וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חצי מהילדים בישראל בסכנת חיים בנסיעה

20.8.2012 / 12:30

51 אחוזים מהילדים בישראל אינם חגורים או אינם חגורים כהלכה במושבי בטיחות כנדרש ברכב. הנפגעים העיקריים, בני 5 עד 9 שנים

יותר ממחצית מההורים מזלזלים בבטיחות ילדיהם בנסיעה - כך עולה מסקר שערכה הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשיתוף גיאוקרטוגרפיה. בסקר התצפיות שערכה הרשות הלאומית במהלך שנת 2011 נבדקו 2,171 כלי רכב שבהם 3,757 ילדים בכל רחבי הארץ (63 מוקדי תצפית), לשם בחינת רמת השימוש באמצעי ריסון מתאימים לילדים והשינויים ברמת השימוש לאורך השנים.

ממצאי הסקר מקוממים - יותר ממחצית מהילדים שהוסעו בכלי רכב לא היו חגורים כלל (12 אחוזים) ו-39 אחוזים מהם לא היו חגורים כהלכה - מיקום לקוי לש חגורת הבטיחות או הושבה או אי הושבה נכונה במושב בטיחות מתאים. רק 49 אחוזים מהילדים בכלי הרכב נמצאו כחגורים כהלכה. בחלוקה לגילאים, אחוז החגורים כהלכה עמד על 59 אחוז בקרב תינוקות (0-1), 57 אחוז בקרב פעוטות (בני 1-4), 34 אחוז בקרב בני 5-9 (קבוצת הסיכון העיקרית), ו-50 אחוז בקרב בני 10-15 שנים. מאידך, אחוזי הילדים שלא היו חגורים כלל עמדו על 2 אחוזים בקרב תינוקות (0-1), 8 אחוזים בקרב פעוטות (בני 1-4), 14 אחוז בלבד בקרב בני 5-9 ו-18 אחוז מבני 10-15.

בדיקת הנתונים שנמצאו בשנת 2011 לעומת השנים בקודמות עולה כי מאמצע העשור האחרון חל שיפור בשימוש באמצעי הריסון לילדים ברכב בישראל אולם, בשנים האחרונות השיפור התמתן ואפילו החל להיעלם בקבוצות גיל מסוימות. בהשוואת רמת השימוש באמצעי הריסון לילדים ברכב בין ישראל לבין מדינות החברות בארגון ה-OECD (בניהן ארה"ב, בריטניה, שוודיה וניו זילנד) עולה כי רמת השימוש בישראל נמוכה מאוד.

מנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מר רון מוסקוביץ: "הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פונה אל ציבור ההורים ומדגישה את חשיבות התאמת סוג המושב לגיל ולמשקל הילד. הממצאים מראים כי יש עוד כברת דרך לעבור על מנת שההורים יקפידו על כללי החגירה הנכונה של הילדים ברכב, כל זאת כדי לשמור על שלומם ובטיחותם".

מה קורה לילד שאינו חגור?

מה אתם יודעים על בטיחות ילדים?

מכלל גורמי היפגעות הילדים, תאונות דרכים מהוות את הגורם הראשון לתמותה והגורם השני לאשפוז ילדים. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2011 נפגעו 2,215 ילדים בני 0 ועד 14 בתאונות דרכים כנוסעים ברכב, מתוכם 2 אחוזים באופן קטלני או קשה. על פי נתוני מרכזי הטראומה, מספר הילדים המאושפזים בבתי חולים בעקבות פגיעתם כנוסעים ברכב גבוה בהרבה.

מושבי בטיחות לילדים ברכב המותאמים לגילאי הילדים, ידועים כאמצעים עיקריים להורדת חומרת הפגיעה והתמותה של ילדים כנוסעים ברכב. יעילותם הבטיחותית של אמצעים אלה הוכחה במחקרים רבים. על פי מחקרים בארה"ב, מושבי הבטיחות מביאים לירידה של 71 אחוזים במקרי תמותת תינוקות וירידה של 54 אחוזים במקרי תמותת פעוטות בתאונה כנוסעים ברכב.

כמו כן נמצא כי עד גיל שנה ילדים נפגעו בצורה קשה יותר לעומת ילדים מעל גיל שנה שישבו כשפניהם אל כיוון הנסיעה. זאת משום ששרירי הצוואר של ילדים רכים חלשים יותר ופגיעים יותר משום שאינם מפותחים דיים. לכן תינוקות עד גיל שנה צריכים לשבת כשגבם אל כיון הנסיעה. בנוסף לכך, נמצא שבשל עצמות אגן לא מפותחות מספיק ושלד נמוך, ילדים מתחת לגיל 10 אינם מתאימים לחגירה בעזרת החגורות הרגילות של הרכב בישיבה על מושב הרכב. עבורם נדרש מושב מגביה (בוסטר) שמוריד את ערך הפגיעה ב-14 אחוזים.

בהתאם לכך, בשנת 2004 נכנס בישראל לתוקף חוק חובת השימוש במושבי בטיחות ובוסטרים בעת הסעת ילדים קטנים בכלי רכב (תיקון לתקנת התעבורה 83א) והעונש על אי חגירת ילדים ברכב מגיע לאלפי שקלים ואף לזימון לבית משפט.

עוד נהיגה ובטיחות ברכב

אחרי שחגרתם את הילדים, תנו "לייק" בפייסבוק של וואלה! רכב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully