וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מבחן: קימקו דאון טאון מול סאן יאנג ג'וימקס

עימות ישיר בין שנים מהכלים היותר פופולאריים בקבוצת ה"מייד-סייז". שילוב של תנועה זריזה בעיר לצד יכולת בינעירונית לא מבוטלת. יש מסקנות, יש תוצאות ויש מנצח

בין גדרה לחדרה נמצאת רוב אוכלוסיית ישראל, מרבית מקומות הבילוי והעבודה וגם שפע של נכסים אסטרטגיים. כולנו יודעים את זה. גם האיראנים וגם החיזבאללה ולשם מכוונים הטילים שלהם. אבל לא רק הם לוטשים מבטים לאזור הזה, אלא גם שתי יצרניות הקטנועים הגדולות בטאיוואן - קימקו וסאן-יאנג, ולמזלנו, מכיוון מעט שונה. שני מותגים שנאבקים כאן כבר שנים על רוכב הקטנועים המקומי ולא מתביישים תוך כדי המערכה למשוך בשערות, לבעוט בענבים ולנשוך באוזניים זה לזה באמצעות נציגיהן המקומיים.

סאן יאנג מובילים במערכה הזו, גם את זה כולם יודעים ולאלה נתח שוק של למעלה מ-50 אחוזים בישראל המקוטנעת. אז מבין כל הכלים ששתי החברות משווקות בישראל, החלטנו לעמת שניים זה מול זה, את שני החשובים ביותר, בגרסאות ה'קצת יותר כוח' שלהן. אלה שמראש מיועדות לנוע בטווחי חדרה-גדרה בנוסף לגוש דן הפקוק. גרסאות ה-300 סמ"ק של קימקו דאוטו טאון וסאן יאנג ג'ויימקס.

מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300. קובי ליאני
מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300/קובי ליאני

מי צריך 300 סמ"ק?

החיפוש אחר שביל הזהב שמאפשר טווח שימושיות רחב ככל הניתן לצד מינימום של פשרות, הוא אחד מאבותיה של קטגורית הקטנועים הבינוניים. גם יכולת התניידות זריזה בעיר וגם כלי תעבורה יעיל, נוח ומהיר מספיק כדי לגמוא עשרות קילומטרים בין מקום המגורים בפריפרייה לבין העבודה בעיר. אלה על גלגל אחד (שניים...) התכונות שמעניקים קטנועי ה-300 סמ"ק, בתמורה כמובן לייקור במחירי ביטוח החובה בישראל (כ-1,200 שקלים נוספים בשנה).

קימקו דאון טאון וסאן יאנג ג'ויימקס הם כאמור השניים הבולטים ביותר בשוק הקטנועים בישראל. בחודשים האחרונים השיקה מטרו מוטור בישראל את הג'ויימקס החדש בשלוש גרסאות מנועים - 125, 250 ו-300 סמ"ק ואילו עופר אבניר חידשה ממש בימים האחרונים את דגם הדאון טאון כשהחלה להביא אותו לישראל עם מערכת ABS ולכן התעכב המבחן עד לרגע זה.

כדי לבדוק עם מי מהם היינו רוצים להתנהל בחיי היום יום, רקחנו עבורם מבחן מגוון שכלל לא מעט עיר, הרבה תנועה בתוך התנועה והמון רכיבה בכביש הבינעירונית הפתוח. בקיצור כל מה שיש לחיים להציע בין חדרה לגדרה. לחיצה על הסטרטר ואנחנו בדרך.

מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300. קובי ליאני
מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300/קובי ליאני

בין יופי לאופי: מראה ואבזור

מבט ראשון על השניים גורם לנו... צורך למבט שני. ואז שלישי ורק ברביעי והלאה אנחנו מתחילים לעמוד על ההבדלים הקטנים והדקים במראה של שני הכלים. מילא ארץ מוצאם זהה, אבל שני הנציגים הטאיוואנים נראים כאילו הופרדו קצת אחרי לידתם. ממש קצת. חלקים רבים נראים זהים לחלוטין, המראה הכללי מאוד דומה והעיצוב של שניהם מזכיר את זה של רעהו. כך או כך, שניהם נראים נאים למראה, כשלקימקו צללית מעט רחבה יותר והוא נראה גדול מחברו, אבל רק במעט.

המושבים של שניהם רחבים ומרופדים עם יתרון נוחות לג'ויימקס, שכן מושבו בנוי בצורה המתגלה כנוחה יותר לאורך זמן. גם המורכב\ת בג'ויימקס ירגישו מעט יותר טוב עם מושב נוח ורחב, עם רגליות נוחות ועם משענת קטנה שעושה עבודה גדולה. הדאון טאון מרגיש קשיח יותר בישיבה עליו וגם תצורת המושב מצריכה סדרה של תנועות עד למציאת המיקום הנכון. תנוחת הרכיבה עליו מרגישה נכונה יותר שכן בעוד מיקום הידיים זהה בשניהם, הרגליים מרגישות דחוקות מעט מעלה בסאן יאנג. המורכבים בקימקו לא יוסיפו לו שבחים שכן הרגליים נאלצות להידחק בזווית לא נוחה לעבר המדרסים ולרשותם גם אין משענת ראויה או בכלל.

תאי המטען אף הם די דומים - בשני התאים יש מקום לקסדה מלאה פלוס חצי, כשזה של הג'וימקס מעט יעיל יותר בנפחו ובסידור הפנימי שלו. לרעת שניהם ניצב המוט שמחזיק את המושב הפתוח ומפריע להכנסת הקסדה השניה. מלפנים שניהם מציגים תא מסמכים קטן בצמוד לכידון, אלא שזה של הקימקו נוח יותר שכן פתיחתו לא גורמת לחפצים שבו ליפול מיד החוצה כמו בג'וי מקס. זה האחרון מחזיר מלחמה עם שקע USB שמאפשר טעינה של כל מכשיר תואם כמו סלולארי ודיבוריות קסדה וזה נחמד מאוד בעוד שבשניהם קיים שקע 12וולט.

לוח המחוונים של שניהם כולל מדים אנלוגיים של מהירות וסיבובי מנוע יחד עם תצוגה דיגיטאלית של נתוני דרך למיניהם. בסעיף זה, למרות של ג'ויימקס יש את הלוח המעוצב יותר, לדאון טאון של קימקו ישנה עדיפות עם לוח דיגיטאלי ברור וקריא יותר. הבדל גדול, תרתי משמע, מתגלה במראות הצד של שני הכלים ולמרות שאלו של הג'וי מקס גדולות משמעותית, הן מראות בעיקר את כפות הידיים (מיקומן נמוך) וכדי לראות לאחור, צריך פשוט להזיז את היד ממקומה. המראות הצנועות בגודלן של הקימקו הצליחו דווקא להעביר שדה ראיה טוב יותר לאחור ובקלות. וו תליה לשקיות בין הרגליים הוא אביזר שעולה פרוטות ושווה את משקלו בזהב וחבל שלא כל היצרנים טורחים להתקין אותו. בדאון טאון הוא קיים לטובת אלו שעורכים קניות בעיר התחתית, לעומת הג'וי מקס בו הוא נעדר. במקומו תקבלו פתחי אוורור לימים הקרים של החורף (נצטרך לחכות להם כדי לראות אם הם באמת מחממים).

מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300. קובי ליאני
לוח המחוונים של הדאון טאון גדול וקריא/קובי ליאני

בין העיר לכפר: ביצועים בעיר ובינעירוני

היכולת של הקטנועים לכסות את התחום העירוני יחד עם הבינעירוני תלוי כמובן במנוע המצוי בתוכם. על שני הקטנועים שלפנינו מוצמד הסטיקר 300 והכוונה לסמ"קים, אולם בסאן יאנג ישנם 278 שכאלה והם מפיקים 29 כ"ס ואילו בקימקו נמתחו הנפח וההספק עד קצה גבול היכולת עם 299 סמ"ק ו-32.8 כ"ס (תקרת הרישוי היא 33 כ"ס). שניהם מעבירים את הכוח אל הגלגל האחורי כמובן דרך ווריאטור.

ההבדל בין שני המנועים ניכר כבר ברגע ההתנעה. הג'ויימקס של סאן יאנג מתעורר בחרישיות ובקושי ניתן לחוש בכך שהוא כבר פועם ואילו מנוע הקימקו מוחשי בהרבה. הוא מווברץ קלות וגם קולו נשמע יותר. בלי לבזבז יותר מדי זמן, אנו מציבים אותם זה לצד זה ומבריגים את המצערת עד לעצר. הדאון טאון של קימקו מצדיק את טבלת הנתונים כבר ברגע הראשון. עם ווריאטור חד ומנוע עצבני יותר, הוא יוצר לעצמו יתרון ברור והחלטי בכל נושא הזריזות והתאוצות, הן ביציאה מהמקום והן בתאוצות הביניים. לפרמטר הזה ישנה חשיבות הן ביכולת ההשתחלות בתוך התנועה הסואנת מחד והן באפשרות לבצע עקיפות מהירות ובטוחות. הג'ויימקס נשאר אמנם מאחור בתאוצות וגם מרגיש מנומנם יותר בפעולת הווריאטור, אבל אל תתנו לאופי הרגוע הזה לקלקל את הרושם. לאחר שלב התאוצות, מגיעים שני הכלים למהירות סופית זהה פחות או יותר של כ-150 קמ"ש (רק 15 קמ"ש פחות מימאהה T-MAX 530 ובחצי המחיר).

השיוט בשני הכלים מתבצע במהירות גבוהה ומאוד לא חוקית ללא שום מאמץ ומי "שמוכן להסתפק" בכך יכול לחסוך לעצמו כסף רב ועדין ליהנות מכלים מהירים וזריזים בעלי יכולת נסיעה של עשרות קילומטרים ברציפות. שני הכלים משתחלים בקלות בתוך התנועה העירונית הצפופה, לג'וי מקס יתרון קל ברוחב בעוד שהדאון טאון נהנה משילוב מצוין של הווריאטור שמקנה זריזות ויכולת שליטה ויציבות עדיפים. בכביש הפתוח שניהם נהנים מיתרון גדול על פני התנועה של המכוניות מסביב ואינם מעבירים שום תחושה של נחיתות ביצועים.

בתנאי המבחן בהם עברו שני הכלים את אותה הדרך ברכיבה זהה, התגלה פער לא קטן בצריכת הדלק לטובת הג'וימקס. מסתבר שלאופי הרגוע יותר בתאוצות יש השפעה גדולה על הכיס. הסאן יאנג הצליח לעבור 27 קילומטרים על כל ליטר בעוד שהקימקו הצליח לעבור עם כמות זהה מרחק של 24.3 ק"מ.

מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300. קובי ליאני
מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300/קובי ליאני

בין בטוח למרוח: אחד בטוח, שני נוח

אחד הנושאים החשובים ביותר ברכיבה על רכב דו-גלגלי הוא יכולת הבלימה ובסעיף זה נהנה הקימקו מיתרון גדול על פני יריבו בזכות מערכת ה-ABS שמותקנת בו כסטנדרט, אך אפילו לא כאופציה בג'ויימקס. באופן כללי, הגיע הזמן שמערכת זו תהיה חובה בכל כלי דו גלגלי שכן היא מצילה חיים פשוטו כמשמעו ובקימקו השכילו להקדים את האחרים ולצייד את הכלי במערכת שהיא כיום נחלתם של אופנועים גדולים ויקרים בהרבה.

אולם מלבד הבטיחות המשופרת של הדאון טאון בבלימה, בכל שאר סעיפי הרכיבה יש לג'וימקס יתרון גדול מאוד, החל מנוחות הרכיבה, הן של הרוכב והן של המורכב. המתלים שלו שהשתפרו מאוד בהחלפת הדור האחרונה, בולעים שיבושים ובאותה מידה גם שומרים על חיבור טוב לכביש. הקימקו סובל (והיושבים עליו יחד איתו) מקשיחות בלתי מובנת של המתלים (גם במצב הרך ביותר) והמושב שהופכים את הרכיבה עליו למתישה אחרי כמה עשרות קילומטרים.

לעומתו מספק הג'וי מקס יכולת שיכוך נהדרת, התמודדות טובה עם תחלואי אספלט ונוחות בנסיעה לאורך זמן רב. גם מרווח הרגלים בג'וימקס, למרות היותו קצר יותר, מתוכנן יעיל ונוח יותר לרוכבים בגובה מתחת ל-180 ס"מ. בקימקו לעומת זאת ישנו מרווח ברכיים עדיף שמאפשר לרוכבים בכל גובה ליהנות מצידוד של הכידון ללא הפרעה.

מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300. קובי ליאני
מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300/קובי ליאני

בין הראש ללב: החלטה קשה

בסיכומם של ימי המבחן, ההחלטה אמנם מורכבת וכוללת סעיפים רבים, אבל לא קשה, בטח כשמחירי השניים קרובים כל כך (28,785 שקל לג'ויימקס ו-28,760 לדאון טאון). יותר מאשר הג'וי מקס מנצח את המבחן, הקימקו הוא זה שמפסיד אותו, בעיקר בגלל קשיחות המושב והמתלים שלו שהופכים אותו ללא נעים לשימוש. הקימקו "רך" כמו קיר בטון ונעים לישיבה כמו קרש גיהוץ וזמן קצר לאחר התחלת הרכיבה כבר מקווים שהיא תסתיים בקרוב. זו לא הפעם הראשונה שקימקו נופלים בסעיף הכל כך חשוב הזה וחבל שאף אחד בחברה לא לוקח את הדברים לתשומת ליבו ומשפר את יכולת הספיגה והשיכוך של דגמי המותג. ועדיין, יש לו מנוע חזק, מערכת ABS חשובה ותדמית מוצקה.

הג'וימקס לעומתו מצדיק את שמו ומספק מקסימום הנאה ונוחות ברכיבה למרות שהוא צפוף במעט מהדאון טאון. גם צריכת הדלק העדיפה של הסאן-יאנג תורמת רבות לעובדה שהוא המנצח הברור בעימות. למעט חולשות קלות כמו סידור תא האחסון שלצד הכידון והחוסר במערכת ABS, למשך כל זמן המבחן רוכב הקימקו הביט בקנאה אל רוכב הסאן יאנג - הוא נעים באופן משמעותי לשימוש מהקימקו גם בתוך העיר וגם בכל הטווח שבין חדרה לגדרה.

מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300. קובי ליאני
מבחן השוואתי סאן יאנג ג'ויימקס 300 מול קימקו דאון טאון 300/קובי ליאני

על הצד הטכני:

קימקו דאון טאון 300:
מנוע: 4 פעימות, 4 שסתומים, קירור נוזל
נפח: 298.9 סמ"ק
הספק: 32.8 כ"ס
התנעה: חשמלית
תיבת הילוכים: רציפה
בלם קדמי: דיסק יחיד 260 מ"מ, ABS
בלם אחורי: דיסק יחיד 240 מ"מ
משקל: 187 ק"ג
בסיס גלגלים: 1,553 מ"מ
אורך: 2,200 מ"מ
רוחב: 800 מ"מ
גובה: 1,410 מ"מ
צמיג קדמי: 120/80 R14
אחורי: 150/70 R13
מכל דלק: 13.5 ליטר
מחיר: 28,760 שקל.

סאן יאנג ג'ויימקס 300:
מנוע: 4 פעימות, 4 שסתומי, קירור נוזל
נפח: 278.3 סמ"ק
הספק: 29.5 כ"ס ב-8,500 סל"ד
מומנט: 2.5 קג"מ ב-6,500 סל"ד
התנעה: חשמלית
תיבה: רציפה
גובה מושב: 76 ס"מ
בלם קדמי: דיסק יחיד 260 מ"מ
בלם אחורי: דיסק יחיד 240 מ"מ
צמיג קדמי: 120/70 R14
צמיג אחורי: 140/60 R13
אורך: 2,175 מ"מ
רוחב: 760 מ"מ
גובה: 1,390 מ"מ
בסיס גלגלים: 153.5 ס"מ
משקל: 192 ק"ג
מכל דלק: 12 ליטר
מחיר: 28,785 שקל

טיפולים ואחזקה:

קימקו דאון טאון:
טיפול 1,000 ק"מ: 484 שקל
טיפול 5,000 ק"מ: 736 שקל
טיפול 10,000 ק"מ: 2,437 שקל
טיפול 15,000 ק"מ: 736 שקל
טיפול 20,000 ק"מ: 2,437 שקל
טיפול 25,000 ק"מ: 736 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 2,437 שקל
סה"כ 30,000 ק"מ: 10,003 שקל

סאן יאנג ג'ויימקס:
טיפול 1,000 ק"מ: 385 שקל
טיפול 5,000 ק"מ: 262 שקל
טיפול 10,000 ק"מ: 560 שקל
טיפול 15,000 ק"מ: 1,873שקל
טיפול 20,000 ק"מ: 657 שקל
טיפול 25,000 ק"מ: 262 שקל
טיפול 30,000 ק"מ: 2,170 שקל
סה"כ 30,000 ק"מ: 6,169 שקל

עוד מבחני דו-גלגלי בוואלה! רכב

ממשיכים לדבר על קטנועים ואופנועים בפורום הרכב של וואלה!

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully