וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המומחה מלמד: כך תבלמו נכון ותשארו בחיים

ראם סמואל, מאמר אורח

16.2.2013 / 7:44

משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים פירסמו, יוזמה ברוכה, הוראות נהיגה במצבי חירום. אלא שבפרסום ניתנות הוראות בעייתיות ומסוכנות. נהג המירוצים, ראם סמואל מתקן

במסגרת סדרת סרטוני ההסברה, פרסמו בכלי-התקשורת משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים כללי התנהגות במצבי חירום - חמישה מהם עלו בכתבה: איבוד בלמים, האצה בלתי רצונית של הרכב, פיצוץ צמיג, תקר וכיבוי מנוע באמצע נסיעה.

כדי לא להאריך, לא אתייחס לכל ההוראות, מה גם שלימוד הוראות בדרך קריאה אינה אפקטיבית והן עלולות להיות מתורגמות באופן שגוי, דבר שמהווה סכנה נוספת. אתייחס ל -2 דוגמות על מנת להבהיר את עמדתי בנושא: במקרה של האצה בלתי רצונית של הרכב מורה משרד התחבורה להאט את הרכב לסירוגין לאחר העברת מוט ההילוכים להילוך סרק. בלימה לסירוגין שגויה בהגדרה, זהו מיתוס שהשתרש במחוזותינו לפני שנים רבות והוכח בכל דרך אפשרית כשגוי בעליל.

הפעולה הנכונה במקרה זה פשוטה ביותר, פשוט לבלום את המכונית למצב עצירה מוחלט ולדומם מנוע. בניגוד למה שרוב הנהגים משוכנעים, המכונית תבלום באפקטיביות טובה מאוד גם כאשר דוושת הגז לחוצה. לדוגמה: אם תלחצו על דוושת הגז עד סופה ברגל ימין ועל דוושת הבלמים בחוזקה ברגל שמאל המכונית תיעצר מיד וללא כל היסוס.

בלימה לסירוגין מאריכה את מרחק הבלימה ומאפשרת לבלמים להתחמם ובמקרה קיצון גם לאבד מיעילותם, נהגים רבים נוהגים כך בירידות וזו אחת הסיבות (ב ?ה? הידיעה) לאיבוד בלמים!!

אתייחס מאוד בקצרה לנושא איבוד הבלמים, נושא נוסף שהועלה בפרסום של משרד התחבורה, איבוד בלמים, שהוא בעיה נדירה ביותר ולא אמורה להטריד אתכם כנהגים, נובע ברוב מכריע של המקרים משימוש יתר בהם.

לכן, התגובה הטובה ביותר לאיבוד בלמים תהיה... לא לאבד אותם. ומה עושים?

מרגישים את הבלמים, קודם כל

פשוט ביותר: כשאנו לוחצים על דוושת הבלמים, עלולה להופיע תחושה ?מוזרה?. הבלמים מרגישים ?ספוגיים? ומגיבים הרבה פחות טוב ממה שאנו רגילים, קשה מאוד לפספס את התגובה הזו אלא שהתגובה האוטומטית של הנהג (!!!) תהיה להקל ראש ולשכנע את עצמו שהוא יטפל בזה אח?כ.

תחושה מוזרה כזו היא ?נורה אדומה?, ומהווה סימן מקדים מובהק לסכנה המתקרבת ובאה. במקרה כזה יש לעשות את הפעולה הפשוטה ביותר והקלה ביותר: לעצור מיד בצד הדרך ולהזמין גרר. הבלמים לעולם אינם מאבדים את יכולתם בבת אחת, כלומר עוברים ממצב ?יש בלמים? למצב ?אין בלמים? בבלימה בודדת.

הבלמים מאבדים אפקטיביות לאורך זמן, ולכן אם נגיב מיידית לתחושה של איבוד אפקטיביות בבלמים בעצירה לצד הדרך, זו תהייה הדרך היחידה כנראה להתמודד ביעילות עם המצב.

כי אם באמת אבדתם בלמים ?לחלוטין?, ואתם בירידה, כנראה לא יעזרו כל עצות החכמים ויהיה קשה מאוד להתגבר על המצב הזה.

וכל הנ"ל על שום מה?

לא משום שהקורא שהוא גם נהג יעשה טעות אלא משום שאני מופתע ומפוחד מכך שמשרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, טורחים לפרסם הוראות נהיגה שגויות, כנראה בלי לבדוק אותן בשטח, ואני תוהה מי היועץ, מי המומחה, שכתב הוראות אלו.

כי אנחנו, במסלולים, בודקים את כל סוגי ההדרכה בניסוי הטכניקה הנלמדת בפועל, זאת על שום שהמדובר בחיי אדם ואיני יכול להרשות לעצמי להורות משהו שלא נבדק ונמצא נכון.

יש שיאמרו שהמומחה של משרד התחבורה יותר ?מומחה? ממני, טענה שאני מסוגל להבין, ולכן אני מזמין, פשוט כדי שניצור בהירות בענייני הנהיגה הבטוחה, מבחן מעשי של הסיטואציות שתוארו במסמך משרד התחבורה. כלומר: אשמח להוכיח טענותיי את מול מומחי משרד התחבורה כדי ליצור בהירות וללמד את הנהג הישראלי נהיגה ונכונה ובטוחה.

בברכה,
ראם סמואל

* הכותב הינו נהג ראלי בינלאומי לשעבר, מדריך נהיגה מתקדמת ונהיגה בטיחותית בארץ ונהיגת מירוצים בעולם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully