וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום הבטיחות: צפוף בכביש, יותר תאונות ופחות הרוגים

הלמ"ס מפרסמת נתונים לרגל יום הבטיחות בדרכים שיחול מחר: הכבישים נעשים צפופים יותר, מעברי חצייה מסוכנים למעבר, רוב התאונות הקטלניות בשעות היום

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה נתונים עדכניים אודות מצב הכבישים והנפגעים בהם בישראל. במבט כללי, עולה כי בשנת 2011 מספר התאונות הקטלניות היה גבוה ב-1.3 אחוזים לעומת שנת 2010, אולם מניין ההרוגים ירד ב-3.1 אחוזים – הנמוך מזה 45 שנים. עוד עולה כי במספר הפצועים קשה חלה ירידה של 21 אחוזים לעומת התקופה המקבילה בשנת 2010.

אחד הנושאים הרגישים בארץ נוגע להיפגעותם של הולכי-רגל, שכן מספרם דומיננטי בקרב ההרוגים והפצועים בכל שנה. על פי נתוני הלשכה, המקום שבו מתועדות הכי הרבה תאונות דרכים קטלניות להולכי-רגל הוא במעבר החצייה – 70 אחוזים נפגעו בו בין אם מרכב פרטי, אופנוע או כלי-אחר, ובתוך כך מתברר כי 56 אחוזים היו ילדים עד גיל 14 ומבין הקשישים כ-67 אחוזים (מעל גיל 65). לפי נתונים של 'הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים', 125 הולכי-רגל נדרסו למוות בשנת 2011.

אשתקד, כ-26 אלף כלי-רכב היו מעורבים בתאונות דרכים עם נפגעים - ירידה של חמישה אחוזים לעומת שנת 2010. בקרב המשאיות במשקל של עד 3.5 טון ו-16 טון עומד הנתון על 8.9 אחוזים ו-1.1 אחוזים בהתאמה. חלקן בנסועה יחסית קטן (16.4 אחוזים ו-3.6 אחוזים) אך מעורבותן בתאונות קטלניות הייתה גבוהה - 11.8 אחוזים ו-6.2 אחוזים בהתאמה. בקרב רוכבי אופנועים המעורבים בתאונות עם נפגעים, עולה לפי דו"ח הלמס כי אלה מהווים 10 אחוזים בתאונות עם נפגעים - פי חמישה מחלקם בנסועה.

רוב תאונות הדרכים עם נפגעים (64 אחוזים) ב-2011 אירעו בשעות היום, והיתר בשעות הלילה, כאשר 62 אחוזים נפגעו באור יום ו-38 אחוזים בחשכה. עוד עולה כי 26 אחוזים מכלל תאונות הדרכים התרחשו בדרכים בינעירוניות - בתאונות אלה נפגעו 36 אחוזים, כלומר 60 אחוזים מההרוגים ו-38 אחוזים פצועים קשה.

בחלוקה למגדר, דווח כי 74 אחוזים מהנהגים הפוגעים היו גברים ו-26 אחוזים נשים. עם זאת, מצוין בדו"ח כי מכסת הנשים מכלל המורשים לנהוג הינו 42 אחוזים בלבד, ומעורבותן בתאונות דרכים עם נפגעים עומדת על 10 אחוזים.

ומה עם העומס בכבישים? בשנת 2011 חלה עלייה של 1.7 אחוזים בנסועה הארצית בהשוואה לשנה שלפני כן. המספרים של הלמ"ס חושפים כי ההיקף הינו 51 מיליארד קילומטרים. מדד הצפיפות גם מקפיד לתפוח בהדרגה שכן נפח המכוניות עולה בעוד שטח הכבישים והדרכים מפגר מאחור; הנסועה השנתית טיפסה ב-172 אחוזים ביחס לשנת 1990 ומצבת כלי הרכב ב-164 אחוזים. בסך הכול, שטח הכבישים גדל ב-80 אחוזים בלבד ואורכם ב-41 אחוזים. דוחק זה שעל הכבישים אמור היה ליצור העדפה ברורה למעבר לדו-גלגלי (יעיל יותר מבחינת השטח שהוא זקוק לו על הכביש), אך בניגוד לשוק המכוניות, מכירות הדו-גלגלי בישראל בירידה.

פחות תאונות ופצועים, ירידה בהוצאות

על פי ניתוח שערכה 'עמותת אור-ירוק', פחת הנזק הכלכלי למדינת ישראל מתאונות דרכים ב-1.7 אחוזים בחמש השנים האחרונות - חסכון של 340 מיליון שקלים. עוד מנתוני העמותה, כי עלותו של הרוג מתאונת דרכים למדינה נאמד בכ-5.5 מיליון שקלים, עלותו של פצוע כ-600 אלף שקלים והיפגעות קשה של רוכב דו-גלגלי כ-1.1 מיליון שקלים. בנוסף לכך, עולה כי תאונת דרכים בשטח לא עירוני עלותה למדינה כ-190 אלף שקלים ובעיר נמוכה ב-100 אלף שקלים.

"הפער העצום בין עלות תאונה במתחם העירוני לעלותה במתחם הבינעירוני עשוי להיות מיוחס לחומרת הפציעה של המעורבים בתאונה בשטח הבינעירוני לעירוני ולמספר ההרוגים הגבוה יותר בשטח הבינעירוני. אלה נגרמים עקב נהיגה במהירויות גבוהות יותר בשטח הבינעירוני. השקעה תקציבית ראויה באכיפה תפחית את מספר ההרוגים והפצועים בכבישים הבינעירוניים". כך מנכ"ל העמותה שמואל אבואב.

עוד חדשות בוואלה! רכב

פורום הרכב הגדול בישראל

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully