וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרות סטיה מנתיב גורמות לתאונות?

כך על פי מחקר שערך איגוד הביטוח לכלי-רכב בארה"ב, שמצא כי בקרות סטייה מנתיב מעלות את הסיכוי להיות מעורב בתאונת דרכים. מרצדס: "הגזמה פראית"

האם מערכות בקרה לסטייה מנתיב אינן יעילות ואף מסוכנות לשימוש ברכב? על פי איגוד הביטוח והבטיחות לכלי-רכב בארה"ב, ה-IIHS, שבדק 2,000 מכוניות עם מערכת זו, נרשמה עלייה של עשרה אחוזים במעורבות בתאונות דרכים בקרב מכוניות בהן מותקנת בקרת סטייה מנתיב. מקור לדאגות? לא בטוח.

בקרת סטייה מנתיב תוכננה להזהיר מפני "גלישה" החוצה או פזילה לנתיבים מקבילים ובכך להקטין את האפשרות להתנגשות עם רכב סמוך. כיום כאמור, מכוניות מודרניות חמושות במנגנונים שפותחו למנוע תאונה מלכתחילה על ידי התקני רדארים וחיישנים, ולמעשה להפחית את הסיכוי שהבקרות הפסיביות תכנסנה לפעולה (כריות אוויר, מערכת נגד צליפת שוט ועוד).


דיוויד זובי (לא נגענו), בכיר קציני הבטיחות באיגוד, טוען שנהגים ככל הנראה מגיבים לצלילים ולהתרעות המשולבות לא נכון, ואחרים בכלל בוחרים לכבות הכול ביחד. עוד הוא מוסיף כי אפשרות אחרת היא שהנהגים חושבים שהם בסכנה מיידית ומסיטים את ההגה בעוצמה כדי לברוח מתאונה, ולכן במקום שהבקרה תסייע להם, היא רק מחמירה את הסיכון להתנגשות. "מצד אחד, זה מסביר אולי למה הן לא יעילות. אבל לא ברור באמת איך חלה עלייה בתאונות עם הבקרה".


יצרניות הרכב הגיבו לממצאים בטענה שמדובר בסטייה סטטיסטית שנובעת מהיקף המכוניות שנבדקו, ואין לחקירה הזאת בסיס עובדתי ממשי. ביואיק, שדגם הלוצרן שלה נבחן ב-IIHS ושעליה נמתחה ביקורת במסגרת המחקר, דיווחה לאיגוד שרק חלק מזערי מלקוחותיה קנה את המכונית כשהיא מצוידת בבקרת סטיה מנתיב.

דוברת מרצדס בנץ בארה"ב, דונה בולאנד, חזרה על דברי ביואיק וחיזקה כי נוכח המספרים הקטנים אין לכך שום השפעה במציאות. "היקף התוצאות מראה שהאיגוד מגזים מאוד בהערכותיו. מרצדס ממשיכה להתקין מערכות אלה בזכות תרומתן, ואני משוכנעת שמחקרים גדולים יותר בעתיד יוכיחו את השפעתן על צמצום תאונות הדרכים".

כדי לא להיתפס כגוף לא אחראי שמציג רק צד אחד של הנושא, באיגוד פרסמו גם את החלק החיובי של המחקר. לדברם, אם כל הנהגים יידעו כיצד לנהוג בבקרות אלה בצורה חכמה, ניתן יהיה להפחית כמעט 8,000 תאונות דרכים קטלניות בשנה.

עוד חדשות ומחקרים בוואלה! רכב

הקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully