וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיה סורנטו החדש במבחן דרכים

קיה סורנטו החדש מצליח להתבגר בצורה מכובדת ומציע למשפחה רכב פנאי מרווח, שימושי, נוח ונעים עם שבעה מושבים. אבל מה הוא מאבד בדרך, ומדוע האשמה על האמריקנים?

קיה סורנטו עבר תהליך הבשלה שדרש ממנו לבצע הרבה פשרות בדרך למשפחה. הוא נחנך ב-2002 כרכב שטח מיומן ובעל אופי קשוח - אמנם לא מהזן שגורס סלעים, אבל מחוזק על ידי שלדת סולם, הנעה כפולה ואפילו הילוך כוח אמיתי. המפנה הקיצוני הגיע כמה שנים לאחר מכן על רקע הפערים הטכניים התהומיים שנפערו בין רכב שטח לכביש-שטח: קיה החליטה להיפרד מהסורנטו המקורי ולאמץ את גישת הקרוסאובר המשפחתי מארה"ב: שלדה אחודה, הנעה כפולה קבועה (לצאת ידי חובה), מושבים רחבים ותיבה אוטומטית טיפוסית ופשוטה.

האחריות של קיה כלפי השוק האמריקני, משם היא גורפת רווחי שיא, הניעה אותה לקחת צעד נוסף אל עבר אמריקה עם השקת הדור השלישי של הסורנטו אותו אנחנו פוגשים כעת. הסורנטו 2012 מבוסס על פלטפורמה מעודכנת חלקית, כולל שימוש בתת שלדה חדשה בקדמת השפה, רצפה אחרת, ועוד חיזוקים תומכים לשיפור הקשיחות המבנית בשיעור של עד 20 אחוזים. קיה הצהירה עם השקת הליין אפ העכשווי שהסורנטו הוא רכב חדש כמעט לחלוטין, אולם זה בערך מה שהתחולל אצל התאום מבית יונדאי, סנטה-פה החדש, כך שכל התכונות המחברות ביניהם מחייבות השוואה (ישירה או נפרדת).

קיה סורנטו במבחן דרכים. ניר בן טובים
קיה סורנטו במבחן דרכים/ניר בן טובים

הופעה חיצונית ופנימית: פיטר לא בבית, הדוד סם כן

הרושם החיצוני מהסורנטו הוא של רכב חף מעט ממקוריות, קצת כבד, ובעל קווים צורניים שגרתיים שלא מותירים חותם על המתבונן מהצד. החרטום הצר והגבוה הוא המשך לשטף העיצובים האחרונים של פיטר שרייר, ונראה שהפעם הוא בחר במאפיינים המשלבים הן את הגישה האירופאית והן את ההגזמה האמריקנית המיושמת בישבן וביחידות התאורה האחוריות. דמיון רב לא הושקע בבידולו מהדור הקודם וזה די חבל, שכן הספורטז' לעומתו הרבה יותר מושך ומרענן וכאילו מציג תפישה הרבה יותר צעירה.

אזור המחייה הפנימי בהחלט מעודד התרווחות במושבים, לפחות בחמישה מהם. הממדים של הסורנטו כמעט ולא השתנו, כך שעדיין מדובר ברכב משפחתי גדול (בסיס גלגלים 2.70 מ' ורוחב 1.88 מ'). תוספות סמליות הן במרחקים לרגליים בשורות האחוריות (עוד סנטימטר בשנייה ועוד פחות מכך בשלישית). זו אגב מתאימה רק לילדים או בני נוער, שכן הכניסה אליהם מצריכה קימוט קל של עמוד השדרה והמפתן מעט צר. כשזוג המושבים האחרון עומד במקומו, נפח תא המטען מציע מ-258 ל', ועד 2,052 ל' בקיפול שתי השורות ביחד. לזכותו כושר נשיאה מצוין וסף הטענה נמוך ויעיל (גם במרחקים מהתקרה והדפנות). בכלל, פזורים בסורנטו לא מעט תאי אחסון גדולים מאוד, כולל משענת מרכזית עמוקה שיכולה לאפסן כריכים, שתייה וכדומה.

מנגד, קיה עדיין לא התלבשה על חומרי דיפון איכותיים ורכים כמו שמקפידה לאחרונה החברה האם יונדאי. הקבינה משובצת בפלסטיקה שחורה המיוצרת מתרכובות פשוטות (אם כי משתלבת היטב בעיצוב הכללי) וכל הקונסולה משדרת פשטות עד לרמה של רכב משפחתי מקטגוריה צנועה. גם רמת המפרט בגרסת 'אורבן' עירומה פה ושם, כשלחובת סורנטו היעדר צג מרכזי גדול (ועוד יותר בולטת חסרונה של בקרת ראייה לאחור). לוח המחוונים לטעם רבים היה פשוט למראה וחסר השראה (אם כי תכליתי). את מחשב הדרך ניתן לתפעל באמצעות גלגל ההגה באמצעות מתגים בתחתית הגלגל וכניסות ל-USB ו-AUX הן סטנדרטיות.

קיה סורנטו במבחן דרכים. ניר בן טובים
קיה סורנטו במבחן דרכים/ניר בן טובים

מנוע: גמיש, שקט וחסכוני

מנועי ה-GDI של יונדאי וקיה עושים את עבודתם נאמנה כמעט בכל הדגמים החדשים. גם בחסרונו של מגדש טורבו, יחידות ה-2.4 ל' הבכירות והמוזרקות בדגמי הבסיס המופצות לאירופה וארה"ב, מצליחות לייצר האצה נאותה בכל כביש שתרצו, ולספק ביצועים טובים מאוד בקבוצת הפנאי וגם צריכת דלק מעולה - באזור ה-10 ק"מ לליטר בתנאי המבחן המשתנים. בקרב האמריקנים זו ברכה של ממש כשעומדת לרשותם אופציה להיגמל מחזירי הבנזין הענקיים.

המנוע בסורנטו החדש מעביר לגלגלים הקדמיים 192 כ"ס ב-6,300 סל"ד ו-24.7 קג"מ ב-4,250 סל"ד (עלייה של כ-18 כ"ס בהשוואה לדגם הקודם, ועוד כמה פרוטות בקג"מים). תיבת ההילוכים האוטומטית לה ששה הילוכים מתחברת ליחידת הכוח בחזית בצורה חלקה ורהוטה, שכן העוצמה עוברת באופן רציף ונעים ללא קפיצות פתאומיות או התנהגות קפריזית שעלולה לשבש את קצב ההתנהלות.

ברמיסה חזקה, מגיב המנוע במהירות סבירה כלפי הלחץ שמופעל עליו, ומעמידה ל-100 קמ"ש שעון העצר רשם 10 שניות בלבד, ו-80 עד 120 קמ"ש ב-7 שניות. הסורנטו צובר מהירות כמו משפחתית מן המניין אבל משדר תחושה שהרבה יותר קל לו לשייט בתחום של 100-110 קמ"ש בנינוחות מופגנת ונימוחה משהו. תנעלו את בקרת השיוט ותנו לו לנוע בריחוף מעל הכביש ואתם עלולים לחשוב שהתמקמתם בכורסה לבטטות.

קיה סורנטו במבחן דרכים. ניר בן טובים
קיה סורנטו במבחן דרכים/ניר בן טובים

על הכביש, וקצת בשטח

קיה טוענת לשורה קצרה אך מרוכזת של עדכונים במערכת המתלים שנועדו לשפר את התנהגותו בכביש המפותל. התוצאה הסופית? לא מדהימה, אך עדיפה על פני קודמו. את האצבע המאשימה אתם יכולים להפנות לארה"ב, שם תמיד יעדיפו תנועות גליות משככות על פני ניהוג מתגמל. אי לכך, הסורנטו רושם לחובתו שתי בעיות במכלול הדברים: היגוי חשמלי שלוקה בתחושותיו, ומתלים ספוגיים שמתקשים לרסן את משקל הגוף שלו תחת עומס ושינוי כיוון.

עבור הנהג, זה אומר שצריך להפעיל הרבה ריסון ולגלות מידה של הבנה לנחיתות שלו בפן הדינאמי. הסורנטו לא אוהב להטות את הגוף, לא חובב עבודה מאומצת על ההגה, ובקרת היציבות תתערב בנעשה כדי להחזיר אתכם לקו הישר אם ממש תתגרו בו. המשוב הישיר הוא של רכב שמנותק מהקרקע ומתמיד בתת היגוי, ונוטל מהנהג סיבה אמיתית לנסות לדלות רגעים קצת יותר מעניינים לנהיגה. מערכת הבלימה להבדיל, תפקדה ברמה נאותה.

אבל, וזה בהחלט סייג שנדרש במקרה הזה, הסורנטו מחזיר לעצמו הרבה נקודות עם נוחות נסיעה מצוינת, ושקט מופתי שנשמר על הסלילה הישראלית המצולקת. אחד היתרונות הגדולים שלו בתחום זה נובע מאיכות בידוד תא נוסעים על גבול רכב יוקרה: הנוסעים אטומים מפני כל רעש חיצוני, בין אם מהכביש או מתנאי מזג האוויר (גם בגשם שוטף ומצליף אין פריצה מחרישה) ובשילוב תנוחת הישיבה הגבוהה, הוא מעמיד בפני המשפחה את התמהיל הנכון לאיכות חיים בנתיבי האוויר של כביש 6.

שבילים? למה לא. אפשר וגם מומלץ. רק קחו בחשבון מרווח גחון של 18.4 ס"מ, הנעה קדמית ותיבה אוטומטית נטולת סיוע אלקטרוני. גם בקרת מדרון אין. הסורנטו יכול שיתאים למשימות מוגבלות ומתעלה על מכונית משפחתית בשל גובהו, אך הוא לא יכול לבצע הרבה יותר מעבר לטיפוס אופנתי על מדרכות, קצת גבעות ליד הכפר ושבילים נופיים ברחבי ארץ ישראל.

קיה סורנטו במבחן דרכים. ניר בן טובים
קיה סורנטו במבחן דרכים/ניר בן טובים

סורנטו עושה עוד צעד קדימה, וחצי צעד אחורה

קיה סורנטו מתקדם בצעדי ענק להיותו רכב אמריקני בתואר ובמעשה. במשך עשר שנים של פיתוח על שני דורות ועוד אחד מחודש שזה עתה נחת כאן בישראל, קיה הורתה לבצע בו שינויים שמתאימים אותו לשווקים בהם היא קוצרת את ההצלחה הגדולה ביותר בסגמנט הפנאי (לא רק, אבל בעיקר), ולזכות באמון הנהגים מהעבר השני של הים, ביבשת אירופה. וגם פה.

ימי המבחן עם סורנטו היו נוחים ורגועים; הוא חרישי, משרה שלווה, ומאוד קל לחיות עימו כשהוא בולע טווחים ארוכים בקלילות ומוציא אותך ממושב הנהג רענן, משל הרגע הנעת את הרכב בחניה בביתך. גם בתמורה ל-190 אלף שקלים - סכום שמצריך מחשבה נוכח התחרות מבית (סנטה פה) ומחוץ לו, עדיין מדובר כאן בעסקה אטרקטיבית וזולה יותר לרכב עם שבעה מושבים ויכולת העמסה של עד 2.5 טון.

בסיכום הדברים, סורנטו הוא כלי-רכב משפחתי טוב, עם שימושיות שפונה למגוון רחב של צרכים, בעל ביצועים לא רעים ונוחות גבוהה מהממוצע - מרקחת שעוד נחווה אותה לא מעט בשנים הקרובות בסגמנט הפנאי שהולך ומתרחק מאזורים לא סלולים.

עוד הרבה על קיה בוואלה! רכב

קונים רכב חדש? קבלו מבחני דרכים לכל מה שנמכר בישראל

ממשיכים לדבר על מכוניות חדשות בפורום הרכב של וואלה!

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • קיה
  • טלקאר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully