וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוכחים לאותת, וגורמים לתאונות

מחקר ראשון מסוגו בארה"ב יצא לבדוק את שכיחות הפעלת המחוונים. המסקנות? 2 מיליון תאונות בשנה בגלל רשלנות בהפעלה. "זה הרבה יותר חמור מהסחות דעת"

מכל המחקרים שנערכים על הסיבות בגינן נהגים מעורבים בתאונות דרכים, טרם נבדקה תופעת השימוש באיתותים (מחוונים) להחלפת נתיב או פניה. ואולם השבוע, פרסם בארה"ב איגוד ה-SAE, סימול ל- Society of Automotive Engineers, את ממצאיו בעקבות מחקר שניתח את כמות התאונות שנגרמות בגלל אי שימוש באיתותים. ואם חשבתם ששימוש בטלפון נייד בנהיגה הוא מסוכן ונפוץ, הרי שכאן כבר מגדירים את התופעה כמגפה.

אז מתי בפעם האחרונה הפעלתם את האיתותים? לפי נתוני המחקר, כמעט במחצית המקרים (49 אחוזים) שנבדקו, נהגים שכחו להפעיל את האיתות, או פסחו על לכבות אותו כשהם מחליפים נתיבים. בעת פניה, עומד נתון זה על 25 אחוזים - מה שלדברי החוקרים משתקף ב-2 מיליארד פעמים ביום בהם מתרשלים הנהגים, או 750 מיליארד מקרים בשנה!

בין אם זו עצלנות, חוסר אדיבות, או הרגלים מגונים, ה-SAE טוען שהישנות המקרים גרמה ל-2 מיליון תאונות דרכים ב-12 חודשים – כפול מ-950 אלף תאונות הדרכים שנגרמו בשל הסחות דעת (דיבור בנייד, רעש, ילדים ברכב ועוד). "בפעם הראשונה אספנו חומר על תופעה קיצונית בשעת נהיגה, שהיא הרבה יותר חמורה מהיסח דעת. למרות שזו פעולה פשוטה, אנו עדים להתפשטות שגורמת לעליה חדה בתאונות דרכים קשות", כך מסביר ריי לי הוד ממשרד התחבורה בארה"ב.

מערכת האכיפה האמריקנית, בדומה לישראל, לא מקדישה זמן לאכוף נהגים שלא מאותתים, וודאי שלא באותה המידה שהם מתמקדים בעבירות של מהירות מופרזת, ולכן הביקורת חייבת להיות מצד הנהג כלפי עצמו. "נהגים צריכים לקחת אחריות בדיוק כמו שהם עוצרים בתמרור עצור או ברמזור אדום. המשטרה מצידה, צריכה להגביר את המאמצים שלה לטפל במכה הזו לפחות עד שיימצא פתרון טכנולוגי שיפחית את מסת התאונות", מוסיף הוד.

אחד הפתרונות להערכת ה-SAE ינבע ממערכת תקשורת בין מכוניות – 'לינק טו-לינק'. לדבריהם, ניתן יהיה למנוע 80 אחוזים ממקרי ההתנגשויות בהחלפת נתיב או במעבר בפניות, אם המנגנון יוכל לזהות מתי מסיים הנהג פניה או משלים עקיפה בין נתיבים. "זה יעבוד בדיוק כמו שאיתות חוזר אוטומטית למצב נייטרלי אחרי פניה, רק שכאן המחשב יפוקח על ידי חיישני סטיה מנתיב, ויחליט מתי לכבות אותו".

קרייזלר, יצרן הרכב האמריקני, מפתח בשנים האחרונות מערכת שתתריע בפני הנהג על חוסר שימוש באיתותים בלוח המחוונים, או על ידי רטט בחגורת הבטיחות. מדובר במערכות לא יקרות שאולי תכנסנה לשימוש בכלי-רכב עממים, אבל בינתיים - תקפידו להפעיל את היד בכל שינוי כיוון בכביש, זה לא מסובך.

עוד הרבה חדשות בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully