וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: KTM אדוונצ'ר. כתום עמוק

15.5.2012 / 13:00

המנוע התחזק, המתלים התהדקו, המושב נעשה נוח והמחיר ירד. האם האדוונצ'ר הגדול של KTM מוסיף להשתבח עם השנים?

כמה רוכבים הרפתקניים ישנם בישראל? עשרות? מאות? אולי. אלפים, קשה להאמין בשל גודלו הכללי של השוק. אולם, אם ננסה לאמוד את חלקם של רוכבים אלה מתוך סך הנעים על שניים לפי מספר הכלים המוצעים בקטגוריה הזו, ניתן עוד לחשוב כי מדובר בקטגוריית האופנועים הנפוצה בישראל.

אם עד לפני שנים לא רבות רק כלים בודדים הוצעו כאן ובפסגה כהן (וממשיך לכהן) ה-GS של ב.מ.וו (על שלל גרסאותיו ודורותיו) למרות מחירו, הרי שהיום ניתן למצוא חופן מתחרים עדכניים. בהונדה תמצאו כעת את הקרוסטורר 1200, בימאהה את הטנרה 1200, בדוקאטי את המולטיסטרדה, קוואסאקי וורסיס 1000 ואחרים (טריומף אקספלורר שאינו משווק בישראל). ברגעים אלה ממש היצרנים ממשיכים לשקוד על דגמים חדשים מסוג זה (אפריליה למשל) ולפי שמועות שמגיעות אלינו, כלי נוסף כבר עושה פעמיו ארצה, אבל עוד מוקדם לצאת בהכרזות כדי לא לקלקל את ההפתעה. כולם ללא יוצא מן הכלל רוצים לנגוס בעוגה של הגרמני המוביל.

אולם, בניגוד לכל אלה שהוזכרו לעיל, רק לאחד מהם יש לא רק יומרות, אלא יכולות שטח של ממש וזהו האדוונצ'ר 990 של KTM. את אופנוע זה כבר בחנו בעבר ולכבוד שנת 2012 הוא עבר מסכת עדכונים. אז קפצנו על אוכפו ליומיים של היכרות כדי לראות עד האם הוא הצליח לשמור על חווית הרכיבה או שמה התלפלף עם השנים?

מבחן KTM אדוונצ'ר 990 2012. קובי ליאני
מבחן KTM אדוונצ'ר 990 2012/קובי ליאני

למי קראת לפלף?

לא, אין כאן שום ספין בעמדה הפוליטית של KTM. בניגוד לכמה נבחרי ציבור, הם לא מכרו את נשמתם הקרבית בתמורה למושב קצת יותר מרופד. כל מפגש, גם אם זה ממש לא הראשון עם האדוונצ'ר 990, כרוך בסוג של הערכה גלויה. הקטום הזה לא משחרר דיבורי סרק ולא משאיר ספקות. לפחות מבחינת המראה, הוא ממשיך להציע את אותו מבנה חרגולי תוקפני, עם זוויות חדות, משקף זקור והמון שטח בין הרגליים. המון. זהו ממש לא אופנוע קטן, לא לאורך, לא לרוחב ובטח שלא לגובה (גובה מושב 86 ס"מ) וזו עוד הגרסה ה'רגילה' (גרסת ה-R גבוהה עוד יותר עם 89.5 ס"מ מהקרקע אל המושב).

כשממשיכים לסרוק אותו במבט, מגלים מושב חדש (מדגם הדקאר) שקיבל עוד קצת ריפוד (תמיד טוב) וציפוי חיצוני מחוספס ונעים יותר למגע. באופן אישי, אני מעדיף יותר את סכמת הצביעה הכתומה שחורה על פני זו של דגם המבחן (גוף כחול, שלדה כתומה), אך מבעד לזו ניתן לראות שדגם 2012 מקבל כעת כסטנדרט את מיגוני המנוע ומכל דלק, שמאוחר יותר התגלו כתוספת מבורכת כאשר נקלענו לעיסת בוץ חלקלקה ברכיבת השטח.

טיפוס על גבו של האדוונצ'ר מצריכה יכולות אקרובטיים מסוימים. המושב הגבוה יצריך הנפה הגונה של הרגל מעלה או שימוש בטכניקה שונה אם מאחור מותקן ארגז מטען. יש לציין שלאורך כל המבחן התקשינו לסמוך על רגלית הצד שכן זו מעמידה את האופנוע בזווית כמעט מאונכת לרצפה, כך שבשילוב עם מתלים רכים וארוכי מהלך, שיפוע קל בכביש עלול לגרום לאופנוע לנחות על צדו הימני במפתיע.

ממול עיני הרוכב נמצא אותו לוח מחוונים כשל הדור הקודם וזה מציע רק את האינפורמציה הנחוצה - מד סל"ד (אנלוגי), מד מהירות דיגיטאלי, מד חום מנוע, שעון זמן ומדי מרחק מתאפסים. כל שינוי באלה (כולל ביטול מערכת ה-ABS) נעשים בעזרת שלושה מתגים בצדו השמאלי.

מבחן KTM אדוונצ'ר 990 2012. קובי ליאני
מבחן KTM אדוונצ'ר 990 2012/קובי ליאני

115 כ"ס במקום 103

אולי בעקבות תלונות של הלקוחות, אולי כדי לשומרו תחרותי בקרב סעיף ההספק, אנשי KTM נעצו בקרביו של האדוונצ'ר 2012 את המנוע של דגם ה-R. וזה אומר עליה בהספק המנוע מ-103 סוסים לכדי 115 שמושגים ב-8,750 סל"ד וכן 10.2 קג"מ ב-6,750 סל"ד. כל זאת כאמור לעומת 103 כ"ס ו-10 קג"מ בדור היוצא (2008-2011).

אם למישהו מכם שרכב עליו בעבר היה חסר כוח, שירים את היד. לנו בכל אופן לא היה, אבל אין באמת סיבה להתנגד לעוד כמה סוסים מהמנוע המבריק הזה. מנוע בנפח ליטר משני צילינדרים בתצורת V שממש שש אילי קרב בכל פעם שמאכילים אותו בבנזין בעזרת המצערת. הוא חי ופעיל גם בשליש התחתון של הסקאלה כך שאפשר (אבל לא ממש רוצים) לשייט עמו בנינוחות סביב המהירות החוקית, אבל המסיבה האמיתית מתחילה מעל ל-5,500 סל"ד ואם רוצים לשמור על מומנטום גבוה, זה התחום לשהות בו.

תיבת ההילוכים המדויקת והחלקה שלו כמובן שעוזרת במלאכה. בניגוד לכמה תיבות הילוכים בקרב המתחרים שזקוקות לבעיטה הגונה כדי לדלג אל ההילוך הבא (ובעיקר כדי לוודא שהוא השתלב), ליטוף קל ברגלית השמאלית יצור 'קליק' עדין ומהלך קצרצר וההילוך הבא משולב. יחסי ההעברה הולמים מאוד את כוחו של המנוע ואין בניהם שום חורים או נפילות הספק. אלה חולקו קרוב אחד לשני כדי ליצור האצה רצופה וליניארית מאוד. אם בדור הקודם מד המהירות קפא על 204 קמ"ש מרביים, תוספת הכוח ויכולת הנשימה המשופרת גרמו לאדוונצ'ר הזה להמשיך ולהצפין גם מעבר ל-220 קמ"ש, מבלי לחוש באי נעימות או חוסר יציבות בשל הרוח.

עם זאת, למרות החלפת המנוע וניהולו, גם בדור זה מצאנו את המצערת לרגישה ורגיזה מדי במעבר ממצב סגור לפתוח. גם יד עדינה תתקשה ליצור עבודה חלקה מצד מערכת ההזרקה ובהילוכים הנמוכים זה עלול להציק באמת, גם בעיר וגם בשטח.

האדוונצ'ר 990 מצויד בשני מכלי דלק נפרדים שמעניקים לו 19.5 ליטרים. במבחן שלנו הפגין האדוונצ'ר צריכה של 12.6 קילומטרים לכל ליטר, אך בשל תקלה בהעברת הדלק בין המכלים (ברז הדלק בניהם היה סגור משום מה), לא יכולנו לקבל תמונה מדויקת אודות טווח הרכיבה האפקטיבי (התרוקנות המכל השמאלי בלבד שלחה אותנו לתחנת הדלק כל 130 ק"מ לערך).

מבחן KTM אדוונצ'ר 990 2012. קובי ליאני
מבחן KTM אדוונצ'ר 990 2012/קובי ליאני

עושה הכל. ה-כ-ל

כאמור, בניגוד לרוב מתחריו, האדוונצ'ר של KTM שומר באדיקות על יכולות השטח שלו ולא ממהר לוותר עליהן תמורת השבחת האספלט. אולם, שום דבר לא חסר לו שם על המצע השחור. דגם 2012 כמו קודמו ואולי אף יותר מבעבר (רק רכיבה על שני הכלים זה לצד זה תחשוף את ההבדלים במדויק) ממשיך לרגש גם על הכביש וקודם כל על הכביש.

ההיגוי המהיר שלו, יחד עם התחושה הטובה מהכידון והמנוע השאפתן, הופכים אותו לכלי מהיר מספורטיבי מאוד על כל סוגי הסלילה. צמיגי הפירלי סקורפיון שלו כאילו מיצרים אחיזה גם בקטעים הבעייתיים, כך שכאשר סומכים עליו, אפשר לרכון איתו נמוך ולהפליק אותו מצד לצד מהר וחד כאילו מדובר באופנוע ספורט טהור לכביש, למרות גובהו ומרכז הכובד שלו. דגם זה קיבל כיול מחודש למתלים שאמור היה לחדד עוד יותר אל יכולותיו הספורטיביות, אך מצאנו שהקדמי עדיין רך יחסית לשימושי כביש מהירים (עם זאת השיכוך מצוין) והדבר מורגש בעיקר בבלימות עם שקיעה מסיבית לפנים.

ואם כבר הזכרנו את הבלמים, מצאנו עצמת נשיכה טובה מלפנים וטובה אף יותר מאחור, אבל גם מערכת ה-ABS נותרה מוזרה בפעולתה כפי שהייתה בדור היוצא. בבלימות חזקות, בהן המערכת המורה הייתה לשמור את הגלגלים על סף הנעילה, היא ממשיכה ליצור נעילה מלאה למשך כשני מטרים, לשחרר את זו וחוזר חלילה. פעולה תמוהה שקשה להתרגל אליה ובעיקר לסמוך עליה כשצריך.

בשטח החוויה ממשיכה להתגבר (כדאי לבטל את מערכת ה-ABS). שבילים כבושים הוא אוכל ללא קושי וגם כאשר קמת הטכניקה עולה, קל להרגיש עמו בטוח, גם עבור מנוסים פחות מעבר לאספלט כמונו. כל שצריך לעשות זה לכוון את הכידון למקום שאליו רוצים להגיע, לשמור על מומנטום והוא פשוט יטפל בכל. עם מרווח גחון (ממוגן) של 26.1 ס"מ, חישוק 21 אינטש מלפנים (90/90 R21), 18 אינטש מאחור (150/70 R18) ומהלך של 21 ס"מ במתלה הקדמי והאחורי (24.8 ס"מ בגרסת ה-R), מעט מאוד מכשולים בשטח באמת מטרידים אותו ואת רוכבו והתחושות המדויקות שהוא העביר בכביש נראות כאילו עברו דרך זכוכית מגדלת בשטח.

120 אלף שקל

למרות ההוזלה במחיר מ-147,900 שקל לכדי 120,000 שקל בדגם 2012 ותוספות האבזור, עדיין מדובר באופנוע יקר למדי, מה שמצמצם במאוד את קהל לקוחותיו. ועדיין, עדיין מדובר באחד מאופנועי ההרפתקאות האמתיים האחרונים שנשארו שכסף יכול לקנות. כזה שלא יבאס בכביש (אפילו יגרום לכם ליהנות) או יתבאס בעצמו בשטח (הוא התחנך בבית הספר של מירוצי הדקאר). יש לו יכולת נשיאה גבוהה ועם המושב החדש אפשר להעביר קילומטרים רבים מבלי להתעייף יתר על המידה.

אל חולשותיו (מערכת ABS, מתלה קדמי רך, רגלית צד ארוכה וכו') יש להתרגל, אבל מהר מאוד מתאהבים בשאר החבילה ויכולותיה הרבות. האם המחיר החדש יתרום לעליה במכירות שלו, קשה לומר, שכן מרבית רוכבי אופנועי האדוונצ'ר הגדולים כלל לא חושבים על לפרוץ עמם את גבולות האספלט ושם ה-KTM הזה ממש זורח.

על הצד הטכני:
מנוע: 2 ציל, 999 סמ"ק, V 75 מעלות
הספק: 115 כ"ס ב-8,750 סל"ד
מומנט: 10.2 קג"מ ב-6,750 סל"ד
יחס דחיסה: 11.5:1
תיבה: 6 הילוכים
מזלג קדמי: WP, 48 מ"מ, 210 מ"מ מהלך
מתלה אחורי: WP, בולם יחיד, 210 מ"מ מהלך
בלם קדמי: צמד דיסקים 300 מ"מ, קאליפרים ברמבו 2 בוכנות
בלם אחורי: דיסקט 240 מ"מ, ברמבו, 2 בוכנות
צמיג קדמי: פירלי סקורפיון, 90/90 R21
צמיג אחורי: פירלי סקורפיון, 150/70 R18
מרווח גחון: 26.1 ס"מ
גובה מושב: 86 ס"מ
מכל דלק: 19.5 ליטר (בשני המכלים)
משקל (ללא דלק): 209.5 ק"ג

תחזוקה ושירות:
טיפול 1,000 ק"מ: 875 שקל
טיפול 7,500 ק"מ: 845 שקל
טיפול 15,000 ק"מ: 2,600 שקל
טיפול 22,500 ק"מ: 875 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 2,600 שקל

כאן תמצאו את האופנוע החדש שלכם

הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully