וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הייתם קונים מכונית מאחמדינג'אד?

קינן כהן, מאמר אורח

18.8.2012 / 9:17

כן תקיפה, לא תקיפה, בואו להכיר פן אחר לגמרי של איראן, הפן המוטורי. מי אלופת היצור? מי ביצעה כניסה מרשימה וקצת נוסטלגיה צרפתית

צנטריפוגות, אורניום, משמרות המהפכה, אחמדינג'אד, ראשי חץ וכורים תת קרקעיים. נראה שכל כתבה על איראן מכילה את מילים אלו בתוספת כמה מילות קישור ותארי פועל. לי באופן אישי, בחום הזה היה מספיק מהעסק הזה. אבל מכיוון ששום שיחת סלון או סקייפ אינה שלמה מבלי משנה ביטחונית סדורה בנושא האיראני, החלטתי להתעניין באיראן מהצד האחר לחלוטין – הצד המוטורי.

איראן למי שאינו יודע, היא רפובליקה איסלמית גרים בה קצת יותר מ-78 מיליון חברלע'ך ולהם תוצר מקומי גלומי לנפש של 11,788 דולר (בישראל לצורך ההשוואה 7.5 מיליון תושבים והתמ"ג עומד על 30,972 דולר לנפש). למה אכילת הראש הכלכלית? פשוט מאוד, כדי להבין שיש שם המון פרסים שצריכים לנוע ממקום למקום ומעט ממון להוציא על זה (ותחסכו ממני את הבדיחות).

אם אין אני לי מי לי

עוד לפני עידן הסנקציות והבידוד העולמי, איראן, לפחות בשלושת העשורים האחרונים, לא הייתה בדיוק כוכבת ברשימת יעדי התיירות האטרקטיביים בעולם, אלא אם כן אתם בעניין של ג'יהאד או גונדי נוחודי (קציצות חזה עוף עם חומוס - מומלץ). בידוד יחסי זה, לצד קשיי יבוא של מכס, תקנות וכן רצון המשטר לעצמאות בתחום כסמל לאומי, הביא להקמת תעשיית רכב, שגם אם אינה מתקדמת במיוחד מצליחה לגלגל מספרי היקפי ייצור לא מבוטלים.

למרות פנייה רשמית, נתונים רשמיים על מספרי המכירות של כלי רכב חדשים באירן לא הצלחתי להשיג. אבל דווקא למאגרי המידע של התאחדות יצרניות הרכב באירן (IVMA) הגעתי גם הגעתי. נתונים אלו, משקפים במידה רבה את המצב בשטח, וזאת בשל איסור הסחר עם אירן שלמעשה חוסם כל הגעת מכוניות מחוץ למדינה.

סאיפה פרייד שולטתתתתת!

הנתונים המובאים כאן מתייחסים לנתונים של חודש יוני 2012 וכן בהשוואה לאלו של יוני 2011. השוואת שני החודשים מצביעה על ירידה של 47 אחוזים בהיקף היצור המסתכם ב-68,510 מכוניות.

במקום הראשון עם 25,440 יחידות ניצבת סאיפה פרייד, שזו למעשה קיה פרייד המוצעת בשתי תצורות: האצ'בק שנראית הרבה יותר גרוע מהמקור וסדאן שנראית רע יותר מההאצ'בק. הפרייד רשמה ירידה של 57 אחוזים לעומת החודש המקביל בשנה שעברה.

במקום השני פיג'ו 405 שעדיין מיוצרת ואפילו באופן מוצלח שכן עם 12,695 יחידות אפילו השתפרה ב-9 אחוזים. הנתון מפתיע מכיוון ששני דגמים מקומיים אחרים של פיג'ו באירן, פארס (מתיחת פנים ל-405) וה-206 שנמצאות במקומות ה-5 וה-6 בהתאמה, השתיים ספגו ירידות משמעותיות בהיקף הייצור בשל עצירת אספקת החלקים למדינה.

בחזרה למקום השלישי, שם נמצאת אירן קהודרו סמאנד, ואם השם נשמע מזעזע, המראה שלה נורא הרבה יותר, מה שמוכיח שלתורת היחסות יש כל כך הרבה יישומים ביום יום. את כל היופי הזה הם יצרו בכמות של 10,111 עותקים, בחודש.

במקום הרביעי, עם 6,271 יחידות נמצאת רנו טונדר 90 שהיא גרסה אירנית לדאצ'יה לוגאן – סיבה מספיק טובה להצמיד לה מטען נפץ – כך כמובן על פי פרסומים זרים. כזכור במקומות החמישי והשישי כזכור צמד פיג'ו; פארס ו-206.

ויש עוד "כוכבות"

במקום השביעי רנו מגאן, מצד אחד זו אמנם מגאן סדאן מהדור הקודם, מצד שני לפחות על פי האתר האיראני של רנו משווקות שם מכונית היוקרה של רנו הליטטיוד וכן גרסת הקופה של מגאן (לא שלוש הדלתות שמשווקת בארץ). המגאן מצליחה לרשום 1,435 מכוניות בחודש יוני.

מקום שמיני – סאפיפה טיבה. הטיבה (פירוש השם בפרסית הוא צבי) יכולה להיחשב למעשה למכונית שתוכננה, עוצבה, פותחה ומיוצרת במלואה ברפובליקה האיסלאמית של אירן. אם מגרדים יותר עמוק מגלים כי היא נשענת בכבדות על אותה שלדת פרייד עתיקה. המנוע הוא 1.5 ליטר בהספק של 80 כ"ס ומשום מה הם מאוד גאים בכך שעם קצת יותר מ-14 ק"מ לליטר מדובר לטענתם במכונית חסכונית בטירוף.

מקום תשיעי – סוזוקי גרנד ויטרה. הפעם אין טריקים ואין שטיקים, אשכרה אותו סוזוקי שנמצא גם כאן אצלנו. אבל אילו פינוקים, איזה אבזור יוקרתי, האתר האירני מהלל את גג השמש החשמלי, את חישוקי 17 האינץ', צ'יינג'ר לשישה דיסקים במערכת הסטריאו. גם המפרט הבטיחותי משגע- לא אחת אלא שתי כריות אוויר – לפנים שלך.

במקום העשירי שוב אורחת מוכרת: מאזדה 2 המיוצרת באירן על ידי קונצרן בהאמן. גם כאן הם משוויצים בפינוקים – תחת "אבזור מיוחד" נמצא את הפריטים הבאים – שעון דיגיטלי, חימום שמשה אחורית ואור ערפל אחורי.

תואר הכניסה המרשימה שמור למכונית שבמקום ה-11 - לסינים מחברת גרייט וול המשווקת גם אצלנו. החברה הקימה מפעל ייצור למכונית הקומפקטית שלה ה-"30C וולקס". בחודש יוני נחנך קו הייצור ו-146 יחידות כבר יוצרו ממנה. המכונית משאירה מאחוריה מתחרות מקומיות ותיקות כמו פיג'ו 207 אותה אנחנו מכירים וניסאן טיאנה שהיא למעשה המקסימה היוצאת. אגב, את 30C אנו אמורים לראות עוד בשנה הנוכחית בישראל, אבל אל דאגה, אלינו היא תגיע מהמפעל בבולגריה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

מכה קלה בכנף הקדמית

אז הנה, היכרות קטנה עם הפן התחבורתי של המדינה שמחזיקה בתואר יצרנית המכוניות הגדולה ביותר במזרח הקרוב והחמישית בגודלה באסיה (אחרי סין, יפן, דרום קוריאה והודו). אבל בניתוח של המלאי ולאור המציאות, אפשר לומר שמבחינת חובבי הרכב, לקברניטים יש אור ירוק למתקפה. העולם יהיה מקום טוב יותר בלי סאפיפה פרייד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully