וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביזרי בטיחות יתרמו להוזלת ביטוח החובה?

25.6.2012 / 13:31

משרד האוצר מעוניינים לשנות את מרכיבי פרמיית ביטוח החובה. רכב בעל אביזרי בטיחות רבים יהיה זול יותר לביטוח, אך רכב חזק יותר, עלול להיות יקר יותר

האם תעריפי ביטוח החובה לכלי רכב יוזלו בקרוב? משרד האוצר מקדם מהלך לפיו כלי רכב המצוידים אבזור בטיחות רב יהיו זולים יותר ברכישת פוליסת ביטוח חובה. מפרסום משרד האוצר עולה כי במהלך החודשים האחרונים ערך הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, פרופ' עודד שריג, תהליך בחינה בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועמותת אור ירוק. במהלך התהליך נמצא כי יש להרחיב את המשתנים לתמחור דמי ביטוח החובה.

נכון להיום, חברות ביטוח רשאיות לקבוע את מחיר ביטוח רכב החובה רק לפי משתנים שאושרו מראש כמו אופן השימוש ובעלות הרכב, נפח המנוע, מספר כריות האוויר המותקנות בו, לצד חמישה משתנים המתייחסים למאפייני הנהגים - גיל, ותק, מין, מספר תאונות ושלילות רישיון שבעברו.

אם יאושר המהלך על ידי הכנסת, משתנים נוספים יכנסו למערך שקלול עלות ביטוח החובה. כך למשל יוכלו חברות הביטוח להתחשב בקיומן (אך חשוב מכך, גם בהעדרן) של מערכות כמו בקרת יציבות אלקטרונית (ESP), מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS), מערכת התראה על אי שמירת מרחק ומערכת התראה על סטייה מנתיב (FCW,LDW ) וכדומה. אולם, למערך השיקולים נכנסים גם סעיפים כמו סוג המנוע (בנזין, דיזל, גז, חשמל) ואף מספר כוחות סוס של הרכב.

שני אלו האחרונים יאפשרו לחברות הביטוח ליצור העדפה פרטית (כל חברה והסטטיסטיקות הפנימיות שלה) לקביעת מחירי הביטוח. הבעיה היא שיתכן מצב שבו חברות הביטוח יצדיקו את ייקור הפרמיה לכלי רכב חזקים יותר על פני כלי רכב חלשים יחסית, או אף להיפך, אם רכב חלש יחסית יחשב לבטיחותי פחות בשל כך. כמו כן, יתכן מצב שבו כלי רכב ישנו ציוד בטיחות מועט, יסבלו מייקור פוליסת ביטוח החובה.

באוצר מסבירים שעד כה, הורשו חברות הביטוח להתייחס אך ורק אל נפחי המנועים וכי התייחסות זו אינה עולה עוד בקנה אחד עם ההתקדמות הטכנולוגית, בה נראית מנועים קטני נפח חזקים מאוד. עוד מסבירים באוצר כי הוספת משתנים אלו תגדיל את התמריץ הכלכלי לשימוש באביזרי בטיחות לרכב, תגביר את הבטיחות בדרכים, ובעלת פוטנציאל להפחתת דמי ביטוח החובה הנגבים מכלל הציבור בכ-150 מיליון שקל בשנה. אולם נראה שהכנסת כלים אלו לשקלול אותו יכולות לעשות חברות הביטוח, יוביל במקרים רבים דווקא לייקור התעריפים ולהוזלתם רק במקרים בודדים, בדומה למה שארע בגזרת ביטוח החובה לרכבי דו-גלגלי (מעטים זכו להוזלה בעוד שלחלק גדול מהרוכבים הביטוח הוסיף להתייקר).

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ בירך: "הצעד יעודד את השימוש באמצעי בטיחות ובכך יתרום לצמצום מספר התאונות מחד, ולהפחתה בפרמיות הביטוח של אזרחי ישראל מאידך".

עוד חדשות בוואלה! רכב

את הפורום החדש שלנו ביקרתם?

מצטרפים עכשיו אל הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully