וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחד מי יודע: 8 המכוניות החשובות שיוצרו בישראל

26.3.2013 / 8:00

אחד אני יודע: וואלה! רכב מגישה לפסח אלטרנטיבה מכאנית לשיר מההגדה. מהמכוניות שיוצרו בישראל, דרך האנשים שמנהלים את התעשייה ועד אחד אלוהינו. עושים סדר במספרים

שלושה עשר מי יודע

אלה שלושה עשר הכוכבים, המנכ"לים המובילים את שוק הרכב בישראל שקובעים מה תקנו, על מה תיסעו ובעיקר, כמה תשלמו על זה: אבי צור (צ'מפיון מוטורס), אבי ארוך (UMI), יואב חפץ (דלק מוטורס), גדי אונגר (טלקאר), צביקה פולק (כלמוביל), רן דנאי (יוניון מוטורס), אורן חסון (יפנאוטו), איציק וייץ (קרסו מוטורס), אורי להב (סמל"ת), דורי מנור (דוד לובינסקי), אילן טל (אופל), זוהר אלון (אוטו איטליה), תומר כהן (מאיר).

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אבי צור, מנכ"ל צ'מפיון מוטורס/מערכת וואלה!, צילום מסך

שניים עשר מי יודע

בשוק הרכב הישראלי ישנן 12 קטגוריות רכב המחולקות בעיקר לפי גדלים. בקצה התחתון נמצאת קטגוריית המיני (הדבר הכי חם היום בענף הרכב) ומעל נמצאות הסופר מיני (סקודה פאביה), משפחתי וקומפקטי (פולקסווגן גולף), משפחתיות גדולות (פורד מונדאו), קרוסאובר (מאזדה CX5), סטיישן (פורד פוקוס טורר), מיניוואן (רנו גרנד סניק), קופה (פיג'ו RC-Z), קבריו (ב.מ.וו סדרה 3 פתוחה), ספורט (פורשה 911), שטח (לנדרובר דיסקברי), טנדרים (איסוזו D-MAX). איזה אחד מהם אתם צריכים?

מאזדה CX5. קובי ליאני
מאזדה CX5/קובי ליאני

אחד עשר מי יודע

אלה אחד עשר נהגי המירוצים המובילים בעולם בכל הזמנים: איירטון סנה (נהרג בתאונה טרגית במסלול סאן מרינו ב-1994), מיכאל שומאכר (זכה בשבע אליפויות עולם בפורמולה 1), ג'יל וילנב (נהרג באחת התאונות הקשות בפורמולה 1, שגם גבתה את חייו ב-1982 בבלגיה), סבסטיאן לואב (הנהג המעוטר ביותר בכל הזמנים עם קבוצת סיטרואן: 9 אליפויות עולם, 77 ניצחונות ו-115 הופעות על הפודיום), קולין מקריי (אמרו עליו שהוא משוגע, פזיז, בוטה ובעצם עונה לכל ההגדרות הסקוטיות הקלאסיות), סטפן פטרהאנסל (חובבי ראלי דקאר מזהים את סגנון הרכיבה והנהיגה שלו עוד לפני שהוא בכלל מסובב את הההגה), דייל ארנהארט (כנראה נהג הנסקאר הטוב ביותר בכל הזמנים מלבד ריצ'רד פטי. לזכותו עומדים 76 זכיות במירוצים), וולנטינו רוסי (בסך הכול בן 33 אבל עם שבע אליפויות מוטו GP ( 5 מהן רצופות) ותשע תארים עולמיים, מריו אנדרטי ("אם הכול נמצא תחת שליטה, סימן שאתה לא נוהג מהר מספיק"), וולטור רוהל (היה אלוף העולם בראלי כשהענף הזה קידם את קבוצות ה-B המופרעות), ג'ון סורטיס (רוכב וגם נהג מירוצים, כיום בן 79, הוא המתחרה היחיד בהיסטוריה שמחזיק הן באליפות עולם למירוצי אופנועים בין השנים 1956 ל-1960, והן באליפות פורמולה 1 בה זכה ב-1964).

ולנטינו רוסי רוכב מירוץ מוטו GP קבוצת ימאהה. Mirco Lazzari gp, GettyImages
ולנטינו רוסי/GettyImages, Mirco Lazzari gp

עשרה מי יודע

לפני שקונים רכב משומש, חובה לקרוא את עשרת הכללים החשובים לבדיקה: 1. האם הרכב משועבד? 2. האם עבר תאונה והאם השלדה נפגעה בעבר? 3. כמה ק"מ עבר הרכב?. 4. כמה בעלים קודמים היו לו? 5. האם עשה טיפולים כשגרה? 6. מה עלות ודרישות ביטוח הרכב? 7. מה צריכת הדלק הממוצעת שלו? 8. האם היה בעברו בחברת ליסינג או השכרה? 9. האם מוכר הרכב הוא גם בעליו? 10. מה סיבת המכירה?

מכון רישוי דינמומטר יד אליהו תל אביב. קובי ליאני
קונים רכב משומש? בידקו היטב/קובי ליאני

תשעה מי יודע

9 ירחים זה הזמן שלוקח בממוצע ליצרנית הקטנועים מהגדולות בעולם, קימקו, לתכנן קטנוע חדש מדף חלק. הייצור עם זאת, קצר משמעותית. מפסי הייצור של החברה מסביב לעולם נולד קטנוע חדש כל 42 שניות.

השקת קטנועי קימקו לשנת 2008 בטייוואן וסין. קובי ליאני
קימקו/קובי ליאני

שמונה מי יודע

בישראל הייתה פעם תעשיית רכב ואלה שמונת כלי הרכב החשובים שיוצרו ומיוצרים כאן כחול לבן: סוסיתא (רק תוודאו שאין גמל בסביבה), כרמל (לא באמת הצליחה לעלות את הכרמל), סברא (מכונית ה"ספורט" הישראלית הראשונה והיחידה), סופה (צה"ל נוסע על סופתו), טומקאר (מדהים מה אפשר לייצר במסגריה), פורד אסקורט (כשעוד קראו לה ברנדה), סטודיובייקר לארק (אם היית שליח הסוכנות אז זה היה הרכב בשבילך) והקונטסה.

סוסיתא. אולפני הרצליה
סוסיתא/אולפני הרצליה

שבעה מי יודע

שבעה ימים הם הזמן שלוקח לאנשי רולס רויס, לייצר את הפנטום בהתאם לדרישות האישיות של הלקוח. מכונית זו שמוגדרת כספינת הדגל המפוארת ביותר של החברה, נבנית כולה בעבודת יד של עשרות עובדים ולמשך אלפי שעות עבודה. כשהלקוח מסוגל לבחור את החוט שיתפור את העור האיכותי ואף את הריח של הקבינה, אין פלא שמשך שבוע העבודה ארוך כל כך.

רולס רויס פנטום קופה. אתר יצרן
רולס רויס פנטום/אתר יצרן

שישה מי יודע

מרוץ ה"סיקס דייז" הוא כמו מלחמת ששת הימים שלנו, רק על שני גלגלים. זהו אחד ממרוצי השטח והאינדורו לאופנועים מהקשים ביותר בעולם. טובי הרוכבים מגיעים לפינות הנידחות בעולם עם האופנועים התחרותיים שלהם כדי בעיקר לשרוד את התופת. שישה ימים, מאות רוכבים, אלפי מכשולים ומטרה אחת - לשרוד.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מירוץ הסיקס דייז/מערכת וואלה!, צילום מסך

חמישה מי יודע

חמשת המשפטים שאסור לומר לשוטר:

אתה זה שכותב או זה שקורא?
מה, אתה מתוסכל מזה שאתה שוטר?
הפנים שלך מאוד מוכרות לי, יש לך אחות?
איזה קטע, מה אתם תאומים?
את הרמזור ראיתי, אותך לא

משטרה. אילוסטרציה, ניר בן טובים
אחד קורא ואחד כותב?/ניר בן טובים, אילוסטרציה

ארבע מי יודע

אין ספק שעולם הרכב לא היה נראה אותו הדבר אילו לא היינו מצליחים להעביר את הכוח לכל ארבעת הגלגלים. 4 על 4 בשפת העם. אבל הנעה שכזו אינה טריוואלית וללא מכוניות כמו הוויליס של ג'יפ, הסהרה של סיטרואן (שבעצם שילבה שני מנועים, קדמי ואחורי) וכמובן האלילה, אודי קואטרו, קרוב לוודאי שהיינו נשארים על האספלט.

אודי קוואטרו. אתר יצרן
אודי קואטרו/אתר יצרן

שלושה מי יודע

על שלושה גלגלים עומד העולם הדו-גלגלי. באמצע העשור הראשון של האלף השלישי, פיאג'ו הפתיעו את העולם עם ה-MP3. קטנוע שמנמן שבחזיתו לא גלגל אחד, אלא שניים. התועלת הבטיחותית הייתה עצומה - הבלימה יעילה בהרבה והיציבות מרשימה. רק המחיר גבוה מדי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פיאג'ו MP3/מערכת וואלה!, צילום מסך

שניים מי יודע

שני מנועים חוסכים יותר - תקנות הזיהום המחמירות בעולם הביאו את יצרניות הרכב לחשמל את מערכת ההנעה. ההוספה של מנוע חשמלי עם סוללה רבת עוצמה מאפשרת למנוע הבערה הפנימית (בנזין או דיזל) להתאמץ פחות ולכן גם לצרוך פחות דלק ולפלוט פחות מזהמים.

מבחן טויוטה אוריס היבריד החדשה. קובי ליאני
טויוטה אוריס היבריד/קובי ליאני

אחד מי יודע

אין טעם להתווכח: המכונית המהירה ביותר בעולם בייצור סדרתי, גם על פי ספר השיאים של גינס, היא בוגטי ווירון סופר ספורט 16.4, שמגיעה למהירות מרבית של 431.072 קמ"ש. היא גם המכונית המהירה ביותר בעולם שמאיצה מעמידה ל-100 קמ"ש - 2.5 שניות. נקודה.

בוגטי וירון 16.4 סופר ספורט. אתר יצרן
בוגטי וירון סופר ספורט/אתר יצרן
«object width="466" height="258"»«param name="movie" value="https://mm.walla.co.il/archive/1476258-28.swf "»«/param»«param name="allowFullScreen" value="true"»«/param»«param name="allowScriptAccess" value="always"»«/param»«embed src="https://mm.walla.co.il/archive/1476258-28.swf " allowfullscreen="true" allowScriptAccess="always" width="466" height="258"»«/embed»«/object»

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully