וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכב, לאן אתה מסתכל?

כפיר לוין

31.10.2012 / 13:30

מה עומד מאחורי הדרישה להביט רחוק קדימה? עד כמה חיוני לתכנן את השניות הבאות ולצפות בעיות בדרך? כפיר לוין מסביר

הכלי החשוב ביותר אותו צריך הרוכב למהר ולרכוש הוא מבט נכון. אבל, מסתבר, שכמו הרבה דברים אחרים בחיים קל יותר לומר מאשר לבצע. מבט נכון ברכיבה על דו-גלגלי הוא מורכב, כולל מספר רב של אלמנטים אותם יש לקחת בחשבון בו-זמנית, וכמו כל פעולה אחרת אותה אנו נדרשים לבצע בתנועה - יש לעשות זאת במקביל לפחד הבסיסי והחיובי המלווה את הרכיבה.

אלמנט נוסף וחשוב בעניין מבט מתוכנן, הוא עצם קיומו של תכנון לגבי השניות הבאות ברכיבה. כאשר יש תכנון ניתן למדוד את הפער שכמעט תמיד יהיה קיים בינו ובין איכות הביצוע, ומה שבאמת מבדיל רוכב טוב מרוכב עוד יותר טוב הוא היכולת לצמצם את הפער הזה למינימום ולא לעשות לעצמך הנחות - גם פספוס קטן הוא פספוס, למד ממנו לפעם הבאה ושאף למגר אותו לחלוטין.

אז מהו בעצם מבט נכון ברכיבה?

הרבה מאתנו, בין אם עברו הכשרה או קראו חומר מקצועי בנושא, זוכרים את ההגדרה הכוללנית: "מבט רחוק!" כשלעצמו מדובר באמירה נכונה, אך ללא ידיעת מספר אלמנטים נלווים המהווים ביחד משוואה מורכבת יותר - מדובר באמירה שאינה מספקת.

נתחיל מהגדרת המבט והיא יצירת צפי והכנה, והיכולת לתזמון פעולות. זאת כאשר ישנם שני סוגים של ראיה בהם אנחנו משתמשים - ראיה ממוקדת (אזור קטן וספציפי בתוך שדה הראיה שלנו בו אנחנו מסוגלים להתפקס) וראיה מרחבית (כל שאר שדה הראיה והחלק בו אין לנו פוקוס).

השימוש הנכון בראיה הוא כמובן שילוב בין הראיה הממוקדת לבין הראיה המרחבית, ומדובר ביכולת הטבועה בכל אחד מאתנו - אך כמו כל יכולת אחרת בה ניחנו, היא ניתנת לשיפור משמעותי לאחר מודעות לעניין וכמובן, אימון. כאשר מדברים על צפי והכנה בהגדרת המבט אלו נמצאים בתחום האחריות של הראיה הממוקדת ועלינו להתפקס על אלמנטים שונים בדרך שלפנינו על מנת לגבש החלטות. היכולת לתזמון פעולות כאשר אנחנו נמצאים בתנועה היא בתחום האחריות של הראיה המרחבית: מתי פותחים את הגז וכמה, מתי סוגרים, מתי ובאיזה עוצמה יש להפעיל את הבלמים, מהו התזמון הנכון לשינוי כיוון בכניסה לפנייה או מעבר בין נתיבים וכן הלאה.

לאחר הגדרת המבט אנחנו רוצים להתמקד בשני התפקידים העיקריים למבט:

א. מהו הקצב המומלץ עבורנו בהמשך הדרך?
ב. מהו המיקום לרוחב הנתיב וקו התנועה המומלצים?

כאשר אנו שואלים את עצמנו מהו הקצב הנכון עבורנו בהמשך הדרך, התשובה אמורה להגיע מניתוח רב משתנים של הנתונים שעומדים לפנינו: האם שדה הראיה נקי? מהו עומס התנועה? איכות הדרך? רוחב הכביש או מספר הנתיבים? מהו סוג האספלט ואיכותו? האם יש גורם אחר המטיל חשד כי בהמשך הדרך תיתכן הורדת קצב? אולי זה נשמע קצת יותר מדי בתחילה - אבל את כל השאלות האלה לומד הרוכב המיומן לשאול את עצמו על בסיס קבוע וחוזר במהלך כל הרכיבה.

במקביל לשאלה מהו הקצב בהמשך הדרך, נשאלת השאלה - מהו הכיוון וקו התנועה? הכיוון הוא בעצם משהו די ברור והכוונה היא האם ממשיכים ישר או שפונים ימינה או שמאלה? הדרך בעליה או בירידה?

בחירת קו התנועה נעשית בשתי רמות מיומנות. הראשונה היא בעצם היכולת לתכנן ולבצע במדויק איפה יעברו הגלגלים. בחירה זו נעשית באמצעות הבחנה וזיהוי מוקדם של בעיות אפשריות בפני הקרקע והיתכנות לבעיות אחיזה: כתם שמן, בור בכביש, סימוני צבע חלקים שאמורים להילקח בחשבון ברכיבה בהטיה למשל, או כל מה שאינו אספלט נקי ומחוספס המאפשר אחיזה טובה של הצמיגים.

חוזים בעיות שעדיין לא גלויות לעין

הרמה המתקדמת יותר של תכנון קו התנועה להמשך הדרך כבר דורשת ניסיון רב יותר ושליטה טכנית טובה יותר, והיא מיועדת לספק מענה לשאלה מהיכן בהמשך הדרך - ניתן לבצע תכנון טוב יותר של החלק שעדיין אינני רואה?! שמירת הקו החיצוני בתוך הנתיב שלי בפניה עיוורת למשל בכביש בינעירוני, מאפשר לי לצפות ולזהות מוקדם יותר בעיות אפשריות על הנתיב שלי - בעיות שכרגע אני עדיין לא רואה. טור מכוניות חונות בצד ימין ברכיבה עירונית, דורשת קו במרכז הנתיב או בשמאלו - כזה הרחוק יותר מפתיחת דלתות או יציאה נמהרת של רכב מחניה, אך גם כזה המאפשר צפי טוב יותר לנעשה על המדרכה ושעלול לסכן אותי בעוד רגע.

עכשיו, לאחר שאנחנו מבינים את כמות הנתונים והמשתנים אותם אמור הרוכב לשקלל תוך כדי הרכיבה עצמה, וההבנה כי אין מדובר במשימה פשוטה או טבעית עבור כל רוכב, נשאלת השאלה מהו הקצב הנכון לרכוב? ובכן, במידה ואינך מסוגל לקחת בחשבון את כל הנתונים ולעבד אותם בזמן אמת כדי לקבל את ההחלטות הנכונות לגבי הקצב, הכיוון וקו התנועה בהמשך הדרך, ולתזמן את כל פעולות הרכיבה באופן מדויק ובתפעול חלק של המכונה - אתה רוכב מהר מדי!

*הכותב, כפיר לוין, הנו הבעלים של בית הספר לרכיבה מתקדמת 'פרוריידינג'

רוכבים גם בפייסבוק? כנסו לעמוד של פרוריידינג

קונים אופנוע חדש? קבלו מבחני דרכים

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully