וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: טויוטה יאריס היברידית החדשה

12.10.2012 / 8:42

טויוטה יאריס החדשה קיבלה מערכת הנעה היברידית ועשתה עליה לישראל. המחיר סביר, אבל האם היא באמת חסכונית?

בימים בהם העיניים נשואות אל הספרות המהבהבות במשאבות התדלוק, רבים מאתנו מחפשים אחר דרך להקטין את החור שנפער בארנק בשל מחירי הדלק המופרעים. חלק בוחרים להשתמש פחות ברכב, חלק מוכרים את המכונית הבזבזנית ובוחרים אחרת - מנוע קטן נפח, וחלק עוברים אל השלב הבא, אל המכונית ההיברידית. 11 אלף מכם כבר עשו את זה בשנים האחרונות ומיליון כאלה יעשו זאת השנה, רק תחת כנפי מותג טויוטה.

המספרים האלה מראים שהמכונית ההיברידית כבר מזמן שאינה נחשבת לנשק לא קונבנציונלי במלחמה במחירי הדלק. המחירים הנמוכים מבעבר הופכים אותה גם לזמינה עבור רוב צרכני הרכב בישראל והגעת הגרסה ההיברידית של טויוטה יאריס החדשה, מבטיחה להעמיק עוד יותר את הלגיטימציה של שיטת הנעה זו בישראל.

כבר במועד השקתה בישראל, רק לפני ימים אחדים, היא, או לפחות דף הנתונים שלה לכד את ענינו עם מספר אחד קסום. 29.4 קילומטרים לליטר, לפי הצהרת היצרן ועוד בנסיעה עירונית. נתון שיגרום לכל אחד מאיתנו לנשום לרווחה. אז מיד קפצנו אל מושב הנהג כדי לראות עד כמה חסכונית המכונית ההיברידית הזולה בישראל.

מבחן טויוטה יאריס היברידית. קובי ליאני
מבחן טויוטה יאריס היברידית/קובי ליאני

יפה יותר מהיאריס ה'רגילה'

עד כה הורגלנו לכך שמכוניות ידידותיות לסביבה גם נראו משעממות בדיוק כפי שהן היו מרדימות לנהיגה, אבל זה לא המצב ביאריס ההיברידית החדשה. היא זהה ברובה לגרסת הבנזין המוכרת בישראל (3,000 יחידות נמסרו בשנת 2012), אבל בזכות שינויים נקודתיים, מצליחה להראות מעניינת בהרבה.

כשמתחילים בחזית, מוצאים פגוש גדול וחדש שמכיל שבכה שחורה ענקית ובקצותיה פנסי ערפל זווייתיים ולא צריך דמיון עשיר מדי כדי למצוא את הקרבה בה אל הלקסוס LF-A הספורטיבית. בהמשך רואים גם פסי חזית חדשים וגם גריל חד וחצוף יותר. מהצד מצטרפים כיתובי ה'היבריד' בכחול ומאחור ישנם גם פנסים חדשים ונאים יותר. תא הנוסעים קיבל גם כן נגיעות צבע, לבן בדשבורד ומוקדים כחולים להשלמת האווירה.

התקנת המערכת החשמלית הצריכה מהמתכננים להרחיק את הסרן הקדמי ב-2 סנטימטרים לפנים, אך אין השפעה על המרחב הפנימי. זה מלפנים טוב בכל ממד ומאחור הרגשנו בצפיפות קלה באזור הברכיים - מקובל מאוד במכוניות בגודלה של היאריס. התקנת הסוללה מתחת למושב האחורי, אפשרה לשמור על נפחו של תא המטען ביחס לגרסת הבנזין - 286 ליטר.

מבחן טויוטה יאריס היברידית. קובי ליאני
מבחן טויוטה יאריס היברידית/קובי ליאני

התנעה שקטה

לחיצה על מתג ההתנעה (התנעה ללא מפתח) מדליקה כמקובל במכוניות היברידיות את לוח המחוונים, אך לא משמיעה שום רעש מכיוון החזית - מנוע הבנזין לא ניעור כל עוד לא זקוקים לו באמת. זה תמיד נעים לגלוש כך מהחניה בשקט מופתי והיאריס הזו מאפשרת לנהג להמשיך ולנסוע על טהרת החשמל למשך כשני קילומטרים ועד מהירות של 50 קמ"ש, כאשר הסוללה טעונה עד סופה כמובן.

כשזו מתרוקנת, או כאשר דורשים מדוושת התאוצה יותר כוח, מנוע הבנזין מצטרף כדי לטעון מחדש את הסוללות (נטענות גם בעת האטת הרכב או בלימה) וגם כדי לספק כוח תנועה. מנוע הבנזין הוא אותו מנוע המצוי ברוב היחידות ההיברידיות של טויוטה, רק שכאן הוא שונה מעט כדי להתאים למידותיה של היאריס הקטנה. נפחו 1.5 ליטר והוא מפיק 75 כ"ס ב-4,800 סל"ד. היחידה החשמלית מפיקה 74 כ"ס ו-44.6 קג"מ והשילוב בניהן נותן 100 כ"ס היברידיים שמגיעים אל הגלגלים הקדמיים דרך תיבת הילוכים רציפה.

הנסיעה ביאריס ההיברידית חלקה ושקטה, כל עוד מנוע הבנזין כבוי או פועם בסל"ד נמוך. כאשר זה מומרץ לתחום מהיר יותר, קולו נעשה כשל מאוורר גדול. היאריס היא אינה מכונית מהירה במיוחד, כשהמדידות שלנו הראו שהתאוצות ל-100 קמ"ש אורכות כ-11 שניות ואילו התאוצות מ-80 ל-120 קמ"ש זריזות יחסית עם כ-8 שניות. המהירות המרבית, על פי נתוני היצרן היא 165 קמ"ש.

מבחן טויוטה יאריס היברידית. קובי ליאני
מבחן טויוטה יאריס היברידית/קובי ליאני

חסכונית, אבל פחות מהצפוי

מהירה היא לא, חסכונית כן, אבל פחות מכפי שהצהיר היצרן. דף הנתונים שלה מדבר על 29.4 קילומטרים לכל ליטר בנסיעה עירונית או 27 קילומטרים לליטר בנסיעה משולבת, אבל במבחן שלנו, שהשליך אותה ישר אל עומקם של פקקי הבוקר של גוש דן ובנסיעה ארוכה מאוד לצפון הארץ וחזרה, היא הציגה נתון של 16.9 קילומטרים לליטר, למרות שמתג ה'אקו' היה פעיל לאורך רוב הנסיעה. נתון מעולה כשלעצמו, אבל רחוק מאוד מנתון היצרן. עדיין, הדבר אומר שעם מכל דלק של 36 ליטר בלבד, אפשר ליצור טווח נסיעה של מעט יותר מ-600 קילומטרים וזה מצוין.

נהיגה ביאריס על מגוון סוגי כבישים מגלה שנוחות הנסיעה בה סבירה פלוס. המתלים שלה מרגישים מעט קשיחים, מה שגורם לה להרגיש מוחשית ומעט קופצנית על כבישים שסלילתם אינה מושלמת. אבל האם הקשיחות הזו במתלים הופכת אותה למכונת נהיגה מהנה? לא. לא מצאנו בה שום תחושה מעוררת. להיפך, היאריס מעודדת את הנהג לנהוג רגוע וחלק ככל הניתן ופשוט לוותר על תאוצות שמגבירות את צריכת הדלק. הגוף בהחלט מרוסן תחת עומס הפניות, אבל הצמיגים הירוקים (בעלי התנגדות נמוכה לגלגול לטובת שיפור צריכת הדלק) אוחזים באספלט באופן שלא תמיד משכנע והם לרוב הראשונים שמרימים דגל לבן בכבישים מפותלים. לכך יש להוסיף בלמים שדורשים לחיצה החלטית כדי לקבל כוח עצירה, הגה חשמלי לא מדויק וחסר כל פידבק ותיבה רציפה ש... מעדיפה שתניחו לה לנפשה.

מבחן טויוטה יאריס היברידית. קובי ליאני
מבחן טויוטה יאריס היברידית/קובי ליאני

114,900 שקל

טויוטה בחרו לאבזר את היאריס ההיברידית בשפע תפנוקים וצעצועים. החל ממערכת שמע עם מסך מגע גדול, דיבורית בלוטות', מצלמת נסיעה לאחור, בקרת אקלים ועוד, כאשר גם מפרט הבטיחות מלא עם 7 כריות אוויר וכל הבקרות האלקטרוניות הרלוונטיות. הוספת כל רכיבים אלו אל החבילה יחד עם המערכת ההיברידית היקרה, הביאה את מחירה של היאריס ההיברידית לכדי 114,900 שקל. לא זול באופן אבסולוטי, אך זו עדיין ההיברידית הזולה ביותר בישראל.

האם היא שווה את המחיר? לטעמנו כן. למרות שנתון צריכת הדלק המציאותי שהתגלה במבחן שלנו היה רחוק מזה של היצרן, היאריס ההיברידית היא עדיין מכונית חסכונית מאוד, עשירה באבזור, בנויה היטב ושימושית למדי ביחס לגודלה. בהחלט יש כאן פיתוי לזנוח מכוניות גדולות ממנה, עבור מי שהגודל רלוונטי פחות עבורו ביחס לעלות הדלק.

עוד על טויוטה בוואלה! רכב

עוד מבחני דרכים למכוניות חדשות

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

מבחן טויוטה יאריס היברידית. קובי ליאני
114,900 שקל עבור מכונית קטנה וחסכונית/קובי ליאני

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully