וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדלים בפיקוח על מכוני רישוי ומוסכים

דיון שהתקיים בכנסת בצל הטרגדיה של משפחת אטיאס, העלה ביקורת חריפה נגד פיקוח משרד התחבורה על מוסכים ומכוני רישוי. אורי אריאל: "מכונים לא נבדקים במשך חודשים ואף שנים"

על רקע האסון בתאונת הדרכים בטבריה, התקיים היום (שני) דיון על דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם אשתקד, שעיקרו הפיקוח על המוסכים והתנהלות הגופים המבקרים את הפעילות הסדירה של מכוני הרישוי בישראל. מתוך הדברים שנאמרו, עולה תמונת מצב עגומה ומסוכנת המשקפת מחדלי בטיחות חמורים.

דו"ח מבקר המדינה חשף רפיון בבקרה על מוסכים, ובפרט אלה הנמצאים ביישובים ערביים. על פי נתוני משרד המבקר, רשומים בישראל 5,000 מוסכים פעילים, אך משרד התחבורה לא מבצע בהם בדיקות שגרתיות כדי לבחון כי אלה עומדים בתקן הבטיחותי הנדרש. כך למשל, התברר כי ב-11 מוסכים לא נעשתה ביקורת אחת ב-10 שנים, ב-83 לא בוצעה בחמש עד עשר שנים, ואילו ב-715 מוסכים לא נערכה ביקורת בשנתיים עד חמש השנים האחרונות.

צבי ורטיקובסקי, ממשרד מבקר המדינה, מתח ביקורת קשה על האכיפה הלקויה של משרד התחבורה: "יש מוסכים רבים הפועלים בימי שישי ושבת ולא נעשית עליהם ביקורת מספקת. הגיעו תלונות ב- 2010 על מכוני רישוי שאישרו כלי רכב שאינם תקניים. הנתונים הם חמורים ואי אפשר לעבור על זה לסדר היום".

לפי נתונים שהגיעו ל'עמותת אור-ירוק', בישראל פועלים 2,500 מוסכים לא מורשים ושאינם מפוקחים, ואליהם מגיעים מידי שנה 22 אלף כלי-רכב, מהם 80 תועדו כגנובים או לאחר תאונה. " תקינות כלי הרכב הינה גורם מכריע בבטיחות הנהג והנוסעים ברכב. פיקוח על מוסכים וסחר בחלקי חילוף משמעותם פיקוח נפש. על משרד התחבורה להגדיל את התקציבים המוקצים לפקוח על המוסכים", כך מאור-ירוק.

אחת הטענות הקשות שהושמעו נגד משרד התחבורה במסגרת הדיון, התייחסה לליקויים במכוני הרישוי, האחראים על תקינות כלי-רכב בישראל. על פי מבקר המדינה, אמור משרד התחבורה לבצע בדיקה של מכוני רישוי פעמיים בחודש, אולם הנתונים מצביעים על שכיחות נמוכה בהרבה. כך לדוגמא נמצא כי ב-24 מכונים לא בוצעה בדיקה במשך חודש וחצי, ובשלושה מוכנים במשך חודשיים.

התאונה הקטלנית בטבריה הובילה את המשתתפים לעסוק ממושכות במאבק בתאונות הדרכים, ולנקוב בנתונים המלמדים על ירידה כללית בהיקף ההרוגים בשנים האחרונות. "מבוצעת פעילות ענפה מאוד מצד הממשלה. אנחנו במגמה של מספר שנים של ירידה בתאונות הדרכים. לפי דוח ועדת שיינין מאז אותו דוח ירדנו מתחת ל- 400 הרוגים בשנה. ב- 2011 היו 382 הרוגים, וב- 2015 אמורים להיות ממוקמים ב- 300 הרוגים", כך מציין מ"מ מנכ"ל משרד התחבורה, עוזי יצחק. עוד מוסיף יו"ר הוועדה לביקורת המדינה אורי אריאל כי "חלה ירידה של 21 אחוזים בכמות תאונות הדרכים. אני מקווה שהדיון אם יועיל ולו למנוע פצוע אחד בתאונה אחת או הרוג אחד – וכל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא".

עוד חדשות בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully