וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקדים משפטי: אין צורך לכייל מכשירי מדידת מהירות

2.7.2012 / 9:24

באמצעות פסילת שני ערעורים על מדידות מהירות בממא"ל ובממל"ז, קבע בית המשפט העליון כי אין צורך לבצע כיול מדעי למכשירי אכיפת המהירות

בשורה רעה לנהגים שנתפסו בעבירת מהירות על ידי הממא"ל (F6) והממל"ז (לייזר). בית המשפט העליון קיבל את ערעור המדינה כנגד זיכוים של שני נהגים שנתפסו נוהגים במהירות גבוהה מהמותר וקבע - כי לא הוכח שיש לבצע כיול מדעי וניתן להסתפק בפעילות המשטרה בבדיקות התקופתיות שהיא מבצעת למכשירי האכיפה. הכרעה זו שמה סוף לסדרת הערעורים אודות חוקיות השימוש במכשירי המדידה, תחת שאלת דיוקם.

את הכרעה זו נתנו השופטים רובינשטיין, גובראן והנדל בעקבות עתירה שהוגשה לבית הדין בסוגיה האם מחויבת משטרת ישראל לבצע כיול תקופתי על פי אמות מידה מטרולוגיות למכשירי מדידת מהירות בהם היא משתמשת לצורך אכיפת הגבלות מהירות הנהיגה בכבישים, על מנת שניתן יהיה לבסס הרשעות על תוצאותיהם וזאת בנוסף לבדיקות היומיומיות והתקופתיות שנעשות להם.

בסופו של דיון ממושך שכלל עדויות מומחים משני הצדדים, קבע הרכב השופטים בפסק דינם כי "הדברים הללו הם שמחזקים את מסקנתי כי בכוחן של הפעולות המבוצעות כיום על ידי משטרת ישראל, בהתאם לנהליה, להנחיות היצרן ולהנחיות שיצאו תחת ידו של בית משפט זה, להפיק תוצאות מדויקות ואמינות דיין מן המכשירים הנדונים, באופן המאפשר הרשעה בפלילים."

אין מכשיר בעל רמת דיוק מושלמת

אולם לצד דברים אלה העירו הרכב השופטים כי "אל לה למדינה לשקוט על שמריה ולהימנע משיפור ופיתוח יכולתה להביא לדיוקם המרבי של המכשירים אשר באמצעותם היא מבקשת להרשיע נאשמים, בין באמצעות מחקר וחידוש ההנחיות והנהלים ובין באמצעות תקינה וחקיקה. ראוי להסמיך את מעבדותיה של משטרת ישראל על פי אמות המידה של הרשות הלאומית להסמכת מעבדות." הכוונה בכך היא שיהיה על המשטרה להראות ולהוכיח כי מכשיריה אכן עברו את הבחינה התקופתית.

השופט הנדל אף הוסיף בדבריו: "תמיד קיים סיכוי כי תתרחשנה שגיאות מדידה, וממילא תמיד יהיה מקום לשיפור. אין בנמצא מכשיר מדידה בעל רמת דיוק מושלמת. לנוכח זאת, תפקידן של המשטרה ורשויות החוק הוא לעשות את המאמץ הנדרש על מנת שהמכשירים שברשותן יהיו מדויקים ואמינים. כך אכן נעשה במכשירים שלפנינו, הממל"ז והממא"ל: נחה דעתי כי המכשירים מופעלים על ידי המשטרה כראוי וכנדרש, הן על פי הוראות היצרן והן על פי תנאי חזקת האמינות שנקבעו בפסיקה, ואף בתוספת מרווח ביטחון סטטיסטי. כתוצאה מכך - המדידות המבוצעות על ידי המכשירים הן ברמת דיוק גבוהה ואף גבוהה מאוד. לא הונחה בפנינו תשתית ראייתית שיש בה כדי להוכיח שאי-ביצוע הכיול המטרולוגי מפחית מרמת הדיוק הגבוהה הזו, ומקים חשש ממשי לטעות מדעית.

עוד חדשות בוואלה! רכב

הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully