וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלקטרוניקה תשמור עליכם בחיים, בסופו של דבר

1.8.2012 / 8:30

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מפרסמת תוצאות מחקר בנושא השפעת מערכות בטיחות אלקטרוניות על הנהיגה והתאונות

האלקטרוניקה רעה אולי להנאה מהנהיגה, אבל טובה מאוד לבטיחות. תוצאותיו של מחקר חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מצביעות כי יישומי בטיחות אלקטרוניים ברכב, מסוגלים להגביר באופן משמעותי את רמת הבטיחות ברכב.

הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פרסמה אמש (שלישי) מחקר בנושא "סקירה כללית של מערכות בטיחות אלקטרוניות והשלכותיהן הבטיחותיות". המחקר בוצע ע"י פרופ' שלמה בכור וצוותו מהמכון לחקר התחבורה בטכניון.

בעשורים האחרונים החלה מגמה של כניסת מערכות ממוחשבות המשתלבות ברכב לטובת העלאת הבטיחות, אך תרומתם של יישומים אלה לבטיחות בדרכים אינה חד משמעית. במחקר זה נעשה ניסיון לבחון את יעילות המערכות ולהעריך את פוטנציאל המערכות המדוברות בהפחתת ההרוגים.

חמש מערכות בטיחות אלקטרוניות נבחנו: מערכת התרעה על סטייה מנתיב, התרעה על סכנת התנגשות קדמית, מערכת התרעה על מהירות (Speed Alert), קריאת חרום אלחוטית אוטומטית (eCall) ומערכת לרישום נתוני נהיגה (In-Vehicle Data Recorder). מחקר זה מבוסס על מכפלת אחוז התאונות שיימנעו ע"י השימוש ביישום (מתוך התאונות הרלוונטיות ליישום, אילו היה מותקן ב- 100% מכלי הרכב) באחוז הטמעת היישום בפועל בזמן ובמקום נתונים ובשיעור תאונות מהסוג הרלוונטי ליישום, מתוך כלל התאונות.

ממצאי המחקר

מערכת התרעה על מהירות (Speed Alert) - הנחת ההשפעה של מערכת זו במחקר הנוכחי הינה שהמערכת מתריעה על נסיעה במהירות מעל המהירות המותרת וגורמת לשינוי בהתנהגות אשר מביא להקטנת המהירות בפועל ומכאן, לירידה בתאונות. הערכת הפוטנציאל במחקר הנוכחי: הורדת 8.3% הרוגים ו- 5.4% נפגעים בתאונות דרכים במצב של 100% הטמעה.

קריאת חרום אלחוטית אוטומטית (eCall) - פוטנציאל ההשפעה של מערכת eCall קיים על השלכות התאונות בדרכים הלא עירוניות בלבד. הערכת הפוטנציאל במחקר הנוכחי: הורדת 2.6% הרוגים ו- 1.9% נפגעים בתאונות דרכים במצב של 100% הטמעה.

מערכת התרעה על סטייה מנתיב (Lane Departure Warning) - במחקר זה הונח כי מערכת זו מתריעה על חצית קו הפרדה ללא איתות. פוטנציאל השפעה של המערכת קיים על תאונות בקטעי דרכים לא עירוניות בלבד. הערכת הפוטנציאל במחקר הנוכחי: הורדת 7.7% הרוגים ו- 3.3% נפגעים בתאונות דרכים במצב של 100% הטמעה.

מערכת התרעה על סכנה להתנגשות קדמית (Forward Collision Warning) - במחקר זה הונח כי מערכת זו מתריעה על אי-שמירת מרחק מהרכב הקודם, או על הימצאות מכשול לפני הרכב, מה שעשוי לתרום גם למניעת תאונות פגיעה בהולך רגל או רוכב אופניים המופיע לפני הרכב. הערכת הפוטנציאל במחקר הנוכחי: הורדת 5.2% הרוגים ו- 8.8% נפגעים בתאונות דרכים במצב של 100% הטמעה. הסיבה לחיסכון גדול יותר במספר נפגעים יחסית להרוגים נובע מאחוז הפחתה בתאונות חזית-אחור.

מערכת לרישום נתוני נהיגה (In-Vehicle Data Recorder) - מערכת זו מנטרת את נתוני הנהיגה ומאפשרת דיווח והפקת מידע לניהול בטיחות, עבור צי רכב מסוים. ממחקרי הערכה של מערכות מסוג זה נובע כי המערכת משפיעה על אירועים חריגים בנהיגה, כאשר היא תורמת, בעיקר, להקטנת מהירות הנסיעה. הערכת הפוטנציאל במחקר הנוכחי: הורדת 7.3% הרוגים ו- 2.5% נפגעים בתאונות דרכים במצב של 100% הטמעה.

ומה ברכב הפרטי שלכם?

האם יקבע סטנדרט בטיחות חדש לכלי רכב בישראל?

מסקנות המחקר העיקרית העולה מן הנתונים היא שכל האומדנים מצביעים על תרומה בטיחותית מובהקת של המערכות הנבחרות. אולם, בידי המחוקק עומדים מחסומים רבים בדרישה לקביעת סטנדרט באבזור הבטיחות בכלי הרכב. יבואני הרכב מחד מסרבים לכך שכן במרבית כלי הרכב כלל לא מוצע אבזור זה וכן הדבר ייקר מאוד את כלי הרכב שכן מציעים זאת. מנגד, גם משרד התחבורה מערים קשיים בנושא.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, רון מוסקוביץ: "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פועלת לעידוד, פיתוח והטמעת טכנולוגיות מתקדמות על מנת לצמצם את היקף תאונות הדרכים ואת נזקיהן בישראל. אחד מהתנאים למימוש הפוטנציאל הטמון במערכות אלו הוא שיתוף פעולה של גורמי תעשיה, גורמי ממשל וגורמי אקדמיה ומחקר. לצורך כך, הרשות הלאומית בנתה תכנית אסטרטגית לעשור הקרוב והיא "מפת הדרכים הטכנולוגית אותה היא מעדכנת ומיישמת באופן שוטף".

עוד חדשות בוואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully