וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך בוחרים שמאי מקצועי לאחר תאונה?

יהודה יגן, מאמר אורח

11.10.2012 / 13:14

הרכב היה מעורב בתאונה? מומלץ לבחור שמאי מקצועי שיעריך את הנזק נכון ויחסוך עוגמת נפש. הנה חמישה דברים שלא ידעת על שמאי ולא טרחת לשאול

אירוע לרכבך נזק תאונתי. קודם כל – העיקר הבריאות, ועכשיו – יש לטפל בנזק. בין כל השלבים המהותיים בטיפול בנזק, במידה והינך מבוטח, תצטרך גם לבחור שמאי שיערוך חוות דעת בנוגע לגובה ומהות הנזק, חוות דעת זאת תשמש את המבטחת בבואה לקבוע את גובה הפיצוי. ציבור המבוטחים איננו מודע לחשיבות של בחירת השמאי ובדרך כלל מתייחסים לשלב זה כאל שלב זניח וחסר משמעות. זוהי טעות גדולה!

וועד ענף הרכב באיגוד שמאי הביטוח ריכז עבורכם את חמשת הדברים העיקריים שאתם לא יודעים ושיכולים לעזור לכם לבחור נכון ובכלל - קצת מודעות אף פעם לא הזיקה, בעיקר כאשר מדובר ברכוש כמעט הכי יקר שלנו וכזה שיש לרובינו - הרכב.

האם חייבים לבחור שמאי מהרשימה?

במידה ורכבך נפגע בתאונה, יש להניח שכשתגיע לסוכן שלך, הוא יפנה אותך לשמאי רשימה, כלומר שמאי שנמצא ברשימה של חברת הביטוח שלך. בוודאי תחשוב: "כמה נוח שהכל נמצא תחת קורת גג אחת" וזוהי טעות נוספת, שכן האם היית רוצה שהנתבע יהיה השופט? לכן, מומלץ לפנות לשמאי אחר שאיננו נמצא ברשימות של החברה.

במסקנות ועדת זליכה להגברת התחרות בענף הרכב המליץ זליכה בהמלצה 42 כי יש לבטל את הרשימות כך שכל מבוטח יבחר שמאי כאוות נפשו: "להקים מנגנון של שמאי אובייקטיבי לענף הרכב, קביעת השמאי האובייקטיבי תהיה על סמך בחירה אקראית מתוך מאגר השמאים המורשים".

אם לקחתם שמאי פרטי, מי משלם עליו?

חברת הביטוח מחויבת לכסות את שכר סביר של השמאי, בין אם מדובר בשמאי ששייך לרישות חברת הביטוח ובין אם מדובר בשמאי פרטי שאיננו קשור לחברה ושנבחר על ידכם.

אז על פי מה אבחר את השמאי שלי?

ראשית, וודא כי השמאי הוא חבר איגוד השמאים. איגוד השמאים שם לו למטרה לשמור על רמה מקצועית של השמאים , לקיים השתלמויות מקצועיות ולהיות עדכני בכל הנושאים הקשורים וההתפתחויות הטכנולוגיות בעולם הרכב. השנה למשל שמאי האיגוד עברו השתלמויות בנושא "רכב היברידי ורכב חשמלי" ובהמשך יעברו השתלמות משלימה בנושא צמיגים ועוד.

בנוסף, וודא כי לשמאי שבחרת יש ניסיון, היכולת האמיתית של השמאי מופגנת בעיקר בהפיכת חומר הגלם השמאי לחוות דעת בנויה ומנומקת. כזו שגם מומחה וגם הדיוט יקבלוה כמאוזנת ושקולה ויפעלו בהתאם לתוכנה. למטרה זו, לא תספיק עבודת שדה טובה. העריכה,"שיקול הדעת", המסקנות וההיגיון שבחוות הדעת הם כולם מיומנויות נרכשות.

בקש לראות תעודה של לימוד מקצוע השמאות. כמו כן רצוי שהשמאי יהיה גם בעל רקע אקדמי, למוד השתלמויות, בעל מינויים בכמות ניכרת על עיתונים מקצועיים ובעל מאגרי נתונים עצמאי.

קבל המלצות ממספר גורמים על זהותו, בחר בו באופן אישי וודא כי הוא מודע לכך כי אתה זה שבחר בו. חשיבותו הינה בהערכת הנזק יחד עם הגורם המקצועי (המוסך) האחראי על התיקון וכן בקביעת שיעור ירידת הערך שנגרמה לרכב עקב הנזק, ומשפיעה על שוויו העתידי בעת מכירה.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

אם בכל זאת בחרתם שמאי רשימה, למה עליכם להיות ערים?

שימו לב לשני דברים, ראשית שהמבטח לא יפנה אתכם לשמאי ספציפי ויתעקש עליו. בדקו באתר חברת הביטוח אילו שמאים נמצאים ברשימה. זכותכם לבחור כל אחד מהם. אם המבטח מפנה אתכם לשמאי ספציפי ואף מתעקש על כך, הדבר חשוד.

דבר שני, בדקו את הערכת השמאי היטב וודאו שכל הנתונים נלקחו בחשבון. חברת הביטוח עלולה להפעיל לחצים על שמאי הרשימה שלה, היות ופרנסתם תלויה בה. לדוגמה: במידה והנזק של רכבכם יהיה בסביבות 35% והשמאי יתעקש כי הרכב הוא במצב של: "אובדן להלכה", כלומר רכב שחברת הביטוח יכולה לרכוש מכם ולהחזירו לכביש בדלת האחורית בצורה לא בטיחותית. לכם אולי זה משתלם, אבל מה עם הבן אדם שירכוש את הרכב? לא עדיף לכם פשוט לתקן את הרכב בצורה בטיחותית ותחת פיקוח?

הדבר עלול לקרות גם במצב בו רכבכם יוגדר כטוטאל לוס כלומר הנזק שלו יהיה מעל 60%, אך השמאי יתעקש להוריד את אחוזי הנזק באופן מלאכותי ל 58% רק כדי שחברת הביטוח תוכל למכור אותו בשלמותו ולהרוויח עליו יותר (רכב שמוגדר טוטאל לוס נשלח לפירוק וחברת הביטוח מרוויחה רק מהחלקים שלו שעוד ניתנים לשימוש), אז אם הנזק שלכם הוא בין 50% ל – 60% דעו שיש מצב שזהו המקרה.

במקרים אלה מומלץ לקחת חוות דעת נוספת, אומנם זה לא נוגע לכיסכם, אך זה נוגע לבטיחות של מישהו אחר.

בהקשר זה, וודאו גם את טיב חלקי החילוף שהמוסך משתמש בהם, כיון שגם בזה שולטת חברת הביטוח, בעיקר אם מדובר בשמאי רשימה. (ובמוסך הסדר – אבל זה כבר נושא לכתבה אחרת.)

מה עושים במקרה של מחלוקת?

מנגנון "שמאי מכריע" הינו מנגנון המופעל במקרה של מחלוקת בין המבוטח לבין השמאי שנבחר מתוך רשימת שמאי חוץ של חברת הביטוח. כאשר מתעוררת מחלוקת בניהם על גובה השומה רשאי המבוטח לפנות לשמאי מכריע. מנגנון זה נקבע על ידי המפקח על הביטוח בשנת 2007, אך חברת הביטוח לא תטרח לידע אותך על קיומו...

לכן, בכל מקרה, חשוב שתדע על האפשרות שמציב בפניך אותו מנגנון ואל תוותר על זכותך– במקרה שאינך מרוצה מהשומה שפסק עבורך השמאי, ברר אצל הסוכן שלכם. הוא יפנה אתכם למוקד "ניהולית". ניתן גם למצוא מספר הטלפון של "ניהולית" באתרי האינטרנט של איגוד חברות הביטוח, איגוד שמאי הביטוח, הפיקוח על הביטוח וכל חברות הביטוח:
מוקד ניהולית:-700-700-888 -1

במוקד זה תקבלו הסבר קצר על ההליך וייבחר עבורכם שמאי מתוך רשימת שמאים מכריעים. על חברת הביטוח לממן עבורכם את השמאי המכריע. באפשרותכם לפנות גם לבית המשפט , אך ההליך הזה יהיה יקר יותר, ארוך יותר ובעיקר מסובך יותר.

עוד הרבה משפט וביטוח בוואלה! רכב
פורום הרכב הגדול בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully