וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

גרמו למוות ברשלנות, אך לא יאסרו

עו"ד תהילה בינו, מאמר אורח

1.9.2012 / 5:26

נ' שכלה את בנה בתאונה ולמרות שעל פי החשד לא וידאה את היותו חגור בחגורת בטיחות, לא תיכלא. לפעולה קוראים, עיכוב הליכים

לא פעם נתקלים אנו למשמע תאונות דרכים קשות, כאלו שלא היינו מאחלים לשנואי נפשנו, כאלו אשר הדעת והרגש מתקשים לקבל ולשאת. אותה בעיה גדלה שבעתיים כאשר טרגדיה מצערת זו מקפלת בתוכה אשמה של אדם - בין אם ישירה או עקיפה, הובילה לפציעתו או מותו של מי מבני משפחתו. מעבר ליגון והצער הרבים הכרוכים בעניין כזה הרי שנכנסת לתמונה גם החידה המשפטית שהופכת את הפרשה סבוכה הרבה יותר.


כזה הוא המקרה של נ'. לפני כשנתיים יצאה נ' ברכבה, ביחד עם בני משפחתה המונה את בעלה וארבעת ילדיהם הקטנים, לכיוון אילת. נ' ומשפחתה ביקשו להדרים לעיר הקיט לחופשה משפחתית אלא שהדרך ייעדה להם תפנית חדה וקשה בעלילה.

באחד מעיקולי הדרך סטתה הנהגת עם רכבה לשוליים, איבדה שליטה על רכבה ועברה אל תוך נתיב הנסיעה הנגדי. באותה עת הגיח רכב מהכיוון הנגדי ופגע ברכבה של נ'. בין רגע הטלטל והתהפך עולמם של נ' ומשפחתה. כתוצאה מהפגיעה החזיתית הקשה, נזרק מבעד לרכב אחד מילדיה ונחבל פצעים קשים. 16 ימים התנדנדה המשפחה בין ייאוש לתקווה עד אשר נפטר הבן כשהוא רק בן 12. שאר הנוסעים ברכב גם כן ניזוקו, בין אם פציעות קלות וקשות. התאונה נתתה אותותיה גם בנוסעי הרכב שבא מהכיוון הנגדי.

בעדותה טענה נ' כי בנה אשר ספג את המכה האנושה ולא שרד אותה, התיר כנראה בשלב מסוים בנסיעה את חגורת הבטיחות, דבר אשר הביא ככל הנראה להשלכתו מהרכב, פצעיו הקשים ומותו, בסופו של יום.

כנגד נ' הוגש כתב אישום המייחס לה עבירות של גרימת מוות ברשלנות, נהיגה ברשלנות, גרימת חבלה של ממש ועבירות נוספות.

בית המשפט מכריע

מקרה זה, כמו אחרים שכבר נשקלו בכובד ראש בעבר, הותיר לפתחו של בית המשפט את הדילמה הקשה והבלתי אפשרית כמעט: כיצד לנהוג באדם אשר גרם, בלא מזיד כמובן, לתאונה קטלנית שגבתה מחיר כבד מנשוא – אובדן בנו?

מחד, בשיקול ומחשבה ראשונית לא ניתן להתעלם מן הסבל וייסורי המצפון הכרוכים באירוע מסוג זה בעבור אדם שגרם בשוגג לתאונה. במה עוד אפשר להאשים בן אנוש אשר ספג את המכה האנושה ביותר – אובדן חיים. הדעת סוברת כי די בכאב החד על מות הבן וברגשות האשם הכבדים שניחתים על אדם מן השורה מעצם האירוע, וכי עונש נוסף מבית המשפט רק יחמיר את הפצע הנפשי העמוק שנותר וספק אם יגליד אי פעם.

מאידך, נותר בעינו האינטרס הציבורי של שמירה על עקרונות החוק והשוויון,שכן הגשת כתב אישום באה להגשים אינטרס ציבורי חשוב של שמירה על הכלל, ומיצוי הדין עם נאשמים בעבירות באשר הן. אף על פי הסבל הרב שקיים בטרגדיה מעין זו, הרי שקיימת חשיבות לכך שבית המשפט, מתוקף תפקידו, יערוך דיון בעניינו.

חשוב לציין כי לא קיימת אמת מידה אחת וכי כל מקרה נדון לגופו. בסיפורה של נ', חברו להם יחדיו נסיבות טראגיות קשות, כאשר היא ובני משפחתה ספגו מכה אנושה עם לכתו בטרם עת של בנם ואחיהם האהוב. אין צורך להכביר במלים בכאב הבלתי נסבל ונתפס והתחושות הקשות אשר מלוות את כל בני המשפחה אשר נכחה בעת קרות התאונה וראתה את המראות הקשים בשטח, ובייחוד את האם אשר כתוצאה מנהיגתה נהרג בנה.

סמכות גבוהה יותר

למקרים כגון אלו נועד הליך של פניה אל היועץ המשפטי לממשלה לעיכוב הליכים אשר מאפשר, הלכה למעשה, לרשויות האכיפה לסגור את התיק ולחילופין, לעכב ההליכים כנגד נ' ולהניח לה להתמודד עם כאבה העז.

ואם לא די בכל זאת, הרי שלאחר המקרה, התגלה בגופה של נ' גידול סרטני ברחמה אשר הצריך ניתוח לכריתת הרחם וטיפולים ממושכים, רבים ומייסרים.

בבקשה לעיכוב הליכים אשר הוגשה את היועץ המשפטי לממשלה, נתבקש זה לתת את הדעת על מספר סוגיות כגון: האם במקרה זה נכון וראוי להעמיד לדין את הנהגת לדין בגין גרימת מותו של בנה בתאונה? האם ראוי יהיה להעמידה בפני ההליך המשפטי אשר יפתח את הפצעים שטרם התאחו? האם האינטרס הציבורי אכן דורש מיצוי הדין עם האם האומללה הזו? האם יהיה זה נכון לפגוע בהליך השיקום וההחלמה של נ' ומשפחתה בעת הפגיעה הקריטית הזו?

בסופו של יום, היועץ המשפטי לממשלה קיבל את עתירתה של נ' והחליט להימנע מלדון בתיק בפני בית המשפט, בין היתר לאור העובדה שלנ' לא היו הכוחות הנפשיים הנדרשים להופיע בבית המשפט ולהתמודד עם כתב אישום המאשים אותה במות בנה.

אולם, נ' לא נשלחה פטור בלא כלום, אלא תנאי לקבלת בקשתה היה פסילת רישיונה לתקופה של 4 שנים, באופן שנ', בכל זאת, תשלם את חובה לחברה ותעבור תקופת צינון מנהיגה.

הכותבת הינה מומחית לדיני תעבורה.

לאתר של עו"ד תהילה בינו
עוד משפט וביטוח בוואלה! רכב

24 תגובות

top-form-right-icon

בשליחת התגובה אני מסכים לתנאי השימוש

  • מ

    מ' על תנאי\עב' שירות

    22:43 02.09.12

    22 בארץ כבר מזמן יש משהו אחר - נקודות ציון של תאונות דרכים בצידי הכביש, בצורת אנדרטאות\גלעדים, עם זרים ו\או מצבות ושלטים בהם מצויינים פרטי התאונה\שמות הנספים. לדעתי אנדרטאות זיכרון אלו הן מאוד מרגשות ויעילות בכל הנוגע להרתעת נהגים. לפחות הנורמטיביים שבהם. לצערי ישנם לא מעט נהגים שגם אם יראו כל יום מכונית מרוסקת\זירת תאונה\אנדרטת זיכרון בצד הכביש\ גופות ופצועים - עדיין לא יזיז להם והם ימשיכו לנהוג בפראות ולסכן את שאר הנהגים והנוסעים. זה מתחיל באי חגירת חגורת בטיחות, ממשיך בנהיגה בשכרות וזלזול בחוקי התנועה הבסיסיים, וה' יודע איפה זה יכול להיגמר...
    בברכת נהיגה זהירה ובטוחה לכל בית ישראל.
  • מ

    מ.

    15:00 02.09.12

    עדיין ממתינים לתוצאת הבדיקה הזאת. התוצאות היו אמורות להתפרסם כבר לפני חודש, אך עד היום לא פורסמו. 
    
    להערכתי, אילו התאונה הייתה נגרמת מ"טעות אנוש" היו מפרסמים מזמן את תוצאות הבדיקה. אלא שכנראה מדובר בפגיעה באינטרסים כלכליים של גורם חזק שמצליח למנוע את הפרסום.
  • א

    אחד שאכפת לו

    08:50 02.09.12

    לפני מס? שנים, טיילתי באירופה. הייתה אווירה של חופש ושחרור. הכל היה טוב עד שפתאום שמתי לב למכוניות מרוסקות שהונחו בצידי הדרכים במספר כבישים עירוניים ובין עירוניים. משיחתי עם מקומיים הוברר לי כי זו אחת מדרכי הרשויות להתמודדותו עם תאונות, ויתרה מכך, מדי מס? ימים מחליפים את מיקמיהן כדי למנוע את המצב בו עין הנהגים תתרגל כבר לרכב ולאחר יום יומיים תתרגל ל?מוצג?. מסתבר כי מס? כמות התאונות ירדה באחת.   זוהי הצעתי. אם יש מישהו שהרעיון נראה לו כרעיון אשר ?מפחית תאונות? אנא דאגו לדחוף אותו במקומות הנכונים.  באופן אישי, מיד כשראיתי את הרכב הראשון - סגנון נהיגתי השתנה. חופש חופש אך עדיין הזכירו לי לשמור (והצליחו) על נהיגה אחראית ע?י אותם רכבים שהונחו בצידי הדרכים. ואגב, בצד כל מכונית מרוסקת היה שלט ובו צויין מס? הנפגעים שהיו מעורבים באותה תאונה, ובקטן יותר, ?סיפור התאונה?.  אנא הרימו את הכפפה ודחפו את הרעיון אף במדינתנו. אם ניתן יהיה להציל ולו רק משפחה אחת - דיינו!!!
  • ה

    היודע

    08:29 02.09.12

    ולפי דעתי, באמת המשפחה כבר שילמה על המעשה באובדן בנה.
    לא יועיל שום כלא במקרה הזה. המשפחה כבר בכלא לכל חייהם...
  • א

    אורן

    07:21 02.09.12

  • ע

    עברייני תנועה

    06:58 02.09.12

    אולי לא צריך לכלוא אותה, אבל פרט לשלילת רשיון לצמיתות היא צריכה לקבל עבודות שירות רלוונטיות, כלומר להסתובב בבתי ספר ולספר על התאונה ועל חשיבותן של חגורות בטיחות.
    ועוד- ילדים מחונכים לא פותחים חגורות. ילדים שמגיל אפס מודעים לחגירת חגורות לא פותחים, לא משתוללים, לא עוברים בין המושבים. כולנו מכירים את מכוניות הערסים עם הילדים שמסתובבים ברכב כמו יתושים.
  • פ

    פופיק

    05:55 02.09.12

    1 - אין צורך להתשמש בכינויים קיצוניים כמו נאצים. כל הדיון היה בדיוק על זה- בתור הנהגת אחריותה שנוסעיה יהיהו חגורים ואחריותה שלא לגרום לתאונות. אך המקרה הזה למרות העבירות הקשות שעברה יש הבנה במערכת שלא ניתן להgמידה לדין. 
    ולעניין זה שאתה לפעמים לא חוגר את ילדיך - אתה גם עבריין וגם טיפש. כל ארבעת ילדי היו בינקותם במושב בטיחות חגור כראוי במושב האחורי - ללא פשרות. מרגע שגדלו ויכלו להיחגר לבד ידעו שהאוטו לא זז עד שהם חגורים. ילד שחונך כראוי יעיר להורה אם זה התחיל ליסוע לפני שהילד חגור.  ןלענת מ-10 כמובן שאת צודקת. למעט פגיעות מלחמה או פיגועים פציעות מתאונות הן הפציעות הכי קשות שמזומנות לאדם המודרני ולא להשתמש באמצעים הכי יעילים שעומדים לרשותינו כדי לצמצם פציעות אלה - זה שילוב של טיפשות חוסר איכפתיות ושחצנות.  במקרה של הורים - זה הרבה יותר חמור כי ילדים הם חסרי ישע שתלויים בהורים כדי להיות חגורים ובהנחייתם ובדוגמה העצמית שלהם כדי לרכוש את ההרגל הזה.
  • א

    אבי

    03:51 02.09.12

    שמראה אם מישהו חגור או לא למשל ברכבים צרפתיים
  • א

    אשה אחת

    02:35 02.09.12

    בתאונה התוצאות  יכולות להיות הרות אסון לתינוק וקשה לי להאמין  שההורים מנטרלים את כרית האוויר.   גם אני נסעתי עם תינוק בוכה או לא רגוע מאחור, איכשהו- האופציה של עצירה בצד נראית לי יותר בטיחותית מלחגור אותו במושב קדמי ולנסות להרגיע תוך כדי נסיעה.
  • נ

    נעמיד דברים על דיוקם

    02:02 02.09.12

    וקפצה מן הרכב!
  • א

    איציק

    01:15 02.09.12

    נכון מאוד מאוד
  • נ

    נהגת

    00:54 02.09.12

    נא לא לשכוח שלפני מספר חודשים נמחקה (כמעט) משפחה שלמה שהייתה חגורה, בטאו לא נשפוט את אותה אמא, ונתפלל שלעולם לא 
    יקרו כאלה דברים, ולכל המגיבים, למה לקלל, בואו נהיה סובלניים וסבלניים. שבוע טוב.
  • נ

    נעמה

    00:06 02.09.12

    אנשים רעים ואיומים, איך אפשר עוד לייסר אדם כזה בהעמדתו למשפט?? תודה לאל שעוד קיימים במדינה הזו מעט אנשים עם קצת חמלה. בושה למגיבים.
  • ג

    גיל

    00:03 02.09.12

    כן חגורה,לא חגורה...זה הכל גורל שנכתב לנו מראש...ואם נועדנו ללכת בטרם עת זה יקרה לנו בכל מקרה איתה או בלעדייה (החגורה)...צר לי על נ? שעליה נכתבה הכתבה גם על ששכלה את בנה היקר וגם שמשפחתה כולה נפצעה בגוף ובנפש ובנוסף על כל הצרה הצרורה הזו היא גם לקתה בסרטן...לאיוב היו פחות צרות אז למה למען השם רוצים להעניש עוד את האומללה כאילו לא למדה כבר את הלקח ולא קיבלה את העונש הנורא ביותר!יש מקרים בהם צריך גם לדעת ממי להרפות ולמי לוותר אם כל הכבוד לחוק ועל המטרה להרתיע למען יראו ויראו...אני מאחלת לה ולמשפחתה שינוחמו משמיים ושידעו רק בריאות וימים טובים יותר ב?ה ולמי שקרא את הכתבה שילמד מנסיון מר של אחרים לא לוותר על חגירת הילדים ושאר הנוסעים ולהיות עירניים!שבוע טוב ורק בשורות טובות!
  • ע

    ענת

    23:29 01.09.12

    הוכח כבר מעל ומעבר כי רבה התועלת מאשר נגרם הנזק בחגורת בטיחות.
    רק לסבר את עיניכם מה קורה באי חגירת חגורה לילד:
    הילד עף כמו חפץ בתוך הרכב ונחבל בחלקים הקשים של הרכב, בגלל עצמות הרכות סכנה רבה לשברים וכמובן לדימומים.
     היה והחלון סגור הילד יכול לנץ את החלון בגופו ולעוף החוצה דרך השמשה הקדמית, כמו טיל בליסטי ואם לא הצלחת לעצור בזמן אז גם דרסתם אותו נוסף לכל. כך שלילד נגרמו חבלות בתוך הרכב, מהנחיתה  ומזה שהוא נדרס, יש לו סיכוי? לא בטוח!
    אם אתם חושבים שלחגור את הילד לכסא בטיחות או בוסטר ולא לחגור אותם לרכב זה מספיק, תחשבו שוב, כבר נתקלתי בילדים שמתו על הכסא שלהם עם חבלת ראש קשה ביותר.
    ולמומחה מספר 1, אני מאוד מקווה שאין לך ילדים ואם יש לך אז שאתה חוגר אותם! אין פה "מגיע או לא מגיע עונש", חייבת להיות מודעות! הורה שחגר את עצמו ולא חגר את הילדים שלו זה כמו הורה שהטביע את הילד במקלחת או שחט אותו עם סכין! מתי תבינו שהכביש הוא זירת רצח והנהגים וכלי הרכב הם כלי הרצח? שיהיה שבוע טוב, נטול תאונות.
    אני בסה"כ רואה את ההרוגים והפצועים מהצד השני, אני רואה את הקינטיקה של התאונה ומה היא עושה לגוף האדם. שימרו על עצמכם.
  • ש

    ש

    22:15 01.09.12

    קודם כל לפעמים אי חגירת חגורה היא זו שנצילה ממות ראה מקרה המשפחה החרדית שנכחדה בגלל הברקסים ורק הילדה שלא נחגרה ניצלה. שנית בתגובה ל-2: נראה לך שאי פעם האם הזו תשכח שוב לחגור מישהו? אני לא אתפלא אם היא לא תעז לנהוג שוב אחרי אסון כזה.
  • נ

    נורית

    19:23 01.09.12

    הורה צריך לוודא שילדו חגור מעצם הידיעה שאי חגירתו עלולה להביא לפציעה אומוות. אם הורה לוקח אחריות ולא חוגר את ילדו וקרתה תאונה עליו לשאת גם בעונש חמור נוסף כי לא דאג לאבטח את ילדו מפני הנזק שעלול לקרות. מגיע לו גם כל רגשי האשם שיהיו לו לאורך כל חייו כי הפקיר את ילדו מראש.
  • מ

    מיה גר

    16:22 01.09.12

    הולכתהייתה ולכת ישר לכלא, 
    אבל אנחנו רחמנים בני רחמנים, 
    וטוב שכך.
    חרב בית המקדש על שעמדו בדין.
  • א

    אמת

    14:39 01.09.12

    רוב התאונות שבהן נהרגים ילדים זה בגלל שההורים שלהם לא חגרו אותם.
    אני ממש מקווה שלך זה לא ייקרה, אחרת פתאום תגלה שאתה לא שונה מכל רוצח אחר.
    
    הייתי שולחת אותך לעשות ריענון נהיגה. שם מראים סרטים מה קורה לאנשים שעוברים תאונת דרכים - אבל אינם חגורים. בוא אתאר לך איך זה הולך:
    המכונית מתנגשת ואז מתחילה להתגלגל, ופתאום אתה רואה איזה גוף של בן אדם עף כמו טיל החוצה מהחלון (שהיה סגור, אבל הוא כמובן שבר אותו) איזה כמה עשרות מטרים טובים. ונוחת על איזה סלע ששובר אותו להרבה חלקים מבפנים.
    אז עכשיו תדמיין אם הבן אדם הזה זה ילד.
    אין לו סיכוי בשיט, נכון? 
    
    אז תדמיין מה יכול לקרות לילדים המסכנים שלך אם חס ושלום מישהו מתנגש בך (כי אתה נהג זהיר. ברור, אם אתה לא טורח לחגור את הילדים שלך, הרי זה מבטיח שתציית לשאר חוקי התעבורה). ותדמיין לאיזה מרחק הילד שלך יעוף, ובוא לא נדמיין על מה הוא ינחת ואיך (זה יכול להיות גדר שתפלח אותו, זה יכול להיות סלע שישבור לו את הגולגולת, זה יכול להיות כביש שמיד תדרוס אותו עוד מכונית... יש הרבה אפשרויות מגוון. צריך רק להפעיל את הדמיון).
  • א

    אמת

    14:33 01.09.12

    כדי נסיעה.
    ולמה היא פתאום אחראית על זה אם בתחילת הנסיעה ווידאה שהוא חגור?
    
    יש גבול כמה נהג יכול לסובב את הראש תוך כדי נסיעה ולראות אם כולם חגורים. עוד יותר מוזר לי, אם נהג כל הזמן יסובב את הראש - הרי שאז עלול לגרום לתאונה וודאית. ואז הוא שוב פעם אשם. 
    
    לא ברור לי המקרה מדוע היא נושאת באחראיות. 
    ילד בן 12 מספיק אחראי לדעת שלא משתחררים מחגורה תוך כדי נסיעה.
  • א

    אתם דפוקים?

    11:25 01.09.12

    אבל ממש דפוקים, יאללה צאו עם המשפחה לטיול שבצ עכשיו, ואל תשכחו לחגור את הילדים
  • ל

    לי

    11:21 01.09.12

    היא איבדה את בנה, כל החיים הלכו לה...
  • א

    אליאור

    10:23 01.09.12

    עם כל זה שהסיפור מצער שהיא שכלה את בנה , מחר בבוקר היא תיסע עם עוד ילד שלה ולא תדאג שישים חגורה ואז היא תשכיל 2 ילדים, על זה אתה לא חושב .
    וחוץ מזה מה ילד מבין באם לשים חגורה או לא ? ההורה הוא אחראי על הילד ואם הילד נהרג באחריותו של ההורה הוא צריך לשלם את העונש ! זה מדינת חוק לך מדינת  רחמים
  • מ

    מומחה

    08:51 01.09.12

    מה רוצים להרוג גם אותה? גם אני לפעמים לא חוגר את הילדים שלי באוטו! מה לעשות אנחנו בני אדם. והשוטרים המושחטים האלה נותנים דוחות רק בכדי למלא מיכסה,לא באמת מעניין אותם אם תחיה או תמות!
לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

התרעות פיקוד העורף

    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully