וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמאי הרכב: תיקון הרכב בישראל - סכנת נפשות

2.2.2013 / 9:06

שמאי הרכב מוחים: חברות הביטוח יוצרות מעגל אימה שגורם להפחתה בהערכות התיקון. 5 חברות ביטוח שולטות ב-64 אחוזים מהשוק

יש ביטוח מקיף אז אין מה לדאוג? בוודאי שיש. מכנס שנערך השבוע על ידי איגוד שמאי הרכב בישראל עולה תמונה עגומה במיוחד - שמאי הרכב נמצאים במעגל אימה אותו מכתיבות חברות הביטוח, הגורם להם להפחית בעלויות התיקון לרכב לאחר תאונה. שמאי שיעריך תיקון שלא לרוחה של חברת הביטוח, ימצא עצמו ללא עבודה. גם מוסכי ההסדר בעומק ה'קומבינה'. התוצאה, כלי רכב מסוכנים ולקויים חוזרים אל הכביש ומסכנים את הציבור.

לאחר שהגיעו מים עד נפש, ערכו שמאי הרכב כינוס מיוחד וראשון מסוגו תחת 'איגוד שמאי הרכב בישראל' תחת שאלת עתידו של מקצוע שמאות הרכב בישראל. זאת לאור התלות הקיימת כיום בין שמאי הרכב נמצאים ברשימת חברות הביטוח, אל חברות הביטוח עצמן. תלות אשר לדברי המשתתפים בכנס, גורמת לשמאי הרכב להעניק בלית ברירה שומות לא אובייקטיביות ונמוכות משמעותית בעלותן לחברות הביטוח, בניגוד למגיע למבוטח.

עזרא שוהם, יו"ר איגוד השמאים: "אנו עדיין מחכים ליישום מסקנות וועדת זליכה ובעיקר לביטול תלות השמאי במבטח שמשלם לו שכר טרחה ושולט בו ביד רמה. לצערנו, הבג"צ שהגשנו לביטול התלות הזאת לא צלח למרות תמיכת המועצה לצרכנות ומשרד התחבורה. כיום, השמאי נאלץ להוציא כסף מכיסו בכדי לבצע שומה איכותית וראויה. בנוסף, שמאי הרשימה פועל תחת בקרה קפדנית של החברה ומי שלא "הולך בתלם" מוקצה ולבסוף נפלט גם משוק העבודה הפרטי כי חברות הביטוח (שמשלמות את שכרו של השמאי. ק.ל) הן ששולטות בשוק."

64 אחוז מנתח שוק ביטוח הרכב נחלק בין 5 חברות

שורש בעיית מצבם של שמאי הרכב בישראל נעוץ בעובדה שמעמדם הציבורי אינו מעוגן בחוק וכי סעיף זה בקרב המלצות ועדת זליכה להגברת התחרותיות בשוק הרכב, אינו מיושם. יהודה יגן, יו"ר ענף רכב באיגוד השמאים מציין כי מצב השמאים כיום הוא תולדה של מעשי התאגידים הגדולים מאחר ו-64 אחוזים מנתח שוק ביטוח הרכב נחלק בין 5 חברות גדולות. כאשר השמאים ממלאים מעיין תפקיד שיפוטי, קביעתם מחייבת בפועל ודוח השמאי הינו אסמכתא מרכזית לשני הצדדים. אולם אלה נמצאים במעגל אימה המוכתב על ידי התאגידים - הם חרדים לאבד פרנסתם.

לדבריו, במצב הקיים (הדרישה לכתוב שומות זולות משמעותית מהנדרש לתיקון ראוי של הרכב), תיקוני רכב לאחר תאונות דרכים עלול להתבצע מתחת לרמה המקצועית הנדרשת ולעיתים להיות סיכון בטיחותי של ממש - מי שנפגע בסופו של דבר הוא הצרכן שרכבו מתוקן באופן שאינו מחזיר את המצב לקדמותו, תיקון אינו בטיחותי מוריד מערכו של הרכב וגורם לתאונות דרכים שפוגעות במשתמשי הרכב והכביש ובהולכי רגל.

הצרכן למעשה, כלל אינו מודע למתרחש בתהילך תיקון רכבו לאחר תאונה, מאור ואין כל חובת גילוי נאות ברוב המקרים על ידי כל השותפים לעניין (חברות הביטוח, השמאי והמוסך המתקן). עו"ד שלומי תוסייה - כהן, היועץ המשפטי של איגוד השמאים מוסיף כי על פי חוזר השמאים, אסור לחברת הביטוח להתערב בבחירת השמאי, אך היום ישנן חברות ביטוח שמתנות את מוסך ההסדר בכך שהמבוטח ייקח שמאי מהרשימה שלהם. בכל למעשה אין למבוטח כל יכולת לדאוג לתיקון ראוי של רכבו.

המבוטחים לא מודעים לזכויותיהם

בניגוד לתחומים רבים בחיי היומיום, הציבור בישראל לא מודע לזכויותיו בכל הקשור לביטוח ותיקון הרכב לאחר תאונה. עו"ד זאב פרידמן, היועץ המשפטי של המועצה לצרכנות מסביר כי צרכנים ממעטים להתלונן בתחום מקצועי (ביטוח ותיקון רכב לאחר תאונה. ק.ל) כי יכולתם לזהות פגיעה (בזכויותיהם) היא קטנה. הצרכן למעשה מולך מרגע קרות מקרה הביטוח ועד קבלת רכבו בחזרה כמעט "ללא יד אדם". כלומר - כמעט מבלי כל מעורבות אישית מצדו בתהליך - רכבו נלקח למוסך והשמאי בודק את הרכב פעמים רבות כלל ללא נוכחותו.

בנוסף לכך, לצרכן יש אינטרס לקבל את רכבו כמה שיותר מהר, לשמור על ערכו ולקבל רכב תחליפי בזמן התיקון. אולם, הוא כלל לא מודע לעניין הבטיחותי וזה מעמיד אותו במצב של חולשה ותלות בחברת הביטוח. עו"ד פרידמן מדגיש כי אם שמאים ומוסכים היו נלחמים יותר ממה שהם עושים היום, בכדי שהצרכן יקבל שירות, הכל היה נראה אחרת.

משרד החבורה: אין בשורה

הגוף העיקרי במדינה אשר אמור היה לפקח על התנהלות זו ובעיקר לעמוד על עניין החזרתם של כלי רכב לכביש לאחר שעברו תיקון בעלות נמוכה לאחר תאונות קשות, הוא משרד התחבורה. המשרד שהתחייב לקיים את המלצות ועדת זליכה שהמלצותיה החריגות פורסמו לאחרונה, טרם עשה כן.

את משרד התחבורה ייצג בכנס זה אבנר פלור, ראש תחום רכב במשרד התחבורה ולדבריו, השמאים עושים את עבודתם על הצד הטוב והמקצועי ביותר. עד כה יישם המשרד 17 מתוך 53 המלצות ועדת זליכה ובאשר להמלצות לנתק את השמים ומוסכי ההסדר מחברות הביטוח, הדבר נידון לדבריו בצוות היישום של הוועדה והוחל שהמודל הקיים עכשיו הוא הטוב ביותר. עם זאת, מציין פלור כי בשלב זה אין למשרד התחבורה כל בשורה בעניין זה.

עוד מקרי משפט וביטוח בוואלה! רכב

"לייק" אחד ואתם חברים בקהילה המוטורית הגדולה בישראל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully