וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נהיגה ראשונה: אודי A3 החדשה

קובי ליאנה, פאלמה דה מיורקה

10.6.2012 / 14:40

הממדים נשמרו, בסיס הגלגלים התארך, המנועים התחזקו והמשקל ירד. אבל מה עומד מאחורי המספרים של הדור השלישי לקומפקטית של אודי?

אנשי אודי אוהבים לשחק במספרים. כמי שבוחר להדגיש את הווייתו דרך התקדמות טכנולוגית, הגרמנים לקחו אותנו במסע נומרי שסקר את הבריה החדשה מבית היצרנית מאינגולשטאט - הדור השלישי של אודי A3. זה התחיל בדיאטה של 80 קילוגרמים ביחס לדור הקודם וממשיך בחלקיקי האחוזים (26 אם זה חשוב לכם) של מתכות חדשות ששומרות על קשיחות המרכב וממשיך לאינסוף נתוני מידות ומשקלות מרדימים עד שמגיעים אל נתוני כוחות סוס משודרגים (180 ו-122 לשני המנועים) ופליטות מזהמים מופחתות (130 ו-120 גק"מ בהתאמה) שבאים להמחיש דבר אחד - הם רוצים להשאיר מאחור את המתחרה הישירה מבית ב.מ.וו, הסדרה 1.

אבל אודי A3 החדשה היא הרבה יותר מצבר מספרים. הדור השלישי של הקומפקטית הזו חשוב מאוד ליצרנית הגרמנית, אולי החשובה ביותר עבורה שכן שני דורותיה הראשונים (1996 לדור הראשון ו-2003 לדור השני) הגיעו אל 2.8 מיליון לקוחות, 20 אחוזים מכלל המכירות של אודי בשנים אלה.

אז כשלושה חודשים לפני שזו מגיעה לישראל, הרחקנו עד לאי הספרדי, פאלמה דה-מיורקה, כדי שנוכל לנהוג ב-A3 החדשה באירוע השקתה העולמי. האם יש למה לצפות ממנה? התשובות בהמשך.

כמו A1 גדולה

שינויי העיצוב שחלו על הדור השלישי אינם נראים במהירות עמור מי שלא מורגל למשש בעיניו את הדור היוצא או כאשר הן אינן עומדות זו לצד זו. ה-A3 החדשה נראית דומה מאוד ואולי אף דומה מדי לקודמתה וזה אומר אותו מבנה כללי (דגם ה-3 דלתות בלבד הגיע להשקה העולמית), אותו גריל עצום מלפנים וכדומה, למרות השימוש בשלדות שונות זו מזו. אם בכל זאת מתעקשים, מוצאים יחידות תאורה קדמיות ואחוריות חדשות שקיבלו קצת יותר סנטימטרים לאורך, פגוש אגרסיבי יותר עם פתחי אוורור מוגדלים בצדדים בדומה לאלה של ה-RS3 ומגוון גדול יותר של חישוקים.

אולם למרות הדמיון הרב לדגם היוצא, ה-A3 נראית מחוטבת במידה וקרירה במידה, אבל מספיק מושכת ומלוטשת כדי להרגיש יותר רעננה ומטופחת. התחושה הזו מתעצמת כשנכנסים אל תא הנוסעים שלה, שכן שם ישנו שינוי של ממש ובמובן הטוב של המילה. זה נובע מלוח מחוונים חדש שנראה מצוין, ממתגים חדשים (שלא ממשיכים מהדור הקודם) וכמובן עם ירידה מדוקדקת לפרטים, עד רמת סוג ה'קליק' שהמתגים עושים כשלוחצים עליהם.

כל הקבינה כולה פוסלה באופן שונה מהמוכר עד כה. כמובן שאיכות החומרים הגבוהה שאנו מכירים כבר ממכוניות אודי נשמרה ובמקרים רבים אף עלתה עוד יותר. מלבד החומרים הרכים והנעימים למגע אותם למדנו לחפש ולהעריך, מצאנו בה שימוש בחומרים נאים חדשים, חלקם שקופים לעיטור ולשיפור האווירה הקלילה שהקבינה משדרת. ואם כבר דיברנו על קלילות, אודי מציינים שאפילו המושבים, שלא רק שיפרו את תמיכתם ואת העיצוב שלהם, גם השילו 4 קילוגרמים שלמים ממשקלם.

נעים לבלות בה זמן בגרמניה הזו. עם 142 ס"מ לגובה, 178 ס"מ לרוחב ו-424 לאורך, יש בה מקום לכל איבר - הגג רחוק מספיק מהראש והמושב מתכוונן במגוון אופנים כדי להביא (בסופו של תהליך הכוונון) לתנוחת נהיגה טובה ונוחה. בזכות צמיחת בסיס הגלגלים לכדי 260 ס"מ (257 בדור הקודם) המושב האחורי, למרות שמדובר בדגם 3 דלתות שימושי ויעיל. קיפול המושב קדימה מצריך אמנם השתחלות גמישה לאחור, אבל מרחב יש שם מספיק כדי לא לשמוע תלונות משני מבוגרים ובתא המטען מוצעים כעת 365 ליטרים בנפח.

שני מנועי בנזין חדשים

לפני שנדבר על סוסים, קג"מים ושניות למאה קמ"ש, שוב נחזור אל המספרים החשובים - משקל. בנוסף להשלת המשקל מהמתלים (6 ק"ג מהקדמי, 5.5 מהאחורי), מהמושבים, מהגוף ואפילו מהחישוקים, גם המנועים עוברים סוג של דיאטה ולא רק בפליטות המזהמים. מנוע ה-1.4 TSI החדש של החברה שוקל 21 קילוגרמים פחות מקודמו, כך שבלוק המנוע שעשוי אלומיניום שוקל 18 קילוגרם בלבד, מה שמעמיד את המאזניים על 107 קילוגרם בלבד וזה נתון משמעותי.

המנוע הזה ממשיך להפיק את 122 הסוסים המוכרים שמגיעים בין 5,000 ל-6,000 סל"ד ואת 20.3 הקג"מ שמושגים בכל התחום שבין 1,400 ל-4,000 סל"ד. אולם כעת הוא בנוי מחומרים חדשים שמפחיתים מאוד את החיכוך הפנימי והוא מקבל ניהול חום חדש שבסופו של התהליך משפרים את צריכת הדלק ופליטת המזהמים עוד.

המנוע השני כבר מדבר יותר אל הרגש. זהו מנוע 1.8 ליטר מוגדש חדש שמצליח להתעלות על פני קודמו במאוד. מלבד הפחתת המשקל, מנוע זה מקבל שתי מערכות להזרקת דלק - גם הזרקת דלק ישירה וגם הזרקת דלק לא ישירה (אל תוך סעפת היניקה) כדי לשפר את ניצולת המנוע בתחום סל"ד רחב ככל הניתן. כך למשל מנוע זה מפיק 180 כ"ס (160 כ"ס במנוע הקודם) בכל התחום שבין 5,100 ל-6,200 סל"ד וכן 25.5 קג"מ גם כן בתחום רחב (1,250 ל-5,000 סל"ד). עם זאת, בהסתמך על פרסומים מוקדמים של אודי, מנוע זה הוחלש במתכוון מבחינת המומנט המופק (32.6 קג"מ במקור) כדי לעמוד במגבלת שרידות של תיבת ההילוכים כפולת המצמדים (7 הילוכים) החדשה והקלה יותר.

בולמת, מאיצה, פונה ו... מרגשת?

כבישיה של האי פאלמה דה-מיורקה שופרו מאוד מאז הביקור האחרון שלנו בהם באמצע העשור הקודם. מרביתם התרחבו ושיפרו מאוד את רמת האחיזה בזכות האספלט האיכותי וזה היה לתפאורה מעולה לבחינת האודי החדשה. שלל כבישי נחש שמסתלסלים ונכרכים מסביב להרים במעלותיהם ובמורדותיהם אפשרו לנו לקחת את הגרמניה הזו אל קצות יכולותיה.

כבר ברושם ראשוני, הפחתת המשקל מוחשית מאוד. 80 קילוגרמים פחות דומים להוצאה של נוסע מבוגר אחד מהרכב ובנהיגה ספורטיבית זה מורגש. גרסת ה-1.4 רושמת על הנייר זמן האצה של 9.3 שניות לא ממש מרגש, אבל על הכביש היא זורמת בנחישות. המנוע נמרץ ומהיר תגובה וכבר מסל"ד נמוך במיוחד הוא מתעורר ומושך את המנוע בחדות אל עבר המנתק שמצוי ב-6,500 סל"ד. כשמדביקים לה את הדוושה לשטיח, היא תעפיל ל-203 קמ"ש מיותרים, אבל לא תראה סימני חולשה בדרך.

הקלילות שלה מורגשת גם בהיגוי. גרסה זו שולחת את הכוח אל הגלגלים הקדמיים ולמרות שהיא מעבירה את התחושות מהכביש אל הנהג דרך מסננים רבים, היא דבוקה לאספלט, נטועה בו חזק ואפשרה לנו להיות מהירים במיוחד בקטעי הנהיגה מהמפותלים ביותר אותם פגשנו. ההגה מדויק וחד, אבל תחושות של ממש אין בו ורכב המבחן שהציע שנוי כיול בלחיצת מתג למשקל ההגה, העדפנו לשמור על מצב הרך 'קומפורט' שכן מצב ספורט שהוסיף משקל וכבדות, שינה לרעה עוד יותר את התחושה מסתמית למעושה ובצקית.

מעבר אל גרסת ה-1.8 ליטר טורבו מעורר מחדש את בלוטות החשק - היא מקזזת יותר משתי שניות מלאות בהאצה מעמידה ל-100 קמ"ש (7.2 שניות) ואף מוסיפה 30 קמ"ש למהירות המרבית, אבל זו הדרך שבה המרץ מושג היא שעושה את כל ההבדל. עקומת הכוח של המנוע רחבה מאוד והתוצאה היא תאוצה ליניארית וחדה עם תחושה שמתחת לרגל ימין, הכוח זמין תמיד לכל אורך סקאלת הסל"ד. תיבת ההילוכים (במצב הספורט) ובמיוחד כאשר מדפדפים בין ההילוכים בעזרת המנופים שמאחורי ההגה, מגיבה במהירות ובדיוק, אך גם חלקה ונעימה מאוד בשימוש יומיומי.

עם זאת, שתי הגרסאות לא היו מאוד מרגשות לנהיגה - הן היו בטוחות וצפויות, אך גם סלחניות ומרוסנות מאוד. אולם, דווקא הגרסה החזקה יותר הייתה למעט פחות מהנה פחות לנהיגה מבין השתיים. ההנעה הכפולה משנה את חלוקת המשקל ואת זרימת הרכב לתוך פניות וגורמת לה להרגיש פחות נחושה בהפניית ההגה. בניגוד לגרסת ה-1.4, דווקא הגרסה החזקה מגיבה ביותר תת היגוי בכניסה לפניות, מה שמחייב כניסה מדויקת יותר על הבלמים עם משקל נדיב על החזית, אך היא מפצה על כך עם יציאה נחושה יותר מהפניות - היא ממש נבעטת מהן החוצה בזכות ההנעה הכפולה. בנהיגה רגועה, שני המנועים מספקים שפע של מומנט ונמרצות בייחוד כשמגיעים למצב של עקיפה וזה מעורר ביטחון.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

המחיר יהיה תחרותי?

אודי A3 היא מכונית טובה. בהחלט טובה. היא אמנם נראית לא שונה בהרבה מהדור היוצא מבחינת ההופעה החיצונית, אבל תא הנוסעים שלה המשיך להשתפר באיכות, המנועים נקיים ונמרצים ויש לה המון לומר גם בנושא הבטיחות (אבזור מלא וגם עם 6 כריות אוויר). אבל איש לרגע, לא בקרב העיתונאים ולא בקרב המארחים, לא יכול היה לשכוח את המתחרה הישרה שלה - ב.מ.וו סדרה 1. בצורה כזו או אחרת, הן פונות לאותו צרכן, מציעות רמות דומות של איכות וכעת גם צפויות להגיע לעומק שווה בארנק.

לכשתגיע לישראל ה-A3 החדשה בחודש ספטמבר, היא תציע מחיר תחרותי מאוד ביחס לאותה בווארית מתחרה, כך הצהירו בפנינו נציגי היבואן לישראל. האם המחיר יהיה זהה, גבוה במעט או נמוך במעט עוד מוקדם לומר, אז כדי להשאיר את ההחלטה בדבר רכישתה על אש קטנה עד שיתברר פרט זה, או עד לפחות שנערוך לה מבחן מקומי על כבישי ישראל.

עוד הרבה על אודי בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully