וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טור המומחה: תאונות דרכים ואחריות פלילית

עו"ד אלעד שור, מאמר אורח

23.6.2012 / 8:51

תאונות דרכים מתרחשות בכל שעה ובכל מקום. פגעתם בהולך רגל? התנגשתם ברכב חולף? איזו אחריות מוטלת עליכם ואילו עונשים אתם עלולים לקבל. עו"ד אלעד שור, עונה לשאלות חשובות

הייתי מעורב בתאונת דרכים שבה לא צייתתי לתמרור זכות קדימה. כתוצאה מהתאונה נפגע נהג הרכב השני. הוגש נגדי כתב אישום בגין נהיגה בקלות ראש וגרימת חבלה של ממש. האם בגלל שלא ציתתי לתמרור אני אשם בתאונה בכל מקרה?

תשובה: נכון שעפ"י חוק נוהג רכב, אשר בכיוון נסיעתו מוצב תמרור האט ותן זכות קדימה, חייב לתת זכות קדימה כאמור. עם זאת, לא אחת, בתי המשפט מזכים את נוהג הרכב שלא ציית לתמרור וזאת ממגוון שיקולים ראייתיים, למשל כאשר שדה הראייה היה קצר יחסית למהירות המותרת. לכן אין זה נכון לקבוע כלל גורף לפיו נוהג רכב שלא ציית לתמרור האט ותן זכות קדימה הוא האשם הבלעדי בתאונה. הדבר תלוי בנסיבות התאונה, כל מקרה לגופו ובחומר הראיות בתיק.

נהיגה רשלנית

הוגש כנגדי כתב אישום בגין מעורבותי בתאונת דרכים. בכתב האישום נטען, שלא בצדק, כי נהגתי ברשלנות. לאיזה עונש אני צפוי?

תשובה: פקודת התעבורה קובעת כי במקרים של תאונות דרכים אשר בוצעו בנסיבות מסויימות (למשל: נהיגה בקלות ראש, סירוב למתן פרטים, נהיגה ברשלנות) או תאונת דרכים אשר גרמה לחבלות של ממש, מחייבות את בית המשפט להטיל על הנהג פסילת רישיון נהיגה לתקופה מינימלית של 3 חודשים. יש לציין כי בנוסף לפסילה רשאי בית המשפט להטיל כל עונש אחר, לדוגמא: פסילה על תנאי וקנס כספי.

אי שמירת מרחק

הייתי מעורב בתאונת דרכים בה לא שמרתי מרחק ופגעתי ברכב שנסע לפני ובלם בפתאומיות. כתוצאה מהתאונה לרכב שלי לא נגרם נזק, ולרכב של הנהג השני שריטה בפגוש האחורי. האם עלי לדווח למשטרה, האם אני צפוי לכתב אישום?

תשובה: מאחר ומדובר בתאונה קלה ביותר, בה נגרם נזק קל לרכוש, אין חובה חוקית לדווח למשטרה על התאונה. בנוסף על כך, גם אם התאונה תובא לידיעת המשטרה (למשל: כאשר נרצה אישור מהמשטרה לחברת הביטוח), אין המשטרה פותחת תיקים בתאונות נזק קלות לרכוש, אלא רק במקרים של פציעות גוף או תאונות נזק רכוש שנעשו בליווי עבירה נוספת: למשל אי ציות לתמרור, נזקים קשים ברכוש וכדומה. לכן בנסיבות המקרה אינך צפוי לקבל כתב אישום.

פגיעה בהולך רגל

פגעתי בהולך רגל שלא חצה במעבר חצייה, וזאת מאחר והוא התפרץ לכביש. כיצד יכול בית המשפט לדעת האם מדובר בתאונה אשר יכולתי למנוע או בתאונה בלתי נמנעת?

תשובה: כדי להחליט האם אתה אשם בתאונה על בית המשפט להתרשם כי אכן מדובר בתאונה נמנעת, שכן יכל נהג הרכב למנועה אך לא עשה זאת מסיבות שונות: חלם, דיבר בטלפון, נרדם, היה תחת השפעת אלכוהול וכדומה. בית המשפט למד על הימנעות התאונה מכלל חומר הראיות אשר מוצג בפניו והעדים אשר מעידים בפניו. בחלק מן המקרים, מצרפת המשטרה שחזור מתמטי לתאונה אשר נערך ע"י בוחן התנועה. שחזור זה מראה בעזרת מתמטיקה וחוקי פיסיקה האם היה ביכולתו של נוהג הרכב למנוע את התאונה או, כמו במקרה שלך, מדובר בהולך רגל שהתפרץ לכביש ולא ניתן היה למנוע את התאונה. את שחזור התאונה חשוב לבדוק לפרטי פרטים שכן לא אחת, תיקון קטן עלול להוביל לזיכוי מהאשמה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

פסילת רשיון

הייתי מעורב בתאונת דרכים אשר בגינה חייב בית המשפט להטיל עלי פסילת רישיון נהיגה למשך 3 חודשים לפחות. האם יש דרך להימנע מפסילת המינימום?

תשובה: אכן יש דרך להימנע ממצב זה. ראשית יובהר כי פקודת התעבורה קובעת כי בית המשפט רשאי לחרוג ולהקל מפסילת המינימום וזאת מנסיבות מיוחדות שיפורטו בפסק הדין (מדובר במקרים חריגים ונדירים). דרך נוספת להימנע מפסילת המינימום היא ע"י שינוי סעיף העבירה בה הינך מואשם בכתב האישום. מדובר בשינוי סעיף העבירה לסעיף אשר לא מחייב פסילת מינימום.

מביים פציעה בעקבות התאונה

הייתי מעורב בתאונת דרכים בה פגעתי ברכב מאחור במהירות של 10 קמ"ש. כתוצאה מהתאונה, שהייתה קלה ביותר, לא נגרם כל נזק לכלי הרכב. מיד לאחר התאונה למרות שבקושי הורגשה המכה יצא נהג הרכב השני מהרכב, נשכב על הרצפה והתחיל לזעוק שכואב לו הגב ודרש טיפול רפואי. הזמנתי למקום אמבולנס למרות שברור לי ולכל מי שהיה באיזור שמדובר במשחק מצד נהג הרכב השני. האם אני צפוי לכתב אישום?

תשובה: למרות שלפי דעתך מדובר בהצגה, באם יתברר כי הנהג השני נפגע בתאונה ייתכן ויוגש כנגדך כתב אישום בגין התאונה. חשוב לציין כי רק גורם מוסמך (למשל בית חולים) מוסמך לקבוע האם נגרם נזק גוף לנהג השני. עוד יצויין כי למרות ההצגה הגדולה וגם אם בסופו של יום אותו אדם ייבדק וישוחרר תוך 10 דקות מבית החולים ללא כל ממצא. עדיין ייתכן ויוגש כנגדך כתב אישום.

חציית צומת באור אדום וגרימת תאונה

הייתי מעורב בתאונה בצומת. עפ"י כתב האישום אשר הוגש כנגדי, נרשם כי חציתי את הצומת באור אדום, למרות שבפועל חציתי בירוק. נהג הרכב השני טוען שהוא זה שעבר בירוק. מה הסיכוי שאמצא אשם?

תשובה: כאשר מדובר בתאונות רמזור בצומת, עפ"י רוב מוכרעת התאונה לפי עד אובייקטיבי שלא שייך או קשור למי מהמעורבים. גורם נוסף שיכול להכריע היא תמונת מצלמה. במצב של גרסה מול גרסה (ללא כל ראיה חיצונית אובייקטיבית נוספת) ייתכן בהחלט כי כתב האישום כנגדך לא יוגש ולחילופין קיים סיכוי רב כי תזוכה מהאשמה.

הכותב הוא עו"ד: מומחה לדיני תעבורה
לאתר של עו"ד אלעד שור

עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully