וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן ראשון: קאן-אם קומנדר 800 החדש

30.8.2012 / 8:00

לקומנדר יש מהלכי מתלה גדולים, מנוע חזק, תא נוסעים מרווח ושפע של אבזור. לנו יש עכשיו על השפתים - חיוך, חול וטעם של עוד. מבחן ישראלי ראשון לכלי החדש

רק לפני דקות אחדות טיפסתי את המתלול הזה ברגל כדי לצלם מגבוה את הקומנדר החדש של קאן-אם וכמעט שנפחתי את נשמתי. אבל עכשיו, הדרך הארוכה והחדה מעלה נראית כמו קפיצה קטנה על מדרגה. הכלי הקנדי הזה פורץ בשאגות קדימה, מעיף חול לכל עבר ומטיס את עצמו ואותנו מעלה עוד לפני שהספקנו להבין מה קורה מעברו השני של המעלה. האם יש שם מדרון תלול, תהום או סתם שולחן? אני מניח שתיכף נדע.

למרות חוסר הוודאות, שי שנוהג לשמאלי לא מרחם על המצערת ועלי שבקושי מצליח לאחוז במצלמה ובידית האחיזה גם יחד כדי לנעוץ את גופי במושב. ה'גז' לחוץ עד לרדיאטור, הכל מקפץ ופוף אנחנו מנתרים אל צדה השני של הגבעה - מדרון תלול לפחות כמו המעלה הזקור שעברנו קודם. הייתי צועק אימאללה... אבל בגיל 34 זה מה-זה לא לעניין. אז צרחתי בלב והתפללתי לטוב. ככה זה, הגברים בוכים בלילה.

אלה היו רק 8 שניות מתוך יומיים של מבחן שטח מפרך וכפי שאתם יכולים לדמיין, ביומיים האלה היו הרבה פרקי כאסח שנמשכו 8 שניות. היו גם אחרים ארוכים יותר וגם קצרים, אבל היה מטורף. פסיכי. כן והיה שם קומנדר אחד, אדום כזה, חדש ש... נו, לא נגלה הכל עכשיו. המשיכו לקרוא את המבחן.

מבחן שטח קאן אם קומנדר 800. קובי ליאני
מבחן שטח קאן אם קומנדר 800/קובי ליאני

המפקד, מי כאן הבוס?

לפני ימים אחדים נהגנו בדגמי הקומנדר החדשים שהושקו רשמית בישראל. שניים היו שם, אחד גדול וחזק עם מנוע 1,000 סמ"ק שמפיק 85 כ"ס ומצויד לעילא בכל מה שגם ג'יפאי וגם רוכב טרקטורונים יכולים לחלום עליו. לצידו עמד גם כלי נוסף, בסיסי יותר בעל מנוע 800 סמ"ק ו-71 כ"ס "בלבד". ליד האח הגדול הוא נראה מעט פשוט, כמעט נחבא אל הכלים, אבל באופן פרטני, מדובר במכונה מרשימה ממש.

כמובן שלעיצוב החיצוני יש השפעה, אבל גם למבנה הכללי שלא משאיר המון מקום לדמיון. תא הנוסעים חשוף, המתלים בולטים והצמיגים אגרסיביים. הכל צועק בו אלי קרב. הקומנדר 800 הוא כלי גדול בכל קנה מידה, בטח לעומת המתחרה הישיר שלו בקבוצה - ה-RZR של פולאריס. אורכו 305 ס"מ, רוחבו כמעט מטר וחצי וגובהו 182 ס"מ. המספרים האלה אומרים שהוא כלי רחב מאוד, גבוה ונראה חסון בזכות קשת ההתהפכות העבה (5.1 ס"מ), צמיגי השטח הקרביים (Carlisle Black Rock 86x229x305) והמתלים המתוחים (זרוע A כפולה מלפנים, זרוע נגררת מאחור), אבל לא גדול מדי כדי להחמיץ את אותם שבילים צרים ודרכי השתחלות של טרקטורונים "רגילים".

הטעימה הקצרה ממנו באירוע ההשקה הבהירה לנו שני דברים - אחד, שאנחנו חייבים לבלות עמו זמן ארוך יותר מאשר חופן דקות שניתנו לנו באירוע ההשקה. ושנית, בעתיד, לערוך לזה מבחן מול אותו RZR המולך כבר מספר שנים ללא עוררין בשוק ה"סייד-ביי-סייד".

מבחן שטח קאן אם קומנדר 800. קובי ליאני
מבחן שטח קאן אם קומנדר 800/קובי ליאני

שימושיות, קודם כל

לפני שהלעטנו את המנוע בבנזין יקר ומתחנו את המתלים לקצה גבול היכולת והאחיזה, השתהינו אל מול השימושיות המעולה של הקומנדר. לא רק שיש לו תא נוסעים מרווח מאוד שכניסה ויציאה ממנו מתבצעים בקלילות ולא מצריכים גמישות של מתעמלת רומניה, אלא הוא נהנה גם מזוג מושבים שמתכווננים ממש כמו במכונית (מאוחר יותר גם נגלה עד כמה הם נוחים ותומכים), את ההגה ניתן לכוונן גם לגובה והכל נופל ממש לידיים, כמו שצריך.

אבל מעבר לתנוחת נהיגה מצוינת, יש לו תאי אכסון מעולים. שי שהצטרף אל המבחן הוא לא בחור שאוהב לצאת לשטח לא מוכן, אז הוא הביא איתו את הכל כולל הכל וזה אומר - רצועות גרירה (אם נשקע), שקלים לריתום שיכולות להתאים למרכבה סימן 4, ערכות תיקון צמיגים (תולעים), קומפרסור (אם נתרוקן מאוויר), שישיית מים מינראליים (ברור, לא?), מחצלת (?!) וערכת קפה מלאה (כמובן). עוד לפני שהספקתי לשאול "לאן הכל יכנס?", הכל כבר נכנס ולא נודע כי בא אל קירבו. הקומנדר מצויד בתא "כפפות" ממול הנוסע בנפח של כמעט 32 ליטר), יש לו שני מחזיקי בקבוקים בין המושבים, עוד תא פתוח על הקונסולה, ארגז מטען ענק ופתוח מאחור בנפח 362 ליטר שמסוגל לשאת 272 ק"ג של משקל ותחתיו יש עוד תא ענק אטום למים ואת הכל אפשר להטות עם "הייבר". לסיכום פיסקה זו כמו שהבנתם, לקומנדר יש שפע של מקום לאחסון והטענה מקטן עד גדול.

בזמן שאיכות הבניה של הפלסטיקה ב"תא הנוסעים" יכלה להיות מעט יותר מהודקת (כמה חלקים הרגישו רופפים מדי למגע), ישנה תחושה מאוד בטוחה בזמן הישיבה בתוכו. רשתות הצד הרחבות מתחברות ב"קליק" הדומה לחגורת בטיחות וישנן כמובן גם חגורות בטיחות תקניות לשני הנוסעים. אם אלה האחרונים בוחרים (שלא בחכמה) שלא לחגור אותן, מהירות הנסיעה של הקומנדר מוגבלת באופן אלקטרוני ל-30 קמ"ש ולכך ישנה חשיבות בטיחותית גדולה. ואם כבר עסקנו בהגבלת המהירות, את מהירות הנסיעה של הקומנדר ניתן להגביל בשלוש רמות פשוט באמצעות שימוש במפתחות התנעה ייעודיים. כדי שאת זה המוגבל מאוד תוכלו לתת לילד (בתנאי שיש לו רישיון נהיגה כמובן), את המוגבל פחות לאישה ואת המשוחרר לגמרי לשמור לעצמכם, שכן אז...

מבחן שטח קאן אם קומנדר 800. קובי ליאני
מבחן שטח קאן אם קומנדר 800/קובי ליאני

120 קמ"ש על מד המהירות

רמיסה של דוושת הדלק תאיץ אתכם בפראות ממש קדימה. מנוע הקומנדר בנוי משני צילינדרים מקבילים בנפח 800 סמ"ק, מקורר נוזל ועם 4 שסתומים לצילינדר וזה מאפשר לו לשחרר 71 כ"ס אל הגלגלים כולם או שני האחוריים. המנוע הזה אוהב מאוד לפעול בתחום הגבוה של הסל"ד והוא מסוגל להמריץ את עצמו לשם במהירות הבזק. כל כך מהר שכל ניסיון לנוע בקצב זחוח, נגמר בענני חול מאחור. אז גילינו את מתג הספורט שהופך את דוושת הדלק לעצבנית יותר, כך שעבור אותן נסיעות רגועות, כדאי גם לוותר על מתג זה.

אבל אנחנו כאן לא בשביל לנסוע כמו קשישים על קלנועית. מצב הספורט חוזר לתמונה וגם הקמ"שים נאספים. בשטח (או בכביש לצורך העניין שכן הקומנדר מצויד גם ברישיון תנועה על מרבית הכבישים בישראל), כשמתמידים בלחיצה על המצערת, אפשר גם לראות מהירות מרבית של 120 קמ"ש ולמרות שמדובר בשיא היכולת עבור המנוע, נראה שהשלדה והמתלים יכולים בקלות להתמודד עם מהירות גבוהה אף יותר. זאת משום שהנהג נשאר תמיד בשליטה כשזרם רציף של תחושות מגיע אליו מכל כיוון.

מבחן שטח קאן אם קומנדר 800. קובי ליאני
מבחן שטח קאן אם קומנדר 800/קובי ליאני

על גחונך תלך

מיותר לגמרי לבזבז זמן עם הקומנדר על הכביש, האקשן האמיתי עם מפלץ העבירות הזה מתחיל כמובן בשטח. קאן-אם בנו אותו כדי שיוכל לצלוח כל תוואי קרקע וביעילות ואת היכולות האלה בדיוק בכוונתנו לבדוק. את ההרגעה הראשונה מספק מרווח גחון ענק של 35 סנטימטרים כך שלמרות שהקומנדר 800 מצויד במיגון בסיסי לתחתית, זה מוסיף המון שקט נפשי לנסיעה.

מוסיף גם יכולת כמובן שכן עם מתלים ארוכי מהלך, זרוע פיתול נגררת מאחור וזרועות A כפולות מלפנים, יש לו את כל מה שצריך כדי לתקל את רוב האתגרים שיונחו לפניו. חול היה המטעם הראשון שהאכלנו אותו. הצמיגים שלו אמנם לא מצוידים בכפות וללא ספק מעדיפים אדמה רכה, אבל עם מנוע חזק ושילוב של הנעה כפולה (בלחיצת מתג) ואפילו עם נעילת דיפרנציאל (ניתן לחבר גם ללא שימוש בהנעה כפולה והתוצאה היא התנהגות פרועה של טרקטורון), אפשר לזנק במהירות מתוך חול תובעני וללא צורך בהורדת לחץ האוויר בצמיגים. ההיגוי (מהיר אך כבד במשקלו) מאפשר כמובן גם שליטה חדה מאוד בתנועת הכלי, רק שלעתים, פגיעה של הגלגלים הקדמיים בשיבושים קשים גורמת למשיכת ההגה הצידה ולכן יש לשמור על ערנות.

גם יכולת הטיפוס מרשימה כשלזכותו שוב ניצב המנוע החזק והאחיזה הרבה של הצמיגים הרכים בקרקע, אבל עוד קודם מרגישים בפעולה לא מושלמת של המתלים. אלה מרגישים קשיחים מאוד והם לא מצליחים לבודד את הנוסעים מכל החבטות והזעזועים שכרוכים בנהיגת שטח טכני. ומנגד, למרות התחושה הקשיחה והלא נוחה, ביצוע פניות במהירות גבוהה גורמת לרכינה של הקומנדר בכבדות על המתלים. לפעמים זה מפחיד, בטח בפעמים הראשונות מפני התהפכות, בעיקר בשל מרכז הכובד הגבוה שלו, אבל פשוט צריך להתרגל אליו ולהכיר את גבולות המעטפת. כשמתרגלים אליו והוא אליכם, השליטה בו קלה והוא הופך לכלי ממושמע ומאולף שמוכן לבצע כל פקודת מצערת או היגוי.

מבחן שטח קאן אם קומנדר 800. קובי ליאני
מבחן שטח קאן אם קומנדר 800/קובי ליאני

זה הכל בטכניקה

אחרי הטיסה בשבילים ובדיונות, המבחן עובר אל הקטעים הטכניים שכולנו אוהבים בשטח. גומחות בקרקע שגורמות להצלבות, קוליסים עמוקים ששואבים את הכלי לתוכם, מעברים צרים, שיפועים (אני שונא שיפועי צד באופן אישי) ושאר מכשולים שמחייבים דיוק, החלטיות ונחישות. קצת ניסיון גם יעזור כמובן, אבל כשזה מגיע לכלי עם יכולות טכניות גבוהות כל כך כמו הקומנדר, רק מעט מאוד מכשולים באמת מצליחים לגרום לו להזיע. המכשולים הקלים שבהם, היו גורמים לרוב כפולי ההנעה או לוותר על הרעיון או לשלוף כבל כננת. את זו אגב קל מאוד להתקין בקומנדר, מלפנים או מאחור בזכות ההכנות הקיימות בו (גם לחשמל).

לשלב הטכני מגיע הקומנדר כשהוא מנצל את אותם היתרונות שהוזכרו מקודם - המנוע החזק והנמרץ, מרווח הגחון הגדול ומהלך המתלים. אלה עוזרים לו כמובן למצוא את מקומו ולא להתעכב על תקיעות מיותרות. גם כאשר הצמיגים מתנוססים באוויר הרחק מהקרקע כמו סוס צוהל, די לו בשתי נקודות מגע טובות באדמה כדי לנוע קדימה.

אולם בקטעים אלה, עניין הגובה של הקומנדר (שמשולב גם בתנוחת הישיבה הגבוהה) יוצר תחושה של מרכז כובד רחוק מדי מהקרקע והרגשה של "הנה עוד רגע נתהפך על הצד". אולם הדבר לא קרה לנו והקומנדר נשאר יציב מאוד על הגלגלים. התקנת המנוע יותר לעבר מרכז הגוף וכמעט בין הרוכבים (ולא מאחור כמו אצל הפולאריס RZR) מוסיפה לאחיזת הציר הקדמי בטיפוס מעלות קשים.

הקומנדר מצויד גם במערכת הנעה מתוחכמת שמאפשרת לנעול את הדיפרנציאל האחורי גם ללא השימוש בהנעה הכפולה, או להשתמש בהנעה הכפולה עם דיפרנציאל האחורי פתוח. העבירות הגבוהה של הקומנדר גרמה לכך שרק מקרים נדירים מאוד אילצו אותנו להשתמש בנעילה. עוד אהבנו למצוא בו גם בלימת המנוע חזקה בהרפיה של המצערת. זה עוזר מאוד בירידות תלולות או ממושכות מבלי להשתמש בבלמים יתר על המידה שכן דווקא אלה הרגישו לנו מעט חלשים.

מבחן שטח קאן אם קומנדר 800. קובי ליאני
מבחן שטח קאן אם קומנדר 800/קובי ליאני

110,000 שקל

לפני שאתם נבהלים מתג המחיר של 110,000 שקלים עבור הקומנדר 800, נספר לכם שני דברים; הראשון, כך גם מחירו של הפולאריס RZR והשני, גרסת ה-1,000X של הקומנדר עולה כבר 130 אלף שקל. כן, זה כלי למבוססים כלכלית, ואם לשפוט על פי הצלחתו של המתחרה לבית פולאריס, אז יש המונים כאלה בישראל.

בסופם של ימי המבחן, הקומנדר התגלה כמובן ככלי אטרף מקצועי לשטח שאוכל את כל מה שתניחו לפניו וגם ינקה את הצלחת בסוף. אולם מעבר לכך, בזכות השימושיות העצומה שלו וגם הנוחות של המושבים ומרחב המחייה, אפשר לצאת אתו לטיולים ממושכים. פשוט זרקו לארגז מאחור את כל מה שתרצו, הכניסו לתא המטען הסגור את כל מה שחשוב וצאו לשטח. כבר לא צריך ממש לגרור, רק לנסוע ולהגיע.

ומילה אחת לסוף, לפני שתזעקו שאין כאן התייחסות ברורה ליכולותיו מול הפולאריס RZR. המבחן המשווה יוגש לכם חם וטעים ממש בקרוב.

מבחן שטח קאן אם קומנדר 800. קובי ליאני
מבחן שטח קאן אם קומנדר 800/קובי ליאני

עלויות וטיפולים:

טיפול הרצה, 10 שעות או 300 ק"מ: 1,090 שקל (לפני מע"מ)
טיפול 50 שעות או 1,500 ק"מ: 910 שקל (לפני מע"מ)
טיפול 100 שעות או 3,000 ק"מ: 1,360 שקל (לפני מע"מ)
טיפול 150 שעות או 4,500 ק"מ: 910 שקל (לפני מע"מ)
טיפול 200 שעות או 6,000 ק"מ: 1,794 שקל (לפני מע"מ)

עוד פנאי ושטח בוואלה! רכב

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • קאן אם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully