וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: אדי דיזל גורמים לסרטן

כך קובע ארגון הבריאות העולמי שמזהיר מדינות שבהן נעשה שימוש מוגזם בסולר. "זה יותר מסוכן משאיפה פסיבית של עשן סיגריות"

ארגון הבריאות העולמי, ה-WHO, הכריז אמש (שלישי) כי אדי דיזל עלולים לגרום לסרטן חמור מזה שנוצר משאיפה פסיבית של עשן סיגריות.

זוהי פעם ראשונה בתולדות ענף הבריאות שארגון בסדר גודל בינלאומי, מחליט להעלות את רמת האזהרה מפני אדי דיזל הנפלטים מכלי-רכב, וכן מקרב כלי-עבודה אחרים ובמקומות עבודה. לדבריהם, אוויר שספוג בענני סולר חושף אלפי אמריקנים לסכנות הסרטן, וכי סכנה גדולה יותר נשקפת למדינות מתפתחות בהן משאיות, טנדרים, טרקטורים וגנרטורים צורכים דיזל בכמויות גבוהות ופולטים לאוויר כמות מסוכנת של גופרית.

ראש מטה המאבק למלחמה בסרטן בארה"ב, ד"ר אוטיס בראולי, בירך על החלטת הארגון ואמר כי היה צריך להכריז על סולר כמסרטן לפני שנים, וכי עדיף מאוחר מאשר לעולם לא: "היו לנו חששות כבדים מדיזל הרבה מאוד זמן, והצעד של הארגון רק מוכיח שזו אינה ספקולציה, כי אם הוכחה חד-משמעית לסכנות הטמונות בשימוש הנפוץ בו".

ד"ר דברה סילברמן, חוקרת בכירה מטעם משרד הבריאות של ממשלת ארה"ב, ניהלה מחקר שהקיף 12 אלף אנשים אודות השפעותיו של הסולר על בריאות האדם במשך 50 שנה. מתוך נתוניה עולה, כי כורי פחם לא מעשנים שהיו חשופים בתדירות גבוהה לאדי דיזל, היו בסיכון גבוה פי 7 לחלות בסרטן ריאות, לעומת אנשים שאינם מעשנים וחשופים לרמה רגילה של סרטן ריאתי. עוד היא מחזקת כי "הסתננות של אדי דיזל למערכת הנשימה מזיקה הרבה יותר מעישון פסיבי". מצד שני היא מעירה - "עישון שתי חפיסות של סיגריות ביום, הרבה יותר מסרטן".

הפורום הטכנולוגי לדיזל בארה"ב, הגיב לפרסומי הארגון וטען כי הביקורת מוצדקת, אך תלוי להיכן ממקדים את ההתרעות. לדבריו, מנועי דיזל חדשים משחררים רמה נמוכה של גופרית וכי אוטובוסים פולטים כיום 98 אחוזים פחות חלקיקים מסוכנים לעומת אוטובוסים ישנים, ו-99 אחוזים פחות חנקן תת-חמצני N2O, הגורם להיחלשות שכבת האוזון.

ומה לגבי משתמשים ברכב פרטי מונע בסולר? ד"ר בראולי מעריך שלא מדובר בסיכון גבוה, אבל יש לדעת לנהוג בחוכמה כדי להימנע משאיפה רציפה של אדי דיזל: "אני לא חושב שזה רע להחזיק בבית מכונית דיזל. על אותו המשקל, אין סיכון משמעותי מנשימה אקראית של אדי דיזל ליד מכונית חולפת ברחוב. מאידך, אני כן מוטרד וחושש לחייהם של מי שעובדים ליד כביש, כמו בנתיבי אגרה למשל או שומרים בכל מיני נקודות וחניונים".

במדינות מערביות כמו ארה"ב וגם ישראל, ישנו פיקוח הדוק על הנעה בסולר ורמת זיהום האוויר. ועם זאת, מי שנמצא בסביבת עבודה עמוסה בציוד מוזן בדיזל לכל אורך שעות היום, מוטב יהיה לו לבצע בדיקות אחת לכמה זמן כדי לשלול תופעות מסוכנות.

עוד מחקרים בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully