וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקרוע את המסלול בפורשה קאיין

שי ארז

9.6.2012 / 8:50

חברת GOODYEAR משיקה סדרת צמיגים לרכבי שטח ומצהירה על שיפור במרחקי בלימה, שקט וחסכון בדלק. טסנו לפורטוגל לבדוק אם יש לכך אחיזה במציאות וטעמנו מכלי-רכב קיצוניים

בכל פעם שאני נמצא במטוס המתכונן לנחיתה, מופנות המחשבות שלי אל הסבל שהצמיגים שלו עוברים שעה שעשרות טונות מועכים אותם אל האספלט במהירות של כמעט 300 קמ"ש. תחשבו על המשקל העצום המופעל עליהם בבת אחת, על המפגש ה"כואב" עם האספלט המחוספס ועל הטמפרטורה שאליה הם מגיעים באותן שניות. אין ספק שצמיגים פשוט נולדו "לסבול" – במיוחד אלה שמותקנים במטוסי נוסעים ענקיים. אבל גם צמיג פשוט של "סתם" מכונית, חווה מחזור חיים שכולו חיכוך מתמיד עם משטחים רותחים בקיץ וקפואים בחורף, נתקל באבנים חדות ומתפלש בבוץ, נמעך אל תוך פניות וצורח בבלימות היסטריות. ככה, במשך מספר שנים ולאורך עשרות אלפי קילומטרים, יום אחרי יום, קיץ וחורף, חמסין ושלג.

על צמיגים ואלבופרה

העיירה אלבופרה שבדרום פורטוגל נבחרה לארח את ההשקה העולמית שערכה יצרנית הצמיגים GOODYEAR לסדרת הצמיגים החדשה המיועדת לג'יפונים ורכבי שטח בגדלים שונים. הסדרה כוללת חמישה דגמים במידות שונות ובמגוון גדלים; החל מג'יפונים עירונים רכים, דרך קרוסאוברים אופנתיים, וכלה ברכבי שטח קשוחים. ענקית הצמיגים האמריקנית, זיהתה את העניין ההולך וגובר בשוק הרכב העולמי בסגמנט הג'יפונים ורכבי השטח, ונערכה לקראתו בסדרה של צמיגים ייעודיים למיליוני כלי הרכב מהסוג הזה שנמכרים בעולם מדי שנה. אם תשאלו את אנשי גודייר, בטיחות היא מילת המפתח; אחרי שנים רבות של מתן חסויות למרוצים, GOODYEAR נוטשת את המסלול ומתמקדת בעיקר בבטיחות.

אחיזה במציאות

קיבלנו הזדמנות לבדוק את סדרת הצמיגים החדשה בתנאי קרקע שונים; ראשונים להירמס תחת רגלינו היו אלה צמיגי ה"אפישנט גריפ SUV" שהולבשו על גלגלי הריינג' רובר איווק. 80 קילומטרים בדרכים צדדיות שילבו כבישים פתלתלים עם דרכי עפר ופה ושם גם קצת בוץ – תוואי שנבחר בקפדנות עבור הצמיגים המיועדים לרכבי SUV יוקרתיים. אחד נוהג והשני מנווט הייתה התוכנית, אבל כבר אחרי רצף של כמה פניות בהן גידי שפרוט (כן, ההוא בעל קול הקטיפה העמוק מגלגל"צ) בחר לבדוק באכזריות את יעילותה של טכנולוגיית ה"קורנר גריפ" החדשה של הצמיגים, הבטן שלי נכנעת לפרובוקציה ונאלצנו לעצור בצד.

בשלב הזה, "גידיש" נתן לי לבחור בין להיות גבר גבר ולהפסיק להקיא, ובין לבדוק איזה סיכוי יש לעיתונאי ישראלי מיוזע לתפוס טרמפים באזור הררי נידח בפורטוגל. האיום עשה את שלו, הבטן חזרה לאיתנה ואפשר היה שוב להתחיל להתעלל בצמיגים. הריינג' איווק נענה בצייתנות מופתית לכל פקודת היגוי ומצערת כאשר המיית הצמיגים נעה בטווח שבין צווחות בעיקולים לרשרוש חרישי ונעים בדרכי עפר. בכביש הפגינו הצמיגים יכולת אחיזה גבוהה ומצאנו את עצמנו "תוקפים" את הפניות בלי חשש.

בשבילים האחיזה פחתה וזו הייתה הזדמנות מצוינת לתת לזנב לשייט להנאתו - והנאתנו. ה"אפישנט גריפ" שקטים מאוד ומאפשרים נהיגה בטוחה בכביש עם אחיזה טובה בשבילים - כל עוד לא תחשבו שאתם נלחמים על המקום הראשון במרוץ ראלי.

בין הרים ובין סלעים

היום השני כלל ארבע סדנאות - שתיים מהן בשטח, ושתיים על המסלול. בגבעות הסובבות את המסלול אנחנו יוצאים לסיבוב ראשון בפולקסווגן אמרוק כשהוא נעול בצמיגיWrangler AT/SA 245/70R16. כאן כבר מדובר בצמיגי שטח המתגאים בין היתר בטכנולוגיית Silent Armor. "קל מנוצה וחזק מפלדה" נהוג לומר על הקבלאר, אותו חומר ממנו עשויים אפודי מגן, ועכשיו לא פחות משתי שכבות שלו מרכיבות את סוליית הצמיג ומעניקות לו עמידות יוצאת דופן בתנאים "קרביים". מסלול קצר - אבל אכזר - המשלב ירידות תלולות עם בורות, בוץ, עפר ושאר מכשולים, אך נותן ל-AT/SA הזדמנות להוכיח עד כמה הוא צמיג קשוח המספק בשטח יכולת הישרדות של לוחם קומנדו צ'צ'ני.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
השקת צמיגי השטח החדשים של גודייר. אתר יצרן
השקת צמיגי השטח החדשים של גודייר/אתר יצרן

סובב עולם

אחרי הנהיגה באמרוק, עברנו אל היהלום שבכתר – צמיגי ה- Wrangler DuraTrac, נצר לדגם ה- Wrangler הוותיק והמהולל שהיצור שלו הגיע לאחרונה גם לאירופה עם תאימות מלאה למידות המקובלות בישראל.

עד עכשיו הצמיג יוצר רק בארה"ב ונועד לשוק הפיק-אפים של חוואי היבשת ומפלצות השטח של חובבי הרוביקון למיניהם. הצמיג הזה הוא "רע" במובן הכי טוב של המילה ואם אתם בשטח - אתם רוצים אותו לצדכם, או נכון יותר לגלגליכם. שלל אלמנטים וטכנולוגיות מעניקות לצמיג יכולת עמידות ואחיזה בכל תנאי הקרקע - לרבות בוץ, שלג, עפר ומעברי מים, עם שיטת ניקוז וניקוי עצמית שמונעת הצטברות של בוץ או תקיעה של אבנים בין הקוביות הבשרניות, וגם הגנה על דפנות הצמיג והחישוק (Rim Protector) מפני פגיעת אבנים ו"קילוף" בעת פניות חדות בלחץ אוויר נמוך.

לכבוד הצמיג החדש בנו המארגנים מסלול מכשולים מאתגר במיוחד המורכב מטיפוסים וירידות תלול ושיפועי צד חסרי הגיון על אדמה בלתי יציבה בעליל. תוסיפו לזה מבחן שיווי משקל מפחיד, ירידה של מדרגות סלע בזווית כמעט ישרה ומעבר תעלת ניקוז בצורת V - ותבינו את דרגת הקושי והמאמץ להם נדרשו הצמיגים. את העמידה של הצמיג בכל אלה אפשר לסכם במילה אחת – מדהים!

קרבות בלימה

אחרי שהתלכלכנו בבוץ ואבק, ירדנו אל מסלול המרוצים המצוחצח של פורטימאו. בתחנה הראשונה נדרשנו לבחון בעצמנו את יכולת הבלימה של צמיגי ה"אפישנט גריפ SUV" על משטח יבש ורטוב מול שני מותגים מובילים מתחרים. המכוניות מצוידות במערכת חיישנים ומדידה משוכללת - והתוצאות מופיעות מיד על המסך. הפער של מטרים בודדים לטובת GOODYEAR הוא בדיוק זה שיכול לעשות את ההבדל בין בלימה מוצלחת להרת אסון, כפי שטורח להסביר לנו המהנדס שאחראי על המבחן.

המסלול בפורטימאו – פשוט וואו

התחנה הבאה והאחרונה מעלה חיוך על פני. עם כל הכבוד לצמיג Eagle F1 Asymmetric SUV, מה שבאמת מעניין אותי זה השילוב שלו עם הפורשה קאיין S על שלל 400 כוחות הסוס שלה, האספלט המשובח של המסלול, רגל ימין העצבנית שלי והחיוך הזדוני שאפילו לא התאמצתי להסתיר. הצמיג מיועד לעילית רכבי ה-SUV הודות למבנה הלא-סימטרי של הסוליה שמעניק לו אחיזה פנומנאלית בכביש ובפניות במהירות הגובלת בפלילים. אני נכנס לרכב. לוחץ על כפתור ההתנעה.

רעש מרתק נפלט מאגזוזי היצירה, והאור הירוק מתחלף ברמזור שביציאה מהפיטס. אני "מדביק" את דוושת התאוצה אל הרצפה ו"נורה" עם הקאיין הענק אל המסלול במהירות מטורפת. שניות ספורות בלבד חלפו בטרם המדריך שלצדי החל לצעוק בפאניקה: "ברייק, ברייק". אחר כך הסתבר כי זו המילה היחידה שהבחור האומלל מלוכסמבורג יודע באנגלית - אבל אותי זה לא עניין.

מצדי שיעצום עיניים ויוודא שפוליסת ביטוח החיים שלו מכסה מפגש עם עיתונאי נלהב מהלבנט שכבר מזמן לא נהג בפורשה על מסלול מרוצים אמיתי. אני תוקף את הפניות אחת אחרי השנייה; הקאיין שועט קדימה ביציאה מהפנייה וצולל אל זו שאחריה.

בלימה מאוחרת, הצמיגים צווחים, המדריך צורח - ואני זורח. חגיגה. ככה זה חזר על עצמו פנייה אחר פנייה כשמהקפה להקפה המהירות עלתה והאדרנלין הציף כל חלק בגוף שלי. המדריך הלוכסמבורגי המסכן מלמל משהו בצרפתית והצביע על השעון כדי שאבין שנגמר הזמן. אני גולש בעצב אל הפיטס ונפרד לשלום מהצמיג הא-סימטרי הא-טרקטיבי.

מיליארדים מתגלגלים ברחובות

המחזור הכספי של GOODYEAR עומד על למעלה מ-20 מיליארד דולר בשנה – כמה מאות מיליונים מתוכם מושקעים בפיתוח של טכנולוגיות חדשות. כשמסתכלים על הצמיג רואים גלגל גומי שחור ולא תמיד מבינים כמה זמן, כסף ומשאבים הושקעו בחפץ הפשוט למראה כדי שיאחוז טוב יותר את הכביש, יחזיק כמה שיותר זמן וקילומטרים, ירעיש כמה שפחות ויחסוך כמה שיותר בצריכת דלק ופליטת מזהמים. לכל פרמטר מאלה שהוזכרו במשפט האחרון יש "מחיר" שבא על חשבון פרמטר אחר, כך ששם המשחק כאן הוא למצוא את השילוב המנצח.

ירון ביטון, מנהל השיווק של ב.מ.ב נציגת GOODYEAR בישראל, מעריך את היקף שוק הצמיגים של כלי-רכב פרטיים בארץ בכמיליון צמיגים ובכ-150 מיליון דולר בשנה באופן כללי. החל משנה הבאה, אומר ביטון, יחויב כל צמיג לשאת תווית תקן שתעיד על איכותו בשלושה תחומים – אחיזה בכביש רטוב, צריכת דלק ורעש חיצוני. GOODYEAR הייתה הראשונה בעולם להצמיד את התו לצמיגיה, ובישראל תחל ב.מ.ב במהלך ההחדרה של צמיגים מסומנים כבר ברבעון הקרוב - במקביל להשקת הצמיגים החדשים וצמיגים המצוידים בטכנולוגיות הנמצאות כרגע בשלב הניסויים האחרון, כמו למשל Air Maintenance Technology – חיישן מובנה בתוך הצמיג שתפקידו להזרים אוויר ולשמור כל הזמן על לחץ קבוע בגלגל. ואתם בכלל חשבתם שמדובר בסתם חתיכת גומי שחורה.

עוד מבחנים בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully