלי סל"ד ומוכן להקריב כל אחד מ-82 הסוסים שבאמתחתו בלי להסס ובלי שום התחשבות במיקומו של הקו האדום. מעט המשקל שהוא מעמיס על הסרן הקדמי הופך את ההיגוי לקל ומדויק הרבה יותר מזה שבשאר הגרסאות – מה שכמובן מקפיץ את מפלס ההנאה אל התחום שבו אתה יוצא מכל כביש מפותל עם חיוך דבילי בלתי נשלט. פשוט כיף.

תיאום ציפיות

תקוות רבות תולים אנשי פיג'ו ב-208 החדשה – הן בהיבט התדמיתי והן בפן השיווקי. אל פס הייצור שכבר החל לפעול במפעל שבצרפת, אמורים להצטרף פסי ייצור נוספים במפעלים שונים ברחבי העולם אשר יביאו את קצב הייצור ל-2,500 מכוניות ביום - כבר בשנה הבאה. זו השנה שבה מתכננת פיג'ו למכור לא פחות מ-550,000 יחידות מה-208 – יעד שאפתני למדי, אך אם לשפוט על פי ההיסטוריה ואיכויות המכונית, יעד שבהחלט ניתן להשגה מבחינתם.

לגבי השוק הישראלי אין עדיין מפרטים ומחירים רשמיים, שכן שיווק ה-208 צפוי להתחיל אצלנו רק באוגוסט הקרוב, ובשלב זה אין עדיין דברים סגורים. הערכה שלנו היא שגרסה ידנית בסיסית (1.2 או 1.4 ליטר) תשווק במחיר התחלתי של כ-85 אלף שקלים וגרסת ה-1.6 האוטומטית המאובזרת תעלה באזור ה-100 וקצת אלף שקלים. על גרסאות הדיזל אין מה לדבר בשלב הזה; ביקוש נמוך ותג מחיר גבוה הם, מבחינת היבואן, סיבה מספיק טובה לכך.

עוד לפני פרסום המחירים, אפשר בהחלט להמר כי ל-208 יש סיכוי מצוין להפוך לסיפור הצלחה בשוק הישראלי ולשחזר את תהילתן של ה-205 וה-206 כשברשותה כל הכלים לעשות זאת; יש לה עיצוב מרשים, אופי ייחודי, היא נוחה, מרווחת וחסכונית – והכי חשוב: היא אופנתית.


עוד מבחני דרכים בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully