וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: רנו מגאן RS

רנו מגאן RS היא מכונית ספורט מרתקת שתשאיר אתכם רעבים לעוד הרבה רגעים סוחפים ומסחררים. רק צריך למצוא לה את הכביש הנכון ולזוז לה מהדרך

בחוץ חם, בוקר מוקדם של אוקטובר, אבל לא בטמפרטורת טיגון שאי אפשר לנהוג עם חלונות פתוחים ולוותר על המזגן. לקראת קטע הכביש המפותל, אחרי מאה וקצת קילומטרים של ישורת ודרך עירונית משובשת, זו הייתה ההזדמנות הראשונה לתת לרנו מגאן RS להראות ולהשמיע מדוע חטיבת 'רנוספורט' מייצרת מכוניות הנעה קדמית לנהג - אולי הטובות מסוגן כיום. וכשמחט הסל"ד התחככה ב-6,000 טורים והשאון שבקע מקרביה התמזג לצליל באוקטאבות מענגות, לא היה צל של ספק שהגברת הזו פותחה כדי לעשות לכם 'גוד טיים', 'אול דה טיים'. וזו הייתה רק ההתחלה.

את הימים הבודדים בהם פוגשים מכוניות מוכשרות כמו מגאן RS באמת אפשר לספור על יד אחת. כשזה כן נופל בחלקנו, התגובה הטבעית היא לחשב את השעות שאוזלות עד לרגע בו נאלץ להשיב אותה ליבואן בצער ולומר בטון מתון, אחראי ורשמי: "כן, היה מדליק, אחלה אוטו, כמה אמרת שהיא עולה?" - ומשם להתקפל באיטיות תוך כדי שחזור הרגעים האחרונים איתה, חלילה לשכוח שיש עוד חיות בחוץ מלבד יונדאי/קיה/פורד בליסינג אפור.

מבחן דרכים: רנו מגאן RS. ניר בן טובים
מבחן דרכים: רנו מגאן RS/ניר בן טובים

פעם שנייה, ישראל רבותיי

להבדיל מהפעם הראשונה שבה פגשנו את רנו מגאן RS, על מסלול מירוצים, ישראל היא לא בדיוק שטח המחייה הטבעי לצרפתייה החמה. גם כשיווסד כאן ספורט מוטורי מסודר ותוכלו לקחת את המכונית ליום כיף בתשלום, זה עדיין לא יהיה נורדשלייפה הגרמני (לכל היותר נורדה כפר סבא, או קרית עקרון). בינתיים, נהיגה ביקורתית מחייבת להדרים או להצפין לכבישים נידחים כדי לגלות מה מקבלים בתמורה ל-200 אלף שקלים פלוס, ומסתפקים במה שמציעה הסלילה הישראלית הממוצעת.

בדרך לשם, מובן שאין אפשרות לחמוק ממבטי החרדה של ניידות אגף התנועה, כפי שארע במחלף ינאי. המגאן RS מסגירה כוונות להשתחרר כצעירה מופקרת על רקע הצהוב הצעקני, החישוקים השחורים, הגוף שנושק לאספלט, המפלט האובאלי הממורכז והתפיחות בצידי קשתות הגלגלים. הניידת מצידה מתאימה את מהירות הנסיעה בקו אחד - המגאן RS "לא באה טוב בעין". השוטרים מחליפים מידע בקשר, מעלעלים במסד הנתונים ושוקלים באיזו טקטיקה יש לנקוט. רק חסר היה שיפרשו דוקרנים ומחסומים ויזעיקו את המסוק המשטרתי.

אחרי שמתנערים מתחושת הנרדפות, הרובצת על כל בעל מכונית ספורט בישראל, אפשר לשבת ולהתרשם ממה שקורה סביבנו. המגאן RS שמוצעת למבחן היא בגרסת 'קאפ' הקיצונית. משמעות הדבר היא, שהחטיבה תגברה את מהדורת ספורט הרגילה וכיילה אותה מחדש במתלים, בבלמים, בהיגוי, הוסיפו דפרנציאל מוגבל החלקה משופר, ובחלק מן הגרסאות מוצעים מושבי ספורט 'ריקליינרים', ולא כמו במקרה דנן שבו הם אוחזים חלקית אבל לא תומכים בכל הגוף.

האווירה בפנים לא שונה בהרבה ממגאן קופה, אולם גרסה זו מקפידה לשדר מקוריות על ידי כיתובים לאורך קו הקונסולה הקדמי, ידית הילוכים ספורטיבית, דוושות מוכספות וגדולות, ולוח מחוונים בגוון לבן בחלקו (סל"ד). לחובתה, נעדר ממנה הצג הגדול המותקן באחות הרציפה והאופנתית, שכן משיקולי הכוונה הסתפקו בצג מהדגמים הפשוטים. המושבים האחוריים די מרווחים לעוד שניים, כך שזו מכונית נעימה למשפחה (ועוד יותר בשל נפח תא המטען).

מבחן רנו מגאן RS  קאפ. קובי ליאני
מבחן רנו מגאן RS קאפ/קובי ליאני

כוח: Give me more

רנוספורט חזרה למנוע טורבו בנזין אחרי הרבה שנים שהיא שמה את מבטחה במנועים אטמוספריים, כפי שנהגה עם הקליאו ספורט עד כה (הדור החדש מוזן דרך 1.6 ל' טורבו, גם סוג של בשורה). הקאמבק אל הגדשה בכל אופן היה על המגאן בדור השני שלה, ה"קרפדה" כפי שנהוג לכנותה, כאשר זו תוכננה עם מגדש טורבו ב-2004 בסיועו שחררה 225 כ"ס לכביש.

הדור החדש הוא אגרוף לבטן הרכה של המתחרות. רנו משתמשת היום במנוע 2.0 ל' טורבו ששירת ה-RS טרופי ב-2011, אבל מעודכן עם חיזוקים במערכת היניקה והפליטה אשר העלו את העוצמה ב-15 כ"ס אל 265 כ"ס בסך הכול. המספרים הרשמיים שלה על הנייר בכל אופן נראים כך: 265 כ"ס ב-5,500 סל"ד, 36.7 קג"מ ב-3,000 סל"ד וחיבור אל תיבת הילוכים ידנית עם ששה יחסי העברה.

הנהיגה במגאן RS, או בהבחנה מדויקת יותר - מזג התנהלותה, תלויים במידת המשקל שתפעילו על דוושת ההאצה. כלומר, יחידת הכוח הגמישה בחזית מאפשרת מצד אחד לשייט איתה בנינוחות ב-100 קמ"ש בטווח של 2,000 סל"ד בשקט יחסי, ולרשום צריכת דלק ממוצעת של כ-11 ק"מ לליטר, ומאידך תוכלו לשחרר את החיה הזועמת מהכלוב בכל כוחה ולצנוח לטווחים של מנוע אמריקני זללן שגוזל 7 ק"מ לליטר בנזין. שוב, תלוי כמה תהיו עקביים.

דבר אחד בטוח במגאן RS: רגועים, לא תוכלו להישאר לאורך זמן אחרי שהמנוע יחצה 5,000 סל"ד והיא תצבור מומנטום. בשנייה אחת היא משנה את עורה, מרימה את הטונים לרקיע, נדרכת כמו קליע, ומשגרת אותך קדימה על גלים של עוצמה שמוקרנים (מעט בהגזמה, מה שנקרא 'טורק סטיר') דרך גלגל ההגה אם לא מתאפסים עליה ומשתלטים על הסערה.

ההאצה מהמקום ל-100 קמ"ש מסתיימת ב-6 שניות בלבד - אם תקפידו להדק את המעברים בין ששת ההילוכים, וכל זמן שאתם בתחום העליון תוכלו ללטף את המצערת ולבצע עקיפות שתבעטנה אתכם אחורה לתוך המושב ולהגיע למהירות שבאמת עלולה להזעיק סיוע אווירי.

מבחן דרכים: רנו מגאן RS. ניר בן טובים
ששה אלי סל"ד/ניר בן טובים

אחד ועוד אחד, פלוס השאר

הקישור בין המנוע לתיבה יכול היה להיות טוב הרבה יותר. בעבר, רנו בחרה לשדך תיבות הילוכים שאמנם סבלו מאורך חיים קצת מוגבל, אבל החזירו הנאה ברף שהיום קשה לחקות אותו (למעט אולי במיאטה של מאזדה). במגאן RS קאפ, הגיר הידני נוקשה מעט בפעולתו, לא תמיד זריז בהורדות משישי-לחמישי או מרביעי-לשלישי, והתחושה עלולה לשבש את הקצב (אם ממש רגישים לכך) כשהיא צריכה להסתדר עם הכול בבת אחת ברצף פניות.

מצד שני, יש לה יתרון עצום בכך שבהילוך שני היא מייצרת עוצמה לינארית והמרווחים או הנפילות ברצועת הכוח פשוט לא קיימים. רצתם איתה משני לשלישי אחרי 6,000 סל"ד ואתם נטועים בתוך הסיבוב? בהילוך שלישי תהיו עמוק בטווח היעיל, השימושי, והכוח נשמר כל העת בחלק הרצוי; פשוט מצוין, ועוד יותר כשחוזרים לשני והסאונד המשכר יחד עם שריקות הטורבו הממכרות, פורצים מכל הכיוונים.

התנהגות הכביש של מגאן RS היא איך נסכם זאת בפשטות, מתקרבת לשלמות (שהיא די אופיינית לרנוספורט, ובכלל למכוניות צרפתיות ממוקדות נהיגה). היא יכולה לבצע תמרונים במהירויות שתשארנה אתכם פעורי פה, לבלום בעוצמה (ברמבו), לרסן תנודות גוף קיצוניות, לספר לכם בדיוק איפה הגלגלים על הכביש בזכות היגוי נפלא ומתקשר, ולרכז מינון מדעי של נהיגה בהגדרתה הישירה ביותר.

זו גם הנקודה, שבה הנהג מתמצת לעצמו את כל מה שרנו מגאן RS אורזת בשלמותה כמכונית ספורט ללא הנעה אחורית: כוח, ליטוש, ותמהיל מדויק של חטיבה עם מוניטין מסבב הפורמולה 1 שלא מתפשרת על כלום. כשכל המרכיבים האלה באים בחבילה שגם אפשר לחיות איתה על בסיס יומי, כולל בסעיף הנוחות (יותר מסבירה), הבטיחות והשימושיות, צריך לעבוד קשה על מנת למצוא בה נקודות תורפה.

מבחן רנו מגאן RS  קאפ. קובי ליאני
מבחן רנו מגאן RS קאפ/קובי ליאני

הנאות בלי פשרות ב-230 אלף שקלים

אין הרבה מכוניות שתעשנה לכם כל-כך כיף בנשמה, עד לגבולות של אדרנלין שעולה על גדותיו, כמו רנו מגאן RS קאפ החדשה. 'רנוספורט' מעולם לא אכזבה כשהיא לוקחת אחריות על מכוניותיה של החברה האם וגם הפעם, היא לא מחמיצה את קהל היעד עם מכונית חריפה, חזקה, קוטלת ענקים וכמו שאמרנו - אפילו פונקציונאלית אם המשפחה מונה שני ילדים ומשהו גדול לסחוב בתא המטען.

ב-230 אלף שקלים, זו חבילה צרפתית לא זולה בכלל. ואולם, חייבים לציין עם סיום המבחן שברמות האלה שנחשפנו אליהן אין אף מכונית, ולו אחת בודדה עם הנעה קדמית, שמסוגלת להתיישר עם החוויה המרגשת והמתמסרת שהמגאן RS קאפ תעניק לכם אם רק תמצאו לה את הכביש הנכון ומזג האוויר האידאלי (זו כבר משאלת לב). חתיכת גילטי פלז'ר כזה, כבר הרבה זמן לא חווינו.

עוד הרבה על רנו בוואלה! רכב
פורום הרכב הגדול בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully