וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דעה: מה נותר מהרפורמה ברכבת ישראל?

14.6.2012 / 15:50

האזהרות מפני כשלים בטיחותיים נעלמו, ההבטחות לשיפור השירות נדחקו והאיום לסגור את הרכבת אם המהלך לא יצא לפועל הושתק. מה קרה לרפורמה ברכבת?

ועד העובדים ניצח במערכה מול שר התחבורה? למרות ההצהרות התקיפות מצד שר התחבורה ישראל כץ, הרפורמה ברכבת ישראל תצטרך להידחות למועד בלתי ידוע. אמש, קיבל בית הדין האזורי לעבודה את עתירת ועד עובדי הרכבת ולהקפיא את כל השינויים המבניים שתוכננו לרכבת ישראל. בניהם גם הדרישה שלא למנות עובדים לתפקידים בכירים ולבצע פעולות שונות ברכבת ישראל ללא אישור הועד. לטענת ועד עובדי הרכבת, ההנהלה הפרה את ההסכמים שנחתמו מולה בכך שקלטה עובדים חדשים בחוזים אישיים וביקשה למנות מנהלי תחנות וכו'.

המכה שקיבלה הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה והעומד בראשו מבית הדין אינה הראשונה בחודשים האחרונים. רק לאחרונה אולץ שר התחבורה ישראל כץ, ככל הנראה תחת לחץ פוליטי, להתקפל לאחור ולסגת מהרפורמה ברכבת ישראל. כך לדוגמה שר התחבורה החליט לבטל חד צדדית את ההסכם עליו חתום המשרד להעברת תחזוקת הקרונות החדשים של רכבת ישראל לחברה חיצונית ובכך למעשה נכנע לדרישותיהם הלוחמניות של ועד עובדי הרכבת ברשות גילה ארדעי. בעקבות ביטול זה, יחויב ככל הנראה משרד התחבורה לשלם פיצוי כספי כבד לחברת בומברדיה, כמובן מכספי משלם המסים.

מי מנהל את הרכבת? לא ההנהלה

"אין לך ביצים" הטיחה יו"ר ועד עובדי הרכבת גילה ארדעי בוולגריות בשופטת אפרת לסקר, אבל נראה שדווקא היא זו שמחזיקה את חברת הרכבות הממשלתית בביצים. הסכם מיקור החוץ שכאמור הצית את מאבק העובדים, אמור היה להעביר את תחזוקת קרונות הרכבת החדשים מידי עובדי רכבת ישראל לידי היצרנית בומברדייה. על פי הצהרות שר התחבורה ישראל כץ, הסכם זה יביא לשיפור במאוד את רמת התחזוקה והבטיחות של קרונות אלה. שר התחבורה אף צוטט פעמים רבות באומרו שנושא הבטיחות ברכבת ישראל נמצא במצב גרוע מאוד וכי במידה והרכבות לא יזכו לתחזוקה נאותה, התרחשותה של התאונה הבאה היא רק שאלה של זמן. אולם כאמור, הסכם זה בוטל, כך ש-75 הקרונות החדשים שנרכשו לאחרונה על ידי רכבת ישראל ימשיכו להיות מתוחזקים על ידי עובדי הרכבת.

הטיית המאזניים לצדם של עובדי רכבת ישראל נעשתה מיד לאחר הצטרפות הסתדרות העובדים שבראשה עומד עופר עיני למאבק. התגוששות בין שר התחבורה ישראל כץ ועופר עיני הייתה קצרה אך כואבת. ההכרעה הביאה לכך שתחזוקת הרכבת תישאר בידי עובדיה, גם על קרונות הרכבת החדשים שנרכשו. אך האם הדבר אומר שבעיית תחזוקת הרכבות נעלמה או שמה רק טואטאה מתחת אל השטיח הפוליטי? תלוי את מי שואלים.

תגובת משרד התחבורה:
הרפורמה ברכבת ישראל הינה הרפורמה הגדולה ביותר שנעשתה בחברה ממשלתית בישראל מאז הפרטת בזק. במסגרת הרפורמה הוקמו שתי חברות בת: חברת בת למטענים וחברת בת לנדל"ן ומסחר.

חברת בת למטענים שתפתח את תחום הובלת המטענים בישראל ותהווה אלטרנטיבה להובלה במשאיות. וחברת בת לנדל"ן ומסחר שתנהל ותפתח את כל מתחמי תחנות הנוסעים ושטחי הנדל"ן והמסחר של הרכבת.

בתחום תחזוקת הקרונות נעשו שני צעדים נוספים:

מיקור חוץ של 30% מתחזוקת הנייד (ה- IC3 והציוד החשמלי) – במסגרת זו פורסם מכרז לאספקת שירותי תחזוקה. בחירת הזוכה תתבצע עד סוף השנה הנוכחית ותחילת התחזוקה בפועל צפוייה להתחיל ברבעון השלישי של שנת 2013.

רה ארגון באיכות וניהול תחזוקת הנייד – במסגרת זו עברה רכבת ישראל ליישום סטנדרטים קפדניים על פי תקנים בינלאומיים; אימוץ ויישום נהלי בחינה חדשים; מעבר לעבודה סביב השעון, בשלוש משמרות, 24 שעות ביממה; קליטה והכשרה של עובדים חדשים ושיפור התמקצעות של עובדים ותיקים.

השפעתם של השינויים על איכות תחזוקת הרכבת מורגשים כבר עכשיו וצפויים להיות מורגשים עוד יותר עם כניסתו של מיקור החוץ. הרפורמה תיצור שיפור משמעותי ברמת השירות לנוסעים ותסייע להכין את הרכבת לאתגרים העומדים בפניה בשנים הקרובות ולהבנות אותה כמוביל הלאומי של ישראל.

עוד חדשות על רכבת ישראל בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully