וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תערוכת אינוטראנס 2012: מסיבה של רכבות

25.9.2012 / 8:18

החשמל ישלוט גם על המסילה, מנועי הדיזל יהפכו לחסכוניים וגמישים מבעבר, וגם תאי הנוסעים לא חייבים להראות משעממים. כל החידושים על הפסים של ברלין

קובי ליאני

צילום: קובי ליאני
עריכה: בת גולן

בזמן שבישראל התחבורה המסילתית מתקדמת בעצלתיים, העולם ממשיך לבסס את מעמדה של התעשייה ולהרחיב את יכולותיה וידידותה לסביבה. תערוכת אינוטראנס 2012 שנערכת בברלין שבגרמניה, הציגה חידושים רבים אחרי שנתיים של תכנון ושיפור עמדות. התערוכה הגרמנית שנערכת אחת לשנתיים, קיבצה אליה השנה, יותר מתמיד, את מרבית יצרניות הרכבות והציוד הנלווה למתחם ה'מסה' העצום. רכבות הוסעו מכל קצוות היבשת, כשחלקן אף הושט במיוחד עבור המאורע מיבשת אמריקה, אסיה ואפילו אוסטרליה.

המגוון הרחב של המצגים מצריך מספר ימים של שיטוט בין האולמות הרבים (27 במספר), כשאלה כוללים כל רכיב העולה או לא עולה על דעתכם – מסלילים לליפוף ברגים קודחים ועד רכבות שלמות בתפירה אישית לכל דרישות לקוחות, ערים ומדינות. באמצע כמובן מוצאים יצרניות מנועים כמו קאמינס עם מנוע דיזל אדיר בנפח 76.3 ליטר דיזל שמפיק 3,218 כ"ס ו-11,000 קג"מ, MTU עם מערך מנועים "קטנים" בנפחי 21 ליטר שמפיקים בין 757 ל-885 כ"ס, ממשיך עם מכשור מדידה מדויק, קל וקומפקטי לתקינות הפסים, רכבי עבודה ולתחזוקה, כלי עבודה, מושבים, מערכות מיזוג, מערכות איתות ועוד.

תערוכת רכבות אינוטראנס ברלין 2012. קובי ליאני
תערוכת רכבות אינוטראנס ברלין 2012/קובי ליאני

המגמה, ירוק יותר, כמובן

כמו עולם המכוניות המוכר לנו היטב, גם עולם התחבורה המסילתית שם על נס את הידידותיות לסביבה. למרות שכלי תחבורה אלה נהנים מיתרון יחסי על עולם הרכב (יותר נוסעים פר יחידת נפח וזיהום), מרבית החידושים שאליהם נחשפנו בתערוכה, קשורים לשיפור היעילות הסביבתית והכלכלית למפעיל.

כך למשל מרבית הרכבות העירוניות שנחשפו נעזרות בחשמל לתנועה, בין אם על ידי הזנת כבל או בין אם באמצעות הקרנת חשמל (טכנולוגיית הפריימוב ממנה התרשמנו לא מכבר). גם הרכבות הבינעירוניות, שמלבד אלה המהירות במיוחד (בומברדיה מחזיקה כעת בשיא של 380 קמ"ש עם רכבת חדשה), ממשיכות לכווץ מנועים ולפזול לעבר תנועה חשמלית. החמרת התקנות מסביב לעולם, הביאו את היצרניות לשקוד על דפי התכנון ולהציג כל אחת את הפתרון שלה. בומברדיה (ספקית קרונות הדו קומתיים החדשים לישראל) למשל חשפה שני קטרים חדשים. האחד נעזר בארבעה מנועי דיזל קטני נפח במקום צמד גדולי נפח או אפילו אחד גדול במיוחד, כדי לאפשר ירידה של כ-10 אחוזים בפליטת המזהמים על ידי הפעלת רק המנועים הדרושים בהתאם לעומס. הקטר (Traxx Last Mile) השני מציע בנוסף למערך המנועים המקורי, מנוע דיזל נוסף וקטן נפח אשר נכנס לפעולה לבדו במקומות בהם פליטת המזהמים מוגבלת כמו ערים, נמלים וכדומה.

לצד חידושים אלה, גם שימור מערך הרכבות הקיים קיבל במה. חברת סימנס חשפה שיטות עבודה חדשות לשחזור, שימור ותחזוקת רכבות קיימות בעלות נמוכה, אך כשהתוצאה המובטחת היא "כמו חדש". פעולה זו מאפשרת להאריך את חיי הרכבות או לכל הפחות לדאוג לפעילות תקינה לכל אורך 30 השנים בהן הרכבת אמורה לפעול ובכך לחסוך עלויות כלכליות גדולות. בנוסף, מציגה סימנס מערכת איתות חדשה (מעקב אחר תנועת הרכבות והתנועה הסובבת) שאמורה לאפשר הפעלה אוטומטית קלה יותר של מערך רכבות גדול, בתנאים עירוניים ובין עירוניים כאחד.

תערוכת רכבות אינוטראנס ברלין 2012. קובי ליאני
תערוכת רכבות אינוטראנס ברלין 2012/קובי ליאני

14 שליחים ישראליים

תערוכת אינוטראנס משכה אליה באופן טבעי חברות רבות ונציגי מדינות מכל רחבי העולם ובניהם, גם מישראל. מנכ"ל הרכבת נצפה התערוכה יחד עם כ-11 נספחים מרכבת ישראל אשר הרחיקו עד לגרמניה יחד עם שלושה נציגי נת"ע כדי להתרשם מהחידושים הרבים. אולם, כל ניסיון שלנו לשוחח עמם, גם שלא מול המצלמה, העלה חרס.

ובכל זאת מה מצפה לישראל על המסילה? מלבד המשך עיבוי מערך הקרונות והכפלתם (דו קומתיים), פריסת המסילות צפויה להתארך בקילומטרים רבים בחמש השנים הקרובות, כשגם הגעה לאילת עם רכבת מהירה נמצאת על הפרק. בהמשך, הרכבת עשויה לשוב ולהוציא מכרז לתחזוקת הקרונות הישנים, לאחר שהסכם תחזוקת הקרונות החדשים בוטל חד צדדית לאחר מאבק ממושך מול ועד עובדי הרכבת. בתוך הערים, בזמן שמלאכת ההכנה להקמת תשתית הרכבת הקלה בתל אביב (בקו האדום), יצרניות הרכבות נערכות למכרז, לכשיתבררו דרישות נת"ע לקו זה.

עוד על תחבורה מסילתית בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על רכבת ישראל בפורום הרכב של וואלה!

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully