וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בומברדיה חושפת את הפריימוב: טעינה דינאמית מהירה לכלי רכב חשמליים ולרכבות

יצרנית הרכבות בומברדיה חושפת טכנולוגיה חדשה להנעת רכבות עירוניות חשמליות, אך גם אוטובוסים ומכוניות חשמליות. בקרוב בישראל? לא ממש

העתיד החשמלי של התחבורה כבר אינו עוד חיזיון או נבואה. בזמן שמכוניות חשמליות כבר נמכרות לכל דורש ויכולות לחנות אפילו אצלכם בחניה, המרוץ אחר מערכות הנעה נטולות מזהמים נמצא בעיצומו. בדיוק בשיא המערכה, חברת בומברדיה הקנדית חושפת רשמית טכנולוגיה חדשה שמבטיחה להקפיץ רמה אחת קדימה את התחבורה החשמלית.

טכנולוגיית הפריימוב (PRIMOVE) של בומברדיה פותחה במקור עבור רכבותיה הקלות של החברה ובאירוע עיתונאים מיוחד שערכה החברה במתקן הניסויים המיוחד עבור טכנולוגיה זו בעיר אוגסבורג, ניתן היה לחזות לראשונה בפעולתה של מערכת זו. בעיקרו, חידוש זה מאפשר העברת כוח חשמלי אל הרכבת מבלי להיעזר בפנטוגרף (חיבור מגע ישיר אל כבלי מתכת מחושמלים מעל קו הרכבת) כדי להניעה ברחובות הערים.

כמו כן, בומברדיה חשפה לראשונה ניסויים מתקדמים בכלי רכב נוספים הפועלים באופן דומה - אוטובוס עירוני וכן רכב פרטי, שניהם מונעי חשמל שמקורו מתחת לגלגליהם.

האם הרעיון החשמלי אינו בשל?

תוך שנים ספורות בלבד תוכלו קרוב לוודאי למצוא לפחות מכונית חשמלית אחת בקרב כל אחד ממותגי הרכב הקיימים, אולם סדרת קשיים הופכים את השימוש הנרחב בכלי רכב חשמליים למסורבל מאוד. המכשלות העיקריות הגדולות ביותר קשורות כמובן אל טווח הנסיעה של כלי רכב אלה, אל גודלה, משקלה ומחירה של הסוללה, אל זמן הטעינה הארוך, אל החוסר בסטנדרט עולמי ועוד.

נכון להיום, ישנם פתרונות מגוונים בקרב יצרניות הרכב כמו זה של בטר פלייס, המאפשר החלפת הסוללה בזמן קצר יחסית כדי לחסוך את פרק הטעינה הממושך ולהגדיל את בטוח הנסיעה. אולם, לדברי בובמרדיה, פתרונות אלה רחוקים מלהיות אידיאליים עבור הצרכן הסופי וכי דווקא רעיון הפריימוב שלהם הוא שיביא לפריצת הדרך.

איך זה עובד?

טכנולוגיית הפריימוב של בומברדיה מבוססת על עיקרון של העברת כוח אלחוטית (אינדוקטיבית) באמצעות השראה מגנטית בין שני משטחים. הראשון נמצא כאמור מתחת לרגלינו, או לגלגלי הרכבת, שם מותקנים קטעים (סגמנטים) באורך 9 מטרים המשמשים לשידור כוח חשמלי אל קולטנים המצויים בתחתית הרכבת הקלה. בעת עמידה בתחנה למשל, הרכבת קולטת חשמל מהמקטעים הנמצאים תחתה ואוגרת אותה בסוללות במשקל טונה אחת הנמצאות על גג הרכבת. סוללות אלה מסוגלות לאגור גם את אנרגיית הבלימה של הרכבת ובכך להגביר את יעילותן במניעת אבדן אנרגיה.

למקטעים אלה הפרושים בנקודות מפתח לאורך המסילה כמו תחנות עצירה, מקטעי עליה וכו', יכולת לשדר חשמל בעצמה גבוהה של 200 קו"ש וזו תורמת לטעינה מהירה מאוד של סוללות הרכבת (יעילות של 95 אחוזים בהעברת האנרגיה). לכן, הרכבת למעשה נטענת מחדש ובמהירות לכל אורך תנועתה על המסילה ובקטעים הריקים בהם אין מקטעי טעינה, מסוגלת הרכבת לנוע בכוחות עצמה, בעזרת האנרגיה האגורה בסוללות. שימוש בשיטה זו של טעינה לכל אורך מסלול הנסיעה מונעת מהצרכנים שינוי בהרגלי הנסיעה ושינוי כווים וכן חוסכת למעשה מהמתכננים את החובה להשתמש בסוללות גדולות וכבדות מאוד.

בטוח יותר, יפה יותר, חסכוני יותר

טכנולוגיית הפריימוב של בומברדיה אמורה הייתה במקור למנוע את כיעורן של הערים עם אלפי כבלי מתכת השזורים מעל למסלולי הנסיעה של הרכבות הקלות ובמתקן הניסויים של בומברדיה בגרמניה, הוצגו בפנינו מגוון חיפויים ללוחות התת קרקעיים וכך שהם אינם מהווים הפרעה - מחול (מיועד בעיקר למדינות המפרץ), דרך אספלט וכלה במקטעי בטון יעודיים - דבר אינו חוסם או פוגע בהעברת החשמל אל הרכבת.

שאלת השפעות הקרינה האלקטרומגנטית של טכנולוגיה זו עלתה מיד עם ההסבר אודות הקרנת הכוח החשמלי אל הרכבת ולכאורה אל כל סביבותיה. את התשובה לכך סיפקו המארחים בהדגמה, אך אשית בתשובה מקדימה. על פי אנשי בומברדיה, מקטעי החשמל שמתחת למסילה פועלים רק כאשר הרכבת ניצבת או חולפת מעליהם (מופעלים באמצעות משדרי רדיו על הרכבת). בכך למעשה נמנע בזבוז חשמל הכרוך בהפעלת מקטע שמעליו אין רכבת וכן בפליטה מיותרת של קרינה אלקטרומגנטית.

בהמשך לכך, בעזרת מערך מכשירים לגילוי קרינה אלקטרומגנטית, הראו המארחים כי זו נבלמת לגמרי מתחת לרכבת ואינה מגיעה כלל אל הנוסעים העולים ויורדים מהרכבת וכמובן אלה הנמצאים בתוכה בנסיעה או עמידה. לשם ההמחשה, בעת הנסיעה ברכבת הופעל שואב אבק ביתי (משקע חשמל סטנדרטי המצוי ברכבת) וזה פלט לסביבתו קרינה אלקטרומגנטית (50 מיליגאוס) הגבוהה פי 100 מזו שנמדדה כאשר הרכבת חלפה מעל המקטע המחשמל (0.5 מיליגאוס). לשם ההבהרה, ארגון הבריאות העולמי ממליץ להגביל את החשיפה לקרינה אלקטרומגנטית לשיעור של 2 מיליגאוס בטווח של 24 שעות, כך שטכנולוגיה זו אמורה להיות בטוחה לשימוש.

כדי להמחיש עוד יותר את בטיחותה של טכנולוגיה זו, אל מקום ההדגמה הובא רופא מומחה להשתלת קוצבי לב וגם על ידי הנחת קוצב לב שגזה בסמוך למסילה בה קטעים מחושמלים, דבר לא השתנה בפעולתו.

לא רק עבור רכבות

לאחר יצירת מקטע נסיעה חשמלי וכמובן נקודות עצירה לטעינה מהירה מאוד (תוך דקות ניתן לטעון את הסוללה במלואה), מהנדסי בומברדיה החלו לתהות אחר שימושים נוספים לטכנולוגיית הפריימוב. את אלה הם מצאו בשימוש באוטובוסים עירוניים ואף בכלי רכב פרטיים שעברו הסבה מתאימה.

המתקן הניסויים נמצא גם רכב מסוג מרצדס ויאנו שהוסב לשימוש בחשמל שמקורו בסוללה ובכביש. בדומה לרכבת הקלה, כאשר הרכב הפרטי נע על גבי נתיב הפריימוב, סוללת הרכב נטענת במהירות בחשמל, באופן אלחוטי כמובן וללא עצירה) והחשמל שנאגר בסוללה בשלב זה, משמש את הרכב לנסיעה במקומות בהם הדרך אינה מחושמלת. פיתרון זה מאריך למעשה את טווח הנסיעה של הרכב והופך אותו ללא מוגבל, כשאר כלי הרכב החשמליים. כמו כן, במידה וסוללת הרכב אכן התרוקנה, חניה קצרה של כ-20 דקות מעל משטח טעינה יטען אותה באנרגיה מחדש.

הפיתרון הטכנולוגי הזה הצליח לשבות את תשומת הלב של יצרניות רכב רבות, בניהן וולוו ומרצדס והן למעשה משתפות פעולה עם בומברדיה ביישומה בכלי רכב עתידיים. גם יצרניות אוטובוסים עירוניים שילבו עמה ידיים להתקנת הטכנולוגיה החדשה גם בקרב מערכות היסע המונים שאינן מבוססות מסילה.

ביום ביקורנו במתקן הניסויים של בומברדיה, חתמה החברה עם רשות התחבורה של העיר אוגסבורג על הסכם מימון של 2.9 מיליון אירו להתקנה נרחבת של תשתית הפריימוב ברחובות העיר וזו תשמש למעשה כעיר הדוגמה של טכנולוגיה זו. בתחילה, המערכת תותקן בשני קווי אוטובוס בעיר, כאשר כל אחד מהם נע לאורך מסלול שאורכו 12 קילומטרים. לאחר מכן, יורחב הניסוי ל-5 קווי אוטובוס עד אשר יחליף לגמרי את צי אוטובוסי הדיזל של העיר אוגסבורג.

לפני זמן לא רב קיבלה בומברדיה אי אישור התקן הגרמני TUV על טכנולוגית הפריימוב ובקרוב זו תאושר סופית על ידי משרד התחבורה הגרמני. מיד לאחר קבלת אישור זה, תפעל בומברדיה להפיץ את טכנולוגיית הפריימוב ברחבי העולם וישנו כבר מספר גדל של מדינות המביעות עניין.

גם כבישי ישראל יחושמלו?

לא, או לפחות לא בשלב זה. מאחר ופרויקט הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב כבר יצא אל הדרך ויכלול (למרבה הצער) הנעה חשמלית בעזרת כבלי חשמל שימתחו בין הבתים ברחובות ומעל לצירי התנועה, את טכנולוגיית הפריימוב שמותירה את השמיים נקיים מכבלים נוכל לראות רק בהרחבת הרכבת הקלה לנתיבים נוספים בין אם בתל-אביב, בירושלים, או בערים נוספות שיחליטו להקים תשתית רכבות קלות בתחומן (נתניה למשל).

האם השימוש בטכנולוגיה החדשה יהיה יקר יותר עבור הערים המזמינות? תשובת בומברדיה לשאלה זו היא לא. לדברי אנדרי נבארי נשיא בומברדיה, טכנולוגיה זו פותחה כך שתוכל להתחרות שווה בשווה מבחינת העלות מול מערכות חשמל מבוססות כבלים. זאת כמובן מתוך ההבנה כי במידה טכנולוגיית הפריימוב תהיה יקרה יותר, היא לא תהיה תחרותית ולא תקסום ללקוחות חדשים.

עוד חדשות בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully