וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן דרכים: אודי RS5, זן נכחד

6.5.2012 / 13:00

רגע לפני שהעולם נעשה ירוק ומשעמם, לקחנו כל מה שאודי RS5 מסוגלת לתת, והיא מסוגלת. 444 כ"ס שעושים לכם חשק לרקוד על הכביש

כששתי מכוניות מאותו בית עומדות זו לצד זו, כשלשתיהן יש מנועי V8 מהחלומות וכשאחת מהן היא אודי R8 ספיידר והשניה היא גרסת הקופה השרירית, RS5, במי תבחרו לנהוג? כפי שוודאי קראתם במבחן לאותה R8 נטולת גג, אנחנו בחרנו כמובן בשתיהן, אבל קבלו הפתעה - עוד לפני שנטרקה הדלת של מכונית הספורט השטוחה, כבר נפלנו שבי אחרי ה-RS5.

כן, התאהבנו. אולי כשמעמידים אחת לצד אחותה, ה-R8 גונבת את תשומת הלב וקל מאוד להבין מדוע. יש לה את כל התכונות החושניות כדי לעשות זאת. היא נמוכה, שטוחה, רחבה, שופעת במקומות הנכונים והיא גם זכתה לשבחים מפה ועד אינגולשטאט אודות יכולותיה. ובאמת, זו אחלה מכונית חדה, מהנה, מהירה ו... כן, היינו רוצים אחת כזו. אבל שוב אנו חוזרים אל ה-RS5 ובסופו של יום, אם מלאך גבריאל היה יורד מהשמיים ומעניק לעבדכם את הבחירה בין השתיים, לא צריך לנחש לתוך מי מהשתיים הייתי קופץ ונועץ את הדוושה הימנית ברדיאטור.

מבחן אודי RS5. קובי ליאני
אודי RS5. פרידה צורמת עד לדגם החדש/קובי ליאני

הכל ידוע והרשות נתונה

אבל לא, שום מלאך לא ירד מהשמיים וחילק לנו מתנות כאלה, רק שלג ירד והרבה ממנו. ובכל זאת, נסביר מדוע כל כך אהבנו את ה-RS5. ראשית, נתחיל מדף הנתונים. בחזית שלה תקוע מנוע, אולי אחד הבריאים שאי פעם ייצרה אודי בעצמה. יש לו 4.2 ליטר בנפח מעל הבוכנות ומאלה יש שמונה במספר. תנו לו דלק ואוויר, בלי שום מגדש טורבו ותקבלו 444 כוחות סוס שמושגים, תחזיקו חזק, ב-8,250 סל"ד. כן, מנוע V8 שעובד בסל"ד גבוה כל כך זה מאוד מאוד מאוד ... נדיר. אבל לא רק סוסים יש שם, גם מומנט יש למכביר - 43.8 קג"מ במגיעים בשיא של 4,000 סל"ד.

יש עד כאן? עכשיו קבלו את ה-R8 שניתנה לנו בסמוך - היא מסתפקת במנוע דומה שמפיק "רק" 430 כ"ס (14 פחות) ב-7,900 סל"ד נמוכים יותר וטיפטיפה פחות מומנט בגלגלים. הבדל זניח למדי, נכון, גם כאשר מביטים בהבדלים בנתוני התאוצה כשה-RS5 מקדימה את ה-R8 בעשירית השניה במיאוץ מעמידה ל-100 קמ"ש - 4.5 שניות ב-RS5 לעומת 4.6 ב-R8 ספיידר.

אולם, כשנוהגים בשתיים באמת, ההבדלים מוחשיים בהרבה מאותם מיקרונים על דף הנתונים. המנוע של ה-RS5 מרגיש חי ובועט יותר, כזה שנושם טוב יותר בכל תחום ו... כמעט שכחנו את תיבת ההילוכים. אם באודי R8 התבאסנו מהגיר הרובוטי חד מצמדי, הרי שה-RS5 צוידה בגיר שבעה הילוכים כפול מצמדים מעולה. לא רק שיחסי ההעברה שם ממריצים את המנוע טוב יותר, אלא גם המהירות והחלקות בה ההילוכים עוברים, גם כשמדובר ב'קיק-דאון' של ארבעה הילוכים, מעבירה את ה-R8 שיעור חשוב בנימוסים והליכות.

מבחן אודי RS5. קובי אליהו
המנוע של ה-RS5 מרגיש חי ובועט יותר, כזה שנושם טוב יותר בכל תחום/קובי אליהו

כל הסוסים זורמים לגלגל אחד

מדידות זמני התאוצה שלנו אישרו ואת נתוני היצרן למרות שברכב נסענו בזוג, למרות שבאחוריו נמצא המטען שלנו ולמרות שהכביש היה ספוג במים עד עומק יסודותיו. תנו גז והיא עפה. טסה קדימה באופן ששוב מעורר אצלנו כמה קלישאות מוטוריות - הבטן נדבקת לגב שרירי הצוואר נמתחים ו... מספיק לא? לא. כי גם במדידות זמני תאוצות הביניים בין 80 ל-120 קמ"ש היא השאירה אותנו המומים עם 4 שניות בלבד. כל זאת כמובן בעיקר בזכות תיבת ההילוכים שמגישה למנוע תוך שבריר שניה את ההילוך המתאים.

אבל הקרדיט מגיע גם למערכת ההנעה המתוחכמת של ה-RS5. לזו קוראים כצפוי קואטרו והיא מזרימה את הכוח לכל ארבעת הגלגלים, אך ביחס שמשתנה לפנים ולאחור בהתאם לצורך. כך למשל המערכת מסוגלת להעביר את רוב הכוח לאחור או עד 60 אחוז לפנים בחלקיקי שניות כדי למנוע כל החלקה וכדי למקסם את האחיזה.

אבל לא רק זאת, שכן בגרסה זו הותקן גם דיפרנציאל אחורי מתוחכם שמסוגל לעשות בדיוק אותו הדבר, גם בין הגלגלים האחוריים עצמם. כלומר, המערכת מסוגלת להביא את הרכב במצבי קיצון ובהתאם לצורך למצב שבו רוב הכוח מגיע אל גלגל אחורי אחד.

ראה, סובב ולחץ

גם על האוטובאהן עם 260 קמ"ש על לוח המחוונים וגם בכביש המפותל המשכנו לאהוב את ה-RS5 משום שכמה מכוניות חזקות אחרות שפגשנו, לא הצליחו להרחיב את עולמן מלבד אותן תאוצות פראיות. ה-RS5 כן מצליחה. לא רק שיש לה הגה מהיר, חד ואפילו בעל תחושה טובה, אלא היא חמושה במערך מתלים אדפטיביים שמסוגלים להציע שתי רמות שיכוך שונות זו מזו.

הראשונה קומפורט שמיועד לנוחות. שלא תחשבו לרגע שמדובר בכיול מתלים רופס חלילה או אפילו רך, אבל בולמי הזעזועים איכשהו מצליחים לבודד את נוסעי הרכב ממעט השיבושים שניתן למצוא בכבישי גרמניה. אך מרגע שעוברים למצב הספורט, נדמה שמישהו פשוט ריתך את המתלים וקיבע אותם במקומם. אז פתאום האוטובאהן שעד לפני רגע הרגיש כסלול למשעי, מרגיש קופצני כמו מעלה טרשים בנגב הצפוני.

ה-RS5 קיפצצה ללא הפסקה כשחישוקי ה-20 אינטש שלה שנועלים מעט מאוד גומי לא מסייעים במאום כדי לבודד את הנוסעים מהוויברציות הבלתי פוסקות. על מסלול מירוצים, כן, וודאי שזה יתרום לחדות בהתנהגות ולאחיזה. אך בחיים האמיתיים, כשתחתנו אספלט קפוא, דווקא שימוש במצב הרך יחסית של המתלים הוא המתאים יותר, הוא שיוצר יותר אחיזה והוא שמעניק עוד שבריר שניה של התרעה לפני שגבולות המעטפת נפרצים.

מבחן אודי RS5. קובי ליאני
מבחן אודי RS5/קובי ליאני

אה, וגם יש תא נוסעים מסביבנו

זה נכון שאף אחד לא באמת בונה על להעביר נסיעה ארוכה במושב האחורי של הקופה הזו, אבל אם אין ברירה, זה ממש אפשרי כי מקום יש שם אמנם בצנעה, אבל מספיק כדי לאכלס שני מבוגרים או שני ילדים במושבי תינוקות אם מתעקשים. מלפנים כמו כן, יש שפע של מקום לראש, לרגליים ולמרפקים, שכן ה-RS5 אינה דחוקה וקלסטרופובית כמו ה-R8.

איכות החומרים שם גבוהה ומאוד מחניפה אם עור תפור שמצפה כלק פלסטי שם וגם מצאנו זוג מושבים קדמיים מעולים. מושבי הרקארו האלה לא רק מציעים נוחות ותמיכה מצוינים, אלא בעזרת מתגים ייעודיים, מסוגלים לנפח את דפנותיהם ולאחוז חזק יותר במותניים ובירכיים בהתאם לגופכם והעדפותיכם.

שימושיות, זה משהו שלא הצלחנו למצוא כלל ב-R8, אך כן ובשפע (יחסית באודי הזו. יש תאי אחסון, יש תא מטען גדול, יש מקום להניח בו את תיקי היד ואפילו פחיות שתיה, כך שבשם הספורטיביות, לא מקריבים את חיי היומיום.

עוד מעט נעלמת

ה-RS5 היא מכונית נהדרת. ממש טובה. כיפית מאוד, אבל כמו טיבם של כל הדברים הטובים בעולם הרכב, סופם להעלם או ליפול קורבן לתפישת עולם מתיירקת. אם לשפוט לפי המגמות מסביב, בדור הבא של מכונה זו שכבר אינו רחוק ולמעשה נמצא כבר ממש מעבר לפינה, ספק אם נפגוש שוב במנוע המופלא הזה שנותן לנפח לעשות את העבודה.

קרוב לוודאי שאם אכן תהיה RS5 חדשה, היא תצוייד ביחידת כוח מודרנית, ידידותית וחסכונית שמחברת מגדש טורבו או שניים לסעפות הפליטה כדי לשפר את נתוני פליטת המזהמים. מנוע כזה פגשנו ב-S6 החדשה ולמרות ההספק הנדיב והפוטנציאל הגלום בו, אין לו את המחץ של המנוע הנוכחי. אין לו את הצליל ואת הדחף לנסוק גבוה כל כך בסל"ד.

אבל אולי זה רק החשש מדבר, אולי זו רק נבואת זעם ואולי צריך פשוט להזדרז למכור את הבית ולקנות אחת כזו, רגע לפני שלא יהיה יותר.

עוד הרבה על אודי בוואלה! רכב

פה נמצאת המכונית החדשה שלכם

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully