וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך שורדים תקופת אופנוע הספורט בחיים?

כפיר לוין

13.10.2012 / 7:08

רוכב על אופנוע ספורט? מנסה להגיע לקצה גבול היכולת? הכביש הציבורי הוא לא (!) המקום לכך. כפיר לוין, מדריך הרכיבה מסביר מדוע

אם אתה מתעניין במאמר שלפניך כנראה שיש לך אופנוע ספורטיבי או בעל יומרות ספורטיביות לכל הפחות. אם אין לך עדיין כזה אבל אתה מתכוון שיהיה לך, זה חשוב באותה המידה ואולי אף יותר. אני מניח שכמו הרבה עצות טובות של בעלי ניסיון בתחומים אחרים, גם העצה הבאה תושלך הצידה ברבים מדי מן המקרים, אך אנסה בכל זאת: וותר על רכיבה ספורטיבית בכביש הציבורי.

למה?! באמת למה? הרי יש לך אופנוע מתאים ואת כל הציוד הרכיבה, צמיגים ייעודים ונפש שמוכנה לנסות לחיות לפני שמתים. הרי כולנו נמות מתישהו, לא? אז זהו, שאתה צודק. אבל זה פשוט לא קשור.

רכיבה ספורטיבית קיבלה את שמה מכיוון שמדובר בספורט. וכמו כל ספורט, יש דרך, כללים, זמן ומקום לעסוק בו. רכיבה ספורטיבית אמורה להתבצע במסלול רכיבה ייעודי לאופנועים, כך לפחות במקומות בהם הספורט המוטורי יכול להתבטא בחופשיות. הכביש הציבורי אותו אנו האופנוענים חוטאים לעיתים ומגדירים כשדה הרכיבה הספורטיבית שלנו, מכיל בורות, סלילה רעועה, כתמי שמן, פניות הנעדרות שדה ראיה מספק ומוקפות במעקות בטיחות (בטיחות של מי? בעיקר של מכוניות, לא של רוכבים) - ולא פחות חשוב - משתמשי דרך נוספים. לרוב, יהיו אלה ישויות שהדבר האחרון שעובר להם בראש (תרתי משמע) הוא אופנוען ספורטיבי.

האם אתה ספורטאי?

נקודה נוספת המגדירה פעילות כלשהיא כפעילות ספורטיבית היא אופי העוסקים בפעילות המדוברת. בפעילות ספורטיבית מדובר כמובן בספורטאים, ושלא יהיה לאף אחד ספק - רכיבה ספורטיבית על אופנוע היא פעילות מאמצת במיוחד, כך לפחות ברמה המקצוענית. נכון, יש הרבה רמות לספורט, ליגות אפשר לקרוא לזה, ואכן ניתן לעסוק בספורט הרכיבה הספורטיבית על אופנוע גם ברמה החובבנית והפחות מאמצת מהבחינה הגופנית גרידא. במיוחד אם אתה נהנה לדבר על זה לפחות אם לא יותר מאשר אתה נהנה לעסוק בזה. סבבה לגמרי. אבל הנה הפואנטה: ספורטאי עובר תהליך למידה והבשלה אשר בלעדיו הוא אינו ספורטאי.

ראשית עליך לרכוש את הידע הטכני המפרט כיצד בדיוק יש לעסוק בספורט בו בחרת, בדיוק כמו שבכדורגל צריך לדעת לבעוט ולמי למסור ובכדורסל צריך לדעת לשחרר נכון את הכדור לכיוון הסל, לדוגמה. לאחר שרכשת את הידע (הקצת יותר מורכב מלבעוט בכדור, מבלי לזלזל חלילה) יש צורך קריטי בהטמעת הידע המדובר עד לרמת אינסטינקטים ואת זה משיגים על ידי אימונים רבים ככל שתוכל לאפשר לעצמך. השלב האחרון הוא מקסום היכולת האישית שלך, וכמו את כולנו, השלב האחרון תמיד מעניין אותך הרבה יותר מהשלב הראשון.

ברור לי שברור לך שאין הרבה היגיון בביצוע רכיבה ספורטיבית במקום שאינו מתאים לכך ועל ידי מי שאינו מתאים לכך. משתנה אחד לפחות במשוואה הקטלנית הזאת מונח על הכתפיים שלך, ועל כן שא אותו בתבונה וברצינות הראויה ולפניך עשר נקודות חשובות להתייחסות:

קוואסאקי Z800. אתר יצרן
קוואסאקי Z800/אתר יצרן

1. ציוד מיגון מתאים
הקפד להשתמש בציוד מיגון התואם את אופי וסביבת הרכיבה, כאשר המיגון המומלץ לרכיבת אספלט ספורטיבית עשוי מעור. חובה להצטייד בקסדה סגורה, מיגון לעמוד השדרה, מיגון כל המפרקים וכן מגפי רכיבה וכפפות.

2. היכרות עם הכלי ותנאי הדרך
כל כלי והיכולות שלו: בלימה, תאוצה, יכולת פנייה ושינוי כיוון. למד היטב מהן יכולותיו של הכלי הספציפי עליו אתה מתכוון לעלות בטרם תנסה להגיע למגבלותיו. שים לב לסביבה ותנאי הדרך, הם בשילוב עם יכולות הכלי יקבעו אילו מרווחי ביטחון עליך לשמור לשעת חירום. כמו כן, אל תנשה לעקוב אחר יכולותיו של רוכב מיומן על אופנוע ספורט אין אינך כזה ואינך רוכב על האופנוע המתאים.

3. בדיקת תקינות האופנוע
וודא כי הכלי תקין, בצע בדיקה ויזואלית היקפית לשלמות המכלולים וזהה בעיות מבעוד מועד. בדוק שלחץ אוויר תקין לפי הרשום בספר הרכב ובנוסף בדוק פיזית את מצב התקינות של הצמיגים. סחוט את הבלמים ובדוק שהינם מכוונים למידותיך.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
דוקאטי מונסטר 1100 EVO. אתר יצרן
דוקאטי מונסטר 1100 EVO/אתר יצרן

4. חימום וחיבור לאופנוע - מהירות נמוכה
טעות קלאסית של רוכבים הינה דילוג על שלב החימום והחיבור לאופנוע. התחלה בקצב איטי היא הכרחית להיכרות עם מגבלות הכלי והדרך, כמו גם תנאי הכרחי להשגת ביצועי רכיבה גבוהים בהמשך.

5. הגברת קצב הדרגתית
לאחר פרק החימום הגבר מהירות באופן הדרגתי, קח את הזמן ובצע קפיצות קטנות בקצב הרכיבה, כך תוכל להרגיש טוב יותר את הכלי והדרך ולהבין היטב מתי אתה קרב למגבלות - לא משנה אם מדובר במגבלות הכלי או שלך כרוכב.

6. שימוש נכון בקווים
משמעות קיום קו מתוכנן מאפשרת לך בראש ובראשונה לזהות מתי אתה לא עומד בתוכנית שהצבת לעצמך. אל תעשה לעצמך הנחות, גם לא קטנות, חוסר דיוק בקו המתוכנן משמעותו יכולת רכיבה שאינה טובה מספיק בשביל להמשיך ולהעלות את קצב הרכיבה. קו רכיבה נכון הוא כזה המנצל את מלוא רוחב הנתיב העומד לרשותנו כדי למקסם את מהירות הרכיבה ביחס לרדיוס הפניות. כניסה בקו חיצוני והידוק לקו הפנימי לקראת שיא הפניה, כאשר הקו ביציאה מהפניה מושפע בעיקר מהמרחק מהפניה הבאה והמבנה שלה.

7. שימוש נכון בבלמים - שילוב קדמי ואחורי בסחיטה
בלימה וויסות הקצב לקראת הפניות חייבת להיות נשלטת וחלקה, ומבלי לערער את יציבות הכלי על המתלים. כדי שזה יקרה, סחוט בהדרגה את שני הבלמים תוך דגש לבלם הקדמי. הקפד לשחרר את הבלמים לא יאוחר מסוף השליש הראשון של הפניה.

אופנוע סופרבייק של ב.מ.וו S 1000 RR HP4. אתר יצרן
אופנוע סופרבייק של ב.מ.וו S 1000 RR HP4/אתר יצרן

8. חזרה לגז לפני שיא הפניה - תנאי להשגת יציבות
חשוב להשיג יציבות לקראת שיא הפניה, השלב בו הכלי שוכב נמוך ואחיזת הצמיגים מתקרבת למיצוי. כדי להשיג יציבות גבוהה בנקודה קריטית זו יש לאזן את חלוקת המשקל שווה בשווה בין הקדמי לאחורי, וזאת על-ידי חזרה למצערת פתוחה באופן עדין וקבוע.

9. מבט - האמצעי לתזמון ותכנון קדימה
המבט הוא הכלי החשוב ביותר בתנועה, כאשר הוא האחראי על יכולת הצפי שלנו הן לתנאי הדרך אותם נעבור בשניות הבאות, והן על יכולתנו לשלוט בתפעול האופנוע בתזמון מדויק. הבט קדימה אל השלב הבא ותכנן בקפידה את הקצב, הקווים והתפעול.

10. רגע אחד לפני המאוחר מדי
זכור, רכיבה ספורטיבית בכביש הציבורי מקבילה למשחק שאין בו פסילות. הצב לעצמך גבולות מדומים ברורים שתוכל לזהות כאשר אתה מגיע אליהם בטרם תעבור אותם ויהיה מאוחר מדי. מה שצריך לעמוד לנגד עינייך הוא היכולת לעמוד בתוכנית שהצבת לעצמך ולחזור הביתה על הגלגלים. לכן, תמיד רכב בהתאם לתנאי הדרך!


* הכותב הנו בעלים ומנהל מקצועי ב'פרוריידינג', בית הספר לרכיבה מתקדמת

עוד חדשות דו-גלגלי בוואלה! רכב

כאן תמצא מבחן לאופנוע הבא שלך

"לייק" אחד ואתה חבר בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully