וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרישה: להחמיר את בדיקות הרישוי השנתיות

22.8.2012 / 9:08

התאונה של משפחת אטיאס בטבריה, בה נספו שמונה מבני המשפחה, תגרום לשינוי והחמרת בדיקות הרישוי השנתיות?

איגוד המוסכים פנה אל משרד התחבורה והועלתה בקשה לבחון מחדש את התנהלות מכוני הרישוי ובדיקות הרישוי שמתבצעות לכלי הרכב. לטענת האיגוד, הבדיקות המתבצעות כיום במכוני הרישוי אינן מקיפות ומעמיקות דיין בשל חוסר יכולת מקצועית ובהעדר מכשור מתאים. "התאונה הטראגית בה קיפחו את חייהם 8 בני משפחת אטיאס, חידדה את נושא הכשל הטכני כגורם אשר יש לייחס לו משמעות רבה ועמוקה יותר בתאונות דרכים במדינת ישראל". כך נמסר מאיגוד המוסכים בישראל.

דוגמאות לכך לא חסרות: בדיקת הבלמים (בהתאם גם לטענות שהועלו בחקירת תאונת משפחת אטיאס) אינה מצביעה על תקינות הבלמים לאורך זמן - קיים היום מכשור המאפשר בדיקת הבלמים על בסיס לחץ בלימה ועומס אשר יכול לשקף גם את מצב הרפידות צלחות הבלימה באופן יחסי טוב יותר. דוגמה נוספת השואבת את כוחה מריבות תאונות הדרכים בישראל בהן מעורבות משאיות כבדות - נכון להיום, אין לאף מכון רישוי בישראל את היכולת לבצע ברכב כבד בדיקת תקינות של מערכת האטה. דוגמה שלישית נוגעת אל פעולת כריות האוויר ברכב שהוכחו כחיוניות מאוד בהגנה על הנוסעים בזמן תאונה. מכוני הרישוי כיום אינם יכולים לבדוק את הימצאותן ותקינותן של כריות האוויר ברכב בשל העדר מכשור בדיקה מתאים.

טסט לפני הטסט

בפנייתו אל משרד התחבורה בכלל ואל אבנר פלור, ראש אגף הרכב במשרד התחבורה, ממליץ האיגוד על ביצוע בדיקות נרחבות יותר של כלי הרכב שהגיעו אל מבחן הרישוי השנתי. בדיקות אלה צריכות לכלול גם אמצעים אלקטרוניים הבוחנים את בטיחות הרכב. אולם עוד קודם, ממליץ האיגוד לחייב את בעלי כלי הרכב לבצע בדיקת תקינות במוסכים המורשים עוד בטרם ההגעה למבחן הרישוי השנתי, כחלק ממבחן זה.

טסט גם בזמן הקצר יותר משנה? באיגוד ממשיכים לדרוש בהחמרה והפעם גם כנגד כלי רכב בעלי סיכון גבוה מהמוצע וכלי רכב בעלי רמת נסועה גבוהה (משאיות, אוטובוסים, מוניות). לדברי האיגוד, מן הראוי שכלי רכב אלה יבחנו תחת סטנדרטים מחמירים יותר בפרמטרים הבטיחותיים ואף לדרוש את עריכת מבחן הרישוי בתדירות גבוהה יותר מאשר אחת לשנה.

לטענת האיגוד, ככל שתהיה העמקה של רמת הבדיקה טרום המבחן ובמהלכו, הדבר יגרום לשקיפות רבה יותר של המצב המכני של הרכב, ומאידך ככל שתהיה "מעורבות" של גורמים נוספים שיבדקו את כלי הרכב שיש בהם סיכון, וכן תתבצע "בדיקה כפולה" שתמנע הימשכות של טעות או כשל בבדיקה של גורם אחד בלבד. אימוץ המלצות אלה יגדיל את מספר כלי הרכב התקינים הנעים על הכבישים ויפחית את כמות הנפגעים בתאונות דרכים בצד הפחתה של תופעות שליליות המלוות את תחום רישוי הרכב בישראל.

גם האירופים חושבים כך

רק לפני ימים אחדים פורסמו נתוני מחקר שנערך על ידי ה-CECRA (הארגון האירופי לסחר ושרותי רכב) באשר לתרומת הכשל הטכני בתאונות דרכים באירופה. להלן עיקרי הממצאים: בכל יום נהרגים בכבישי אירופה יותר מ-5 בני אדם בתאונות הקשורות לליקוי טכני. ליקויים טכניים תורמים באופן משמעותי לתאונות הדרכים קטלניות – 6 אחוזים מכל תאונות דרכים ברכב (כ- 2000 הרוגים) וכ-8 אחוזים מהתאונות בדו-גלגלי.

על פי מחקרים נוספים שנערכו באירופה, לכ- 10 אחוז מכלי הרכב בכל נקודת זמן שהיא יש ליקוי טכני היכול לגרום לכשל בבחינת הרישוי (טסט). ישנם ליקויים טכניים רבים כגון כריות אוויר או מערכת יציבות אלקטרונית שכלל לא נבדקים ברישוי השנתי ע"פ התקנות שקיימות. לעומת זאת, תקנות ה- EU הקיימות כיום נקבעו בשנת 1977 עם סף מינימום לבדיקות סטנדרטיות. לאורך השנים היו עדכונים קלים בבדיקות בעוד שהתנהגות הרכב והנהג בתוספת הפיתוח הטכנולוגי התפתחו הרבה יותר מאז.

בעקבו הנתונים שהתגלו, אומצו כללים חדשים שנועדו להרחיב ולהקשיח את בדיקות הרישוי לרכב (טסט) מתוך הבנה שבדיקות אלה מסייעות לבטיחות בדרכים. מטרת השינוי המוצהרת באיחוד האירופי היא ל"חסוך" בחייהם של כ-1,200 איש בשנה ולמנוע התרחשותן של יותר מ-36,000 תאונות דרכים.

מה בסופו של דבר יקרה בישראל?

גם אנחנו פנינו בנושא אל משרד התחבורה וזו תגובתו: "משרד התחבורה מבצע בדיקות רישוי שנתיות בהתאם לתקינה האירופאית, לרבות הליך הבדיקה, הציוד והמכשור איתם מתבצעת הבדיקה. רכבי בנזין ודיזל מחויבים בביצוע הבדיקה פעם בשנה, לעומת פעם בשנתיים כמקובל במדינות אירופה. משרד התחבורה בוחן את דרישותיו לאור התפתחות התקינה והטכנולוגיה בתחומי הרכב.

יש להדגיש כי בדיקות בלמים, זיהום אויר ועוד, מבוצעות בהתאם לתקינה האמורה ובנוסף, החל מספטמבר 2012 מכוני רישוי יבדקו זיהום אוויר מכלי רכב דיזל בשיטת "האצה חופשית" ולפי נתוני היצרן. משרד התחבורה מבצע כבר כיום את בדיקות הרישוי על פי התקינה האירופאית ובעתיד, יעדכן את הדרישות בהתאם לתקינה זאת.

עד אשר יחליט משרד התחבורה לאמץ שיטות עבודה חדשות במכוני הרישוי, רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים מזכיר: "הנתונים הרשמיים בישראל מצביעים על כך שרק 0.2% מסך תאונות הדרכים עם נפגעים הם תולדה של כשל טכני. זאת, כיוון שהמשטרה אינה חוקרת מספיק תאונות ולכן אין בידיה נתונים מספקים. נקודת ההתייחסות שלנו כגורם המקצועי בתחום השרות והתחזוקה לרכב, מחייבת ראיה לאומית רחבה שהשיקול העיקרי בה הינו כיצד ניתן לצמצם את סיכוני הבטיחות ואת הכשלים הנובעים משימוש ברכב לא תקין."

עוד חדשות בוואלה! רכב
הצטרפו לקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully